Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:39

Helaas mag ik mij hier ook melden. Mijn menpaard heeft gister een scopie gehad en er waren verschillende plekjes te zien. Ze heeft meerdere kleine plekjes. Niks dieps en niks ergs maar toch niet fijn. Ze heeft nu 3 dagen een hele spuit ulcergold gehad, morgen ook nog, dan 2 dagen een halve, dan nog 4 dagen een kwart. Qua voer kreeg ze al muesli met een schep luzerne erbij 1 x per dag 1 schep muesli dus. En ik sta er niet om bekend dat ik weinig hooi voer zeg maar. Dus voor mij is het wat lastig te bedenken hoe het te voorkomen. Havens gastro geeft haar niet genoeg energie voor het werk. Was juist zo blij met de huidige muesli, genoeg uithoudingsvermogen, maar hoef niet teveel te voeren en ze wordt er niet heet van. Ze krijgt Horsefood omega power mix. Heeft iemand een andere tip waar minder zetmeel in zit?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:07

@ ipsilonka: je zou ook kunnen verdelen over meerdere kleinere porties met meer luzerne erdoor. Verder misschien toch ook nagaan of ze zich in haar werk "opboeit" en desnoods hier wat gaan aan werken of proberen voor werk zeker te zijn dat ze wat ruwvoer gegeten heeft en zo minder last van opspattend maaguur...

@Nissima: kan altijd en symptomen van maagzweren hoeven niet altijd even ernstig te zijn, dit kan ook op en neer gaan. Evenals dat tijdstip van opzadelen tov voerbeurt of ander stressmoment (bv ander paard weggehaald oid) kan verschil maken in de ernst vh gedrag. Maar zoals eerder aangegeven, kan het gedrag bij jouw paard ook komen door slecht passend zadel oid.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:33

Wat bedoel je met als ze zich in het werk opboeit?
Is wat hooi voor de zekerheid geven tijdens het poetsen/optuigen dan voldoende?
Ze krijgt nu in de ochtend een dikke plak hooi, dan in de middag op het land en in de avond weer een plak hooi. En dan ergens haar voer.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:44

Sommige paarden worden erg heet en/of nerveus in het werk en dit kan extra irritatie geven op de maag.
En ja, wat extra hooi net voor of tijdens optuigen kan verschil maken.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:44

Hoe lang doet ze met een plak hooi? En hoeveel is dat?

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:11

Een klein pak hooi is in 6 plakken bij mij. Beetje lastig hoe lang ze er over doet. Als haar net leeg is jaagt ze de fjord en de Shetlander hun hok uit en gaat daar verder

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:16

1 plak van een klein baaltje? En hoe groot is je paard?

Mijn EV kreeg een half baaltje (3-4 plakken) en ging overdag het gras op. Nu voeren we van grote ronde balen.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:19

Dan is een plak hooi zo'n 3kg. Maar de kans is groot dat ze 's nachts dan meer dan 6 uur zonder ruwvoer staat en dat geeft een flink vergroot risico op maagzweren. Ze staat overdag op het land zeg je, maar hoe staat ze de rest van de tijd dan dat ze de shet en fjord uit hun hok kan jagen?

Heb je enige indicatie over hoe lang ze met een net bezig is? Hoe groot is de maas van het net? Heeft ze toegang tot stro? En hoeveel krijgen de fjord en de shet samen?

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:27

Afbeelding
Ze eten uit de slowfeedersnetten van de epplejeck. Als ik de omvang van mijn paarden bekijk dan krijgen ze zeker niet te kort. Ze hebben geen stro. Ik heb 3 stallen met rubber matten paddock is deels verhard en deels zand. Ze staan met zijn vieren ( heb nog een paard) en kunnen dag en nacht in en uit lopen. Ze staan al 5 jaar zo en nooit wat aan de hand gehad.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:58

Misschien een idee om een net met stro ergens op te hangen waar ze altijd bij kunnen, mochten ze dan behoefte hebben om te knabbelen kunnen ze dat pakken.
Zo doe ik het ook met mijn lusitano die snel te dik is en op vlas staat, die heeft een hooitas met stro voor de nacht hangen en overdag in de paddock een bak met stro staan naast de netten hooi die hij krijgt.
Onze arabo fries staat op dit moment nog op een schepje abler per dag, we hebben het heel langzaam afgebouwd, in mei zijn we begonnen met eerst de spuiten en daarna de korrels.
Hij was heel erg schraal en eet langzaam hooi, ik zorg altijd dat hij onbeperkt hooi heeft, zowel buiten in de paddock als op stal.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:15

Dat is inderdaad mijn zorg, ik heb 3 speklappen en Det. Die blijft redelijk in shape door de arbeid. Als ik nog meer hooi ga geven heb ik straks 3 zieke paarden en 1 gezonde Det. Maakt het uit wat voor stro? Dan haal ik dat vandaag meteen even.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:18

Ik heb een tijdje haverstro gegeven, dat zat in ronde plastic balen net als kuil, maar daar ging hij uiteindelijk van aan de dunne.
Ik geef nu gewoon tarwestro van kleine baaltjes, wat de rest gebruikt om de stal op te strooien.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:22

Ik denk dat stro ook een onderdeel van je voer zou moeten zijn. Ik geef mijn paarden 's avonds altijd nog een schone pluk stro waar ze aan kunnen knabbelen. Ooit een tip van de dierenarts geweest. In stro zitten veel ruwe celstoffen.

En ik ben weer wat wijzer geworden vorige week. Het gehalte suiker + zetmeel van het krachtvoer is van belang bij paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. Probeer deze zo laag mogelijk te houden. Dus ik ben mijn krachtvoer aan het vergelijken, zit er bijna 40% suiker + zetmeel in.... We zijn direct overgestapt op ander met 10 % suiker + zetmeel. Ik ga het effect afwachten. En ik ben gestart met Lucerne.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:28

Ik voer pure feed, is heel zuiver en weinig tot geen suiker en zetmeel, ik heb de basis variant maar er zijn ook sport varianten van.

www.purepaardenvoeding.nl

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:32

Bedankt voor de tip Nouvel. Ik ga kijken of er een leverancier bij ons in de buurt is.

De dierenarts had het over Fiber Force of Speedibeet.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:02

Speedibeet geef ik inderdaad ook extra bij, maar daar zitten geen vitamines e.d. in, het is echt een extraatje om te vullen en goed voor de darmen, het is geen volledig voer.
Wel fijn spul!

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:04

Ik heb even zitten speuren op voervergelijk en denk dat ik Vitalbix active + ga proberen. Voer haar al de luzerne en de nutrimash van dat merk. En daar ben ik erg tevreden over. Suiker en zetmeel samen 11% scheelt een boel met het voer van nu ruim 32% .

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:18

Zelf nooit bij stil gestaan dat suiker + zetmeel zo slecht zijn voor maagproblemen..

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:32

Ik was net blij met dit voer, van tranenmixen ontploft ze op wedstrijd. Pavo Topsport gaf ook nog teveel voorwaartse drang. En met dit voer kom ik eindelijk weer aan knap trainen toe zonder de hele tijd met het tempo bezig te zijn. Maar ik wil er nu ook alles aan doen om herhaling te voorkomen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:39

Vitalbix hoor je ook veel goede dingen over, ik zou het inderdaad gewoon gaan proberen!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:09

Bedankt voor jullie reacties!

Wiske2 schreef:
Waarschijnlijk knapt ze zowiezo al op als ze geen manegepaard meer is met al die verschillende ruiters, soms ook slecht passende zadels.
Meestal te weinig ruwvoer.

Ze zal ongetwijfeld opknappen, dat deed ze tijdens de leaseperiode al en in oktober verhuisd ze ook nog eens van 24 uur op stal naar een stal met uitloop. Dat doet misschien voor de maag niet zoveel maar voor het koppie wel. Te weinig ruwvoer zou best nog kunnen ja. Ze krijgt nu twee keer per dag kuil. Ik ga mijn best voor haar doen straks. Hopelijk knapt ze heel snel op. :)

Ik blijf voorlopig geboeid meelezen in dit topic. Zo te zien is er erg veel kennis hier en daar maak ik graag gebruik van. :D

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:44

Nissima schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Wiske2 schreef:
Waarschijnlijk knapt ze zowiezo al op als ze geen manegepaard meer is met al die verschillende ruiters, soms ook slecht passende zadels.
Meestal te weinig ruwvoer.

Ze zal ongetwijfeld opknappen, dat deed ze tijdens de leaseperiode al en in oktober verhuisd ze ook nog eens van 24 uur op stal naar een stal met uitloop. Dat doet misschien voor de maag niet zoveel maar voor het koppie wel. Te weinig ruwvoer zou best nog kunnen ja. Ze krijgt nu twee keer per dag kuil. Ik ga mijn best voor haar doen straks. Hopelijk knapt ze heel snel op. :)

Ik blijf voorlopig geboeid meelezen in dit topic. Zo te zien is er erg veel kennis hier en daar maak ik graag gebruik van. :D



en het koppie betekent ook weer veel voor de maag ;) . Vaak levert langdurig op stal staan stres op en als je iets wil voorkomen is het stres. Veel paarden merk je de stres niet, maar onderschat het niet. Management heeft alles te doen met een happy paard en het voorkomen van maagzweren.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:49

Als ik nu terug denk aan mijn manege tijd kan ik zo tien paarden opnoemen die waarschijnlijk maagzweren hadden. Toen was daar nog niet zo veel over bekend helaas.

Lucerne is ook vrij scherp voor maagzweren en zeker die balen met gehakseld lucerne.

In Amerika denken ze ook dat granen ook een boosdoener zijn , maar dan word voeren wel heel lastig.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:50

Op de kliniek gaven ze juist meteen ook luzerne naast het hooi. Het schijnt de ph waarde goed te doen.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:55

Voor nu lijkt de conclusie dat luzernebrok het beste is. Gehakselde luzerne is voor een gezonde maag geen enkel probleem, maar wanneer een paard al maagzweren heeft kan het te scherp zijn en daardoor de wond verder irriteren.