* EMND (equine motor neuron decease)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

* EMND (equine motor neuron decease)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 18:25

Mijn pony heeft een hoop symptonen van een ziekte die EMND heet.

Er moet een scan gemaakt worden om dat uit te sluiten. Ik wil echter graag meer hierover weten.

Ik heb diverse sites over EMND bezocht, maar bijna alles was Engels (daar ben ik niet zo'n ster in) en ik kon ook niks vinden over ervaringen van mensen die zelf een paard hebben die dit had.
Symptonen die Jerai van deze ziekte heeft zijn:
* Snelle vermagering ondanks goede eetlust
* Trillende spieren
* Alle benen ver onder het lijf zetten (dus naar elkaar toe)
* Veel liggen
* Snelle spierafbraak
* Hoofd laten hangen

Het is dus niet zeker dat Jerai EMND heeft, maar haar ziektebeeld lijkt er grotendeels wel op. Nu zijn er misschien (hoop ik) wel meer (minder ernstige) ziekten die dit beeld geven.

Mocht iemand mij meer over EMND kunnen uitleggen, of zin hebben (en goed zijn in) het vertalen van Engelse tekst naar Nederlands dan hoor ik het graag.

Er wordt een scan gemaakt om te kunnen aantonen (of hopelijk uitsluiten) dat Jerai dit heeft.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:12

Ik ken de ziekte zelf niet echt, maar heb dit gevonden op internet:

Onderstaande stond op een Nederlandse site:
Dat is een aantasting van de zenuwbaan in het ruggenmerg. Daardoor raakt op den duur zijn achterhand verlamd (achterbenen e.d.). Het is een zeldzaam en complex probleem, waarvoor artsen nog geen oplossing hebben gevonden. Er is wel een dieet dat enigszins verlichting zou kunnen bieden (veel vitamine E, selenium, haver en vers gras). Helaas heeft dat lang niet altijd succes. Wel kan dit dieet de ziekte mogelijk tot stilstand brengen. Genezen kan Mistral echter niet. Of het dieet aanslaat is pas over enkele weken zichtbaar. Als dat niet het geval is, dan het lijkt het ziektebeeld nog het meest op wat bij mensen Parkinson heet. Het paard kan niet meer stil staan en blijft steeds trillen e.d. EMND is een relatief nieuwe diagnose, die voor het eerst pas in 1990 werd vastgesteld. Het is een ziekte die niet erg vaak voorkomt. Een van de kenmerken is ook dat het dier sterk afvalt ondanks een flinke eetlust. De dierenartsen weten niet precies van de ziekte veroorzaakt. Het enige wat we nu dus kunnen doen is er het beste van hopen.

Op de engelstalige sites wordt met name over het belang van vitamine E gesproken. Het schijnt dat een tekort aan vitamine E de oorzaak van EMND is. Vitamine E tekort kan ontstaan door het niet geven van weidegang en hooi met weinig vitamine E. Het schijnt dus dat paarden die geen mogelijkheid hebben om op de wei te kunnen het eerder ontwikkelen. Vitamine E kan het verloop van de ziekte blijkbaar wel vertragen of stop zetten (niet in alle gevallen).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes ermee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers