Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:05

Maaik schreef:
Tip voor de Celtix Buf gebruikers. De webshop heeft 25% korting op je bestelling op dit moment.


Dat meen je niet ,net afgelopen week besteld...

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:57

Iemand tips? Ik heb de equine74 gekocht maar mijn paard eet het dus niet.
Ze is ook gestopt met het eten van haar voer bonpard mobility.

Medicijnen zijn nu zo’n twee weken gestopt en ze reageert weer aardig op haar singel

Maaik
Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:59

mariekie schreef:
Iemand tips? Ik heb de equine74 gekocht maar mijn paard eet het dus niet.
Ze is ook gestopt met het eten van haar voer bonpard mobility.

Medicijnen zijn nu zo’n twee weken gestopt en ze reageert weer aardig op haar singel


Ik had hetzelfde probleem. Ik heb een 60 ml spuit met kathetertip gekocht. Water bij de poeder en spuit het dan gewoon naar binnen.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:53

mariekie schreef:
Iemand tips? Ik heb de equine74 gekocht maar mijn paard eet het dus niet.
Ze is ook gestopt met het eten van haar voer bonpard mobility.

Medicijnen zijn nu zo’n twee weken gestopt en ze reageert weer aardig op haar singel


Door de slobber?
Ik voer Pavo Grain Free en krijg er echt alles mee naar binnen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:49

Maaik schreef:
mariekie schreef:
Iemand tips? Ik heb de equine74 gekocht maar mijn paard eet het dus niet.
Ze is ook gestopt met het eten van haar voer bonpard mobility.

Medicijnen zijn nu zo’n twee weken gestopt en ze reageert weer aardig op haar singel


Ik had hetzelfde probleem. Ik heb een 60 ml spuit met kathetertip gekocht. Water bij de poeder en spuit het dan gewoon naar binnen.


Heb de brokjes. Ze ruiken ook best sterk

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:38

Op Facebook in een maagzweren groep is een. Groep mensen can mening dat vitalbix een veroorzaker is van maagzweren. Zijn hier ook mensen die dat ervaren. Ik voer al jaren eigenlijk naar volle tevredenheid vitalbix. Gaat dan om een groep van euhh 8 paarden waarvan een moeder ( ondertussen overleden) en nu ook dochter bekend zijn met maagzweren

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:46

Als zo veel paarden het heb op een stal zou ik eerder kijken naar de ruwvoer. Er zijn zo veel mensen die Vitalbix voeren dat ik mij niet kan voorstellen dat dat de trigger is.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:52

Phonix schreef:
Als zo veel paarden het heb op een stal zou ik eerder kijken naar de ruwvoer. Er zijn zo veel mensen die Vitalbix voeren dat ik mij niet kan voorstellen dat dat de trigger is.



Moeder had waarschijnlijk een maag afwijking. Al was dat lastig te beoordelen door de vele littekens in de maag. Alles was gezwollen.
Paarden staan aan huis. Stabiele kudde, 24/7 buiten. Altijd goede kwaliteit hooi. Laag suiker gemiddeld eiwit en energie. Allemaal op vitalbix met handje lucerne.
Moeders kwam wel op gras deze kleine dames niet ivm ernstig overgewicht.
En mogelijk insulineresistentie. Had haar moeder ook. Maar dat wist ik toen nog niet.
Beide Dierenartsen kunnen niet aangeven waar het mis gaat.
Dierenarts van de moeder is ook thuis geweest. En weet dus hoe ze staan. En snapte niet hoe de problemen zijn ontstaan. Enige wat ik bij de moeder heb kunnen bedenken is dat ze 10 dagen in Utrecht heeft gestaan met veulen aan de voet ivm een ernstige astma aanval. En ik had idee dat ze daar gigantisch slecht at. Ze was gewend buiten te staan en stond daar met veulen altijd binnen. Soms even 2 uurtjes op een kale wei.
Ik denk dat daar bij de moeder de zweren zijn ontstaan al verdenken ze haar ook van een afwijking. Maar daar is bij het jonkie zowieso geen sprake van. De dierenarts denkt dat een stukje erfelijkheid mee speelt

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:48

koetjeboe schreef:
Op Facebook in een maagzweren groep is een. Groep mensen can mening dat vitalbix een veroorzaker is van maagzweren. Zijn hier ook mensen die dat ervaren. Ik voer al jaren eigenlijk naar volle tevredenheid vitalbix. Gaat dan om een groep van euhh 8 paarden waarvan een moeder ( ondertussen overleden) en nu ook dochter bekend zijn met maagzweren


Ik heb hier nooit over na gedacht, maar mijn beide pony’s kregen de vitalbix daily complete Timothy al langere tijd voordat ze gescopied werden op maagzweren. De ene staat nu op oerbalans en de ander op de vitaminebrok van sectolin, dit heb ik veranderd na de diagnoses

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:22

rosslover schreef:
koetjeboe schreef:
Op Facebook in een maagzweren groep is een. Groep mensen can mening dat vitalbix een veroorzaker is van maagzweren. Zijn hier ook mensen die dat ervaren. Ik voer al jaren eigenlijk naar volle tevredenheid vitalbix. Gaat dan om een groep van euhh 8 paarden waarvan een moeder ( ondertussen overleden) en nu ook dochter bekend zijn met maagzweren


Ik heb hier nooit over na gedacht, maar mijn beide pony’s kregen de vitalbix daily complete Timothy al langere tijd voordat ze gescopied werden op maagzweren. De ene staat nu op oerbalans en de ander op de vitaminebrok van sectolin, dit heb ik veranderd na de diagnoses


misschien moet ik dan ook maar eens wisselen. ik ben eigenlijk harstikke tevreden maar ook mijn beide maag ponys staan altijd al op vitalbix. de moeder heeft wel tijdje een balancer van doddson and horell gehad maar dat at ze slecht

Tynes
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-03-24

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 11:16

Sinds kort staat mijn paard op Spillers Ulca Balancer, speciaal voor paarden met een gevoelige maag.

Zijn er meer mensen met ervaring met deze Balancer?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 11:43

Hmm ja wat niet kan wat betreft de vitalbix.
Ik begrijp prima als je meer paarden hebt te staan met problemen dat je gaat uitzoeken en producten skippen. Vergeet het ruwvoer ook niet, dat kan ook icm krachtvoer verkeerd vallen.
En het is per paard verschillend. Zoektocht wat bij je paard, ruwvoer en management past.
Ik vind het een opgave!

Ze zit hier weer aan de medicatie en ik ben de bonpard mare and foal aan het verhogen. Vreselijk spannend vind ik het.
Maar wat na de medicatie???

Ik durf bijv vitalbix niet aan door ervaring slokdarmverstopping. Wil niet zeggen dat ieder paard dat krijgt maar ik heb een nare ervaring en de dierenarts vertelde mij toen dat ze het vaker tegen kwam bij friezen en vitalbix.

Ik zit te twijfelen om de marstall Gastro toe te gaan voegen. Maar altijd de angst dat het weer verkeerd valt…….
En welk supplement ik straks ga toevoegen weet ik ook niet. Op de Equine74 kreeg ik haar ook niet helemaal waar ik wilde, maar toen ik stopte is het geëscaleerd. Dus achteraf deed het meer dan ik dacht.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:07

Tynes schreef:
Sinds kort staat mijn paard op Spillers Ulca Balancer, speciaal voor paarden met een gevoelige maag.

Zijn er meer mensen met ervaring met deze Balancer?


Ff naar gekeken. Misschien iets voor ons. Maar zou het geschikt zijn voor een modder vette 3 jarige die waarschijnlijk ook insuline resistentie heeft, die niet op het gras komt. Ik word echt zo langzaamaan gek als het om voer gaat. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ze komt niet op de wei dus wat meer vitamine e vind ik wel fijn. Maar dan kom ik weer uit bij vitalbix of je paard gezond en fit.
Agrobs ook naar gekeken maar vind de gehaltes zo ontzettend laag. Zou ze daar genoeg aan hebben. Ze is nog in de groei

Maaik
Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:40

Ik voer naar tevredenheid al enige tijd de seniormineral van Agrobs en probeer daarnaast sinds kort de Hartog essential balancer half half met de Agrobs. Al denk ik dat ik na deze zak wel bij Agrobs blijf.
Ik vul het aan met Agrobs Alpengrün Seniormüsli en Agrobs Pre Alpin Senior voor extra volume gezien de voer hoeveelheid van de Agrobs balancer echt heel laag is.

Voorafgaand aan training krijgt ie nog Hartog senior zodat ik zeker weet dat zijn maag niet leeg is. Na een zware training krijg hij na de tijd hier ook nog een emmer van om de eiwitten aan te vullen.
Hij doet het hier top op, vindt het lekker en heeft meer dan voldoende energie.

Qua supplementen gebruikte ik eerst de Equine74, maar bleef wel wat terugvallen hebben bij teveel prikkels. Het leek wel wat te doen, maar niet voldoende. Dus sinds 2 maanden Mastic Horse bij gaan voeren. Eetlust is sindsdien veel beter en geen terugvallen meer gehad. Ga aankomende week de Equine voorzichtig vervangen voor de Celtix Buf en hopen dat dan ook goed blijft gaan.
In plaats van speciaal gastro voer heb ik ervoor gekozen om Pure Gut toe te voegen. Die gisten zag ik al veelal terugkomen in het gastro voer.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:29

Jij geeft dus naast de Equine74 de mastic bij?

Hartog senior vind ik als nog wel wat prikkerig. Hebben jullie paarden daar geen last van?
Hooi moet hier ook echt heel zacht zijn anders stopt ze ermee.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:41

Ojee, mijn haflinger staat wel op Vitalbix balancer.. Nu twijfel ik ook om over te stappen..

Belle (die maagzweren had) staat op Equifyt Pre Active en ik geef haar nu de Phytonics Gastri Comp als supplement

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:56

_Tristan schreef:
Ojee, mijn haflinger staat wel op Vitalbix balancer.. Nu twijfel ik ook om over te stappen..

Belle (die maagzweren had) staat op Equifyt Pre Active en ik geef haar nu de Phytonics Gastri Comp als supplement



Gisteren contact gehad met mijn voedings deskundige en die was heel duidelijk. Zweren in her klierrijke deel komen niet door voeding. Zal echt niet door de vitalbix komen.
Al heb ik straks wel een gesprek met iemand van florian horsefoods.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:13

_Tristan schreef:
Ojee, mijn haflinger staat wel op Vitalbix balancer.. Nu twijfel ik ook om over te stappen..

Belle (die maagzweren had) staat op Equifyt Pre Active en ik geef haar nu de Phytonics Gastri Comp als supplement


Hoe gaat deze combi bij Belle?
Is ze maagzweer en klachtenvrij?

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:31

Goedemorgen,

Ik kom ons helaas ook even melden.

Onze Spaanse 10 jarige merrie, 5 jaar in bezit, begon van 1 op andere dag afwijkend gedrag te vertonen tijdens beweging.

Met longeren steeds stil staan, staart omhoog alsof mesten, boos, na paar dagen helemaal niet meer willen draven.

Onder het zadel woedend bij aanleggen been, niet willen lopen.

In omgang wat suf, vaker gapen, vraatzucht.

2 wkn terug scopie gehad en in bovenste gedeelte maag zweertje cat 2 en gedeelte plek cat 1.

Gastrogard voor 4 wkn gehad. Van voordroog naar onverpakt hooi overgestapt ( ivm sterke wisseling steeds) en vh krachtvoer af.

2 weken niks gedaan, in de omgang knapt ze op. Is weer vrolijk en druk. Sinds 2 dagen gekeken wat ze zelf wil doen aan de longeerlijn,
Niks dus, ze wil absoluut niet aandraven, bij even doorvragen gaat ze dan wel maar na half rondje weer stappen.

Nu vraag ik me af, is dit herkenbaar voor jullie, ik maak me erg zorgen dat er misschien toch meer aan de hand is. Of is 2wkn medicatie echt nog te kort?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:39

Bibin schreef:
Goedemorgen,

Ik kom ons helaas ook even melden.

Onze Spaanse 10 jarige merrie, 5 jaar in bezit, begon van 1 op andere dag afwijkend gedrag te vertonen tijdens beweging.

Met longeren steeds stil staan, staart omhoog alsof mesten, boos, na paar dagen helemaal niet meer willen draven.

Onder het zadel woedend bij aanleggen been, niet willen lopen.

In omgang wat suf, vaker gapen, vraatzucht.

2 wkn terug scopie gehad en in bovenste gedeelte maag zweertje cat 2 en gedeelte plek cat 1.

Gastrogard voor 4 wkn gehad. Van voordroog naar onverpakt hooi overgestapt ( ivm sterke wisseling steeds) en vh krachtvoer af.

2 weken niks gedaan, in de omgang knapt ze op. Is weer vrolijk en druk. Sinds 2 dagen gekeken wat ze zelf wil doen aan de longeerlijn,
Niks dus, ze wil absoluut niet aandraven, bij even doorvragen gaat ze dan wel maar na half rondje weer stappen.

Nu vraag ik me af, is dit herkenbaar voor jullie, ik maak me erg zorgen dat er misschien toch meer aan de hand is. Of is 2wkn medicatie echt nog te kort?


Die van mij had het heel erg. Maar voor ik echt resultaat merkte waren we zeker een maand verder. Maar zij had niet de klachten die jij omschrijft. Zij at vooral heel slecht of eigenlijk bijna niks

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:39

mariekie schreef:
Iemand tips? Ik heb de equine74 gekocht maar mijn paard eet het dus niet.
Ze is ook gestopt met het eten van haar voer bonpard mobility.

Medicijnen zijn nu zo’n twee weken gestopt en ze reageert weer aardig op haar singel
dierenarts contacten, weer medicatie opstarten (langer doorgaan)... als er zweren zitten kan je die enkel met omeprazol wegkrijgen, als ondersteuning kan je equine74 geven. vraag is waar de oorzaak ligt van de zweren? is de oorzaak al aangepakt?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:42

Bibin schreef:
Goedemorgen,

Ik kom ons helaas ook even melden.

Onze Spaanse 10 jarige merrie, 5 jaar in bezit, begon van 1 op andere dag afwijkend gedrag te vertonen tijdens beweging.

Met longeren steeds stil staan, staart omhoog alsof mesten, boos, na paar dagen helemaal niet meer willen draven.

Onder het zadel woedend bij aanleggen been, niet willen lopen.

In omgang wat suf, vaker gapen, vraatzucht.

2 wkn terug scopie gehad en in bovenste gedeelte maag zweertje cat 2 en gedeelte plek cat 1.

Gastrogard voor 4 wkn gehad. Van voordroog naar onverpakt hooi overgestapt ( ivm sterke wisseling steeds) en vh krachtvoer af.

2 weken niks gedaan, in de omgang knapt ze op. Is weer vrolijk en druk. Sinds 2 dagen gekeken wat ze zelf wil doen aan de longeerlijn,
Niks dus, ze wil absoluut niet aandraven, bij even doorvragen gaat ze dan wel maar na half rondje weer stappen.

Nu vraag ik me af, is dit herkenbaar voor jullie, ik maak me erg zorgen dat er misschien toch meer aan de hand is. Of is 2wkn medicatie echt nog te kort?


ik dacht minimaal 1 maand omeprazol. 2 weken is erg kort om definitieve genezing op orde te hebben. en voor het lopen zou ik minstens een berg hooi voeren, zodat de maag hoe dan ook niet leeg is. merk je wel verschil tov voor de behandeling?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:14

Phonix schreef:
Als zo veel paarden het heb op een stal zou ik eerder kijken naar de ruwvoer. Er zijn zo veel mensen die Vitalbix voeren dat ik mij niet kan voorstellen dat dat de trigger is.


Ik geloof hier ook niet in. Op stal wordt naar tevredenheid vitalbix gevoerd. Ook mijn paardje met gevoelige maag doet 't er goed op. Triggers gaan ook veel verder dan alleen voer en periodes zonder voer Staan. Met name stress voorkomen is vaak een belangrijke trigger. Pas als je paard last van een maagzweer heeft, is het goed omcte kijken wat verlichtend werkt. Maar een vitaminekorrel als veroorzaker nee

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:14

Zou me niets verbazen als stress niet de grootste veroorzaker is. Bij mensen werd ook jarenlang beweert dat het door stress kwam. Later bleek een bacterie de veroorzaker. Het wordt vaak toch wel makkelijk op stress gegooid. Misschien stress als veroorzaker van slecht eten.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:19

Er wordt ook onderschat hoeveel invloed stress heeft. Er zijn zat paardeneigenaren die denken hun paard geen stress heeft wat ze basseren op de 4 keer per week dat ze er 2 uurtjes zijn....

Er hebben heel wat paarden stress en ook stress dat niet altijd enorm zichtbaar is je hebt ook binnenvetters.