paarden met astma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wappy
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: België

paarden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:27

ik verzorg een paadje met astma, ik zou er heel graag meer over weten wat ik er mee kan den enzo, want ik laat ze veel stappen (soms drave en galopperen, maar voorzichtig, want ik weet ni hoever ik mag gaan hé) , maar ik voel dat ze altijd meer wilt enzo, maar uiteindelijk...door haar astma kan ze niet zoveel doen...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:11

Zoveel als ze zelf aangeeft. Ik weet niet of ze daarvoor ook al gereden is, maar een conditie opbouwen bij een astmatisch paard is heel erg moeilijk. Heel rustig en als het paard zijn dag niet heeft, gewoon veel stappen en niet zo veel vragen. Goed opletten op de ademhaling, veel stappen en beginnen met korte stukjes draven en galopperen.

Wappy
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 19:24

Voor dat ze astma had heeft ze veel gesprongen (rond 1m) enzo. Dus uiteindelijk kan ze wel veel.
En haar ademhaling vind ik zo erg/zielig Huilen , diep inademen en dan snel ff uitademen...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:26

heeft ze speciaal voer en waar staat ze op (stro, zaagsel) heeft ook invloed. ik zou geen risico nemen en de DA laten kijken en aan hem/haar advies vragen waarschijnlijk moet ze speciale medicijnen hebben om haar beter te laten ademen.

succes ermee

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:54

Zoek eens op COPD dat is de meest gebruikte term ervoor, maar beslaat een scala van 'benauwdheden' en 'slechte longfunkties'.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:03

Er zijn toch ook tabletten tegen astma?
Zijn er geen medicijnen die helpen?

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:02

Er zijn medicijnen om de gevolgen te bestrijden (verzachten), maar 100% goedkomen doet het niet meer.
Als de 'rek' eenmaal uit de longblaasjes is vanweg stofallergie oid, dan komt dat nooit meer goed. Een paard zal dan altijd verminderde luchtopname houden en voor uitademen moet het extra moeite doen.