Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:49

Dell_1 wat naar zoveel stress.
Mijn merrie had ook altijd veel stress. Bij haar bleek dat toch wel pijngerelateerd te zijn. (Halsprobleem).
En een maagzweer kan ook door pijn ontstaan en dan blijft het een vicieuze cirkel.

Het weideseizoen is net begonnen.
Het zou een optie kunnen zijn om je paard 24/7 in een groep paarden te zetten voor een half jaar en ‘m daarna weer op te pakken.

Bij een stabiele kudde en voldoende land zou je paard daar in ieder geval mentaal van op moeten knappen.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:43

Ik heb het grootste deel van het topic gelezen, maar wat een zorgen kan dit je geven zeg!

Ik verdenk mijn paard ook van maagzweren en/of andere problemen.

Hebben jullie meteen meerderen dingen laten onderzoeken? Ik zit eraan te denken om één rit kliniek te doen met hals- en/of rugfoto's en onderzoek naar maagzweren.
We hebben al enorm veel dierenartskosten en zorgen gehad dus op alle vlakken kijk ik er tegenop.

Die van mij glimt als een spiegel, eet goed, niet gevoelig met aanraken en aansingelen.
Maar wil onder het zadel niet meer lopen, aan de longeerlijn is zijn uitdrukking ook niet fijn en zodra we de bak inkomen eigenlijk een heel strak en gespannen hoofd.

Eigenlijk past zijn gedrag, al veel langer, ook bij deze symptomen van ECVM, maar ook bij maagzweren. Al is het 'nukkige' sinds kort.
Afbeelding

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:13

Mooi dat je dat allemaal laat onderzoeken unicornetto. Mijn merrie had hetzelfde als die van jou, als ik dat zo lees. Zij heeft er ook altijd heel goed uitgezien. Ze gaapte of knarste niet. Ook nooit slappe mest gehad oid, maar idd gewoon niet meer willen lopen. Onder het zadel heel stijfjes en na een tijdje staken. Aan de longe ook stoppen en schrapen. Ze liet ook rugpijn zien, gezien het vervelend was haar buikspieren aan te spannen, maar was in het begin niet nukkig bij aansingelen.

Vorig jaar maandenlang behandeld met heel veel resultaat. Wanneer ze hooi bijgevoerd krijgt, krijgt ze nog wel equine74 elke dag. Maar straks 24/7 op het land hoeft dat niet meer. Het heeft even geduurd maar we kunnen sinds een paar maanden eindelijk weer langere bosritten maken en ze is mega voorwaarts.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van de onderzoeken unicornetto.

Kincses

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:10

Die van mij viel ook niet af Unicornetto.. pas op het laatste moment stopte ze ook met hooi eten. Eerst begon echt het bokken tijdens het aandraven en de singelnijd bij ons. Hopelijk valt het mee en kom je er snel achter wat het is.

Inmiddels ben ik met Jess ongeveer 4 weken bezig met de ulcergold en is het tijd om straks af te bouwen. Ik ga natuurlijk overleggen met de da, maar hoe hebben jullie het afbouwen ervaren? Ook ongeveer 4 weken en dan eerst een helft en dan een kwart oid?

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:37

Gitana, wat fijn dat de behandeling zo goed heeft geholpen! Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de Lingehoeve voor over twee weken. Dan ben ik twee dagen vrij, mocht hij moeten blijven voor een scopie.

MissSicarius

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:14

Weet iemand hoe lang het duurt voordat je verbetering ziet bij het geven van omeprazole?

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:49

Unicornetto,
Wat vervelend! Maar ook goed dat je nu verder laat onderzoeken.

Mijn paard heeft dus net allerlei onderzoeken gehad. Ik dacht dat het de maag was, maar het bleek de lever en darm te zijn. Als jouw paard goede mest heeft, dan denk ik dat de darm het probleem niet is.

Hals en rugfoto’s zijn een goed idee.
Ik zou ook een echo van de hals erbij doen.
Mijn vorige merrie had een synovitus en dat kan ook spanningsklachten en staakproblemen geven.

rosslover

Berichten: 1135
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:15

MissSicarius schreef:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je verbetering ziet bij het geven van omeprazole?


Verschilt, bij de een een week en bij de ander 4-5 weken..

Toettie heeft afgelopen vrijdag de tweede omeprazol injectie gehad. Geen gekke bijwerkingen, wel weer een mega drukke en blije pony. Een wereld van verschil, hopen dat dit ons wondermiddel is en we 31 mei eindelijk eens een goede controle hebben

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:11

rosslover schreef:
MissSicarius schreef:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je verbetering ziet bij het geven van omeprazole?


Verschilt, bij de een een week en bij de ander 4-5 weken..

Toettie heeft afgelopen vrijdag de tweede omeprazol injectie gehad. Geen gekke bijwerkingen, wel weer een mega drukke en blije pony. Een wereld van verschil, hopen dat dit ons wondermiddel is en we 31 mei eindelijk eens een goede controle hebben


Fijn zeg! Hoe duur zijn die injecties en hoe vaak moeten die gegeven worden?

rosslover

Berichten: 1135
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:27

dell_1 schreef:
Fijn zeg! Hoe duur zijn die injecties en hoe vaak moeten die gegeven worden?


Ongeveer hetzelfde als een maand volle spuiten gastroguard, ze moet een maand lang elke week een injectie :)

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 10:39

Ik heb een heleboel nexium, als iemand het wilt overnemen. Stuur maar een pb.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:30

Die van mij krijgt morgen de maagscopie. Ik moet hem zo naar de kliniek brengen.

Nadat hij vrijdag ineens ook nog begon te tandenknarsen heb ik snel een afspraak gemaakt.
Hij zit echt niet lekker in zijn vel, dus ik hoop dat we er morgen achter komen wat het nou echt is.

Ferera

Berichten: 454
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:48

Ik heb een volledige kuur Cytotec over. Pb maar bij interesse.

Sterkte met de zweren allemaal!

Donnatella

Berichten: 436
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:46

Gebruikt er hier iemand Mastic horse in combinatie met Celtix-buf?
Het zijn 2 verschillende supplementen met een verschillende werking (maagbeschermend en maagzuurverlagend), maar die elkaar volgens mij dus goed kunnen aanvullen. Zeker als ondersteuning na een periode van omeprazole.

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:25

Donnatella schreef:
Gebruikt er hier iemand Mastic horse in combinatie met Celtix-buf?
Het zijn 2 verschillende supplementen met een verschillende werking (maagbeschermend en maagzuurverlagend), maar die elkaar volgens mij dus goed kunnen aanvullen. Zeker als ondersteuning na een periode van omeprazole.


Jep, hier. :) Mastic Horse krijgt ‘ie rond 5/5.30 uur en de Celtix-buf rond 17/18 uur. Alleen Equine74 leek niet voldoende te doen en sinds de combi met Mastic lijkt hij heel stabiel. En sinds enkele weken van de Equine over gegaan op de Celtix-buf.

cupido1996
Berichten: 443
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:21

Dat is voor mij misschien ook zeker het proberen waard. Nooit op deze manier over nagedacht het beide een verschillende werking heeft.

Ik gebruik nu 2x per dag de Celtix-buf en ben daar ook echt mega tevreden over. Paard is echt opgeknapt en doet het nu super goed.

Ze gaat bijne 24/7 we weide op, dus dan lukt 2x per dag bijvoeren niet meer. Dus altijd even spannend hoe het dan gaat. Maar voor het komende najaar ga ik deze combi denk ik wel proberen.

Donnatella

Berichten: 436
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:43

Ik denk dat ik dit ook zo ga toepassen als de pepticure behandeling klaar is bij mijn paard. Fijn om te horen dat dit bij jou (Maaik) inderdaad het gewenste resultaat geeft.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:56

Wat een fijne tips hierboven. Denk dat ik dat ook ga bestellen voor als de kuur klaar is. :)

Wij konden gelijk gisteren al terecht voor de maagscopie. Ik zat toch goed met mijn gevoel, maagzweren graad 3-4. Wel allemaal in het voorste deel.

Zijn hals is ook op de foto geweest en er zit wel een afwijking. Maar wil deze foto's voor de zekerheid en om een plan te maken nog laten herbeoordelen.

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:19

cupido1996 schreef:
Dat is voor mij misschien ook zeker het proberen waard. Nooit op deze manier over nagedacht het beide een verschillende werking heeft.

Ik gebruik nu 2x per dag de Celtix-buf en ben daar ook echt mega tevreden over. Paard is echt opgeknapt en doet het nu super goed.

Ze gaat bijne 24/7 we weide op, dus dan lukt 2x per dag bijvoeren niet meer. Dus altijd even spannend hoe het dan gaat. Maar voor het komende najaar ga ik deze combi denk ik wel proberen.


Zou je wel veranderen als het nu goed gaat op enkel de Celtix?
Die van mij liet met enkel Equine (en ook met NAF Gastrivet) met enige regelmaat weer z’n voer staan voor een paar dagen waardoor ‘ie weer tijdelijk op medicatie moest. Om die reden ben ik verder gaan kijken en uitgekomen bij Mastic. Sinds hij op die combinatie staat heeft ‘ie geen terugvallen meer gehad.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:03

Tip, bij grotere hoeveelheden https://mastihashop.com/

Is zelfde als mastic en als je meerdere verpakkingen koopt goedkoper (ivm bezorgkosten)