rontgenfoto's kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh20

rontgenfoto's kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 15:34

Vorige week is er bij mijn friese merrie kissing spines ontdekt.
Nou twijfel ik erg aan het advies wat mij gegeven is door de DA.
Eind deze week zal ik dan ook met de foto voor een second opinion naar een andere erg kundige DA gaan.
Nou vroeg ik me af of hier mensen zijn die rontgenfoto's hebben van een "gezonde rug"
en of er mensen zijn die ervaring hebben met kissing spines bij paarden met een weke rug...
Uiteraard zijn verdere ervaringen ook welkom en erg leerzaam!

Adin

Re: rontgenfoto's kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:21

Mijn paard is afgekeurd op KS. Ik heb de foto's nog.
Van mijn nieuwe paard heb ik bij aankoop ook rug foto's laten maken, zijn rug is goed. Heb dus foto's van een slechte rug en van een goede.
Maar geen idee hoe ik die van de cd af krijg :)

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:28

onze fries heeft ook heel iets kissing spines
maar kan nog gewoon bereden worden en voor de kar

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:47

Adin: je hebt pb

Bobolien: Hoe ben je er achter gekomen dat je paard kissing spines heeft? Wat ging daar aan vooraf?
Wat was er precies op de foto's te zien?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:23

Misschien kan je googlen op de woorden:
"" x rays kissing spines ""
:-)
x rays staat voor rontgenfoto's in het engels. En dan bij Google op "afbeeldingen" klikken. Dan zie je tekeningen en voorbeelden. :-)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:48

Afbeelding

Afbeelding

Helaas kan ik je alleen helpen aan de foto's zonder KS.
Het schijfje van Emmeloord waar de foto's op staan van mijn paard met KS krijg ik niet aan de praat, geeft een foutmelding.

Op die foto's zag je dat de ruimte echt heel klein was, daarnaast had zich een "witte lijn" gevormd naast de wervels. Dat was sclerosering, of te wel, botirritatie van het langs elkaar schuiven.
Jammer dat de cd niet wil starten!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:20

Hier een foto van kissing spines:
Afbeelding

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:27

Bedankt voor jullie reacties met foto's en alle pb's!! Ik zal alles even goed lezen en dan zal ik straks mijn eigen foto's er ook wel even opzetten
Heel interessant ik zie heel goed het verschil!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:30

Ik heb de foto's ook nog, maar die zijn niet digitaal.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:38

Annemeik schreef:
Ik heb de foto's ook nog, maar die zijn niet digitaal.

Als ze in het programma EFilm Lite op de cd rom staan, dun kun je rechtsonderin de foto het vierkante hokje aanvinken, de foto selecteren (is dan omringd door een groene rand) dan linksbovenin FILE, dan EXPORT en dan AS IMAGE dan kun je de foto opslaan
Hoop dat het lukt!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:39

Lobke (waar het om gaat) haar rug:

Afbeelding

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:40

bij mij op stal zijn afgelopen 3 maanden 3 paarden met KS. allemaal behandeld met iets van plasma of dergelijke.

wat is jouw advies? bij welke DA ben je geweest? en waar ga je nu heen?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:48

Zal het even wat duidelijker maken :D
Lobke is een friese merrie van 14 jaar die door haar veulens wat is gaan doorzakken in haar rug
Heb zo weinig mogelijk op haar gereden (maximaal 2x per week) en verder veel aangespannen en grondwerk
Is jaren goed gegaan met af en hulp van de fysio
Afgelopen zomer heeft ze een uitglijder gemaakt in het land en liep toen 2wk onregelmatig, Lobke bleef na behandeling van fysio strak in haar rug lopen
Dus naar kliniek geweest in Bears en daar gaven ze mij het advies om met Lobke voor de wagen spiermassa te kweken (gek want voordat ik haar stil zette vorige maand was ze eigenlijk in zeer goede conditie en toch liep ze de afgelopen maanden met een strakke rug)
En als hulpmiddel Anabolen corticosteriode of myoplast te geven (beide ben ik niet over te spreken)
Vrijdag zal ik met de foto's naar de DA van mijn moeder gaan, zeer kundige man werkzaam op de kliniek in noord holland

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:57

Wow TS, is de rug ook in het echt zo hol of komt dat door de foto.
Ik moet zeggen dat ik het er niet echt prettig uit vind zien en dat er meerdere plekken de ruimte tussen de wervels nihil is.
Mijn paard had ook de diagnose KS gehad, was ook duidelijk te zien op een röntgen foto. Alleen bleek een jaar later dat dat een foto van een ander paard was en mijn paard juist een goede rug had.

Dat terzijde, maar daardoor heb ik mij er wel erg in verdiept.
Voor zover ik weet is het vaak verstandig om ze voor de wagen te zetten omdat ze dan hun boeg en hals naar voren duwen en daardoor juist wat ruimte in de rug komt.
Verder ligt het er heel erg aan waar de ks zit en of het al aan elkaar is gegroeid.

Heeft je da gezegd dat je nog in de toekomst op haar mag rijden?
En waarom wil je precies een second opinion?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:49

Ja de rug is echt zo hol ja ;)
Zal hierna even een foto van haar rug erop zetten

Mooi banketstaaf dat ze door een verkeerde foto jou paard verkeerd diagnostiseren :(
Lobke heeft de laatste keer voor de wagen niet goed gereageerd, die keer ervoor was ze flink dressuurmatig aan het werk gezet op het land voor de wagen en ging de laatste keer in staak, kreeg haar toen ook niet meer over de rug
Morgen komt ze weer op ijzers en kan ik kijken hoe ze nu na een maand rust reageerd voor de wagen

De DA vond dat ik niet meer moest gaan rijden wat ik ook al niet meer deed en het dus volkomen mee eens ben
Waarom ik voor een second opinion wil gaan staat in 1 van de berichten hierboven

Succubi schreef:
Wow TS, is de rug ook in het echt zo hol of komt dat door de foto.
Ik moet zeggen dat ik het er niet echt prettig uit vind zien en dat er meerdere plekken de ruimte tussen de wervels nihil is.
Mijn paard had ook de diagnose KS gehad, was ook duidelijk te zien op een röntgen foto. Alleen bleek een jaar later dat dat een foto van een ander paard was en mijn paard juist een goede rug had.

Dat terzijde, maar daardoor heb ik mij er wel erg in verdiept.
Voor zover ik weet is het vaak verstandig om ze voor de wagen te zetten omdat ze dan hun boeg en hals naar voren duwen en daardoor juist wat ruimte in de rug komt.
Verder ligt het er heel erg aan waar de ks zit en of het al aan elkaar is gegroeid.

Heeft je da gezegd dat je nog in de toekomst op haar mag rijden?
En waarom wil je precies een second opinion?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:50

Lobke:

Afbeelding

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:00

Ik vergeet nog te vermelden dat ik vooraf aan de rontgenfoto's een thermografisch onderzoek heb laten doen en we dus precies wisten waar we moesten zoeken ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet uit je tekst kan opmaken waarom je een second opinion wilt laten doen :o. Buiten dat je het niet eens bent met zijn advies.. Bedoel je het advies om haar voor de wagen te zetten?

Jeetje, heeft ze zo'n kort ruggetje?
Wat hoop/verwacht/wil/denk je zelf?
Kwam bij de thermo alleen haar rug eruit? Dan is dat toch duidelijk?

Het enige wat je dan zou kunnen doen is rechtrichtende arbeid voor de wagen of aan de lange lijnen en kijken of je daar verbetering mee kan krijgen.
Maar als ze voor de wagen staakt en haar rug vast zet zal ik het onder begeleiding van een fysio of een ervaren lesgeefster doen.

Tja, in mijn geval was het flink zuur. Wij hebben een jaar niet gereden, wel laten dekken en voor de wagen gezet na aanraden van de da.
Bij een controle voor het vrucht heb ik een second opinion laten doen en kwam eruit dat ze geen ks had en de foto's opgevraagd die dus achteraf ook anders bleken te zijn.
In mijn geval had ze een lichte hoefkanteling en een dunne zool. Met rechtrichtende arbeid is alles goed gekomen :).

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:25

Deze DA raad mij inderdaad aan haar voor de wagen te zetten om spiermassa te kweken, kilometers maken, maar het punt is dat voordat ik haar vorige maand stil zette zij eigenlijk in topconditie was en genoeg spiermassa had en desondanks heeft ze toch last van haar rug gekregen (ze houd het strak en ik krijg het niet ontspannen) dus vraag ik mijzelf af wat ik ermee bereik om dit weer op te bouwen terwijl ze zich niet kan ontspannen in de rug en dus het alleen maar erger maak
Verder adviseerde hij myoplast of anabolen corticosteroiden oftewel van die leuke mannelijke hormonen waarvan je zogenaamde opgeblazen spieren krijgt die vervolgens direct weer verdwijnen als je ermee stopt, nee spieren kweek ik liever door gewoon langzaam opbouwens te trainen

Ik ga het zeker zodra ze morgen weer op ijzers komt proberen en dan merk ik gauw genoeg hoe het gaat (voordeel is dat ze nu een tijdje op rust heeft gestaan op de wei) maar de DA denkt dat als ik die spieren kweek dat haar kan ondersteunen en ze vervolgens wel weer fijn kan gaan lopen ook is hij ervan overtuigd dat ze niet met pijn loopt, echter maakt mijn paard me iets anders duidelijk

Let wel ik zet me paardje graag aan het werk, het bevalt haar helemaal niet op de wei maar ik wil dit wel op de juiste manier doen ipv dat ik haar nog meer naar de klote help

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:40

Oke, nu is het mij wat duidelijker :)

Corticosteroiden is niet perse om spieren te kweken, kan ook tegen de ontstekingen tussen de wervels zijn :) (althans, als het neem ik aan tussen de wervels word gespoten).
Dat hebben ze ook bij mijn paard gedaan.
En mijn kat krijgt het ook af en toe om tegen allergie te vechten.

Ik denk ook niet dat het zou helpen om doelloos spiermassa te kweken.
Wel zou het helpen om gymnastiserende oefeningen te doen waar ze mooi d'r buik aanspant, over de rug kan gaan lopen en lekkere rek en strek oefeningen voor d'r rug.
Heb je les? En wat had je fysio erover gezegd?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:43

Succubi schreef:
Oke, nu is het mij wat duidelijker :)

Corticosteroiden is niet perse om spieren te kweken, kan ook tegen de ontstekingen tussen de wervels zijn :) (althans, als het neem ik aan tussen de wervels word gespoten).
Dat hebben ze ook bij mijn paard gedaan.
En mijn kat krijgt het ook af en toe om tegen allergie te vechten.

Ik denk ook niet dat het zou helpen om doelloos spiermassa te kweken.
Wel zou het helpen om gymnastiserende oefeningen te doen waar ze mooi d'r buik aanspant, over de rug kan gaan lopen en lekkere rek en strek oefeningen voor d'r rug.
Heb je les? En wat had je fysio erover gezegd?

Oke nou zoals ik het van me DA begreep was het puur om dan snel een spiermassa te hebben die de boel ondersteunt, maar hoe dan ook vind ik het rommel ook om de tijdelijke gedragsverandering daar sta ik echt niet om te springen gezien me merrie op dat soort dingen best wel heftig kan reageren
Voor de uitglijder had ik haar erg goed rechtgericht (was erg linksgebogen) en liep ze gewoon fantastisch, In het voorjaar was Heleen Slebos (fysio) nog geweest en was ze gewoon weer heerlijk los in het lijf, na die uitglijder is ze nogmaals geweest en toen dat niet hielp vond ze dat ik Lobke gewoon op de foto moest gaan zetten en dat heb ik dus ook gedaan
Les had ik zo nu en dan weleens maar momenteel niet natuurlijk

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:51

Mmmm, tja...
Het kan zijn dat ze haar rug vasthoud vanwege de ks... Dan zou fysio etc op de lange duur niet veel uitmaken.
Ik ben benieuwd wat de andere da zal zeggen.
Want alleen spiermassa kweken en daar zooi voor inspuiten lijkt mij dan ook niet bepaald nuttig.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:41

Ik heb ervaring met een paard met een weke rug, vriendin van me heeft een paard met kissing spines.
Stilzetten is helemaal niet bevorderlijk. Je kunt misschien het beste wat fysiotherapeutische oefeningen doen. En dan wel elke dag! Vooral vanwege die weke rug, oefeningen waarbij je je paard vraagt haar rug te bollen oftewel haar buikspieren aan te spannen.
Longeren met dubbele lijnen is ook nog een optie, dit moet je wel kunnen.
Ik ben het ook eens met wat hierboven al genoemd is: rechtrichtende arbeid!! Daar kun je veel mee bereiken, dit kun je aan de hand doen. Want deze rug daar zou ik voorlopig idd maar niet meer op gaan zitten.
Er is een weg naar minder pijn voor je paard, maar dit is een lange weg en kost veel geduld en doorzettingsvermogen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:43

Succubi schreef:
Mmmm, tja...
Het kan zijn dat ze haar rug vasthoud vanwege de ks... Dan zou fysio etc op de lange duur niet veel uitmaken.

Fysio oefeningen zelf geven en wel dagelijks maakt zeker heel erg veel uit!!!!!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 08:51

Vanwege de uitglijder en dus de onregelmatigheid linksachter moest ze wel even stilstaan maar ik snap heel goed dat rust roest, maar Lobke loopt van smorgens vroeg tot savonds laat buiten dus krijgt even goed gelukkig haar beweging wel
Hiervoor was ik inderdaad ook al bezig met strekoefeningen door middel van het kleine beetje krachtvoer wat ze krijgt in mijn hand te doen, hals linksom en rechtsom buigen en hoofd tussen haar benen, maar hierbij buigde ze haar knie altijd in en ik weet dus nu wel waarom
Longeren met dubbele lijnen deed ik ook regelmatig met haar en daarmee kon ik mooi vierkante voltes longeren maar zoals ik al zei voor de uitglijder had ik haar gewoon super voor elkaar

Symbeami schreef:
Ik heb ervaring met een paard met een weke rug, vriendin van me heeft een paard met kissing spines.
Stilzetten is helemaal niet bevorderlijk. Je kunt misschien het beste wat fysiotherapeutische oefeningen doen. En dan wel elke dag! Vooral vanwege die weke rug, oefeningen waarbij je je paard vraagt haar rug te bollen oftewel haar buikspieren aan te spannen.
Longeren met dubbele lijnen is ook nog een optie, dit moet je wel kunnen.
Ik ben het ook eens met wat hierboven al genoemd is: rechtrichtende arbeid!! Daar kun je veel mee bereiken, dit kun je aan de hand doen. Want deze rug daar zou ik voorlopig idd maar niet meer op gaan zitten.
Er is een weg naar minder pijn voor je paard, maar dit is een lange weg en kost veel geduld en doorzettingsvermogen.