wat vinden jullie ervan??? wel of niet rijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 15:05

ok, ik leg ff een kwestie voor en ik wil graag van jullie horen wat jullie ervan denken, wel rijden of niet rijden?

als een paard altijd voor op hoefijzers staat en ze verliest er eentje en de ander zit er nog wel onder, kun je dan wel gaan rijden of niet?

zo ja, waarom wel en waar etc etc.
zo nee, waarom niet ed.

ben wel benieuwd, ik weet wel wat ik zou doen, maar ik wil graag weten wat/hoe jullie erover denken.


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 15:08

Ik zou niet op de harde weg rijden, maar als ze niet beroerd loopt kan je best in de bak rijden hoor!!! Dat zei de hoefsmid tenminste ook tegen mij toen Escaal een keer een ijzer kwijt was. Haha! En als de smid niet gauw kan komen om dat andere ijzer er weer onder te slaan zou ik kijken of er iemand is die dat andere ijzer er even voor je af kan halen.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 15:09

volgens mij gaat ze dan scheef lopen. ik zou of de andere er af halen of een nieuwe erop zetten

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 15:52

Rocky is nu toevallig 1 voor ijzer kwijt (hij heeft alleen voor) en ik rijd gewoon met hem. Op de verarde weg is ie ene tikke onregelmatig, maar in de berm en bak niet hoor!
het ene paard is er erg gevoelig voor, het andere niet

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 16:03

ik zou dan ff wachten tot de smit is geweest, en als het moet, alleen in een zachte bak


gr lara

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 16:29

mijn hoefsmid zegt NIET rijden

Voorzitster AFM

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 17:34

Het hangt er wel een klein beetje vanaf hoe en wat. Ik let er wel goed op dat alle nagels eruit zijn bv.
En hoe ze loopt. Isolda kan zonder 1 ijzer niet op de weg, maar een staprit over zachte bodem kan geen kwaad heeft de smid mij verteld.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 18:10

Als je paard goeie voeten heeft, niet te zacht, en als 'ie op gewone ijzers staat kun je best in de bak rijden (vooral als je een zandbodem hebt). Je moet wel even opletten of die hoef niet heel erg gaat brokkelen of scheuren, want dan is het het erg moeilijk om er weer een nieuw ijzer onder te slaan voor je smid.
Als je paard op speciaal beslag of zolen staat zou ik het niet doen voor de zekerheid, dan gaat 'ie wel erg ongelijk lopen.
Succes!

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:04

als je paard er geen last van heeft met lopen kun je gewoon rijden.
niet op de verharde weg want dan heb je kans dat de voeten gaan afbrokkelen.
zo snel mogelijk het ijzer er weer onder laten slaan door je smid.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:16

Het ligt er ook maar net aan waarom je paard op ijzers staat, mijn paard staat voor op een halfrond ijzertje omdat hij zeer gering gevoelig is/was op de bodem, daar loopt hij gewoon super mee omdat het de eerste 'trilling/klap' opvangt van de grond.
Dus nee, als hij een hoefijzer kwijt is, rij ik niet met hem...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jackline
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 23:06

Ik zou het zelf niet doen. Je heb een ongelijke belasting en dat is ook niet goed voor je paard ze pezen.Vooral omdat ze het gewend zijn .Ga maar zelf op een blote voet lopen en de andere voet een schoen dan krijg je ook last.Dus ik zou gewoon wachten tot die alle twee ze ijzers weer heeft.Dit is mijn antwoord en andere zullen daar anders over denken.Groetjes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:27

Ligt er maar net aan hoe gevoelig je paard is op zijn hoeven *LOL* . Ik ben met een voorijzer altijd voorzichteriger dan achter.

Ik rij zelf met mijn paard op een achterbergbodem met een goede fundering eronder. Dus wat je ook doet hij landt/loopt altijd zacht. Mijn paard heeft slechte voeten maar door die goede bodem kan ik altijd wel rijden Party!! .

Heb zelf gewoon springles gehad terwijl hij een ijzers kwijt was achter. Was geen probleem mede dankzij de bodem.

Ik zou rijden op het harde voorkomen omdat het de hoef dan te veel slijt Pling . Hoe sneller je hoefsmid komt hoe beter.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 10:50

nou je kan dan toch gewoon doorijden maar niet op het harde maar wel in de bak want dat was een keertje bij mij in de les en ze mocht gewoon doorrijden want mijn instructrice ofsow die zei dat dat dan geen kwaad kan

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 12:27

ok, dan geef ik nu mijn mening.
gister is de hoefsmid geweest en die heeft Chriss bekapt en voor beslagen.
ik heb al die tijd niet gereden, longeren vond ik wel kunnen, maar niet rijden, ze heeft gewoon een paar daagjes rust gehad, lekker de wei in met de andere paardjes.

ik vroeg dus aan hem wat hij er van dacht.
hij zei dat je in principe wel kon rijden als je heel rustig aan deed, maar dat het absoluut niet fijn liep voor het paard.
hij zei dat je het moest voorstellen als je aan 1 voet een schoen had en aan de ander niet, toen moest ik meteen aan de uitspraak van Jackline denken, want die zei ongeveer hetzelfde.

daarbij had ze ook nog eens hoefijzers voor omdat die hoeven snel afsleten.
ik had in het begin aan de hoefsmid gevraagd toen ik Chriss voor de 1e keer liet bekappen of hoefijzers nodig waren, achter niet maar voor dus wel.
en ach, die paar daagjes rust maken ook niet uit, als ze even van te voren een half jaar rust heeft gehad maken die 5 daagjes extra niet echt uit.

dus ik heb niet gereden maar lekker in de wei gezet iedere dag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hjartje, Lui_, Pieneappel, Stelvio en 43 bezoekers