Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:34

Tieme schreef:
de mijne krijgt ook geen kuil want dat is te zuur voor een paardenmaag.
Echt??? Misschien kan dat dan wel eens een mogelijke oorzaak zijn! De miserie; buikloop, zuur en hevig worden en nadien ook maaglast en gapen zijn eigenlijk allemaal wel pas begonnen NA het inlassen van kuilgras in het dagrantsoen :)*

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:40

idd zeker nattere kuil is te zuur (het bewaringsproces is gebaseerd op een gisting/veruringsproces) en koeienkuil al helemaal (stinkt ook uren in de wind) EN bevat meer eiwitten wat verzuring in de hand werkt (ook van de spieren)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:43

Ik dacht net dat eiwit- en calciumrijke voeding goed waren voor maagzweren? Zo staat het althans op verscheidene sites. Suiker en zetmeel zouden net nadelig zijn - oh verrassing ..

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:46

ik dacht ook dat het vnl suikers waren, maar kuil die "te nat" is, is zuurder en dus minder geschikt.
volgens een DA hier, brandt luzerne op de maag en een eiwit gevoelig paard krijgt er bubbels van en dat wordt ook eiwitbrand genoemd (bedenk ik mij nu...)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:00

Uiteindelijk kan je een paard beter niets voeren lijkt me zo :')
Nee, even serieus, hoe weet je nu in godsnaam wat ja kàn/mag/moet geven aan een paard (mijn paard)?
Aan alles zit een negatieve kant.

Las ik laatst op Voervergelijk.nl dat de Vito van Marstall wordt aanbevolen voor paarden met maag/darmproblemen, dus ik ga die enkele dagen later helemaal in Tilburg halen; DIEZELFDE dag krijg ik van Marstall zèlf een mail dat de Vito niet onmiddellijk geschikt is voor die problemen.

Dus nu zat ik te denken om Daily Plus van Pavo door de muesli te doen om meer speeksen te krijgen, maar daar zit luzerne én eiwit in en dan krijg je dit weer te lezen.

^)

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:05

Mij hebben ze altijd verteld dat lucerne goed verteerbaar is. Kan me niet meer echt herinneren wanneer ik ben begonnen met dit te voeren, maar heb er toch nooit last mee gehad. Ik gaf dit onder zijn krachtvoer waardoor hij trager at, dat zou beter zijn volgens verschillende DA's.

Ik denk dat het voor elk paard wat zoeken is voor de beste oplossing. Elk paard is anders en reageert ook anders :)

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:06

Daily plus valt mee qua eiwitgehalte.. ze hebben er haverstro aan toegevoegd om het eiwitgehalte te drukken (10.5% ipv 12.5% of meer)

wat volgens die DA die beweert dat luzerne brandt op de maag goed is voor paarden met maagzweren is: onbeperkt hooi (eventueel beetje stro), hele droge kuil (echt paardenvoordroog)was ook nog ok en spelt... Indien je "hard werkt" met je paard een sportmuesli omwille van het hogere vitaminegehalte en dit mengen met spelt 1/1 verhouding en niet te veel...

volgens onze osteopaat is het "branden" van de luzerne te verwaazlozen omdat ze hierop harder moeten kauwen en dus meer speeksel gaan produceren (en dus maagzuur neutraliseren)
Ik heb geen ervaring met marstall producten, ken het merk ook alleen maar van naam...

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:07

Wat geven jullie je paarden dan exact als ik vragen mag?

touchofpink

Berichten: 529
Geregistreerd: 27-08-08
Woonplaats: In het mooie Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:15

Daily plus bevat melasse. Je kunt dan beter kiezen voor Pre Alpin Aspero van Agrobs.

Verder nog voor degene die kuil voeren. Ik voer sinds kort aan mijn luchtzuiger de NAF haylage balancer bij. Dit is tegen de negatieve effecten van het kuilvoer zoals dunne mest, onrustig gedrag en stalondeugden (maagzweren dus)

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:17

Momenteel heb ik even geen lucerne maar die komt wel terug.
Ik geef:
's ochtends: 1 schep Herba mix van mijten + 3/4 schep lucerne + ton hooi
loop van de voormiddag krijgen ze vaak nog wat hooi
's middags: ton hooi
namiddag wordt er meestal nog wat hooi gegeven
's avonds: 1 schep Herba mix + 3/4 lucerne + ton hooi + voederbiet
wie als laatste komt 's avonds geeft nog wat hooi. In de winter krijgen ze standaard rond 22u nog hooi.

Zelf geef ik dagelijks nog ongeveer 3/4 schep slobber, Recup Mash, weet zo even het merk niet meer.
De 'tonnen' hooi zijn zo van die buigbare tonnen die ik goed volsteek, dus ik gok op zo'n 1/3 van een grote plak hooi dat ik daarin krijg. Wanneer er tussentijds hooi wordt gegeven is dat gewoon op het zicht, kan daar niet echt een hoeveelheid op plakken.
Verder geef ik geen preventieve middelen meer voor maagzweren, is ook niet nodig. Wel krijgt hij 1 eetlepel elektrolyten en 1 eetlepel Vitamine E per dag. (Spierbevangen geweest)

Toen m'n paard nog met zoveel maagzweren zat had ik 24/24 hooi in de stal in een ruif (anders strooide meneer het alleen maar in het rond). Wanneer hij werkte was het krachtvoer zoals bovenstaande, moest hij rusten tijdens een behandeling oid, kreeg hij eigenlijk enkel een klein handje om hem niet jaloers te maken als de anderen wel korrels kregen.

Herba mix zou de beste optie zijn voor mijn paard, DA heeft verschillende voeders nagekeken en qua eiwitten en zetmeel ed. komt herba mix er het beste uit :)

edit: nog vergeten zeggen, in de winter gaan ze soms op de wei met extra hooi, dit kan VM of NM zijn (moet ik zelf doen). In de zomer gaat hij geregeld enkele dagen naar de grote wei, dus 24/24 buiten met schuilhok, krijgt hij slechts 1x per dag zijn korrels met lucerne, verder geen hooi erbij als hij op de wei staat :) Als hij thuis staat komt hij gewoon enkele uren per dag op de wei en krijgen ze het hooi zoals hierboven staat.
Laatst bijgewerkt door LS_ op 27-01-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:21

's morgens
2plakken hooi (gewoon droog)
1/2 schep spelt
3/4 schep Herbamix
1/2 schep luzerne (vroeger 1schep om aan te komen)
enkele wortelen

weidegang met extra hooi (want weide is vrij kaal)

's avonds (17.00)
1/3 spelt
1/2 herbamix
1/2 luzerne
19.00 OF na het rijden (21.30)
1/3 spelt 1/2 spelt
1/2 herbamix 3/4 tot 1 schep herbamix
1/2 luzerne handje luzerne
enkele wortelen
2-3 plakken hooi
Er zit 2x per dag een koffielepel gelatine door het voer en voor het rijden soms een koffielepel maagzout.

ik heb ook een tijdje 's morgens 1.25 schep herbamix en 1/2 luzerne gegeven en 's avonds 1.5 schep quattro met luzerne (omwille van de spelt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:54

petitparis schreef:
@nini_roosje: ai da's minder... kan je preventief al niets veranderen? zoals een speeltje als afleiding op stal een fijnmazighooinet, al wat pronutrin of die kruiden die je noemde door het voer en minder krachtvoer... Dan beperk je toch al wat negatieve actoren in het ontstaan van een maagzweer
ik duim dat het nu wel goed gaat!


Ik ben aan het kijken voor zo'n voer bal! en die kruiden geef ik nogsteeds, Helaas is een hooinet niet mogelijk. Wij voeren namelijk niet zelf, en ik denk niet dat ze hooi in een hooinet willen doen. En zelf mag er niet gevoerd worden(iig niet van hun vooraad).

Gelukkig is het "maar" voor 3 weken..

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:54

Shanelle schreef:
Tieme schreef:
de mijne krijgt ook geen kuil want dat is te zuur voor een paardenmaag.
Echt??? Misschien kan dat dan wel eens een mogelijke oorzaak zijn! De miserie; buikloop, zuur en hevig worden en nadien ook maaglast en gapen zijn eigenlijk allemaal wel pas begonnen NA het inlassen van kuilgras in het dagrantsoen :)*


dat kan inderdaad een oorzaak zijn. kuilgras is eigenlijk niet bestemd voor paarden maar het is koeienvoer. hoe natter het is, hoe slechter het voor paarden is. vooral voor paarden met maagproblemen. hier op stal krijgen ze voordroog. zit ook in van die grote rollen plastic. dit is ook niet helemaal geschikt maar het is zo droog dat het bijna hooi is. hier doet de mijne het goed op. hoe natter/zuurder het wordt, des te sneller krijgt hij last.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:58

LS_ schreef:
Mij hebben ze altijd verteld dat lucerne goed verteerbaar is. Kan me niet meer echt herinneren wanneer ik ben begonnen met dit te voeren, maar heb er toch nooit last mee gehad. Ik gaf dit onder zijn krachtvoer waardoor hij trager at, dat zou beter zijn volgens verschillende DA's.


ze raden inderdaad aan om bij krachtvoer, een paar handen lucerne te doen. alles wordt dan beter gekauwd, ze eten wat langzamer en er komt veel speeksel vrij waardoor het maagzuur teruggedrongen wordt.
het beste is dan wel om lucerne te nemen zonder melasse. in veel lucerne-merken zit melasse en dit is voor ene paard ook slechter te verteren. met als gevolg, maagzuur wat weer op de maagwand in kan gaan werken. in veel krachtvoer zit trouwens ook melasse.

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:05

Dat wist ik niet :) Ik heb altijd de lcuerne van Hartog, zou het eens moeten nakijken. Niet dat het nog van zo'n belang is voor mijn paard, maar toch, dat weten we dan ook weeral! :)

edit: heb het opgezocht, in die van hartog is inderdaad melasse en lijnzaadolie toegevoegd! ;)

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 03:39

onze paarden hier thuis staan 24/7 in hun eigen paddock, 30m x 10m in iedere paddock staat een stukje gras van 5 x 10 waar ze aan kunnen knabbelen als ze honger hebben. Hier in australie krijgen worden paarden chaff gegeven, dit is haverstro heel erg fijn gehakt. Ze krijgen hier een grote bak van (10liter) en een grote schep luzerne (zonder melasse of olieen) en hun normale krachtvoer. Dit ochtens en avonds (avonds krijgen ze ook olie, apple cider vinegar en andere toevoegingen), en voor de lunch en paar uur na avond eten krijgen ze een grote dot hooi.
Iedere paard krijgt ook na het werk in de ochtend 2 ml omoguard en ik kan zeggen dat er geen een paard hier is die slecht eet, slecht uit ziet/doet in zijn performance.
Dus ik denk dat je gewoon genoeg ruwvoer moet geven en iets geven om hun maag toch in balans te houden, voorkomen is beter dan genezen. Als je paard ooit maagzweren heeft gehad moet je eigenlijk voor de rest van zn leven het iets geven om te voorkomen dat het weer terug komt.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:02

classic_life schreef:
onze paarden hier thuis staan 24/7 in hun eigen paddock, 30m x 10m in iedere paddock staat een stukje gras van 5 x 10 waar ze aan kunnen knabbelen als ze honger hebben. Hier in australie krijgen worden paarden chaff gegeven, dit is haverstro heel erg fijn gehakt. Ze krijgen hier een grote bak van (10liter) en een grote schep luzerne (zonder melasse of olieen) en hun normale krachtvoer. Dit ochtens en avonds (avonds krijgen ze ook olie, apple cider vinegar en andere toevoegingen), en voor de lunch en paar uur na avond eten krijgen ze een grote dot hooi.
Iedere paard krijgt ook na het werk in de ochtend 2 ml omoguard en ik kan zeggen dat er geen een paard hier is die slecht eet, slecht uit ziet/doet in zijn performance.
Dus ik denk dat je gewoon genoeg ruwvoer moet geven en iets geven om hun maag toch in balans te houden, voorkomen is beter dan genezen. Als je paard ooit maagzweren heeft gehad moet je eigenlijk voor de rest van zn leven het iets geven om te voorkomen dat het weer terug komt.


ik deel deze mening :j

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:16

Ik kom ook weer even binnenvallen. Met mijn paardje gaat het gelukkig goed.
Die van mij krijgt de hele dag ruwvoer.
3x per dag een schepje muesli (Havens zonder haver) en daardoor een 1/2 lucerne. (inderdaad voor het langzame eten)
Verder krijgt ze magnesium poeder omdat ze altijd zo nerveus is.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:37

Zo, de gastro gard is bijna op, nog 3x een halve dosis te gaan en dan zijn we 'klaar'. Ik zou toch nog graag even iets blijven geven, maar zit nu te twijfelen tussen maagcompositum (goeie prijs), pronutrin (niet zo'n leuke prijs, maar weet ik al van dat het redelijk werkt) en gastro 8 van cavalor (vanwege de goede naam, maar ook érg duur).

Tips? :+
Ik kom er trouwens zelf niet zo uit welke van de 3 de 'sterkste' is ..

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:01

ik merkte vroeger niet zoveel verschil bij mijn paard met de pronutrin en bij het paard van m'n vriendin ook niet eigenlijk. plus als je ziet waarop het gebaseerd is, dan vind ik het veel geld voor wat het is. er zit geen maagzuurneutralisator in en het zijn de pectines die het maagslijmvlies moeten gaan herstellen en beschermen, wat dus iets op lange termijn is en niet de 10 dagen die je zo met 1 pot kan doen.
met gastro-8 heb ik geen ervaring.
u-gard van equin america leek mij ook interessant qua samenstelling, maar in België en Nederland ook vrij duur per kuur in vergelijking met de prijs in de states... had denk ik wel een site gevonden om in Engeland te bestellen...
dus voorlopig vind ik de maagcompositum prijs kwaliteit wel het best...

touchofpink

Berichten: 529
Geregistreerd: 27-08-08
Woonplaats: In het mooie Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:11

petitparis schreef:
classic_life schreef:
onze paarden hier thuis staan 24/7 in hun eigen paddock, 30m x 10m in iedere paddock staat een stukje gras van 5 x 10 waar ze aan kunnen knabbelen als ze honger hebben. Hier in australie krijgen worden paarden chaff gegeven, dit is haverstro heel erg fijn gehakt. Ze krijgen hier een grote bak van (10liter) en een grote schep luzerne (zonder melasse of olieen) en hun normale krachtvoer. Dit ochtens en avonds (avonds krijgen ze ook olie, apple cider vinegar en andere toevoegingen), en voor de lunch en paar uur na avond eten krijgen ze een grote dot hooi.
Iedere paard krijgt ook na het werk in de ochtend 2 ml omoguard en ik kan zeggen dat er geen een paard hier is die slecht eet, slecht uit ziet/doet in zijn performance.
Dus ik denk dat je gewoon genoeg ruwvoer moet geven en iets geven om hun maag toch in balans te houden, voorkomen is beter dan genezen. Als je paard ooit maagzweren heeft gehad moet je eigenlijk voor de rest van zn leven het iets geven om te voorkomen dat het weer terug komt.


ik deel deze mening :j


Ik weet niet of het dan zo goed is om apple cider vinegar = azijn = niet fijn voor de maag (zuur) te geven.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:39

je hebt daar wel een punt, maar het "rare" is wel dat een paard dat niet wil eten zich vaak laat overhalen door wat appelazijn over z'n voer te doen...
bovendien heeft een paard met maagzweren al te veel maagzuur en kan de pH in de maag niet meer zakken door toevoeging van een beetje azijn...
vglbaar met cola drinken, kan maagpijn verergeren maar geeft in veel gevallen ook "verlichting" mede door de bruis... maar is toch anders dan limonade of bruiswater en dat is toch ook ongeloofelijk zuur...

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:37

apple cider vinegar is goed tegen kidney infections, allergien, arthritis en huid conditions.
Als je op google zoekt zal je vast nog meer goede dingen erover zien.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:51

@ classic_life: ik wist wel dat appelazijn veel "goede" eigenschappen heeft, maar geven jullie dit het hele jaar door. of eerder in kuren van enkele weken/maanden...

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 05:44

gewoon het hele jaar door petitparis :)