spierbevangen-maar dan anders!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shannana

spierbevangen-maar dan anders!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:30

hallo bokkers,

mijn negentienjarige merrie staat alweer vanaf vorige week donderdag in haar stal, onbeweeglijk..

woensdag zag de staleigenaresse dat mijn merrie erg stijf was en dat ze niet goed kon lopen, die heeft haar toen dus maar voor de rest van de dag binnengezet.
Donderdag is ze 's ochtends weer de weide ingegaan, ze was behoorlijk stijf maar ze liep wel. Die middag zag de staleigenaresse haar liggen in het gras, ze lag te eten. Het ging echt niet goed, de merrie is met erg veel moeite opgestaan en stapje voor stapje(heel erg langzaam dus) naar de stal gegaan.

De eigenaresse belde gelijk daarna, dat ze zo stijf was en of ze de dierenarts moest bellen.
Ik ben dus meteen naar haar toe gegaan, en na even controleren hebben we de arts gebeld.

Ze kon toen geen stap zetten,ze had erg veel moeite met het optillen van haar benen, als ze er een optilde viel ze nog net niet omver. Ze stond te trillen op haar benen.

Na een poosje kwam de dierenarts dus, hij dacht eerst dat ze hoefbevangen was omdat ze zo moeilijk liep, maar omdat ze geen last van de hoeven had, heeft de arts bloed afgenomen en heeft ze 2 spuiten gehad, vitamines en een pijnstiller.

De dierenarts had het bloed getest en het bleek dat ze spierbevangen was, te veel enzymen in het bloed.
Het rare is alleen, dat ze helemaal niets gedaan had, alleen in de weide staan..

Ik moest dus medicijnen gaan geven, een middel tegen hoefbevangenheid(voor het geval dat) en een pijnstiller.

Het zou nu dus beter moeten gaan met haar volgens de dierenarts zou het na een week praktisch over moeten zijn...maar het is er niet beter op geworden:S (gelukkig ook niet slechter).

Nu komt de DA morgen dus weer om opnieuw bloed te prikken, en waarschijnlijk krijg ik er dan ook weer een doosje pijnstillers bij...

Heeft iemand van jullie dit ook eens meegemaakt bij een paard, of wie weet wat dit is?
het is wel duidelijk iets met de spieren, omdat ze alle vier haar benen erg moeilijk kan bewegen en nauwelijks kan staan.
ze heeft eg veel pijn, dus ik hoop dat de dierenarts morgen iets vindt..

:evaw:

aerdenhout1

Re: spierbevangen-maar dan anders!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:46

Je paardje staat buiten begrijp ik en als ze in een dolle bui even uit haar dak is gegaan dan kan je dit soort dingen krijgen.
19 is al een respectabele leeftijd en dan kunnen de spieren toch minder aan als bij een jong paard.
Nu zijn de pijnstillers natuurlijk prima, maar volgens mij krijgen ze ook iets als spier ontspanners bij spier bevangenheid.
Die heb je niet gekregen?
Voorzichtig wandelen de 2 de dag als paard het wil, maar zeker niet dagen achtereen binnen laten staan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:50

is je paard ook getest op een vitamine e tekort?

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:51

dankje voor je reactie=)

ik was nog vergeten te vertellen dat ze deze week op volledige rust moet..
dus dagen achtereen binnenstaan is hier wel het geval.

Waarschijnlijk is ze niet uit haar dak gegaan, want het land is best wel glibberig en er staan ook geen slipsporen oid..(normaal wel behoorlijk, monster dat het is :+ )

Ik zal de arts morgen vragen naar die spierontspanners, als je haar zo ziet staan, krijg je de indruk dat ze die wel kan gebruiken.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:52

nee, ze is ook niet getest op vitamines, maar ze heeft wel een vitaminespuit gehad..

het duurt soms alleen wel een tijdje voor die aanslaat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:54

ik vraag dit omdat mijn pony ook een 'spierprobleem 'had/heeft.
hij bleek een zwaar vitamine e tekort te hebben.vandaar.

Een vitaminespuit zal daar niet tegen helpen vrees ik.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:55

dankje, dan zal ik dat morgen ook even navragen bij de DA =)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:56

Spierbevangen is niet prettig :n. Ik zou als ik jou was na het herstel goed naar haar bewegingspatroon kijken! Regelmatig beweging en goed kijken naar haar voeding in combinatie met de beweging. Rijd je nog met de merrie? Zoja, dan goed in/uitstappen en regelmatig beweging. Een dag niet rijden tussen 2 inspannende rijdagen in kan al fout gaan!

Het kan heel lang duren trouwens! Ik vind een week voor genezing erg kort :j.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:59

IK begrijp eigenlijk de week stal niet goed!
Juist door dat de spieren "op slot" slaan is het belangrijk dat die weer los komen en dat kan alleen maar met beweging.
Welliswaar aangepast in het begin natuurlijk!

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:59

@zap: nee, ik rij niet meer met haar. Ze mag sowieso niet bewegen, en dit kan ze ook niet. Het is net alsof haar benen 'op slot' staan, zodra ze een been optilt lijkt het alsof ze door de andere 3 heen zakt.

het rare is dus inderdaad dat ze eigenlijk al 2 weken alleen nog in de weide heeft gestaan, ik heb haar 2 weken geleden in het weekeinde alleen nog een halfuurtje zonder zadel gereden, voor de rest staat ze wel elke dag buiten( halve dag in het land, halve dag in de bak)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:52

Wat heb je de laatste mnd gevoerd ? want ook "uit je dak gaan" in het land, als ze dat normaal doet, is een vorm van beweging. Als je veel bix geeft en het is een paar dagen nat waardoor ze haar dagelijkse beweging niet krijgt- sommige paarden zijn er gevoelig voor.

Staat ze normaal met deken op ? spierbevangen door kou kan ook. Op een manege waar ik ooit gewerkt heb, hebben ze zelfs een paard moeten inslapen voor deze reden (nat op stal gezet, vooraan in de stal, teveel tocht)

Ook al staat ze normaal niet met deken, zou er nu toch een (regen)deken op doen, spieren warm houden is noodzaak.

Mijn schimmeltje is ooit spierbevangen geweest (klassiek geval- van uit de tijd dat ik nog met vakantie ging :-) 23 jaar geleden) Terug van vakantie, ze kreeg sowieso altijd maar 1/2schep bix per dag. Toch spierbevangen toen ik er na de vakantie weer op ging. Het eerste jaar daarna zijn ze extra gevoelig, dus helaas nog een keer gebeurd. Bak te nat, paar dagen niet kunnen rijden, geen bix meer maar eerst gelongeerd, knollie gaat compleet uit haar dak, om daarna in te storten (lees: stil te vallen) zelfs 5min aan de longe was genoeg om het terug te krijgen !

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:04

Wat vreemd dat je paard op rust moet. De merrie die ik rijd is ook geregeld spier bevangen, ze is er onwijs gevoelig voor. Waarom is niet gelijk woensdag de DA gebeld? Als je er snel bij bent komen ze er nog redelijk goed doorheen (tenminste mijn merrie). Een week opbouwen is heel erg weinig, mijn merrie gaat eerst een week los op de wei overdag, die week erna rustig longeren en de week daarna pas weer een beetje rijden! En in vergelijking met jou verhaal was zij er de afgelopen keren véél minder erg aan toe.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:06

spierbevangen? kan toch ook van hoger fructaan gehalte in gras? aangezien het snachts wel eens vriest? zie www.paardnatuurlijk.nl voor uitleg.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:41

@ mist: Ze komt in het weiland, krijgt verder geen krachtvoer, alleen een bodempje muesli als ik haar gereden heb. Ik heb haar de laatste 2 weken ook nauwelijks gereden. Ze heeft wel een hele dikke wintervacht( nu al!)maar ik zal haar dan toch even een dekentje omdoen, dankjewel voor de tip!

@dressagelady: omdat er toen gedacht werd dat ze misschien een voetje verstuikt had of dat ze gewoon een beetje stijf was, het was toen nog niet zo extreem erg.
ik rij haar ook absoluut niet hoor! ze is afgelopen weken alleen buiten in het land en in de bak geweest.

@Knert: dankje voor de site, ik zal even kijken!

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:44

ik ken inderdaad een paard dat zoiets heeft maar die komt iedere winter iets te kort in zijn lichaam en wat weten ze niet precies

hij gaat dan liggen en kan niet opstaan en als hij eenmaal staat loopt hij heel stijf en stapje voor stapje als hij wat langer heeft gelopen gaat het wel weer maar blijft toch een beetje stijf.
en de volgende dag weer het zelfde liedje soms gaat het een week goed en soms is het elke dag raak en moet je hem helpen met opstaan

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:20

Mijn shet is ook spierbevangen geweest en heeft nog nooit van z'n leven gewerkt.
Hij heeft een tijd vitamine e met selenium (preparaat) gehad en is daar toen erg van opgeknapt.
Je moet het wel langere tijd geven maar het heeft die van mij er toen doorgeholpen.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:40

@mino1: hee, daar komt die vitamine e toch weer voorbij..Ik zal de DA er vanmiddag naar vragen!

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:01

update!

vanmiddag is de DA langsgeweest, die heeft haar een infuus gegeven met vitamine B complex en een spuit met vitamine E.
Ze moet nu ook elke dag een klein beetje biks hebben met lijnzaadolie erdoor, en ze mag nog steeds niet naar buiten..

we zullen zien of ze opknapt!

oja edit: we moesten haar weide controleren op esdoorn(blaadjes) omdat daar schimmels op groeien waar ook een soortgelijke spierziekte door kan komen. We hebben ze niet gevonden, maar toch even als waarschuwing voor anderen: controleer de weide alsjeblieft op esdoorn, dit kan een hoop pijn en ellende voorkomen.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:10

nog maar een update...

veel van de verschijnselen lijken te leiden tot atypische myopathie. %)
eigenlijk allemaal, behalve de afwijkende kleur van de urine.
even een linkje met belangrijke informatie, ook voor andere paardenhouders!

http://www.knhs.nl/news.asp?id=18088

atypische myopathie is een ziekte die paarden kunnen krijgen door het eten van schimmels, bijvoorbeeld paddenstoelen en schimmels die voorkomen op bladeren van de esdoorn en de eik.

Veel paarden gaan in de eerste 72 uur dood aan atypische myopathie, gelukkig is de merrie deze al door.

blijf dus alsjeblieft je weide goed controleren!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:56