Geïrriteerde keel door gebitsprobleem?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

boemel

Geïrriteerde keel door gebitsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 19:08

Omdat mijn merrie sinds vorig jaar een kies minder heeft, moet volgens de dierenarts voortaan ieder jaar haar gebit bijgewerkt worden. (een kant groeit sneller) Het is nu wel zo'n beetje tijd om er een tandarts/dierenarts bij te halen.

Ze heeft nu al een tijdje last van een geïrriteerde keel. Ik vraag me af of dat verband met elkaar kan houden, omdat ze vorig jaar na de operatie daar ook last van had.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:28

Een van mijn paarden mist (door te gulzig eten en op een steen te bijten) al meer dan 10 jaar een kies, daar heeft ze nog nooit last van gehad. Maar ja, misschien kan het wel.... ik weet het niet

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:37

Ik geloof niet dat er een verband is eigenlijk, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Theoretisch is het misschien mogelijk dat ze door pijn of ongemak minder goed kauwt en zich daardoor verslikt ofzo.
Onze zeer oude Fred heeft op de allerachterste na helemáál geen kiezen meer, maar ondanks dat ie dus nauwelijks kan malen (hij 'kauwt' op zijn tandvlees, en krijgt alles geweekt) heeft ie eigenlijk nooit last van zijn keel.
Overigens is het bij een paard wat maar een (of enkele) kiezen mist, inderdaad wel zaak om de tegenoverliggende regelmatig te laten bijwerken. Die groeit niet sneller maar komt simpelweg niet in slijting.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:52

Het lijkt mij niet logisch dat je paard last heeft van zijn keel door het missen van een kies.
Wat wel zou kunnen, is dat de kies toch harder groeit dan je denkt dat hij doet en daarom de tegenliggende kaak irriteerd, wat dan lijkt of je paard last heeft van een zere keel.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie