Harde hoeven met scheurtjes??? En nu...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Harde hoeven met scheurtjes??? En nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 15:07

Hallo,

Mijn haflinger met zeer harde hoeven is 3 weekjes geleden beslagen.
7 weken geleden is hij ook beslagen, alleen fout, die hoefsmid had echt geen idee waar ie mee bezig was, dus natuurlijk opnieuw laten beslaan.
Door de fout van de hoefsmid (hij heeft mijn pony er veel te plat opgezet en de nagels fout geslagen) en door de droogte. Alhoewel ik de hoeven toch goed verzorgde.

Iig, hij is dus 3 weken geleden beslagen, echt goed, ik heb samen met de hoefsmid overlegt hoe ik de hoef zo goed moeglijk kon verzorgen, hij zei; zet de hoef in een plas water, elke dag, voor die scheur, zodat het hoorn het water beter oppakt, met de slang loopt het er langs af.
Ik heb de hoef dus elke dag toch goed met de waterslang 10 min. afgespoten, ook in de scheur. Om een idee van die scheur te geven; hij zit aan de zijkant, aan de voorhoef, loopt over iets minder dan de helft van de hoef, de hoefsmid heeft de hoeven allemaal een hoefijzer omgedaan met 2 lippen, zodat de scheur, die heel diep is maar wel echt de beetje uit elkaar scheurt, niet heel ernstig, valt maybe anders stukjes hoef eraf als de scheur niet bij elkaar blijft.

Maar de scheur wordt neit minder Boos! Ik vet niet in, er zitten ijzers onder, ik rijd niet bijna nooit over verharde weg. Ik zat zelf te denken aan laurierzalf; dat bevordert de groei van het hoorn als er dus scheueren in zitten.

Ook beginnen in de achterhoeven kleine scheurtjes te komen, oppervlakkig, maar ze zitten er wel, 1cm hoog ongeveer.

Wat moet ik doen?

Juut

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:13

Heeft je hoefsmid die diepe scheur niet overdwars ingevijld? dat voorkomt nl. ook het verder scheuren.
Wat ik altijd doe met harde (te) droge hoeven is rainmaker erop, dut is goed vochtinbrengend en neemt ook nog eens vocht op uit de omgeving, werkt bij mijn paard altijd perfect.
Ik heb nu zelf ook mega hoefproblemen met Kevin, heb nu dus weer rainmaker besteld en ga morgen biotine kopen, bevordert ook de hoorngroei maar laurierzalf, wat doet dat precies? Is misschien dan ook wel iets voor Kevin.....

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:56

Mijn haflinger heeft ook vaak scheuren en die vijl ik gelijk 'tegen' vaak met een klein vijltje. Verder krijgt hij biotine en laat ik zn hoeven (met droogte) veel nat worden bijvoorbeeld door zn hoeven af te spuiten. Verder heb ik ook nog hoefvocht voor 2 keer in de week

Veel succes verder

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

wiebeltje
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:18

laurierzalf kan maar vet het toch goed in na het afspoelen en neem een hoevenvet met laurierzalf zo sla je 2 vliegen in een klap

wiebeltje is mijn liefste fjorden knuffeltje van de wereld

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:55

Zet je paard elke dag, bijvoorbeeld terwijl je aan het poetsen of tutten bent op een plek modder. Er is vast wel een stukje zand waar je modder van kan maken. Elke dag tien minuten a een kwartiertje. Vervolgens ga je met die natte hoeven uitstappen op het harde. Het is een lange termijn oplossing dus je moet het een poos volhouden. Kost niets en verbetert de hoeven. Door het opgenomen vocht zet de hoef een beetje uit en door het afstappen daarna bevorder je de elasticiteit en de doorbloeding. Als de doorbloeding verbetert, verbeter je de hele hoef.
Scheuren worden natuurlijk niet meer kleiner, wel eens een gescheurde nagel gehad die weer aangroeide? Je moet dus wel voorkomen dat de hoef verder inscheurt. Slim

Bejaarde bokkers weten meer

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:06

Invetten van droge hoeven werkt juist averechts! De hoef wordt door het vet afgesloten en kan zo geen vocht opnemen. Alleen rainmaker (bij de paardendrogist) is een vochtinbrengend spulletje dat dan wel goed werkt.
Maar door het droge weer is de paddock / het weiland te droog en dus kunnen de hoeven niet op de natuurlijke weg vocht opnemen.
Het beste is je paard een uur per dag op een paddock met nat zand te zetten. Haha!

Als je paard nu te harde / brokkelende hoeven heeft kun je nog een een klein beetje de schade beperken, maar het is eigenlijk al wel te laat.
Het duurt ongeveer een klein jaar voordat de hoef helemaal is vervangen, dus als je met biotine / laurierzalf/ enz aan de gang gaat, duurt het minstens een half jaar voordat je echt resultaat ziet!
Kortom, je moet wel volhouden met smeren enzo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:12

Ik kreeg laatst de tip van een hoefsmid om de hoeven regelmatig om de beurt even in een emmer water te zetten (kan alleen als je paard daar niet angstig van wordt). Die modder van Mrie lijkt mij een goed alternatief. Verder raadde die hoefsmid Hoefvocht van NAF aan (te koop bij de Paardendrogist). Ik heb net een pot besteld, ben benieuwd of het werkt. Hoefvet sluit de hoef idd af voor vocht van buitenaf.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:18

Ik heb hoefbalsem van Leovet. Werkt ook erg goed. De hoeven van mijn paard kregen kleine scheuren en in afwachting van de hoefsmid heb ik ze in het begin dagelijks en nu gewoon af en toe met die balsem ingesmeerd. De scheuren zijn netjes op hun plek gebleven en de hoeven lijken wel wat gezonder (kan misschien ook wel mijn verbeelding zijn...) In elk geval heeft de hoefsmid nou voor het eerst in lange tijd niet meer gezeurd over dat ie een hernia kreeg doordat de hoeven zo hard waren... Het is geloof ik ook op basis van laurier.

He has no past, He has no future
But still, He tries

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:53

Eerst goed natmaken,
dan invetten/olieën...
Of de waterbak in de wei over laten lopen zodat er een natte plek ontstaat (dan wordt het niet te droog)

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:51

Mochten al die goede tips van hierboven nou niet helpen, dan kan je de dierenarts of hoefsmid vragen een nietje te zetten om de scheur bij elkaar te houden of om de bovenkant van de scheur te laten inbranden. Op beide manieren voorkom je in elk geval dat de scheur verder loopt. Succes! OK dan!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:10

dé oplossing voor droge hoeven : maak een papje van lijnmeel en water(je hebt wel veel nodig voor 4 voeten), zet de hoeven van je paard daarmee ruim in een hoefverband.
daarvoor kun je een jute zak gebruiken met die zelfklevende verbandrolletjes, even vastzetten met tape en dan lekker een dagje laten zitten.
dan goed afschrobben met een harde borstel en water.
het is een megakliederzooi maar werkt wel. Tong uitsteken
dit is een heel oud huis-tuin-en-keuken-middeltje uit een paardenboek van tig jaren geleden Haha!
ik heb het zelf regelmatig gebruikt bij mijn fries.
die heeft zo'n harde voeten dat de smid er z'n kapmes op kapotsloeg

invetten/olien ed werkt juist averechts.
die vetjes van de paardendrogist werken ook niet voldoende.
en uit ervaring weet ik dat iedere dag natmaken, in een emmer zetten ed ook niet genoeg werkt helaas...
weet er iemand nog een makkelijker smeerseltje, dan hoor ik het graag!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:39

Ik doe iedere dag de hoeven in het water en daarna invetten. Het werkt wel een beetje maar niet helemaal geweldig. Mijn instructrice heeft een of ander engels merk van hoefolie. Ze is er heel blij mee en zegt dat het goed werkt.

In mijn profiel staan foto's!!!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 13:17

Super bedankt!!!!!!!!!!!als iemand nog meer tips heeft zijn die natuurlijk ook welkom maar hier ben ik echt mee geholpen, ik ga meteen bestellen!!!
THANX!!

Juut

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:17

hey je kunt jezelf al heel goed behelpen met hoefvocht.
maar doe een ding zeker niet! hoefvet of olie... dat stoot het vocht juist af.
ik heb zelf ook hoefvocht en je mag het ongeveer 2x per dag aanbrengen dat ligt ook aan de ernst van uitdroging in jou geval zou ik wel kiezen voor 2 x per dag. Als het middeltje is ingetrokken dan kun je zijn hoeven goed afspuiten zodat het middeltjes het vocht goed opneemt.
veel succes
xx danielle en macho

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:26

sorry hoor maar waarom raad bijna iedereen judith aan hoefvet of olie te gebruiken! dat werkt averechts! das toch niet zo slim! dat stoot juist het vocht AF zo werkt het nooit!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:35

Nu heb ik laatst gehoord:
Wanneer de scheur in de hoef verticaal is moet er onderaan een randje uit de hoef worden gesneden,zodat er minder druk op staat dan zit er dus een rondstukje uit je hoef snap je.....

onder de snee en dan ijzers eronder ...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:06

Ik denk dat vet of olie wel helpt als je eerst de hoeven afspuit. Helaas blijft bij mij de olie dan voor geen meter zitten, ook niet na even wachten. Heb nu nog Hoeflolie van de Paardendrogist, maar ben ook opzoek naar wat anders/beters. Hoefvocht zou dus redelijk goed helpen?

pieta
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:30

Mijn fjord heeft altijd last van brokkelvoeten en daar heb ik een natuurlijk product voor van Taconis. Een soort hoefsmeer maar speciaal voor paarden met hoefproblemen. Mijn hoefsmid raadt ook aan om veel op het harde te stappen voor de doorbloeding.
Succes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:44

Die van mij heeft ook last van verticale scheurtjes, heel erg vervelend. Ze heeft bij haar voorhoef in het midden een hele lange. Ze staat dag en nacht in het land, dus ijzers is geen optie helaas, vind ik een beetje gevaarlijk voor de anderen in het land bij een speelpartij..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:33

koortje zei:
Ik denk dat vet of olie wel helpt als je eerst de hoeven afspuit. Helaas blijft bij mij de olie dan voor geen meter zitten, ook niet na even wachten. Heb nu nog Hoeflolie van de Paardendrogist, maar ben ook opzoek naar wat anders/beters. Hoefvocht zou dus redelijk goed helpen?

ik heb ook hoefvocht en dat werkt veel beter dan hoefolie/vet.
mijn pony heeft geen hoefproblemen maar z'n hoeven zijn wel veel beter in balans zonder dat ik er met teer/vet/olie of andere hoefmiddeltjes aan hoef te komen. omdat het vocht er echt intrekt en van binnenuit de hoef gaat werken word de hoef uit zichzelf veel sterker en blijft hij beter in evenwicht Lachen xxx danielle

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:51

Ik gebruik Rainmaker en Biotine en daarmee houd ik het redelijk onder controle maar ze scheuren wel een beetje bij de nagelgaten. Mijn andere twee paarden zonder ijzers hebben nergens last van 2 x per week Rainmaker er op en ze blijven mooi

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:36

Hoefvocht schijnt ook goed te helpen.
Dat is van de paardendrogist

Brabantse Fries ;)

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 23:32

bedankt voor de reacties!!!
Ik ga denk ik hoefvocht, biotine en maybe rainmaker gebruiken, ook die tip van iemand van lijnmeel en water = papje en dan in een jute zak met tape eromheen!!!super bedankt voor de tips Lachen

Juut

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:36

vervelend he die harde hoeven. door dat droge stoffige zand overal drogen ze zo uit.....
ik heb nu een vochtinbrengend goedje bij hypodrama vandaan. zit ook laurier in wat voor de hoorngroei zorgt, en verder dus iets wat vocht in brengt en de vochtigheidsgraad in de hoef regelt. 1-2 keer per dag moet je dat op de kroonrand aanbrengen.
ben er een halve week mee bezig, dus echt zichtbaar resultaat is er nog niet echt.
maar gelukkig zijn z'n hoeven wel gestopt met brokkelen. nu maar hopen dat de smid snel langskomt om ze weer recht te maken aan de onderkant

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:11

Wat een onzin om scheuren met een dwarsinkeping en een stukje onder de wand uit te halen. Ook super onzinnig is om er van alles op te smeren.
Mij paard heeft ook wel eens een scheurtje gehad maar die heeft hij er zo uitgehaald en ik mag niet smeren anders droog de voet helemaal uit.
Ook heeft mijn smid uitgelegd hoe het komt dat er in de hoornwand geen middelen kan worden opgenomen hij heeft mij een stukje anatomie gegeven en nu weet ik pas waaruit een hoornschoen bestaat
elke scheur heeft een verhaal en er zijn massa`s verschillende scheuren die allemaal anders worden behandeld maar zeker niet invijlen of smeren of krammen en ga zo maar door. je zult je afvragen waar heb ik dit van? kijk een op de site www.hoofcare.nl onder hoefproblemen/scheuren daarin staat alles over scheuren en wat je er aan moet doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers