NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:14

Om jullie een goed beeld te geven, komt er een heel verhaal...

Mijn New Forest ruin is 9 jaar oud. Tot zijn 5e hengst gebleven, pas met bijna 8 beleerd. Sinds afgelopen maart is hij van ons. Hij wordt bereden door mijn 8-jarige zoon (beginner, vraagt nog niets) en meer intensief door een 12-jarige stoere amazone. Zij heeft hem doorgereden. Kende toen hij kwam wel de basis, de rest pakte hij allemaal heel snel op met zijn amazone. Zij rijdt hem ook in de wedstrijden, door haar eigen Pfeiffer tot nu toe slechts 6x gestart, 5 wp's.

De pony is geen hittepetit, iets flegmatiek, maar was altijd wel goed voor het been en zeer leergierig, vond werken erg leuk. Wijken, achterwaarts, schouder binnenwaarts, alles pikte hij zo op.

Half september in de les ineens sloom, overmatig zweten. Oogde lusteloos. Dag erop mestonderzoek laten doen, iets verhoogde eitelling (we ontwormen overigens erg trouw). In overleg met de DA Pramox gegeven, 1 week eerder dan ons normale schema. Rest van de groep uiteraard ook gedaan. Geen wormen aangetroffen in zijn mest, niet voor en ook niet na de spuit. Temp goed. Verder mest gecontroleerd op zand, niets. Voor alle zekerheid vitaminespuit gegeven. Dag erna oogde hij weer oké.

Eind september op wedstrijd zeer netjes gereden, 191 en 192 pnt, maar pony erg zweten, het schuim stond erop. Iets sloom, maar niet lusteloos. Week daarna weer les, weer erg sloom en zweterig, lusteloos. Ochtend daarna DA laten komen, ik vertrouwde het niet. Temperatuur weer goed, hartslag ook. Ademhaling licht verhoogd, maar dat was net na temp opnemen en dat vindt hij heel naar. Bloed laten onderzoeken, alle waarden zoals ijzer, vitaminegehaltes prima, bloedplaatjes goed, enz.
DA raadde aan zijn krachtvoer (basisbrok) gefaseerd om te zetten in sportbrok, dit hebben we gedaan. Daarnaast zijn we hem bix-peq erbij gaan geven. Zeer lichte arbeid gedaan, alleen stappen/wandelen.

Omdat zijn amazone op vakantie ging, in overleg met de DA pony ook twee weken "vakantie" gegeven. Tot vanavond, toen weer proberen in de les, wel heel rustig aan. Er is niets verbeterd, ik vond hem eerder slechter geworden. Erg sloom, zweterig. Amazone heeft heel rustig aan gedaan, heel veel stappen en beetje draven en nog veel meer stappen. Toch overal zweterig, bij naar de trailer lopen naar mijn idee zelfs beetje instabiel met lopen, alsof hij iets teveel alcohol gedronken had (beetje rare vergelijking, maar geeft wel goed beeld hoe hij liep). Hoofdje hangen in de trailer, komt erg moe over.

De pony eet uitstekend en met smaak. Krijgt uitstekend hooi, 3x per dag ruime hoeveelheid en 2x per dag krachtvoer, in totaal 1,5 kg sportbrok met een schepje bix-peq (hoeveelheid in overleg met DA). Loopt buiten met de groep van 8.30 tot 20.30 uur, nacht op open stal met vlas. In de groep is hij nogal een haantje en dat is ook nu zo.

Hij oogt altijd heel los in zijn lijf, loopt erg makkelijk nageeflijk, goed over de rug. Zadel past goed.

Uiteraard ga ik morgenochtend weer bellen met de DA, maar wil het ook even aan Bokt voorleggen. Wie heeft er ideeën, tips? Wij worden hier nogal ongerust van, omdat uit de bloed- en mestonderzoeken helemaal niets naar voren kwam.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:28

Zijn er nog meer dingen onderzocht bij het bloedonderzoek, waren er afwijkende waardes?
Eet en drinkt hij normaal? niet meer of minder? andere dingen die je nog opvallen die anders zijn?
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 01-11-10 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:33

Nee, dat is het vreemde juist, er waren geen afwijkende waarden. Hij heeft een totaal bloedonderzoek gehad, waarvan ik helaas de uitslagen zelf niet heb gekregen. Alle onderzochte waarden liggen binnen de "toegestane" normale waarden. Vitaminegehaltes goed, ijzer goed, bloedplaatjes goed, suiker goed, leverwaarden goed, geen waarden aangetroffen die op een ontsteking kunnen duiden, enz.
Ik zal morgen informeren wat er allemaal precies wordt nagekeken met dit algemeen bloedonderzoek, maar volgens onze instructrice (die ook bij een DA werkt), is een dergelijk onderzoek wel vrij volledig voor een algemeen gezondsheidsbeeld.

Zitake, in het andere topic meld je dat het je doet denken aan lichte spierbevangenheid. Is dit omdat hij iets "aangeschoten" leek met lopen na de les vandaag? Zou de verzuring bij spierbevangenheid niet aan het licht gekomen zijn bij het bloedonderzoek?

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:40

Jeetje wat een verhaal. Goed opgeschreven trouwens!!
Maar zou zo 1-2-3 niet weten wat het zou kunnen zijn eigenlijk. Bij je eerste stukje dacht ik dat de pony misschien moest wennen aan het vele werken, want rond je 8e ingereden worden en in een jaar zoveel leren, dat is nogal wat. Maar als ik dan verder lees, vind ik je verhaal niet overkomen als iemand die nog niet zoveel verstand heeft van pony's/paarden. Daar bedoel ik mee: je weet absoluut wel hoe en wat....
Vandaar dat ik niet denk dat je pony overnomen is of zou dat het misschien wel kunnen zijn?

Kijk eens op http://www.happy-athlete.nl !! Is misschien wel wat voor de NF, die van ons heeft er enorme baat bij nadat ze eerst door de osteopaat is behandeld. Succes!

genja

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:47

Zit de pony al erg dik in het haar? Sommige pony's kunnen echt ziek ogen van een dikke vacht plus aan het werk moeten gewoon omdat de ene pony moelijker zijn warmte kwijt kan als de andere. Je zou eens voor en na het rijden de tempratuur kunnen meten.
Natuurlijk wat je al van plan was eerst de dierenarts nog een keer laten komen maar als hier niets uitkomt kan je dit nog eens bekijken.
(even aan de dierenarts vragen wat de tempratuur na het rijden mag zijn weet het niet zo uit mijn hoofd) en als er erg veel verschil in zit pony evt (gedeeltelijk) scheren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:55

YSR1971 schreef:
Nee, dat is het vreemde juist, er waren geen afwijkende waarden. Hij heeft een totaal bloedonderzoek gehad, waarvan ik helaas de uitslagen zelf niet heb gekregen. Alle onderzochte waarden liggen binnen de "toegestane" normale waarden. Vitaminegehaltes goed, ijzer goed, bloedplaatjes goed, suiker goed, leverwaarden goed, geen waarden aangetroffen die op een ontsteking kunnen duiden, enz.
Ik zal morgen informeren wat er allemaal precies wordt nagekeken met dit algemeen bloedonderzoek, maar volgens onze instructrice (die ook bij een DA werkt), is een dergelijk onderzoek wel vrij volledig voor een algemeen gezondsheidsbeeld.

Zitake, in het andere topic meld je dat het je doet denken aan lichte spierbevangenheid. Is dit omdat hij iets "aangeschoten" leek met lopen na de les vandaag? Zou de verzuring bij spierbevangenheid niet aan het licht gekomen zijn bij het bloedonderzoek?

Ook door het heel erg zweten enzo, maar goed zoals je zegt dan zou je veronderstel ik wel verhoogde spierenzymes in het bloed moeten zien, als die gemeten worden.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:00

Djnien, hij heeft inderdaad erg veel geleerd het afgelopen jaar, maar hij is niet superintensief gereden. Doorgaans trainde hij zo'n 4-5 dagen per week en dan meestal niet langer dan 40-45 minuten per keer, inclusief in- en uitstappen. Zijn amazone is "nog maar" 12, maar kan erg goed rijden en heeft haar koppie ook heel goed bij de pony, wat hij wel en niet aankan in de training. Ze heeft hem echt spelenderwijs de dingen bijgebracht en hij deed dit altijd met veel enthousiasme.

De eigen pony van de amazone (NFxArabier) heeft onlangs een Body Stress Release-behandeling gehad, zie http://www.bsr-kraggenburg.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55. Deze pony heeft een zeer hoge spierspanning. Degene die haar behandeld heeft, meldde dat er ook dieren zijn die heel los in het lijf ogen, zoals Mack, en die een te lage spierspanning hebben, wat ervoor kan zorgen dat hij erg vermoeid kan raken door zijn spiergebruik. Ik ben van plan om ook te kijken of een dergelijke behandeling iets voor onze Mack kan uithalen. Of er hier in de buurt (Noord-Groningen) een osteopaat is, weet ik niet, maar ook daar zal ik naar kijken.

Overigens worden onze pony's jaarlijks nagekeken door een dierfysio (zij is ook chiropractor).

Zitake, ik zal morgenochtend bij de DA navragen welke waarden er precies nagekeken zijn in het bloed. Ik weet dat ze wel ook gekeken heeft naar AM, omdat dit vlak bij onze stal een paard het leven heeft gekost (hoewel er geen verdere symptomen in die richting wijzen).

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:33

Zie nu pas het berichtje van Genja (sorry). De hals van de pony zit redelijk dik in het haar, rest van zijn lijf niet. Hij heeft, net als de anderen, vanaf ongeveer september dekens op. We beginnen met een ongevoerde regendeken, daarna een 150 grams en als het echt flink gaat vriezen een 350 grams met hals.
Maar hij zweet nu ook flink op andere plekken dan de hals, terwijl hij op die plekken een vrij dunne vacht heeft.

Heb inmiddels ook een PB-tje gehad. Bedank voor het meedenken allemaal!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:04

als er niets medisch is kan het zijn dat hij het te warm heeft en/of dat de vachtwisseling veel energie kost

Envieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:36

Hey!

Misschien es laten testen op de ziekte van Lyme?
Die wordt overgedragen door teken.

Je symptomen komen me bekend voor, heb het ook ongeveer zo ervaren met mijn paard en iemand gaf mij toen de tip. En die was correct.

De ziekte kan gewoon getest worden op het bloed maar de uitslag kan soms wel een week of twee op zich laten wachten.

Hopelijk ben je er iets mee!

Groetjes

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:44

Yorike het is dus nog steeds niet goed met die lieve mack. Raar ik heb hem zelf nooit zo meegemaakt. Ik hoop dat ie er snel boven op komt, zonde van zon leuke pony! Miss ligt het juist aan het voer? Bij ons kregen ze veel kuil niet zoveel biks.

Aan het haar zal het wel niet liggen daar had hij bij mij ook nooit last van. Succes ermee! Hoop dat het goed komt!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:49

Ik heb vanochtend uitgebreid overleg gehad met de DA en zij denkt aan een hartprobleem. Zij wil dit nader onderzoeken d.m.v. ECG's op verschillende momenten (rust, na lichte arbeid, na pauze, na iets meer arbeid, enz.). Heb afspraak voor morgenochtend voor nader onderzoek.

Heb na lezen berichtje Envieke meteen even gebeld om eea te bespreken, maar DA was net even niet bereikbaar. Ze belt me straks terug. Als Lyme mogelijkheid is, wil ik dit eerst laten testen.

Ja Wendy, naar hè? Ik ben zo ongerust nu... ik hou je natuurlijk op de hoogte.

Edit, DA net weer gesproken.
Heb nog nagevraagd wat er met het bloedonderzoek getest is:
rood bloedbeeld, wit bloedbeeld (aantallen lichaampjes en verhoudingen tussen beide), diverse leverwaarden, nierwaarden, spierwaarden, eiwitten, electrolyten.
Ze zal ook op Lyme testen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:16

ECG-apparaat is morgen bezet voor twee kleine huisdieren, onderzoek wordt nu donderdagochtend.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:51

Yorike, wat naar dat het ook allemaal zo lang duurt voordat er onderzoeken komen en uitslagen! Ik hoop echt dat het iets kleins is idd ziekte van lyme ofzo dat gaat weer over!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:53

IK OOK!!! Ben er op dit moment nogal zwaarmoedig onder, maar dat zal ook te maken hebben met het overlijden van Rocky dit jaar. Ik probeer optimistisch te blijven, maar lukt me niet zo goed.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:57

Kan ik me voorstellen! .. ZOu het ook iets van bronchitus kunnen zijn? Niky (paard van me moeder) heeft dat ook gehad ook veel zweten snel moe lusteloos. Was gewoon griep, wel besmettelijk maar dat zullen ze wel op bloed testen neem ik aan...

Welke dierenarts haal je erbij als ik vragen mag? Van winsum zijn we zelf niet zo gecharmeerd na verschillende ervaringen, met andere dingen als het gewone enten halen we altijd rutgers erbij uit delfzijl.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:58

Mmmm...ik wil even een stipje hier, de symptomen lijken wel die van mijn paard :+

Succes met de pony, je doet er iig alles aan om erachter te komen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:01

Mijn paard zweette ook zo verschrikkelijk veel, echt het droop ervanaf, bleek dat er 4 rugwervels scheef zaten. Er was nooit protest van haar kant, soms juist heer erg druk, maar dat zweten was echt opvallend!

Misschien heeft het met een pijntje te maken?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:05

Longen/luchtwegen zijn helemaal schoon, is al onderzocht bij het algemene onderzoek (toen ook de bloedtesten zijn gedaan). Hij is ook niet kortademig, heeft geen snot, hoest nooit. Had virus kunnen zijn, maar dan duurt dit te lang.

We hebben Françoise van Winsum. Ben zeer tevreden over haar voor "interne" aangelegenheden, ze heeft ons geweldig geholpen met Rocky, en hem en ons tijdens zijn ziekte (periode van ruim 2 jaren) en ook bij zijn overlijden zeer betrokken en intensief begeleidt. Een ander van Winsum hoef ik niet (oh wat klinkt dat weer aardig), als zij niet beschikbaar is of als het over bv. beenproblemen gaat, dan bel ik Rutgers.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:13

Haha okeej ;) .. Ach iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.. Franciose is idd nog wel de beste maar die vind ik zelf niet zo leuk in de omgang :') .. Ik ga dit topic even volgen en meedenken! Hoop echt dat het goed komt! Arme fairy :(:)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:23

Je zou eigenlijk eens moeten kijken hoeveel jodium je ruin binnen krijgt. Ik citeer;

Citaat:
Een tekort leidt tot langzame verharing, dikke benen, gewichtstoename, lusteloosheid en traagheid. Een teveel aan jodium leidt tot overdreven activiteit, vermageren, rusteloosheid, opvliegendheid en sterke schommelingen in de lichaamstemperatuur en het hartritme.

Ik herken niet alles in jou beschrijving maar het zou het zweten kunnen verklaren en eventueel het hartritme als dat niet blijkt te kloppen. Misschien heb je er ook wel niets aan, maar toch! Sterkte!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:39

@Denice: onze pony's worden elk jaar door fysio/chiropractor nagekeken, maar ik ga idd nog bij deze pony na of er iets scheef oid zit. Overigens zijn hier helemaal geen aanwijzingen voor, maar dat is ook niet altijd het geval.

@Sammetje: Als ik kijk naar de brok die hij krijgt, kreeg hij met de basisbrok dagelijks 0,5 mg jodium binnen, nu met de sportbrok ongeveer 0,75. Hij heeft zowel op stal als in de weide een mineralenliksteen tot zijn beschikking (meestal KNZ of Rocky, die rode dingen dus), waar hij graag aan likt, maar niet overdreven veel. Weet niet goed of hij dan voldoende jodium binnenkrijgt, maar ik denk het wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:41

Mijn paard is ook ooit nagekeken helemaal,was ook sloom maar zwete niet.Ik heb hem toen naar buiten gedaan en langzaam knapte hij op.Vorige week 3 dagen binnen gestaan, meteen weer sloom en kilo,s afgevallen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:46

Marleen-usar, zoals je in de OP kunt lezen, staat Mack de hele dag buiten, van 08.30 uur tot 20.30 uur. 's Nachts staat hij op stal, maar we hebben buitenstallen met alleen een "onderdeur", hij kan altijd met zijn hoofd naar buiten en doet dit ook graag.
Zijn gewicht is niet veranderd door zijn symptomen. Ik vind hem nu wel iets aankomen sinds hij op de sportbrok moest worden gezet.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:47

YSR1971 schreef:
@Denice: onze pony's worden elk jaar door fysio/chiropractor nagekeken, maar ik ga idd nog bij deze pony na of er iets scheef oid zit. Overigens zijn hier helemaal geen aanwijzingen voor, maar dat is ook niet altijd het geval.

@Sammetje: Als ik kijk naar de brok die hij krijgt, kreeg hij met de basisbrok dagelijks 0,5 mg jodium binnen, nu met de sportbrok ongeveer 0,75. Hij heeft zowel op stal als in de weide een mineralenliksteen tot zijn beschikking (meestal KNZ of Rocky, die rode dingen dus), waar hij graag aan likt, maar niet overdreven veel. Weet niet goed of hij dan voldoende jodium binnenkrijgt, maar ik denk het wel.

Volgens voervergelijk.nl heeft een paard 0,007 mg per kilo lichaamsgewicht nodig. Dat is de basisbehoefte voor zowel werkende als niet werkende paarden. Misschien kun je een schatting maken hoe zwaar jou ruin is en hoeveel hij dus nodig heeft? Ik kwam er bij het voerschema van mijn paard achter dat ze te weinig jodium binnen krijgt hoewel ze muesli en sportbrok + goed hooi krijgt!