Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:22

ja klopt... de zweren zitten in de maagwand en daar gaat het laagje over heen... het middel kiest niet alleen de zweren zelf uit om overheen te gaan zitten. Het bedenkt de gehele wand.
Het maagzuur ligt los in de maag, op het laagje dan zeg maar. De omeprazol valt gewoon op het zuur... (of lost al op door het gas) waar de sucralfaat niets voor kan betekenen.
Heb je omeprazol voor paarden, dan zit het ingepakt in een laagje waardoor het beschermd wordt tot het op de plek komt waar het zijn werk echt kan doen, dieper in de maag. De menselijke variant is al weg voordat het daar aangekomen is.
Maar zoals ik al zei, als je pony last heeft van zuur of zweren hogerop of in de slokdarm, dan kan het inderdaad verlichting geven.

Werkzame stof is sucralfaat en dat legt dat laagje over de wand, maar is ook een fosfaat binder. (wat paarden met nier problemen moeizaam uit kunnen scheiden) dus daarom wordt er vaak gekozen voor dit middel wanneer paarden ook nierproblemen hebben... maar dat hoeft natuurlijk niet, kan ook bij alleen maagproblemen.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:37

Ik begrijp nu wat je bedoelde. had het niet helemaal goed gelezen :+ . Uiteraard hebben wij de Omeprazole variant voor paarden meegekregen vanuit Utrecht.

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:42

ja klopt... :+ nee de paardenvariant samen met de sucralfaat is een hele fijne combinatie. Heeft die van mij ook gehad toen die in Utrecht stond.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:35

Fleuribelle schreef:
Heeft iemand nog zakjes / spuiten van abler ter overname. Mijn paard is ziek en eet weinig. Nu krijgt ze weer last van haar maag. Ze staat nu op gastrogard.


Ik heb nog 2 bulk bags (korrels) die je mag overnemen. Als je dat wilt, moet ik even kijken wat ik er voor heb betaald

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:20

c_alsemgeest schreef:
Het menselijke omeprazol kan hooguit in de slokdarm wat verlichting geven, dat kan ook als ze ook hogerop last hebben van zuur.
Maar helemaal in de maag komt het niet, dan is het door het zuur al weg.


Duurde even voor ik je kon volgen, maar denk dat we sprake hebben van een verwarring. Met omeprazol bedoel ik de werkzame stof zoals die voorkomt in de maagzweer middelen voor paarden. Zoals in de middelen van Abler, maar ook ulcergold of gastroguard.

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:42

Klopt... maar er was ook iemand die het over omeprazol voor mensen had in dit topic (gewoon te koop bij de kruidvat e.d.) daar was mijn reactie op.

Femke_Tweety

Berichten: 12018
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:47

Omeprazol is iets anders dan een maagzuur-neutralisator.

Het werkt sowieso niet "al" in de slokdarm of maag.

Het moet door de maag heen, de darmen in. Daar wordt het opgenomen in het bloed.
En zorgt vervolgens via een scala aan biochemische stappen voor de remming van de aanmaak van maagzuur.
Dus uiteindelijk minder zuur in de maag. Het werkt mede om die reden ook niet extreem snel, heeft een aantal uur nodig.
Meestal is de werkzame omeprazol dan ook omhuld met iets dat pas in een meer basisch milieu, (dus tegenovergesteld aan zuur) uit elkaar valt. Bij een hógere pH dus. Kortom, níet in het zure milieu van maag of evt slokdarm, maar pas in de darmen. Waar het dus wordt opgenomen in het bloed.


Tabletten die het aanwezige zuur neutraliseren (zoals bijvoorbeeld rennies) werken wel heel snel.
En dus direct in de slokdarm en maag. Dat gaat niet eerst via de darmen en het bloed.


Ik heb sterk het idee dat er op de laatste paar pagina's wat door elkaar gehaald wordt qua werking.

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:08

maar in veel menselijke varianten zit toch ook calciumcarbonaat en magnesiumsubcarbonaat? Waardoor het wel neutraliseert, of zit ik nu heel erg mis :+
Ik dacht dat dat de verklaring kon zijn dat om die reden mensen wel iets verschil konden merken bij gebruik... maar dat de omeprazol zelf niets doet omdat het de juiste plek niet bereikt?

Femke_Tweety

Berichten: 12018
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:10

Omeprazol is de werkzame stof die via de darmen opgenomen wordt.

Misschien zijn er wel humane middelen waar omeprazol én een maagzuurneutralisator gecombineerd worden in 1 tablet of middel. Dat weet ik dan weer niet.

De carbonaten zijn inderdaad de neutalisators.
Die neutraliseren het zuur direct daar waar het er mee in aanraking komt.

De neutralisators zijn makkelijk vrij verkrijgbaar.
Hebben ook niet per se veel ernstige nadelen.
Omeprazol is een geneesmiddel.
En daar moet toch iets voorzichtiger mee omgesprongen worden.
Het is erg goed spul op zich, alleen wel heel bewust en correct gebruiken.


Een neutralisator kun je ook prima even een dagje geven, bv op wedstrijd.

1 dag omeprazol is minder handig.
Daar moet voor de echt goede werking ook iets van een spiegeltje opgebouwd worden.
En moet zeeer, zeeeer zorgvuldig afgebouwd worden.
Anders krijg je de klachten extra gard terug.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-07-17 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:11

Normaal gesproken zit dat niet in de menselijke variant :n

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:25

Allemaal heel medisch gesproken, aplaus daarvoor. Maar ik vind het belangrijkste dat mijn paard weer gaat eten, als zij dit niet meer wil omdat het pijn doet.
Alle vormen van omeprazole, menselijk of niet helpen haar direkt om weer te starten met eten.
Dus proefondervindelijk zie ik geen verschil in de werking.
Als de Abler niet snel ter plaatse is geef ik de mensenvariant.
Natuurlijk kan het gevolgen hebben voor lange termijn maar niet eten is bij haar ook geen optie.
Ivm mega oestrophagis

Femke_Tweety

Berichten: 12018
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:50

Hoo, maar dan begrijp je me verkeerd denk ik...

Ik heb ook langere tijd omeprazol gebruikt voor mijn paard.
Eerst even gastroguard (onbetaalbaar, zeker toen) en later abler.

Het is echt een goed middel.

Maar de werking die eerder aangegeven werd klopt gewoon niet op die manier.

En ik vind het geen middel om zomaar even te geven.
En dat zie ik in dit topic iets te gemakkelijk gebeuren soms.


Voor paarden met zweren, en mensen die vervolgens echt inlezen hoe het werkt, overleggen met veearts etc echt prima.

Alleen gewoon geen onschuldig supplement dat je af en toe eens een dag geeft.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:46

Hoe lang duurt het tot je verschil merkt hij je paard wanneer deze Gastrogard krijgt?
Iemand vertelde mij dat paarden met maagzweren explosief worden, maar op het internet lees ik juist dat ze sloom worden?
Krijgen paarden vaak pijn in hun lijf waardoor een maagzweer kan worden verward met rugpijn?

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:00

Ik wil bij abler bestellen. ik zie dat ze ook bulk-verpakkingen verkopen met maatschepje. Wie heeft ervaring hiermee?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:37

Als je binnen dit topic de zoekfunctie gebruikt vindt je alle tips , er staan vele pagina,s over diverse onderwerpen, zoals bulk verpakking en pijn problemen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:41

Ik heb wat van die zakjes met een maatschepje overgenomen, werkt prima hier.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:56

Weidebloem schreef:
Kelly08 schreef:
Iemand ervaring met Mastic Horse Treatment? http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/
Ben heel benieuwd of een natuurlijk product echt kan helpen tegen maagzweren.


Nog nooit van gehoord dus ben even snel gaan googlen en het lijkt wel een wonderminder! Een paar Engelse onderzoeken gelezen waar het niet duidelijk kan worden aangetoond waarom het positief effect heeft op het genezingsproces van maagzweren. Het vermoeden is dt het komt doordat het een of andere bacterie bestrijdt (weet de naam niet meer...). Ook Den Hoek biedt het aan op hun site.

Ben ook benieuwd of gebruikers zo positief zijn als dat de verkooppraatjes zijn.


Iemang hier nog ervaringen mee?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:41

Gaan maagzweren ook vanzelf over vraag ik me af? Weet iemand dat?

SteffiiY

Berichten: 22543
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:33

Ligt aan de gradatie Pol1. Er zijn genoeg paarden iet hele klein zweertjes die door andere voerbeleid genezen maar paard zal altijd gevoelig blijven voor zweertjes.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:07

SteffiiY schreef:
Ligt aan de gradatie Pol1. Er zijn genoeg paarden iet hele klein zweertjes die door andere voerbeleid genezen maar paard zal altijd gevoelig blijven voor zweertjes.


Mijn paard heeft het afgelopen jaar al zoveel medicatie gehad en dit lijkt een enorme impact op haar gehele stelsel te hebben gehad dat ik een beetje huiverig ben er weer iets in te gooien!!

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:48

veel soorten medicatie zijn ook weer slecht voor de maag... je kan het altijd even met je VA overleggen die weet precies wat je paard gehad heeft e.d.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:40

pol1 schreef:
Gaan maagzweren ook vanzelf over vraag ik me af? Weet iemand dat?


Beginnende zweren kunnen mits aanpassing van het totale managment zonder medicatie genezen. Maar mijn ervaring is dat je maagzweren ontdekt als het te ver gevorderd is...

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:25

Sorry dat ik even kom binnenvallen := In oktober neem ik een paard over van mijn oude manege. Zij staat daar nu al ruim 4 jaar en al die tijd is ze behoorlijk fel geweest op opzadelen, en met name aansingelen. Ook borstelen vindt ze niet altijd fijn op haar buik (vanaf vlak achter haar oksel). Ze laat wel duidelijk merken een voorkeur te hebben voor zachte borstels. Hals, rug, benen en billen zijn geen probleem om te borstelen.

Nu kreeg ik van iemand een berichtje dat dit ook kon duiden op een maagzweer. Ik heb de zoekmachine even losgelaten op dit topic maar ik kon niet helemaal vinden wat ik zoek.

In die 4 jaar dat ze op de manege staat is het opzadelen niet slechter geworden. Het gaat in periodes goed of slecht, in de tijd dat ik haar leaste van de manege ging het redelijk, door het met veel rust te doen. Ook toen zaten er slechte dagen bij. Met dekjes en het zadel staat ze alleen nog te dralen, maar zodra je naar de singel wijst dan moet je op een mindere dag uitkijken voor rondzwaaiende benen.

Kan dit volgens jullie inderdaad wijzen op een maagzweer? Kan het zo lang blijven zitten zonder verergerde symptomen?

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:36

ja kan zeker... natuurlijk ook andere redenen. Maagzweren kan je makkelijk uitsluiten door een scopie te laten maken... maar dat is natuurlijk wel de vraag of je dat wil.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:11

Waarschijnlijk knapt ze zowiezo al op als ze geen manegepaard meer is met al die verschillende ruiters, soms ook slecht passende zadels.
Meestal te weinig ruwvoer.