Fries nu al in z'n wintervacht???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jopa1000
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-09-02

Fries nu al in z'n wintervacht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 12:56

Hallo allemaal,

ik kijk al een tijdje achter de schermen bij Bokt en heb nu maar is de stap genomen om iets aan jullie te vragen.

Ik heb een friesche ruin, net vier jaar oud. Ik ben z'n baasje vanaf november vorig jaar.

Toen ik hem kreeg had hij al een redelijke wintervacht en heb ik geen winterdeken omgedaan. Een tijdje later toen het echt winter was (januari)voelde ik aan z'n vacht (die stond omhoog) dat hij het koud had. Ik ben toen begonnen met een winterdeken.

Dat ging een hele tijd goed,hij raakte naar verloop van tijd zijn wintervacht kwijt en kreeg hij een hele mooie zomervacht, glanzend, strak en mooi zwart. Toen het eenmaal weer warm werd en ik merkte dat de deken te warm werd heb ik de deken langzaam afgebouwd.

Hij is in mei overdag de wei opgegaan met z'n mooie zomervacht. (elke dag)

Maar toen ik twee weken geleden terug kwam van vakantie (ik ben twee weken weggeweest) merkte ik dat de vacht ontzettend was gegroeid (in lengte). Het lijkt erop dat hij al z'n wintervacht heeft (in deze hitte!!!) en dat lijkt mij niet prettig voor hem en natuurlijk ook niet voor mij (zeikwater nat na het rijden)

Hoe kan dit? ik spuit hem nu altijd af na het rijden (alleen met water, wassen heb ik nog maar 1 keer gedaan dit jaar) en droog hem dan goed af en zet hem op stal (die lekker koel is)

Z'n vacht is nu zelfs zo dik dat het golft.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit komt en vooral wat ik eraan kan doen.

Groeten Patricia, hoef van Warner

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:29

Krullen in de vacht zou kunnen wijzen op cushing disease (wat ik niet hoop ) maar ik heb nog nooit gehoord dat dat op zo'n jonge leeftijd voor kan komen! Heb je de DA al om advies gevraagd ?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:40

waarschijnlijk zit hij niet helemaal lekker in zijn vel, geef hem eens een vitamine shot en stop even met hem afspuiten, doe dit met een spons alleen op de zweet plekken, je zegt zelf al dat het lekker koel is bij jou op stal misschien heeft ie het ´s nachts wel te koud, wat ook kan zijn is dat zijn vacht is "verbrand" door de zon, dit kan je alleen maar voorkomen door hem voor 12 uur ´s middags binnen te halen en pas weer na 16.00 buiten te zetten, succes ermee

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:45

Die lange vacht die bij de ziekte van Cushing ontstaat, groeit niet in zo'n korte tijd. De vachtproblemen die daarbij ontstaan ontwikkelen langzaam. Het valt meestal pas op na de winter, dat ze de wintervacht niet kwijtraken of dat het lang duurt. En dan gaat er vaak nog een zomer overheen voordat je pas echt het klassieke lange haar ziet.
Dat vind ik hier niet zo logisch.

Staat hij dag en nacht buiten? Voer je hem bij?

jopa1000
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 08:47

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie hier komt nog wat extra info:


Citaat:
Heb je de DA al om advies gevraagd ?
Nee nog niet, maar wil dit wel gaan doen als dit nog veel langer duurt en z'n vacht nog dikker wordt.

Citaat:
wat ook kan zijn is dat zijn vacht is "verbrand" door de zon, dit kan je alleen maar voorkomen door hem voor 12 uur ´s middags binnen te halen en pas weer na 16.00 buiten te zetten
Wil je wat meer vertellen over het "verbranden"van de huid? hoe kan je dit zien? ik zal in ieder geval je tips opvolgen, Warner gaat vanaf nu alleen snachts de wei in en niet meer overdag.

Citaat:
Staat hij dag en nacht buiten? Voer je hem bij?

Hij stond elke dag van 10 tot half 6 buiten, maar omdat de paarden zoveel last hebben van de vliegen staan ze nu overdag in de stal en snachts op het land. Hij krijgt naast het gras nog 2x 1 kilo pavo brok bijgevoerd. (hij was wat aan de magere kant, nu zit hij bijna weer op z'n gewicht)

Kan het misschien zo zijn dat hij zoveel last heeft van de vliegen en zich zo druk maakt in de wei dat die vacht is gaan groeien?
O ja voor de rest gaat het prima met hem, eet/drinkt goed en heeft geen problemen met een buitenrit of een half uurtje les. (het enige nadeel is dat hij zo bezweet is en ik een half uur tot een uur hem uit moeten stappen

Bedankt voor de hulp,

Groeten patricia en een hoef van Warner!