Hoe gaat het met jullie zomerexceem paardjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:26

Met een paardje bij mij op stal gaat het slecht... Schuurt dr eigen helemaal kapot. Allerlei smeersels erop gedaan, maar niks helpt. En we staan nogwel vlak bij de zee...
Ben heel blij dat mijn paard nergens last van heeft

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:36

Kyralovertje schreef:
Candor, de pony van mijn zus, heeft er wel last van. Helemaal in zijn oor, die schuurt hij helemaal kapot. Toch heel raar/jammer want mijn zus heeft diverse medicijnen ervoor en sprayt hem altijd heel goed in!
Helemaar erg is het dat we zelfs nog vlak aan de kust wonen.. arme paardje Verdrietig


Verward Domme vraag misschien maar weet je zeker dat dit zomerexceem is en geen oormijt of zoiets?

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:12

Hoi allemaal,

toevallig ben ik de zus van kyralovertje. Candor is al diverse keren nagekeken en behandeld voor zijn oor. Hij heeft er nog steeds last van en ik weet niet wat het is. Heb er een topic over geplaast bij medisch. Zijn zomereczeem gaat op zich wel goed, hij heeft bij zijn schoft een paar afgeknabbelde manen (dankzij behulpzame paardenvrienden...not, hihi) maar de mensen die hem niet kennen zijn vaak verbaasd dat hij eczeem heeft. Dit jaar heeft hij er echter wel meer last van dan vorig jaar, maar ja, we hebben dan ook een mooie zomer gehad. Ik was hem elke week met Kerato shampoo en verder spray ik hem goed in. Ik ben gestopt met Cullivetsem en Allergitum, had niet het idee dat het hielp. Wanneer hij echt kale plekjes heeft smeer ik deze in met Hydrocortisol. Ik lees dat velen van jullie het soortgelijk aanpakken en slechts enkelen hoor ik over een deken. Gelukkig is het bij Candor nog lang niet zo ver. Ik hoop dat jullie de laatste weken goed zullen uitzingen met alle eczeempaardjes, dat alle schade mag meevallen!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:16

nou ik baaaaaal als een stier. ik waste mijn paard regelmatig en smeer babyolie op zijn manen en staart, ging de hele zomer redelijk, wel stekkeltjes op manenkam en staartwortel, maar niets onoverkomelijk. maar nu heeft hij in 1 dag zijn hele staartwortel echt kaalgeschuurd. iemand zou hem voor mij wassen, omdat ik moest werken maar is dat vergeten. ik wil hier niet vloeken, maar ik baal stevig.
nou ja het koelt nu af en het groeit wel weer aan zullen we maar denken

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:56

wij hebben Limonero (Lusitano) de hele zomer onder een vliegendeken incl. hoofdkap gezet. Hij wordt geprikt en gestoken door alles wat kan prikken of steken. Ook door de ´culi-mugjes´. De deken heeft daar goed tegen geholpen, en verder hebben we hem steeds ingesprayed met Fenonolf op zijn manen en staart. Heeft heel goed geholpen. Zijn manen zijn er aan gebleven en zelfs hard gegroeid (van een handbreedte toen we hem kregen in maart naar zo´n 30 cm nu) en ook zijn staart is nog in tact! Verder krijgt hij door zijn voer knoflook en appelazijn en heb ik hem af en toe gewassen met keratoshampoo om de huid iets vetter te maken (hij had echt een ontzettend schilferig huidje).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:10

Mijn vader z'n shetje is erg zielig . De maantjes helemaal foetsie, na aandringen hebben ze het beestje gewassen met babyzeep en toen was het schuren ietsje minder geworden. Jammer dat mensen zonder ervaring juist erin slagen zo'n beestje te kiezen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:23

Vorig jaar zijn we op zoek gegaan naar een passende deken (de meeste dekens gaan maar tot paarden van 1.75m. Na lang zoeken konden we die ergens bestellen, maar we konden hem pas in september krijgen Scheve mond

Er is geen enkel smeerseltje dat helpt. We deden hem toen dus elke avond wassen en voor half 6 binnen. Tijdens het rijden (helaas meestal na die tijd) gewoon spray voor vliegen erop, maar dat helpt niet echt.

Enten heb ik overwogen, maar het risico dat dit mis gaat is met echt te groot.

Dit jaar dus de Bucas(Iers merk) deken opgedaan. Deze beschermt tevens tegen UV straling. Hij heeft nog wel zijn staart geschuurd, maar niet meer tot bloedens toe. Dat komt, omdat de deken niet helemaal om zijn staart heen zit. Het is gewoon een staartflap en daar kunnen die ellendige vliegjes ook wel onder komen. Zijn manenkam heeft hij helemaal niet meer geschuurd, omdat die compleet door de deken is ingepakt. Ik heb ook de deken van Mark Todd (ook Iers) bij hem opgehad. Die pastte ook prima, maar toen had ik de Bucas al besteld.

Bucas is in ieder geval te krijgen bij het Gareel in Schijndel, en die van Mark Todd is te krijgen bij de Eventingshop in ??? (weet het niet meer, ergens in Overijssel dacht ik). Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken hoor. Die deken is vast wel nog ergens anders in Nederland te krijgen, maar ik weet niet waar.

De dekens zijn overigens wel heel duur. De bucas deken kostte rond de 350 gulden.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:49

ik hoop dat het snel gaat vriezen en kouder wordt, dan kan zijn deken af en kunnen zijn manen en staart weer eens aan de buitenlucht komen en groeien. Ik vind ze zo dof onder die deken Verward
De laatste dagen zie ik hem wel weer wat schuren maar ik denk dat de zomerharen ook een grote rol spelen.
Ik heb hem op het laatste ook behandeld met Aloë Vera produkt en dat hielp volgens mij ook goed. Ga het vanaf volgend jaar dadelijk daarmee proberen.