mijn negentienjarige merrie staat alweer vanaf vorige week donderdag in haar stal, onbeweeglijk..
woensdag zag de staleigenaresse dat mijn merrie erg stijf was en dat ze niet goed kon lopen, die heeft haar toen dus maar voor de rest van de dag binnengezet.
Donderdag is ze 's ochtends weer de weide ingegaan, ze was behoorlijk stijf maar ze liep wel. Die middag zag de staleigenaresse haar liggen in het gras, ze lag te eten. Het ging echt niet goed, de merrie is met erg veel moeite opgestaan en stapje voor stapje(heel erg langzaam dus) naar de stal gegaan.
De eigenaresse belde gelijk daarna, dat ze zo stijf was en of ze de dierenarts moest bellen.
Ik ben dus meteen naar haar toe gegaan, en na even controleren hebben we de arts gebeld.
Ze kon toen geen stap zetten,ze had erg veel moeite met het optillen van haar benen, als ze er een optilde viel ze nog net niet omver. Ze stond te trillen op haar benen.
Na een poosje kwam de dierenarts dus, hij dacht eerst dat ze hoefbevangen was omdat ze zo moeilijk liep, maar omdat ze geen last van de hoeven had, heeft de arts bloed afgenomen en heeft ze 2 spuiten gehad, vitamines en een pijnstiller.
De dierenarts had het bloed getest en het bleek dat ze spierbevangen was, te veel enzymen in het bloed.
Het rare is alleen, dat ze helemaal niets gedaan had, alleen in de weide staan..
Ik moest dus medicijnen gaan geven, een middel tegen hoefbevangenheid(voor het geval dat) en een pijnstiller.
Het zou nu dus beter moeten gaan met haar volgens de dierenarts zou het na een week praktisch over moeten zijn...maar het is er niet beter op geworden:S (gelukkig ook niet slechter).
Nu komt de DA morgen dus weer om opnieuw bloed te prikken, en waarschijnlijk krijg ik er dan ook weer een doosje pijnstillers bij...
Heeft iemand van jullie dit ook eens meegemaakt bij een paard, of wie weet wat dit is?
het is wel duidelijk iets met de spieren, omdat ze alle vier haar benen erg moeilijk kan bewegen en nauwelijks kan staan.
ze heeft eg veel pijn, dus ik hoop dat de dierenarts morgen iets vindt..