bultjes op de huid van arabier

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Coby
Moderator HTT, VT, HAW

bultjes op de huid van arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 14:13

Mijn paard heeft sinds een half jaar kleine harde bultjes op de linkerkant in de lies. Er heeft een dierenarts nagekeken en deze zegt dat het een soort schimmel is. Hij noemt het modderkoorts of regendauw. Hij raadde me aan om met imaverol of betadine scrub te wassen. Dit heb ik gedaan maar de bultjes gaan niet weg. Ook niet na een antibiotica-kuur. Ik denk zelf niet dat het schimmel is, de bultjes worden niet erger en blijven op dezelfde plaats. Ook hebben de andere paarden er geen last van, wat volgens mij bij schimmel wet het geval zou zijn.
Een poosje geleden sprak ik met een meisje die ook een arabier had en die had het over een eiwitoverschot.
De dierenarts wil nog een antibioticakuur voorschrijven, wat volgens mij niet goed is. Haar darmen raken zo van slag van zo'n kuur dat ze vervolgens nog wel een paar weken aan de diarree is.

Heeft iemand ervaring met paarden met zulke bultjes en misschien ideeen voor behandeling?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:18

het lijken mij ook eiwitbultjes... een arabier is vaak gevoeliger voor eiwit dan andere paarden, dus daar moet je extra mee oppassen.
zet hem niet op een wei met jog en veel gras, geen kuilvoer geven, maar droog hooi en eiwitarm voer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:21

wat zonnebloemolie of beter nog lijnzaadolie,elke dag over het voer, dan worden de porien gezuiverd,bij mijn paard hielp het wel iig!~

Coby
Moderator HTT, VT, HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 14:25

Norita staat samen met nog een arabier en een haflinger op 1 hectare land. Het gras is al meerdere keren gemaaid, er staat nu ivm de droogte heel weinig. Ik heb niet de keuze om haar op stal te laten staan ivm met zomerweide. Hebben jullie nog ideeen om die bultjes weg te laten trekken.
Ik heb haar ook door een homeopathisch arts na laten kijken, deze raadde me aan om haar dure druppels door het voer te doen en door haar extra vitamines te geven. Maar zitten in deze vitamines niet juist weer meer eiwitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:44

Coby schreef:
Norita staat samen met nog een arabier en een haflinger op 1 hectare land. Het gras is al meerdere keren gemaaid, er staat nu ivm de droogte heel weinig. Ik heb niet de keuze om haar op stal te laten staan ivm met zomerweide. Hebben jullie nog ideeen om die bultjes weg te laten trekken.
Ik heb haar ook door een homeopathisch arts na laten kijken, deze raadde me aan om haar dure druppels door het voer te doen en door haar extra vitamines te geven. Maar zitten in deze vitamines niet juist weer meer eiwitten.

zonnebloem olie of lijnzaad, verlaat het lichaam ook door de porien, daarom gaan de paarden er ook van glimmen, de vacht word vettig gemaakt, op deze manier spoel je dus ook de verstopte porien (bultjes)schoon.niks geen dure druppels dus!
en verder kun je er niet veel aan doen, vaak trekken ze (soms na meer als een jaar) vanzelf weer weg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:34

Mijn arabier heeft er ook last van. Dacht ook dat het schimmel was, maar het ging dsu ook niet weg met imaverol. Nu weet ik dus wel wat het is OK dan!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie