Paard met diepe wond bij het spronggewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Paard met diepe wond bij het spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:35

Ik kreeg een telefoontje van een stalgenoot die had gezien dat het draad los lag en dat ze een hele diepe wond had.
Van de dierenarts moest ik naar hun toe komen omdat ze niet de juiste middelen hadden om het bij ons thuis te doen.

Op de kliniek hebben ze ernaar gekeken. ze weten nog niet of het spronggewricht is ontstoken. Ze had geen koorts. Liep ook niet echt kreupel maar eerder stijf maar dat is logisch met zon wond lijkt mij.
Ze heeft pijnstillers en antibiotica gekregen en verband. De wond was te oud om te hechten.
Morgenochtend moet ik bellen om te vragen hoe het gaat.
Ik vond die man een beetje vaag maar zoals ik het begreep zij hij dat als ze morgen koorts heeft en kreupel loopt moeten we even serieus praten.

Wat denken jullie of hebben jullie dit ook een keer meegemaakt? Hebben jullie ook een idee wat het kost een nacht op de kliniek?

Nog achter in het land.
Afbeelding

Ze moest toch echt naar voren komen dus dit is na een paar honderd meter lopen.
Afbeelding

Dit was in de stal op de kliniek.
Afbeelding

Jes

Re: Paard met diepe wond bij het spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:44

Met een zelfde wond heb ik geen ervaring, wel met mijn eerste veulen die op ruim een jaar een draadwond in haar kootholte had. Zij kreeg toen AB voor een paard van 1000kg per dag. Ze woog denk ik 350 kg. Dit was ook om een ontsteking in de pees en in het bot te voorkomen.

Heb inmiddels wel heel wat dingen voorbij zien komen, wonden waarbij je je afvraagt of dat ooit nog goed komt (en dat deed het) en ook kleine wondjes die tot bot ontsteking leidde.

Ik duim voor je dat je paard er weer bovenop komt :(:)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:46

een ontsteking aan een gewricht is natuurlijk vrij ernstig. maar het is waarschijnlijk dus nog niet ontstoken. als je de DA spreekt en je snapt iets niet, gewoon vragen of hij t wat duidelijker uit wil leggen. sommige DA's vertellen dingen heel medisch en technisch en andere snappen daar dan niks van. hij zal het echt niet erg vinden als je om een duidelijkere uitleg vraagt.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:49

maar denken jullie dat ze nog koorts (en dus een ontsteking) zal krijgen als ze er waarschijnlijk al een dag zo bij gelopen heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:23

Ik had een pony die een nóg diepere wond had,maar die zat wat lager dan bij jou paardje.
Ook de wond bij mijn pony kon niet meer gehecht worden,was ook te oud zeiden ze [paar uurtjes oud].
Ze moest op boxrust,ik heb zelf geen stal en heb er een gehuurd.Ze heeft in totaal 4mnd op stal gestaan,maar dat kwam door al die sneeuw en het dus glad was in de wei.
Alles bij elkaar hebben de behandelingen 1755,- gekost + nog 4mnd.stalgeld is 400,-.
Aardig bedrag dus bij elkaar,maar alles is wel goed en heel mooi genezen,ze heeft er nix aan over gehouden.
Hier een foto v.d. wond.
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:43

Saffie1 schreef:
maar denken jullie dat ze nog koorts (en dus een ontsteking) zal krijgen als ze er waarschijnlijk al een dag zo bij gelopen heeft.

Zou kunnen, het lichaam kan het ineens zwaar krijgen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:47

Saffie1 schreef:

dat is niet te voorspellen. dat ligt aan zo veel factoren. allereerst aan de conditie en het afweermechanisme van je paard, en aan of die al een mini mini virusje heeft waardoor hij dubbel afweerstoffen moet maken en het ligt aan hoe vies de draad was en hoeveel bacterien en vuil in de wond zijn gekomen. hoe diep het is gekomen en hoe het lichaam van je paard daarop reageerd, of de AB aanslaat en gaaaa zo maar door. het is echt een kwestie van afwachten :(:)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:55

nou mijn pony Melody heeft gister ook in het draad gezeten en heeft/had ook een wond bij haar spronggewricht. Wij wisten niet precies hoe oud de wond was maar het was iid wel ouder dan 2 uur.

De dierenarts erbij gehaald en die heeft ons doorverwezen naar de kliniek. Daar hebben ze haar onder narcose moeten hechten en toen hadden ze ook iets van een gaatje gevonden daar.. (ik snap er niet heel veel van hoor :o ) Maar dat was iid niet goed. Maar de 'operatie' of hoe je het noemen wil was wel goed gelukt en nu staat ze voor iid een paar dagen op de kliniek. Voor de antibiotica etc.

Ik denk en neem aan dat als ze weer naar huis mag wel op boxrust moet staan.. dus dat word nog wat. (met Melody maar ook met Amor..)

Ik heb (helaas) geen foto's maar ik ga er van de week naar toe..

Verder heb ik eigenlijk geen ervaringen met wonden, of tenminste wel wat maar niet bij het spronggewricht.

De kliniek zei wel dat dit opzich wel goed te genezen valt. Er was niks met haar gewrichten aan de hand zoals ik het begrepen had dan. Voordat ze haar namelijk onder narcose ging zetten gingen ze met een naald bij haar spronggewricht en kijken of dat goed was en dat was wel goed..

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 15:36

ben er vanmorgen weer geweest. ze had geen koorts (38.1).
ze liep ook niet kreupel. morgenochtend gaan ze het verband verschonen en behandelen. dan mag ze ook mee naar huis :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:07

Das goed nieuws!Komt helemaal goed met je paardje.
Succes.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:48

we zijn nu bijna 2 maanden verder en ze staat nog steeds op boxrust ;(
het verband hoeft er inmiddels niet meer omheen want er zit nu een korst op.
de wond is nog wel sluitende, ze mag dan ook nog geen beweging hebben.

hieronder foto's van de afgelopen tijd.

4 december (een maand nadat het gebeurt was)
Afbeelding

13 december (het verband mocht eraf blijven omdat er een korst op zat)
Afbeelding

26 december (het gele komt van de zalf om het zacht te houden)
Afbeelding

zit wel verbetering he. maar moet toch nog wel even geduld hebben.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:51

er zit zeker verbetering in :j

hoe is de prognose verder?

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:54

ze loopt niet kreupel. maar is moeilijk te zien als ze alleen maar op stal staat. het been is ook niet warm meer en dat was vorige week nog wel zo.

baal er alleen zo van dat ze zolang op stal moet staan. en ik moet oppassen want je denkt oh het verband is eraf, we kunnen weer. maar dat is niet zo.
had haar zondag even aan de hand naar buiten toe stukje lopen. er lag nog sneeuw en dat vind ze heerlijk dus even laten rollen maar daarna gaf ze toch een ninja bok naar achter. dus doe ik maar niet weer haha
gelukkig scheurde de wond niet open.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:56

Ja dat snap ik :j Inderdaad gelukkig dat de wond niet openscheurde!

Is ze verder wel braaf met zoveel boxrust?

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:00

in het begin niet. (ze is ook absoluut geen stalpaard, altijd 24/7 het hele jaar buiten)
ook nog geprobeerd met een ander paard binnen maar die kan je niet volledige boxrust geven dus iedere keer als die naar buiten ging werd ze gek. logisch ook eigenlijk.

op een gegeven moment vond ik ook een buis in stal. heeft ze waarschijnlijk ergens vanaf gehaald. had ze weer een dikke kogel. pffff. was na een paar dagen gelukkig weer weg.
ze krijgt nu een paar keer per dag eten als afleiding en een hooinet hangt erin. dat gaat nu heel goed.
ze went er nu ook wel aan.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:02

Ja daar ben ik weer. Ze heeft weer een hele diepe wond bij het spronggewricht maar dan aan het andere been. Dit keer niet door het draad maar door een ander paard met ijzers.
De DA kon er met 2 vingerkoten in, zo diep. Het is nog de vraag of het spronggewricht aangetast is.

Ze staat nu weer gezellig op stal wat ze net zo leuk vond als vorige keer ;)
Vamorgen had ze 38 graden. (had hem alleen iets te kort erin laten zitten, ze bleef maar rondjes draaien)
Ze steunt ook op het been, ook met lopen.
Ze doet ook niks anders dan rondjes draaien in de stal de hele dag pff maar als ze even stil staat dan zet ze dat been wel op rust.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:05

Mijn paard heeft zijn spronggewricht tot op het bot opengehaald een paar jaar terug. Vieze wond met slagaderlijke bloeding, gewrich dus ook geraakt, dus de volgende dag is hij geopereerd. Tien dagen kliniek, daarna thuis revalideren. Scheelde een bak geld dat ik dát zelf kon doen (vooral ook omdat de hechtingen niet hielden en ik een wond van 8 bij 8 cm had met een have tennisbal wildvlees erop! Heeft lang geduurd, maar met intensieve zorg en fysio is hij er helemaal bovenaop gekomen. Behalve een (glad, soepel, maar gedeeltelijk haarloos) groot litteken heeft hij er nooit meer last van gehad. Hij is nu 20, toen het gebeurd was hij 14.
De kosten, oei.... Ik heb een voorschot op mijn erfenis gehad van mijn ouders, zegt dat genoeg? Was dik 2500 euro kwijt.... (en nee, die had ik dus niet, maar ja...).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:20

Saffie1 schreef:
Ja daar ben ik weer. Ze heeft weer een hele diepe wond bij het spronggewricht maar dan aan het andere been. Dit keer niet door het draad maar door een ander paard met ijzers.
De DA kon er met 2 vingerkoten in, zo diep. Het is nog de vraag of het spronggewricht aangetast is.

Ze staat nu weer gezellig op stal wat ze net zo leuk vond als vorige keer ;)
Vamorgen had ze 38 graden. (had hem alleen iets te kort erin laten zitten, ze bleef maar rondjes draaien)
Ze steunt ook op het been, ook met lopen.
Ze doet ook niks anders dan rondjes draaien in de stal de hele dag pff maar als ze even stil staat dan zet ze dat been wel op rust.

Meen je niet!!! -O-
Ik hoop op een vlug en goed herstel van he brokkenpilootje!

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:08

We zijn inmiddels 4 dagen verder en vanmorgen is het verband verwisseld. De DA schrok ervan hoe 'goed' het eruit ziet nu (wel wat pus). Ze loopt en steunt er gewoon op en heeft geen koorts gelukkig.

Dit was toen ze net uit het land gehaald was.
Afbeelding

Zielig alleen op stal :(:)
Afbeelding

En vanmorgen:
Afbeelding

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:26

wat een pech voor je paard. Hopelijk maakt ze er geen hobby van.

Ziet er al een stuk beter uit in die paar dagen tijd

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:05

Dit keer kwam het niet door het draad maar door de ijzers van een ander.
Het is nog wel afwachten of het gewricht niet aangetast is. Maar voor nu loopt ze er gewoon op.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 14:36

Gisteravond hebben we het verband weer verschoond. Ik heb toen 2/3 van een tranquigel spuit gegeven (ze laat het niet toe namelijk als we aan haar benen komen). Nou die spuit werkte wel :D Toen ik vanmorgen vroeg op stal kwam, om haar weer eten te geven want dat ze de hele nacht niet gehad natuurlijk, toen was ze nog in dromenland :z

Hierbij weer een heerlijke foto van de wond
Afbeelding

Ook word ze uitgelaten om wat lekker vers gras te eten :Y)
(zie haar mond hoe grote hap ze neemt }:0 )
Afbeelding

Ik had vanmiddag een haflinger merrie die nog niet zo lang op stal staat (en haar ook deze wond heeft aangebracht) naast haar op stal gezet. Constant oren in de nek natuurlijk. En toen zag ik ineens dat ze ging staan om te plassen maar er kwam niks uit. Dat vond ik wel vreemd. Maar ik denk eigenlijk dat het door die haflinger komt. Toen ze voor het eerst bij elkaar in de wei kwamen werd ze ook spontaan hengstig.

Nou hoe vinden jullie het allemaal tot dusver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:31