teveel melkzuur--> stijf/pijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

teveel melkzuur--> stijf/pijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 21:13

Omdat mijn paard erg wisselend loopt, heb ik een bloedtest laten doen. hij loopt zeg maar een paar weken goed (voorwaarts, goed rug/beengebruik). vervolgens wordt het langzaam minder en binnen een paar weken is hij weer terug bij af en is hij niet vooruit te branden. is supersloom, loopt een beetje stijfig, duurt een half uur/45 min voordat hij uberhoudt een beetje doorloopt en z'n rug loslaat. is verder wel allert voor omgeving, maar je moet hem echt vooruit SLAAN en schoppen.
een fysio heeft al een aantal keren hem nagekeken.
de uitslag van de bloedtest was volgens de dierenarts goed. alles was normale waarde, behalve de LDH/lactaat. deze was hoger dan normaal. kon volgens haar weinig kwaad, maar ze zou het nog even overleggen met de Uithof. dit omdat hij vorig jaar voor z'n kiesontsteking op de UIthof heeft gestaan en deze waarden toen ook al aan de hoge kant waren. ze heeft de testen vergeleken en ze waren nu NOG iets hoger.
Dat LDH/Lactaat is dus Melkzuur. nu dacht ik zelf al dat hij hele erge spierpijn of spierbevangen was of zo, maar dan moeten ook andere waarden in het bloed omhoog gegaan zijn (dacht iets van CK) en dat is het niet. het is dus alleen het melkzuur wat omhoog gegaan is.
zou hij hier stram/sloom van kunnen zijn?

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:28

ook niet iets van maandag ziekte?
maar denk niet he,dan hadden de dierenartsen het gemerkt.
maar ja hebt verschillende poeders voor door het voer (van pavo weet ik toevallig) en heb je ook bij de paardendrogist die heeft ook verschillende middelen daarvoor.
veel beterschap met je paardje.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:04

Ik kreeg van de VA als advies Vitamine E met Selenenium door het voer te mengen omdat maandagziekte te voorkomen.
Ziet de urine er ook anders uit van kleur (donkerder) als hij/zij er last van heeft?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:56

Mijn pony liep vandaag ook niet goed over de rug en van achter onregelmatig (huppeltjes, vooral last van binnenachterbeen) Nu vroeg ik me ook af of het spierpijn o.i.d. kan zijn omdat hij woensdag een pittige les heeft gehad, en toen vanwege het hete weer donderdag en vrijdag alleen maar in de wei heeft gelopen. Hij is wel iets minder gevoerd, maar niet drastisch...
Hij loopt erg kort achter, zet vooral het binnenachterbeen ver achter het voorbeen en hield zich in de wendingen heel stijf. In de hals was hij wel weer vrij los en hij was wat vluchterig...
Wat denken jullie?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:26

Is er ook naar zijn vitamine E gehalte gekeken? Mijn paard vertoonde namelijk dzelfde symptomen als de jouwe en bleek een veel te laag vitamine E gehalte te hebben. Vitamine E is een antioxidant die zorgt voor de afbraak van melkzuur.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 16:20

[quote="manon_lin"]Is er ook naar zijn vitamine E gehalte gekeken? Mijn paard vertoonde namelijk dzelfde symptomen als de jouwe en bleek een veel te laag vitamine E gehalte te hebben. Vitamine E is een antioxidant die zorgt voor de afbraak van melkzuur.[/quote

daar heeft hij verder geen tekort aan. de rest van het bloedonderzoek was verder goed. alleen deze waarde was te hoog. maar overal hoor en lees ik dat het melkzuurgehalte in de duizenden moet zijn, wil het paard er last van krijgen. bij mijn paard zat het op 865 terwijl het normaal max. 500 mag zijn. dus het is niet echt super verhoogd.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:23

Als je paard de volgende dag na een stevige training/beweging stijf is zou het melkzuur kunnen zijn. Dit kun je met VitE/Seleen opvangen. Als het zich na verloop van maanden opbouwd is er volgens mij iets anders aan de hand. Ik zou eens overstappen op ander voer en eerder iets gaan bijvoeren wat bloedzuiverend is.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 16:35

maar dat is het juist. hij krijgt juist geen stevige trainingen of zo. maken haast alleen maar buitenritten en stap en draf worden goed afgewisseld. galopperen doet hij niet als ik alleen met hem ga.
aan voer krijgt hij op dit moment:
- 's ochtends 1 kg. Pavo condition =onderhoudsbrok + hooi
- dan het land op tot 6 uur = verder zo goed als kaal en staat baal hooi
-'s avonds 1 kg onderhoudsbrok en hooi
-s nachts hooi

als hij een dag vrij heeft, krijgt hij niets bijgevoerd
als hij buiten gereden heeft of op zijn manier had heeft gewerkt, krijgt hij een halve kg. sportmengeling van Havens bij. zit heel weinig eiwitten in.
verder krijgt hij elke dag zeewier en knoflook bijgevoerd.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:03

Als je voelt dat hij weer melkzuur aan het opbouwen is moet je hem eens 2 weken geen brok (krachtvoer) geven, dan heb je kans dat het 'gif' weer uit zijn systeem gaan verdwijnen. Als dit helpt zit het echt in je brok en zit er iets in waar hij blijkbaar niet goed op reageerd.

Ik heb hetzelfde met mijn 'oude' merrie, ze doet het meestal prima op Havens Derby of Equisanum Herba, maar zodra in een partij Soja/Kokos is verwerkt gaat het mis. Dit kan ze gewoon niet 'verwerken'.

Dan moet ze weer een week geen krachtvoer en is het over (tijdelijk). Probleem is dat je niet weet of er soja of kokos in zit, want dat hoort onder de 'geheime' samenstelling (vulmiddel).

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:34

als een paard teveel melkzuur aanmaakt dan verzurrt ie eigenlijk ze spieren, een pony die ik rijd heeft dat ook, en wij geven hem selenavite (selenium) en dat helpt heel goed. En voordat we gaan rijden stappen we op het harde in en daarna ook anders issie te stijf, en je moet niet in een al te zware bak/zand rijden

succes

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 20:25

Heb met de dierenarts overlegd en we hebben besloten dat hij maandag naar de Uithof gaat voor onderzoek. Verdrietig
dit omdat hij steeds slomer begint te worden en ook sinds een maand weer kribbebijt. ook is zijn mest te vezelachtig, dus z'n voer wordt ook niet goed verteerd. ze vonden het op de uithof beter dat we hem zouden onderzoeken. ze gaan waarschijnlijk een maagonderzoek doen. omdat kribbebijten vaak een gevolg is op maagklachten. ik hoop dat ze de oorzaak van de klachten vinden en nog beter, dat ze er een oplossing voor hebben.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:47

Misschien eens een stofwisselingskuur proberen, of laten behandelen met de bio-scan. PB mij eventueel even.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Guusje17, lies1998, MarjanB, Xhiske en 60 bezoekers