Dikke benen van gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Dikke benen van gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 16:31

Wij hebben een engelse volbloed op stal die de laatste tijd steeds dikke benen krijgt als ze op het land heeft gestaan.
Ze is door de veearts onderzocht en hij kan niets vinden. Ook in het bloedonderzoek kwam niets naar voren.
De benen worden dik vanaf de kroonrand tot de elleboog. Ook krijgt ze bultjes op haar dijbenen en onder de buik.
Na een aantal spuiten Prednison ging het een aantal dagen beter, maar zodra de spuit is uitgewerkt komt het weer terug. Het gaat nu wel iets beter, dus hadden we haar gisteren een paar uurtjes op het land gezet. Daarna had ze dus wel weer iets dikkere benen.
Verder is het paard niet ziek ervan en ook niet kreupel. Alleen wat stijf.
Volgens de veearts kan het door een plantje in het land komen. Er staat echter niets wat gevaarlijk zou kunnen zijn.
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:08

Het zou kunnen komen door teveel eiwitten. En een engels volbloed heeft zo genoeg eiwitten binnen. Als ze het niet heeft na een dagje stal, zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Maar ik meen dat het dan vooral in de achterbenen zit, maar daar moet ik om liegen.

Het hoeft natuulijk niet zo te zijn, maar dat kwam zo het eerste in mij op.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 17:12

Eiwit kan het niet zijn, want ze liep op een stuk dat niet bemest was. De problemen zijn een week of 6 geleden begonnen. Dat stuk land was toen al beweidt door koeien, dus er zat niet veel in het gras.
Het paard is een jaar of 8 en heeft eerder nog nooit ergens last van gehad.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:20

Als zij op een weide loopt dat bestemd is voor koeien dan zit er MEER eiwit in dat U denkt ! Wat goed wei is voor een paard (weinig nitrate bemesting) is niet goed voor een koe. En een boer gaat dus net zijn mooie groen wei bemesten met veel nitraten om het gras goed te laten groeien !!! Zelfs in het najaar kunnen paarden bevangen worden door ze op een 'koeien' wei te zetten omdat er nog zoveel eiwit in het gras zit !

De vocht ophoping lijkt mij inderdaad door te veel eiwit. De nieren kunnen het niet bijbenen (het verwerken van de eiwitten) en 'stockeren' het overvloed (de vocht) in de benen ! Dit kan een bloedonderzoek ook tonen maar dan moet er specifiek aangevraagt worden want het zit niet in de normale onderzoek.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 22:59

Het is dus geen eiwit, want dat bleek uit het bloedonderzoek. Ze hebben uitgebreid getest, maar er kwam niets uit.
Een raadsel dus.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:54

Ik zou de tijd op de weide beperken, hooguit één of twee uurtjes per dag.

Als het paard pas dikke benen krijgt als je hem op stal hebet gezet, kan het heel goed met de stofwisseling te maken hebben.
Voor een paard is het best een hele aanpassing als die ineens lekker in de weide kan lopen (of andersom, meer in stal staat in de herfst).
Mijn paard reageerde daar ook op met vocht in de benen (voornamelijk achter), ik heb van de dierenarst het advies gekregen om een voedingssupplement te geven dat de darmflora positief beïnvloed.
Kijk eens op de website www.paardendrogist.nl.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:26

Ik ben nooit zo kapot van spuitjes (zeker geen prednison)geven als de oorzaak niet te vinden is. Ik zou liever ook een supplement geven.

Jouw verhaal te lezen , zit het hem wel in de wei. Misschien zou je een combinatie kunnen zoeken? paar uurtjes in de wei en dan nog 1 x per dag heel schraal hooi of luzerne bijgeven. Het beste met jouw paardje, het is wel vervelend. OK dan!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 10:32

Samen met de eigenaar hebben we besloten dat ze voorlopig binnen blijft en overdag in de paddock. Later mag ze op oud land. Eens zien hoe dat gaat.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Jojanneke
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:08

Ik heb dit wel eens eerder gehoord. Dit paard (ook een volbloed) had problemen met een te langzaam werkende lever. Kon nooit meer op het land.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:30

hi,

mijn oude draver merrie Ylona heeft hier ook erg last van.
maar het rare is dat zei het juist tijdens de wintermaanden heeft.

ze krijgt dan 2 maal daags kuilgras en loopt van 8 tot 18 u op de wei....

denk dat dit wel iets anders is maar toch.

Melanie houd je ons op de hoogte als er nieuws is?

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:38

Suzan1 schreef:
Jouw verhaal te lezen , zit het hem wel in de wei. Misschien zou je een combinatie kunnen zoeken? paar uurtjes in de wei en dan nog 1 x per dag heel schraal hooi of luzerne bijgeven. Het beste met jouw paardje, het is wel vervelend. OK dan!


Maar in lucerne en kuil zit toch veel meer eiwit dan in hooi?? (dan wel 2e snee)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:45

Luzerne heeft op mijn arabisch volbloed (tijd geleden hoor) veel goed gedaan.

Luzerne is wel eiwitrijker. Ik zou niet weten of per definitie het paardje wat wordt bedoeld een eiwit teveel heeft (dat was niet aangetoond en toch praat iedereen erover).

Kuil wordt door ons zelf gewonnen. Gras is van Horsemaster, speciaal geselecteerd voor paarden. Bij de juiste bemesting (bijna niet) en het goed binnenhalen (vrij droog in de baal) heb ik niet het gevoel dat er zoveel meer eiwitten in zou zitten als resp. 1e en 2e snit hooi. De paarden hier hebben ook nooit problemen met de spijsvertering (nok,nok)

Maar..... kuil van de boer? begin er niet aan, krijg je een hoop ellende van....is ook echt niet geschikt voor paarden

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 10:36

Paard krijgt nu hooi. Wij hebben 2 soorten kuil. Eén voor de koeien en één voor de paarden. Paardenkuil is 2e snede van minder bemest land. Zou dus goed moeten gaan. We wachtem af.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: prugelpiet en 119 bezoekers