Ervaringen langdurige einschuss?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Ervaringen langdurige einschuss?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:03

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een langdurige einschuss, die (nog) niet chronisch is.

Het gaat namelijk om mijn 22-jarige merrie, die nu al bijna 3 weken met een einschuss-been staat.

Maandag 29 nov is het begonnen. Een dik voorbeen, warm, koorts en een actief mokplekje. Gelijk de dierenarts gebeld, deze was niet in de buurt maar ik kon wel naar de kliniek komen, scheelde een paar uur wachten. Zo gezegd zo gedaan.
Op de kliniek hebben er 3 dierenartsen naar gekeken, er is een scan gemaakt om een gebroken griffelbeen of een peesblessure uit te sluiten en de definitieve diagnose werd einschuss. Antibiotica, ontstekingsremmers en metacam meegekregen. In totaal voor 5 dagen spuiten.

Vrijdags heeft ze de laatste spuit AB+ontstekingsremmer gehad en zaterdag nog een halve dosering metacam. Haar been was het weekend bijna helemaal dun, echt nog een minimale zwelling en ze was koortsvrij.
Maandag 6 dec was haar been weer iets dikker maar geen koorts. De DA gebeld voor overleg en zolang ik het been dun kon stappen mocht ik het aankijken, zolang het mokplekje er nog zat kon het been reactie geven.

Dinsdag 7 dec had ze weer koorts en haar been was niet meer dun te krijgen. Weer de DA gebeld en ik moest naar de kliniek, paard moest op de kliniek blijven voor een zware antibioticakuur (via de bloedbaan). Ook wilde de DA's haar meerdere keren per dag checken om eventueel de medicijnen aan te passen. Haar been is in de drukverband gezet.
Woensdag is er voor de zekerheid nog een scan gemaakt om er heel zeker van te zijn dat we echt met einschuss te maken hadden. 1 DA twijfelde namelijk en dacht meer aan een peesblessure (haar been was alleen tussen de kogel en de voorknie dik, en dan met name aan de binnenkant, terwijl de mok in de kootholte zit, aan de buitenkant). Maar het is echt Einschuss.
Ze heeft bijna een week op de kliniek gestaan. op vrijdag zag alles er alweer goed uit maar omdat het al zo lang duurde hebben ze haar het weekend ook daar gehouden en zijn ze ook door gegaan met de AB en andere medicijnen.

Maandag 13 dec heeft ze de laatste AB en metacam gehad en mocht ze weer mee naar huis. Ook is haar been, die helemaal dun was voor de zekerheid nog een keer in het verband gegaan. Ik moest het nog een aantal dagen laten zitten en daarna verder gaan met bandages tot het mokplekje helemaal weg was.
Dinsdag en woensdag gingen goed, ze bleef koortsvrij en haar been zat nog ingepakt dus daar was niets aan te zien.

Donderdag was het verband nat geworden met stappen in de regen dus eraf gehaald. Haar been was iets dikker dan maandag (niet veel maar dat kon ook niet door het verband), het mokplekje vuurrood en gloeiend en haar been was ook warm. Alleen geen koorts. Weer de DA gebeld en advies is veel koelen, veel bewegen en afwachten. Zodra haar been niet meer dun gestapt kan worden, haar been heel dik is of ze 38,3 graden heeft meteen weer naar de kliniek.

Momenteel schommelt haar temp tussen de 37,8 smorgens en 38,1 savonds. Elke dag tref ik haar aan met een weer iets dikker been. Het is minimaal maar elke dag komt er een beetje zwelling bij. Met 10 minuutjes wandelen is de zwelling weg en met een kwartier stilstaan is de zwelling weer terug.

Ik ben zo langzamerhand het vertrouwen dat het nog goed gaat komen aan het verliezen. Ik heb wel vaker een einschuss meegemaakt maar dat was altijd met 5 dagen AB weer klaar.

Zijn er mensen die dit kennen? Dat het zolang duurt? En is het weer goedgekomen?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:24

helaas ken ik ook alleen maar een naar verhaal met einschuss. het begon met hem ook met mok en toen had hij later een steeeds dikker been vooral rond de kogel tot zijn knie (was rechts achter). soms was het weer dunner dan weer dikker. soms liep het vocht met straaltjes van zijn been af. ierdere dag hebben ze hem afgespoten maar eigenlijk hielp niks. ook veel sorten medicijnen hebben ze geprobeerd maar mocht niet helpen. uit eindelijk na een jaar ongeveer hebben we hem in moeten laten slapen.

hier nog 2 foto's van zijn been waar het wel redelijk was te zien. hij was ook echt een reus en hij was door de ziekte heel erg afgevallen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QHCFNEMT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KQELRBFK.jpg

verder heb ik hier op bokt wel eens goede verhalen gehoord, dus hopelijk ook bij jou.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:28

Ik stuur je even een pb, ik ken wel een bokker die hier vast meer over kan vertellen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:50

floorsil: een slecht aflopend verhaal heb ik ook van dichtbij meegemaakt, dat paard is ook ingeslapen hierdoor. Net zo'n been als bij jou op de foto's. Dat maakt mij ook zo bang. Ik ken alleen de 5 dagen en dan weer goed-verhalen of de inslaapverhalen.

Mijn paard haar been is nu lang zo dik niet, daar ben ik wel blij om.

Ik ben net gebeld door een stalgenoot, haar temp is nu 38,2 |( . Ik begin hem weer aardig te knijpen.

floorsil

Re: Ervaringen langdurige einschuss?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:15

kan je via de dierenarts niet nog een of ander medicijn geven wat een beetje helpt. ik vind dit ook echt zo'n rot ziekte. hopelijk daalt haar temperatuur snel. verwen haar ook maar lekker. ik hou het topic even in de gaten.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:36

Het is inderdaad een rotziekte. En dit verloop is mij compleet onbekend. De eerste maandag dacht ik nog oh, een einschuss, is vervelend maar geen ramp. Daar begin ik nu anders over te denken.

Verwend wordt ze zeker. Ik kom nu minstens 2 x per dag om haar te controleren. Behalve vanmorgen, mijn eigen lijf trekt het niet meer zo goed dus heb ik haar uitbesteed. Zo meteen ga ik wel zelf naar stal.

Mijn stalgenoot heeft haar vanmorgen in de wei gezet en daar is ze compleet uit haar stekker gegaan, ze was weer even 3 waren de woorden van de stalgenoot. Lekker spelen met haar vriendjes.
En verder is ze het getut behoorlijk zat. Ze wil weer werken, niet stappen maar hard, en dat mag helaas niet.(tenzij ze het uit haarzelf doet, dan maakt het me niet uit)

Lichte medicijnen zijn er niet. En voor de zware is ze nu niet slecht genoeg. Mede omdat al die medicijnen hoefbevangenheid kan veroorzaken bij oudere paarden zijn ze wel voorzichtig met "zomaar" er van alles inproppen. Gelukkig is mijn paard nog nooit eerder bevangen geweest en er ook niet gevoelig voor.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:56

Mijn merrie had vorig jaar 2 einschuss achterbenen van de mok...ik was helemaal radeloos...en de mok bleef maar erger worden, pus droop er uit. Constant antibiotica, maar eigenlijk bleef het achteruitgaat en waren het echt olifantsbenen. uiteindelijk ben ik gaan bandageren (insmeren met betadine zalf), dit heb ik 2 maanden vol gehouden en toen langzaam afgebouwd met het bandageren. De mok was toen praktisch weg en in het begin liepen de benen 's nachts weer vol, maar op een gegeven moment zijn ze weer slank geworden. Dit jaar gingen we dezelfde kant op maar nu met de voorbenen :o Ben ik msn zwavel gaan bijvoeren en met 4 weken had ik weer dunnen voorbenen en mok weg. Ik dacht ook dat ik nooit meer van de einschuss benen zou afkomen, maar bij mij is dit wel geluk....ben wel 6 maanden zoet geweest en heb alles geprobeerd en was echt wanhopig.....

Heel veel sterkte!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:30

Cuubje, jou bericht geeft me weer een beetje hoop. Bij de mijne gaat het maar om een heel klein mokplekje en deze wordt ook steeds kleiner de afgelopen weken. Vanaf het begin smeer ik er hydrocortiderm op (in opdracht van de DA). Goed dik erop en dan de bandage er omheen. Het mokplekje moet ook onder de bandage.

De MSMzwavel ben ik toevallig vorige week mee begonnen om te voeren. Maar meer vanwege een (waarschijnlijke) blessure aan een achterbeen. Ook een "leuk" verhaal: van de zomer werd ze kreupel: ingescheurde oppervlakkige buigpees en een geirriteerde kogel. Foto's waren goed, scan gaf geen reden waarom de kogel zelf pijnlijk was. Na een maand controle voor de kogel: kogel helemaal goed, de pees genas voorspoedig. Inmiddels de pees ook helemaal genezen en we waren het rijden weer aan het opbouwen. Ong 6 weken geleden wilde ze tijdens rust haar been niet meer onder de massa zetten maar absoluut niet kreupel lopen. Paard weer rust gegeven maar weinig verbetering, in rust wilde ze er niet met haar gewicht op gaan staan.
3 weken geleden, toen ik voor de eerste x op de kliniek was voor de einschuss heb ik gevraagd of ze ook gelijk naar haar achterbeen konden kijken. Nogmaals een pees- en kogel-scan maar er kwam niets uit. Ze kreupelde alleen op de buigproef van de kogel. We staan nu hiermee ook voor een raadsel wat het is. Voor artrose had dat op de foto's te zien moeten zijn, voor een verrekking of verdraaiing had dat op de scan te zien moeten zijn. We denken aan een hele lichte verdraaiing die door de nog verse blessure extra pijnlijk is. Hiervoor moeten we ook weer een paar weken stappen, daarna rustig weer opbouwen en als ze dan weer kreupel wordt of gaat ontlasten gaan we verder zoeken. Nu heeft dat geen zin omdat de einschuss de boel kan vertekenen. Het is precies diagonaal, einschuss rv en de kogel la.
Maar sinds 2 weken belast ze hem weer normaal, ook nu ze zonder pijnstillers en ontstekingsremmers staat.
Nu dus een dubbele reden om de MSM te voeren. fijn om te weten dat dit voor de einschuss ook goed is.

Vanmiddag was haar temp weer gedaald naar 38,0. Opluchting voor nu. Ook was haar been mooi dun maar dat had ik ook verwacht na een aantal uur in de wei. Het mokplekje ziet er rustig uit

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 12:48

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en ze gaat door de dagen heen steeds weer verder achteruit.
Het mokplekje is helemaal genezen maar haar been wordt elke dag ietsje dikker. Na het stappen/losstaan is hij wel weer dun. Gisterochtend was haar been weer net zo dik als de dag dat we naar de kliniek gingen en smiddags na uren losstaan wel dunner maar niet helemaal dun. Sinds het weekend is haar temp ook niet meer onder de 38 graden gekomen, we zitten steeds tussen de 38,0 en de 38,2.

Vanmorgen overleg gehad met de DA en hij zei kom maar langs. Ivm de sneeuw en het feit dat mijn trailer compleet ingesneeuwd is en onderaan een spekgladde helling staat doe ik dat niet. Wel komt er een DA aan huis vandaag.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:57

Heeft koelen zin bij Einschuss? Anders kan ik je de bandages van Equi-N-Ice aanraden. Dat is een bandage die je in een zakje moet doen, over de bandage gooi je wat van het koelwater, even schudden. Als de bandage goed nat is, bandageer je het been ermee. De bandage blijft zo'n 4 uur koelen, en geeft tegendruk. Ik heb deze bandages gebruikt in de acute fase van een peesblessure.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:24

Het koelen zelf weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het been mocht niet nat worden ivm het mokplekje.
Ik ga het straks vragen aan de DA. Ik hoop dat hij (of zij) een beetje op tijd komt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:28

Ik kreeg van deze bandage niet de indruk dat het been echt nat werd, er zit alcohol in en doordat dat vervluchtigt, koelt de huid af. Kun je eventueel boven de mok beginnen te bandageren? Hoe gaat het nu met de mok? Wat betreft mok heb ik goede ervaringen met droogzetters. Die worden normaal gesproken gebruikt bij koeien met mastitis (uieronsteking). M'n paard had mok en ben wel 3 maanden aan het klooien geweest met spulletjes en dingetjes, maar niks werkte. Toen kreeg ik van de dierenarts droogzetters, na 3 dagen smeren was het weg. Daarbij zijn ze ook nog eens erg goed betaalbaar :).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:37

Wat raar dat je niet mag koelen.
Ons paard heeft gemiddels 1 - 5 keer een olifantsbeen in het jaar. En meestal zit hij er 2 a 3 weken mee. Nu ik het "beter in de vingers heb" is hij er binnen een week van af.

Standaard moeten wij hem 'snachts bandageren met animalintex verband (natgemaakt met koud water, plastic verwijderen) en in zelfplakkende bandages. Overdag de eerste dag meestal niet te veel bewegen om de ontsteking niet verder het lijf in te jagen.
Volgende ochtend verband er af en been wassen zodat medicatie van animalintex verwijderd is.
Evt aantal keren met betadine scrub wassen maar anders zonder en dan stromend water langs been laten stromen. Koud water helpt de doorbloeding en doorstroming, zorgt voor afvoer van foute stoffen en extra toevoer van zuurstof (dit is nodig voor herstel van ontsteking). Koude cellen hebben minder zuurstof nodig waardoor de zuurstof naar de ontstoken plek kan en daar meer effect kan hebben.
Bovendien zorgt het koelen voor vermindering van de pijn.

's avonds weer in de bandage met animalintex.
De volgende dag weer afspoelen en als het kan aantal keren per dag met het paard lopen en daarna been weer afspuiten/koelen met water.

Ik geef paard als hij er slecht bij staat een hoge dosis echinacea druppels voor mensen van Bloem gewoon bij de Drogist halen (2 keer 40 of 50 druppels op een boterham of knackebrod). Verder krijgt hij MSM waardoor ontstekingen minder vaak voorkomen bij hem maar ook tegenwoordig - gelukkig!!- sneller herstellen.

NB ons paard krijgt olifantsbeen vaak door mok, dus bovenstaande (natte animalintex wordt ook dan toegepast!!!!) soms komt het door rotstraal die naar binnen is geslagen en dan wordt dat extra behandeld.

Hij krijgt natuurlijk ook pijnstillers van de DA als dit nodig is en injecties met ontstekingsremmers zolang dit nodig is.

Dit paard is een cushing paard en herstelt dus standaard langzaam van ontstekingen, maar op dit moment heeft hij er bijna geen last meer van (komt minder voor door de MSM en echinacea die hij structureel krijgt) en als hij het wel krijgt is het nu binnen een week onder controle en verholpen.
Vroeger duurde het standaard 1-2 weken of langer.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:45

De mok is weg. Dat plekje is goed genezen. Tot nu toe moet ik de kootholte, waar de mok zat, meebandageren van de DA.

Die bandage die jij beschrijft ken ik niet maar ik ga het zeker voorleggen straks.

De DA die ik vanmorgen sprak is op de kliniek de behandelend arts geweest en toen dacht hij meer aan een peesprobleem. Echter de scan die toen gemaakt is kon dit niet bevestigen en haar hoge temp spreekt dit ook tegen. Toen en nu. Ze is dan ook behandeld voor einschuss.
Vanmorgen begon hij weer over zijn verdenking van de pees, dat hij daar toch aan blijft denken. Dit baseerd hij puur op basis van de locatie van de zwelling (aleen de binnen- en achterkant van het been, tussen de kogel en de voorknie, de rest van haar been is normaal).

Zo langzamerhand weet ik ook niet meer wat ik ervan denken moet( van de 8 DA's die ernaar gekeken hebben is hij de enige die aan een pees denkt).

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:53

Met MSM ben ik vorige week begonnen dus dat blijf ik ook zeker voeren. Ik heb al meer gehoord dat dit goed werkt bij einschuss.

1-5 x per jaar, moet er niet aan denken. Wel super te horen dat het goed te behandelen is. Is het tussendoor dan ook 100% weg of sluimert het tussendoor en komt het af en toe weer opsteken?

Koelen is me niet verboden maar ik mocht het niet natmaken. Daarnaast heeft ze op de laatste week na continu in het verband gestaan dat steeds 3 dagen bleef zitten wat koelen ook lastig maakt.
Ik heb niet de indruk dat ze er echt pijn aan heeft. Ik merk geen verschil aan haar met of zonder pijnstillers. Maar voor de zekerheid krijgt ze die wel. (de afgelopen week kreeg ze niets omdat het zo goed ging bij vertrek van de kliniek.

De animalintex ga ik straks ook voorleggen. Al met al duurt het nu al 3,5 week en goed gaat het nog steeds niet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:05

Ben benieuwd wat hij er van zegt. Dit is in elk geval de site waarop je kunt bestellen. http://www.equiplus.co.uk/ (via NL sites kan het ook, maar die zijn veel duurder. Levering duurde een paar dagen vanuit Engeland)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:26

Dit is animalintex, er staat uitleg onder op deze pagina
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ex/102701/

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 135&ty=123

Wij gebruiken dit altijd bij einschuss -ongeacht de aanleiding- op advies van onze DA/kliniek
en het geeft veel verlichting en het helpt goed.

Hmm wat raar dat het verband er dan een aantal dagen ook om moet blijven, dan ademt het been ook niet echt en de huid er onder.
1 - 5 keer per jaar, erg hè? Doordat hij vroeger manegepaard geweest is waardoor hij met verwaarloosde mok heeft rondgelopen. Hij had voorheen dus eigenlijk ook altijd nog wel een beetje mok, dat is godzijdank ook over sinds de MSM en echinacea druppels voor de weerstand. Het been is structureel een pietsje dikker dan de rest, maar dit is erger geweest. Hij loopt nu in loopstal en wordt goed ondersteund door de MSM en echinace zoals gezegd. Zijn lympheklieren zijn doordat het been aantal keren zo dik is geweest niet meer helemaal goed waardoor het been makkelijker vol loopt als er iets speelt.

Toch beetje vreemd dat men zo bang is om de mok nat te maken. Animalintex is een medisch verband dus dat ontsmet en juist dat natte dat geeft veel verlichting. Vaak gaat ons paard dan ineens ontspannen (plassen en op het zere been staan en weer eten als hij heel erg veel pijn er van had).
Mok wordt niet erger door schoon water in mijn ervaring met deze wat dat betreft your worst nightmare.

En het koelen helpt het been ook weer dun en koel te worden.
Ps: we hebben eerder PB contact gehad over MSM gebruik voor jezelf schiet me ineens te binnen ;-)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:21

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken. Alle tips en trucks blijven welkom.

@fargo: nou je het zegt, dat was jij :D . De pb'tjes heb ik zorgvuldig bewaard en een paar weken terug, toen mijn paard haar achterbeen weer begon op te spelen heb ik de MSM via jouw adresje besteld. De emmer kwam binnen toen ze net op de kliniek stond en ik ben begonnen met voeren zodra ze thuis was. Voor mezelf gebruik ik het ook nog steeds.

Jullie beide bedankt voor de links. Nu ik de animalintex gezien heb en de beschrijving heb gelezen bedenk ik me dat ik het wel ken.

Maargoed, vanmiddag is de dierenarts geweest. Deze had de laatste x de scan gemaakt dus wist precies hoe en wat. Hij vind het heel vreemd (net als ik) dat het mokplekje genezen is maar het been dik blijft en haar temp zo hoog. En hij was het met me eens dat 1,5 week aankijken lang genoeg is geweest, zeker met al 5 dagen een temp van boven de 38 graden. Begin van de middag had ze 38,0.

Om verder te kijken dan alleen de einschuss heeft hij vandaag bloed afgenomen. Verder heeft paard een spuit antibiotica gehad en een vochtafdrijver (cortison-categorie als ik het goed onthouden heb).
Morgenochtend moet ik kijken wat haar temp is en hoe haar been eruit ziet. Beide dingen moet ik doorbellen en dan krijg ik ook meteen de bloeduitslag. Afhankelijk van de 3 factoren wordt er een nieuw behandelplan opgesteld.

Het koelen heb ik nog niet uitgebreid besproken. Voor vandaag is het geen optie want anders weten we morgen niet of eventuele veranderingen komen door het koelen of door de medicijnen. De medicijnen heeft ze puur gekregen om te zien of dat een reactie geeft in het been en op de temp. Dat komt morgen zeker aan bod, tenzij ze heel iets anders vinden in het bloed.

Terwijl ik dit typ smst mijn stalgenoot dat paard 38,3 graad heeft, 3 uur na het krijgen van de AB en vochtafdrijver en de vorige temp-meting. Ik weet niet wat ik hier van denken moet...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:23

Een einschuss been dat nog dik blijft als het mokplekje al weg/dicht is kan natuurlijk wel. De oorspronkelijke irritatie/ontsteking is naar binnen geslagen, het wondje is nu hersteld maar de ontsteking/irritatie van binnen is kennelijk nog niet weg. En haar lymfeklieren zijn waarschijnlijk dus nog opgezet door die ontsteking.

Evt een andere DA eens bellen oid. De Keerhoeve in Voorschoten is de kliniek die ons paard altijd helpen. Waarschijnlijk kunnen ze telefonisch wel met je meedenken als je het beschrijft. Ze hebben 'smorgens telefonische spreekuur om 8 uur. Ze hebben een website, als je googelt op De Keerhoeve vind je ze wel.

Fijn dat je de MSM goed hebt kunnen bestellen. Heeft het toch nog nut gehad.
Vervelend dat ze nu toch nog koortsig is, dat zou dan toch nog wel op ontsteking duiden. Misschien dat het nu omhoog gaat omdat
de ontsteking wordt aangepakt, maar zeker weet ik dat natuurlijk niet...
Hoop dat het morgenochtend stukje beter is en de koorts wel gaat zakken.
Is haar been warm?? Als het morgen warm is, zou ik toch zeker gaan koelen. Sterkte in ieder geval :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:36

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:56

Fargo, zoals jij het omschrijft is het inderdaad. Het wondje is weg maar de naar binnen geslagen ontsteking nog niet. Ik wist niet dat dat ook mogelijk was. De DA zei wel dat het niet 100% zeker te zeggen is dat de ontsteking nu vanuit haar been komt. Waarschijnlijk is het wel gezien de zwelling maar dan had het been ook warm moeten zijn, en dat is hij niet. Er is ook geen indicatie voor elders in het lichaam, paard lijkt verder kerngezond. We gaan er dus vanuit dat het nog steeds de einschuss is, maar we staren er ons niet blind op.

Vanmorgen was haar temp 38,1 en haar been was nog net zo dik als gisteren. De medicijnen hebben dus niets gedaan. De bloeduitslagen laten heel duidelijk een ontsteking zien. Paard heeft weer een nieuwe antibioticakuur gekregen, 5 dagen spuiten. Dit keer een andere AB. Bij de eerste 2 kuren heeft ze cobactan gehad( de standaard gele AB), maar blijkbaar reageert de bacterie hier niet voldoende op. Nu heeft ze .....nel/nyl gekregen (ik ben de naam vergeten).
Als deze kuur niet aanslaat of als het hierna weer terug komt dan krijgt ze weer een andere AB-kuur. Deze willen ze pas als laatste optie toedienen aangezien deze niet zonder risico's is. Wat de risico's zijn heb ik niet naar gevraagd, hopelijk is dat ook niet nodig. Voor deze kuur zou ze ook weer op de kliniek moeten blijven, oa ivm de risico's.

Haar been is niet warm, ook niet pijnlijk. Ze loopt niet kreupel en toen gister de DA er flink in aan het knijpen was gaf ze geen reactie.
Koelen mag en het maakt niet uit op welke manier ik dat doe. Ook mag het gewoon met water nu de mok weg is.
Overdag staat ze in de wei of paddock, snachts op stal met een bandage. Veel bewegen is idd goed. Ze loopt haar been meestal ook netjes dun gedurende de dag. Zodra ze binnenkomt gaat ook gelijk de bandage er weer om. Het enige nadeel is dat veel lopen op deze bevroren ondergrond niet zo heel goed is voor de peesblessure aan haar achterbeen. Dit is ook te merken, ze ontziet dat been ook weer meer.en zo blijven we bezig |(

Op dit moment heb ik een goed gevoel bij de huidige DA. Ze is onder behandeling bij Bodegraven. Mochten hun het niet meer weten of mocht ik gaan twijfelen aan hun zal ik zeker voor een second opinion gaan. Maar voor nu geen twijfel.

We gaan er maar het beste van hopen. Hopelijk is de bacterie voor de nieuwe AB wel gevoelig. Paard is het spuiten meer dan zat :(:) . Normaal kan ik haar spuiten terwijl ze gewoon los staat, zonder halster oid. Vandaag niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:13

Voor het afdrijven van vocht bij dikke benen heb ik hele goede ervaring met phytorenal, ik haal het bij de DA maar het is ook te bestellen bij dochorse.nl

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:33

Weet je echt zeker dat het geen gebroken griffelbeentje is? Bij mijn paard werd ook Einschuss vastgesteld. Na een flinke antibioticakuur, 2 DA's en 2 weken was het echter nog steeds dik en warm. Ik ben toen naar een andere kliniek gegaan want ik vertrouwde het niet. Bleek dus een gebroken griffelbeentje te zijn, maar dit is dmv een röntgenfoto vastgesteld. Bij mijn weten kan dit namelijk niet 100% zeker met alleen een scan uitgesloten worden.

Edit: dat de zwelling aan 1 kant van het been zit is typisch voor gebroken griffelbeentje of peesblessure oid. Bij Einschuss is de zwelling namelijk diffuus.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:53

Als het alleen 100% uit te sluiten is met een foto dan weten we het niet 100% zeker. De eerste maandag was haar been wel rondom dik, na de eerste AB-kuur zwelt hij alleen nog aan de binnen en achterkant. Vanmorgen voor het eerst ook iets aan de buitenkant, maar dit was minimaal.
Een peesblessure is echt uitgesloten.

Maar het lijkt mij dat ze dan zou moeten reageren op het knijpen in haar been? Dat zou dan toch pijn moeten doen? Of duurt de pijn daarvan niet zo lang.
En mogen de bloedwaardes dan ook een ontsteking laten zien?
En kunnen ze koorts krijgen van een gebroken griffelbeen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:06

Bij mijn paard was eerst het hele been dik. Omdat hij ook een klein wondje had aan dat been en het been warm was werd er einschuss vastgesteld. Hij werd 4 dagen gespoten met antibiotica en ontstekingsremmers.
Na deze 4 dagen ging het wat beter, maar de zwelling ging niet geheel weg en het been begon ook weer warm te worden. Kreupel liep hij niet, ook niet na een buigproef of knijpen in het been. Er waren inmiddels 2 DA's van dezelfde kliniek bijgeweest, maar die zeiden dat ze verder niets konden doen en dat zijn been waarschijnlijk altijd dikker zou blijven omdat het bindweefsel opgerekt was. Maar omdat zijn been ook nog warm was vertrouwde ik het niet en zijn we na 2 weken naar een andere kliniek gegaan. Inmiddels zat de zwelling alleen nog aan de buitenkant van het been. Het been was ook nog steeds warm.

De DA daar dacht meteen aan een gebroken griffelbeentje. Hij maakte een foto en het kon niet missen: helemaal doormidden. Het gebroken griffelbeentje zorgde voor irritatie en daardoor voor steeds terugkerende ontstekingen. Met AB werd het dus wel minder, maar kwam het na de kuur telkens weer terug omdat de oorzaak van de ontsteking niet werd weggehaald.

Het beeld van eerst het hele been dik en vervolgens (na de AB kuur) alleen nog 1 kant herken ik dus heel goed.
Een geboken griffelbeentje kan idd voor ontstekingen zorgen die niet weggaan met AB kuren (want je neemt de oorzaak van de ontstekingen niet weg).
De ontstekingen zul je dan dus ook in de bloedwaardes zien.
Van de ontstekingen kunnen ze idd koorts krijgen.

Ik ben zelf natuurlijk geen DA, maar ik herken veel in je verhaal en heb van de DA die de second opinion gedaan heeft veel uitleg erover gehad.