Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

Anoniem

Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:21

Ik vroeg mij af of mensen hun paarden jaarlijks laten enten.
- Indien ja, waarom wel?
waarvoor laat je ze enten?
wat ben je per paard kwijt?
hoe houd je het paard?
Wat doe je met het paard?

- Indien niet, waarom niet?
hoe houd je het paard?
Wat doe je met het paard?

Ik zelf ent mijn paarden niet. Al jaren niet. Waarom niet? Omdat het er eigenlijk gewoon nooit van komt..
Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten, en in de winterperiode 's nachts binnen.
Ik rijd geen wedstrijden o.i.d., al kom ik af en toe wel met mijn paarden op andere stallen. Hierbij is mij nog nooit naar de entingen gevraagd, en komen mijn paarden niet met andere paarden in contact. Ik vind het wel prima zo eigenlijk, en zie de meerwaarde van een enting niet zo in.

M_D_H

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:25

ik laat hem zowiezo 2 keer per jaar enten :))
tegen influenza en tetanus...
als je eenmaal de gevolgen van deze 2 infecties hebt gezien wil je dat nooit meer :n
een wondje kunnen ze overal oplopen, en een infectie dus ook!!
ik vind het onverstandig dat paarden nooit ingeent worden, de entingen zijn er niet voor niks...
die infecties zijn bijna niet te verhelpen, en als het je lukt kost het je altijd nog meer dan jaarlijks te enten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:27

Ik ben wel van plan het te gaan doen, mijn pony heb ik sinds juli en ze heeft afgelopen december haar 1e enting gehad en krijgt maandag de 2e. Daarna wil ik het gewoon jaarlijks gaan bijhouden. Ze wordt geënt voor tetanus en influenza. Voor die eerste enting was ik 50 euro kwijt. 25 euro voorrijdkosten, 17 euro voor de enting en dan nog de btw.

Ze staat van maart/april tot oktober/november 24/7 buiten en in de winter van 8-4 ongeveer.

Het is een haflingertje van 5 jaar oud. Zo af en toe rijd ik eens een onderlinge wedstrijd mee en ze gaat in de zomer mee op trektocht, waar een inenting ook verplicht is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:31

ik laat jaarlijks 1x enten voor influenza en tetanus. Tetanus hoeft zo vaak niet, maar het zit bijna gratis in het griepvaccin...
tegen rhino laat ik niet vaccineren, vind het weggegooid geld. zeker gezien het een zwak vaccin is en NIET helpt tegen de neurologische vorm. Bovendien laat niemand van m'n paard z'n stalgenootjes enten tegen rhino, dus is het al helemaal zinloos. Ik ga maar 2-3x/jaar op wedstrijd (provinciaal) dus is rhino enting niet verplicht en op een ongelukje na komt mijn paard niet in aanraking met andere paarden (neus neus contact)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:33

1x per jaar influenza/tetanus en 2x per jaar rhino.
De eerste omdat dit verplicht wordt ivm het rijden van wedstrijden. Het tweede omdat ik wel eens met paard op stallen kom die het verplicht stellen. Ben van de rhino enting ook niet zo overtuigd van de werking. Paarden staan thuis en staan veel buiten dus weinig infectie druk.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:42

Interessante discussie!
Bij honden (entingen) is gebleken dat je niet jaarlijks hoeft te enten. De werkzame stof in entingen is jarenlang werkzaam en bij een juist opgebouwde immuniteit aan puppyentingen is het meestal helemaal niet nodig nog weer te enten. De makers van de vaccins hebben inmiddels zelf al toegegeven dat bij honden de enting minimaal twee jaar werkzaam is en jaarlijks herhalen dus niet eens nodig is. Mensen worden toch ook niet jaarlijks geënt voor de standaard entingen die je als kind hebt gehad?
Ik heb na lang wikken en wegen van voordelen en nadelen mijn honden, op de volledige reeks van drie, als pup/jonge hond, ook niet weer laten enten. Met de paarden ben ik daar nog niet uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:51

Shanna schreef:
Ik zelf ent mijn paarden niet. Al jaren niet. Waarom niet? Omdat het er eigenlijk gewoon nooit van komt.

Dat is wel het meest flauwe argument dat je kunt hebben natuurlijk.

Ik ent wel. Ten eerste omdat vaccins er zijn om ziektes te voorkomen. Als mens ben je ook blij dat je geen polio of pokken meer hoeft te krijgen, in deze moderne tijd.
Ik ent tetanus niet ieder jaar, omdat die enting langer geldig is. Influenza ent ik 2x per jaar, omdat die minder dan een jaar geldig is.
Andere entingen doe ik niet (rhino, droes) omdat die onvoldoende bescherming geven.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:54

waarom wel? Omdat ik anders niet op wedstrijd kan
waarvoor laat je ze enten? Influenza
wat ben je per paard kwijt? geen idee, maandag weer :)
hoe houd je het paard? Op stal
Wat doe je met het paard? Dressuur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:01

Ik kom op andere stallen en ga dit jaar weer op trektocht, dus moeten de vaccinaties op orde zijn.
Tetanus hoeft van mij niet elk jaar, maar enkel influenza laten enten is lastig bij de DA voor elkaar te krijgen (vaak nodig om apart vaccin te bestellen).
Wat de werkingsduur van de influenza betrefd : ik ent in het najaar (oktober), dus tegen de tijd dat de enting is uitgewerkt is het griepseizoen voorbij.
Rhino rent ik niet tegen. Ik heb ruinen, dus voor eventuele abortus hoef ik zeker niet te enten. Plus dat rhino enting om nut te hebben elke 3 maanden moet en al niet werkt tegen de versie die echt gevaarlijk is. Tegen droes enten zie ik op dit moment ook geen enkele reden toe.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:02

sinds 2 jaar laat ik mijn paarden niet meer enten.
waarom om dat ik in de winter na de enting telken 1 ziek paard had wat manden bleef hoesten.
sinds ik niet meer ent hoest het paard niet meer en ik heb nog nooit zulke gezonde paarden gehad.
Ik ga niet meer op wedstrijden en mijn paarden komen nooit in aanraking met andere paarden ze staan altijd buiten met een stal waar ze in kunnen als ze dat willen.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:14

Niezel schreef:
Interessante discussie!
Bij honden (entingen) is gebleken dat je niet jaarlijks hoeft te enten. De werkzame stof in entingen is jarenlang werkzaam en bij een juist opgebouwde immuniteit aan puppyentingen is het meestal helemaal niet nodig nog weer te enten. De makers van de vaccins hebben inmiddels zelf al toegegeven dat bij honden de enting minimaal twee jaar werkzaam is en jaarlijks herhalen dus niet eens nodig is. Mensen worden toch ook niet jaarlijks geënt voor de standaard entingen die je als kind hebt gehad?
Ik heb na lang wikken en wegen van voordelen en nadelen mijn honden, op de volledige reeks van drie, als pup/jonge hond, ook niet weer laten enten. Met de paarden ben ik daar nog niet uit.

Je kunt ook laten titteren, zodat je weet welke stoffen nog voldoende aanwezig is.
entingen gaan niet een heel hondenleven mee.

pony word wel elk jaar geënt tegen influenza en tetanus.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:41

hier ent ik de paarden en pony's ook niet ik zorg wel dat ze hun basis enting 1x gehad hebben,enten ieder jaar zou niet meer nodig zijn(hier is al een onderwerp over op bokt),er zijn testen gedaan over het enten.
zo als iemand hier al vertelden dat honden niet ieder jaar hoeven,is dit ook zo bij paarden.
onze paarden lopen 24/7 buiten
en we rijden er recreatief mee en we mennen ritten mee.

wel hebben we een kwpn merrie die 1 x per jaar geent word omdat dat verplicht is op wedstrijd.

moet zeggen onze paarden zijn kern gezond

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:44

ik ent mijn paard ook, 2 x per jaar, ten eerste omdat ik wil voorkomen ipv genezen en ten tweede omdat ik straks met haar wedstrijden wil rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:47

ik ent mijn paarden wel altijd al gedaan.
laat ze 1 keer per jaar enten voor influ en tetanus.
waarom? ik rij wedstrijden met 1 dus is verplicht daarbij zie ik het niet zitten dat paardje tetanus oploopt of influenza. paarden zijn dag erna ff wat loom maar daarna hebben ze er totaal geen last meer van

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:55

Goh, ik zat hier laatst ook aan te denken en ik vraag me met name af of tetanus en influenza nog wel van deze tijd is. Ik ken geen enkel paard dat tetanus heeft gehad of influenza, en ik ken toch best aardig wat paarden ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:10

Stef, dat is onder andere te verklaren vanwege de entingen. ;)
Mijn paarden worden gewoon geënt, 1 keer per jaar. Tetanus en Influenza.
Kost mij 16 euro per paard (all incl).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:26

@stef ik heb van mn da gehoord dat het nog wel eens voorkomt dat hij paard met tetanus tegenkomt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:31

een paard en een pony worden geent tegen influenza en tetanus...mijn fries niet.
Hij heeft twee maal tekenziekte opgelopen 80 dagen na de enting...dus nu wordt hij niet meer geent in overleg met de da.
Het is niet zo dat je tekenziekte kunt krijgen door vaccins,maar het immuumsysteenm krijgt op zijn donder en dan slaat de tekenziekte weer toe.Bij mijn paard dan.
Ik ent hem nu al drie jaar niet en hij heeft het niet meer gehad.
Tekenziekte kan fataal zijn als je er niet snel genoeg bij bent is je paard de volgende dag dood.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:32

- Indien ja, waarom wel? om te voorkomen dat ze ziek wordt...
waarvoor laat je ze enten?tetanus en influenza
wat ben je per paard kwijt? weet ik niet uit m'n hoofd
hoe houd je het paard? kleinschalige stal, 12 paarden, weidegang, vreemde paarden op het terrein
Wat doe je met het paard? recreatief mennen, buitenritten rijden

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:37

ik ent al jaren niet meer,eens in de 2 jaar alleen tetanus en meer niet.
Het rare is dat alleen tetanus enten precies even duur is als de influenza/tetanus cocktail.
Mijn paard, pony en ezel leven 24/7 buiten met schuilstal,ze komen in het bos en komen wel eens vreemde paarden tegen onderweg. Ik rij met mijn paard alleen in de bossen en met de pony en ezel wandelen we aan de hand.

Mijn paard werd altijd ziek van entingen en sinds ik geen infuenza meer laat enten, word hij ook niet meer ziek.

Ze staan op mijn eigen terrein, dus geen stalbaas die me verplicht toch te enten :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:49

Morrie schreef:
ik ent al jaren niet meer,eens in de 2 jaar alleen tetanus en meer niet.
Het rare is dat alleen tetanus enten precies even duur is als de influenza/tetanus cocktail.
Mijn paard, pony en ezel leven 24/7 buiten met schuilstal,ze komen in het bos en komen wel eens vreemde paarden tegen onderweg. Ik rij met mijn paard alleen in de bossen en met de pony en ezel wandelen we aan de hand.

Mijn paard werd altijd ziek van entingen en sinds ik geen infuenza meer laat enten, word hij ook niet meer ziek.

Ze staan op mijn eigen terrein, dus geen stalbaas die me verplicht toch te enten :D

Nog raarder, alleen Influenza is ook ongeveer even duur. Het is de combinatie die het goedkoper maakt. ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:08

ik laat enten omdat het verplicht is als je wedstrijden wil starten.

Zelf geloof ik niet zo heel erg in enten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:31

er is laatst nog onderzoek naar gedaan, daar uit is gebleken dat de toffen maar 8 maanden werkzaam zijn!
net als bij mensen is er geen echt grieps seizoen... wij kunnen altijd griep krijgen, en paarden ook ;)
een tetanusinfectie loop je zelf al heel makkelijk op, laat staan een paard wat dagelijks in de wei komt ;)

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:33

Hier ook een fanatieke WEL enter! :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 07:40

Ik vind het onverantwoord als je een paard niet laten enten tegen tetanus.
Een wondje lopen ze snel op en een beetje vuil van buiten is genoeg om je paard te verliezen aan tetanus.

Mijn paarden worden om de 9 maanden geent voor Influenza/Tetanus. Zowel het wedstrijdpaard als de gepensioneerde.