Met half los en scheefzittend ijzer op de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Met half los en scheefzittend ijzer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 20:01

Het is weer eens zover, Kore heeft het weer voor mekaar Verdrietig
Eens in de zoveel tijd moet er zonodig een ijzer half of helemaal afgetrapt worden... Ze is twee weken geleden vierkant beslagen, en ik had aan de smid gevraagd of hij haar dit keer wat ruimer wilde zetten als de keren ervoor, aangezien de hoef toen al na 2-3 weken over het ijzer begon te komen. Zogezegd zo gedaan, maar aan de achterhoeven had hij (na mijn weten) net iets teveel over gelaten, hoe heet dat ook al weer...?
Kom ik net op stal, zit het ijzer aan haar rechterachterhoef aan een kant los. Houdt in dat de buitenkant van het ijzer ongeveer een halve centimeter krom getrokken is, en de spijkers zijn er aan die kant uit. De hoef is niet kapot, er zit nog geen scheurtje in, maar je kan dus aan de buitenkant van de voet bijna tussen het ijzer en de hoef doorkijken zeg maar. Aan de binnenkant zit alles nog goed, het lijkt alsof ze ergens is blijven hangen ofzo. Ze loopt absoluut niet kreupel, je hoort het wel erg. Ze staat er ook gewoon op, af en toe zet ze zelfs haar andere achterbeen op rust, dus al het gewicht op de slechte kant zeg maar.
Nu zat ik te twijfelen of ik haar nu wel of niet op de wei moet zetten vanacht. De smid kan maandag pas komen, zal je net zien dat hij alleen `s avonds kan... Verward Dus, zou Kore al vanaf vanmorgen vroeg tot en met maandag (avond) op stal moeten staan. Normalitair staan ze de hele nacht buiten, en overdag binnen. Net waren alle paarden buiten, behalve zij. En maar hinniken! Ik vond het echt zielig, maar heb haar toch maar binnen laten staan. Als ze het nog verder kapot trekt, of haar weigenootje gaat er op staan, dan is misschien de hoef alsnog kapot...
Wat zouden jullie doen? Ik ga haar morgen gewoon nog maar afspuiten en aan de hand laten grazen ofzo, en maar hopen dat de smid maandagochtend komt.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:50

Heel snel het ijzer eraf halen ! als ze het er zelf nog meer afkrijgt gaat ze misschien in een nagel staan (of een ander paard, als het hoefijzer in de wei ligt

fruitdruifje

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: goeree overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:00

Bloos! zit die nagel er nog in?? Bloos! haal hem aub zo snel mogelijk er uit.laat je anders helpen.iemand die er verstand van heeft,kan ook die nagels los tikken en het ijzer af halen.echt absoluut niet in de wei.een verkerde sprong en die nagel zit gedeeltes waar die echt niet hoort.hij kan het ijzer nog meer scheef trekken,om op zijn eigen voeten te gaan staan.zie je nu met die vliegenplaag gek genoeg ook er veel.laat hem in de nood aan de hand eten.het moet dan maar. *LOL*
success

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 22:02

Ik kan het er zelf niet afhalen! En de mensen van stal beginnen er ook niet aan. Het ijzer zit aan de binnenkant nog strak vast. En zoals ik zal zei staat ze dus binnen.
Hoe komen jullie er bij dat de nagel erin zit, of scheef zit?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 22:03

De spijkers zijn UIT het ijzer, zo bedoel ik het.

fruitdruifje

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: goeree overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:17

je zou dan met een springschoen om deze hoef ook een halve uur in de binnenbak kunnen wandelen.en als die weer goed vast zit:springschoenen aan:in de wei,in de molen en zo woi zo in de paddokk.het liefs 4 stuk.met deze hitte en al die beesten zo als dazen en vliegen durfen ze wel eens zo bokken dat achter de benen en hoefen tegen elkaar slaan.we hebben het ook gehad,de smit geweest en na 4 dagen losse ijzers bij 5 paarden.hij was bijna kind aan huis,iedere week kwam die 2 of 3 keer voor een ijzer die los zat of tijdens het longeren als een frisbee langs mijn ooren vlog *LOL* .vanaf we alles met 4 springschoenen doen(in deze warmte zijn de hoefen normaal te droog voor ijzers en grooien te snel)hebben we al 3 weken rust.
success OK dan!