Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
YSR1971 schreef:Nee, dat is het vreemde juist, er waren geen afwijkende waarden. Hij heeft een totaal bloedonderzoek gehad, waarvan ik helaas de uitslagen zelf niet heb gekregen. Alle onderzochte waarden liggen binnen de "toegestane" normale waarden. Vitaminegehaltes goed, ijzer goed, bloedplaatjes goed, suiker goed, leverwaarden goed, geen waarden aangetroffen die op een ontsteking kunnen duiden, enz.
Ik zal morgen informeren wat er allemaal precies wordt nagekeken met dit algemeen bloedonderzoek, maar volgens onze instructrice (die ook bij een DA werkt), is een dergelijk onderzoek wel vrij volledig voor een algemeen gezondsheidsbeeld.
Zitake, in het andere topic meld je dat het je doet denken aan lichte spierbevangenheid. Is dit omdat hij iets "aangeschoten" leek met lopen na de les vandaag? Zou de verzuring bij spierbevangenheid niet aan het licht gekomen zijn bij het bloedonderzoek?
Citaat:Een tekort leidt tot langzame verharing, dikke benen, gewichtstoename, lusteloosheid en traagheid. Een teveel aan jodium leidt tot overdreven activiteit, vermageren, rusteloosheid, opvliegendheid en sterke schommelingen in de lichaamstemperatuur en het hartritme.
YSR1971 schreef:@Denice: onze pony's worden elk jaar door fysio/chiropractor nagekeken, maar ik ga idd nog bij deze pony na of er iets scheef oid zit. Overigens zijn hier helemaal geen aanwijzingen voor, maar dat is ook niet altijd het geval.
@Sammetje: Als ik kijk naar de brok die hij krijgt, kreeg hij met de basisbrok dagelijks 0,5 mg jodium binnen, nu met de sportbrok ongeveer 0,75. Hij heeft zowel op stal als in de weide een mineralenliksteen tot zijn beschikking (meestal KNZ of Rocky, die rode dingen dus), waar hij graag aan likt, maar niet overdreven veel. Weet niet goed of hij dan voldoende jodium binnenkrijgt, maar ik denk het wel.