Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:28

Mijn KWPN pony is bijna 3 en broodmager. Ik heb haar al mager gekocht en ik dacht ach onbeperkt ruwvoer en het komt wel goed nou niet dus. In het begin at ze geen ruwvoer dus heeft ze voornamelijk grasmix, lucerne en slobber gegeten maar in april begon ze opeens ruwvoer te eten en dat eet ze nu heel goed en onbeperkt. Maar ze komt maar niks aan, ik blijf haar ribben zien en nu ben ik het echt zat en zit echt met mijn handen in het haar en weet echt niet meer wat ik moet doen. De DA is meerderemalen geweest en haar tanden zijn goed, verder is ze ook goed gezond, haar vacht ziet er goed uit, ze is alert en opgewekt en maakt geen duffe of lusteloze indruk.

Ik dacht aan maagzweren maar die heeft ze ook niet. Ik zou graag willen dat jullie met mij meedenken wat er aan de hand kan zijn met haar want ik weet echt niet meer wat ik met haar aanmoet en wat ik moet doen. Wormen heeft ze ook niet en morgen komt de DA nogmaals om uitgebreid bloedonderzoek te doen.

IK hoef geen advies over voer want heb echt alles al geprobeerd en niets maar dan ook niets werkt!!

Hier nog wat info op een rijtje:

* Merrie
* 3november wordt ze 3jaar.
* onbeperkt goed hooi en soms een pluk kuil erbij.
* van 12.00 tot 20.30 staat ze op het land.
* 2 kilo sportbrok per dag.
* scheut olie door haar voer.
* dagelijks krijgt ze ook opkikker van NAF.
* Er wordt niks met haar gedaan.

Medische info:

* Tanden zijn goed.
* Geen maagzweer.
* geen wormen.
* goede mest.
* alert en opgewekt.
* goede vacht.

Denken jullie aub even met mij mee want ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

X_Michelle_X

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:29

Heb je misschien een foto?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:30

is ze altijd zo geweest?
Zit ze niet toevallig in een enorme groeispurt?
Hoe ziet jullie land eruit? Veel of weinig gras...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:31

Je schrijft KWPN-pony. Dat is bijna een contradictio in terminis.
Hoe groot is ze? Kan ze door een slechte start (je kocht haar mager) nu domweg alle voer aan het omzetten zijn in alsnog een groeispurt omhoog?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:32

ik zie dat je ontwormt,maar hoe?

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:33

Misschien een parasiet?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:34

Je hebt er nú niets aan maar zo'n pony moet op voorjaarsgras eigenlijk(en dan natuurlijk 24/7). Daar worden bijna alle magere pony's mooi van...
Sterkte en ik hoop dat de dierenarts wat vindt en het kan oplossen.
Oja leverbot is ook een idee, nog niet zo bekend.
Staat ze laag in rang zodat ze vaak opgejaagd wordt?
(ik probeer maar wat mee te denken)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:35

Ik weet niet hoeveel je paard gegroeid is sinds je haar hebt? Daar kunnen ze ook schraal van blijven.

Kijk eens naar een brok voor schrale paarden zoals merriebrok of een seniorenslobber ipv sportbrok. Je kan dat eventueel aanvullen met omega 369 mix (subli), dat is bijna 42% vet en daar willen ze vaak wel spek van op de ribben krijgen omdat ze er niet heet van worden en die energie weer opgebruiken met rennen, etc.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:35

moeilijk want in principe zou ze op dit rantsoen toch zeker aan moeten komen.
als de da haar helemaal gezond heeft verklaard zou ik zo niet weten wat het zou kunnen zijn. ga er dan ook even vanuit dat ze ook echt gezond is en geen wormen heeft want ook al ontworm je kan het nog zijn dat ze wormen heeft.

maar even als ze gezond is misschien kan ze de voedingstoffen slecht opnemen van het rantsoen dat ze nu krijgt, en ze is nog jong dus kan zijn dat ze erg aan het groeien is.

misschien meer kuil gaan voeren en evt in plaats van de sportbrok een merrie brok gaan voeren daar zitten meer eiwitten in en meestal ook wil maismeel ook wel helpen om aan te komen.

is ze van de zomer wel op het gras geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:36

X_Michelle_X schreef:
Heb je misschien een foto?

Die zal ik zo even plaatsen.

Def schreef:
is ze altijd zo geweest?
Zit ze niet toevallig in een enorme groeispurt?
Hoe ziet jullie land eruit? Veel of weinig gras...

ja ze is altijd zo geweest al is nu wel ietsjes dikker dan toen ik haar net had. Haar flanken zijn nu wel gevult maar ik blijf haar ribben en dat puntkontje van haar zien. groeispurt zou kunnen maar lijkt me sterk. Ze was 1.45 toen ik haar kocht en nu is ze ongeveer 1.55 maar niet officieel gemeten. Op het land waar zij staat staat nog veel gras maar waarschijnlijk met weinig voedingstoffen.

Ibbel schreef:
Je schrijft KWPN-pony. Dat is bijna een contradictio in terminis.
Hoe groot is ze? Kan ze door een slechte start (je kocht haar mager) nu domweg alle voer aan het omzetten zijn in alsnog een groeispurt omhoog?

Ik snap even niet wat je schrijft. Ja ze is een KWPN'er, paard gefokt maar te klein. Ze heeft een zeer slechte start als veulen gehad en heeft op het randje van de dood gelegen.

geerke schreef:
ik zie dat je ontwormt,maar hoe?

Ik ontworm via het schema wat de DA voor mij heeft gemaakt ( morgen maken we samen een nieuw schema). Ze is ook ontwormt met kuren die tegen bloedwormen werken en mestonderzoek heeft niets uitgewezen.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:39

Ibbel bedoeld dan een KWPN'er geen pony ras is ;) en jij d'r wel pony achterzet en het dus eigenlijk een beetje tegen strijdig is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:41

Amalarab schreef:
Je hebt er nú niets aan maar zo'n pony moet op voorjaarsgras eigenlijk(en dan natuurlijk 24/7). Daar worden bijna alle magere pony's mooi van...
Sterkte en ik hoop dat de dierenarts wat vindt en het kan oplossen.
Oja leverbot is ook een idee, nog niet zo bekend.
Staat ze laag in rang zodat ze vaak opgejaagd wordt?
(ik probeer maar wat mee te denken)

Vanaf april tot vorige maand heeft ze 24/7 op het land gestaan met veel gras. Daar kwam ze idd van bij maar niet voldoende. Leverbot heb ik nog nooit van gehoort en zal daar zo even wat info over opzoeken en het morgen ook aan de DA voorleggen. Opgejaagd door de kudde wordt ze niet. Als alle paarden een sprintje trekken dan rent ze mee en anders staat ze gewoon te eten. ( er is altijd toezicht op het land en de boer houdt de mijne extra in de gaten)

tamary schreef:
Ik weet niet hoeveel je paard gegroeid is sinds je haar hebt? Daar kunnen ze ook schraal van blijven.

Kijk eens naar een brok voor schrale paarden zoals merriebrok of een seniorenslobber ipv sportbrok. Je kan dat eventueel aanvullen met omega 369 mix (subli), dat is bijna 42% vet en daar willen ze vaak wel spek van op de ribben krijgen omdat ze er niet heet van worden en die energie weer opgebruiken met rennen, etc.

Sorry maar ik zei al dat ik geen voeradvies nodig heb. Alles heb ik al geprobeerd.

CoRiNa1983 schreef:
moeilijk want in principe zou ze op dit rantsoen toch zeker aan moeten komen.
als de da haar helemaal gezond heeft verklaard zou ik zo niet weten wat het zou kunnen zijn. ga er dan ook even vanuit dat ze ook echt gezond is en geen wormen heeft want ook al ontworm je kan het nog zijn dat ze wormen heeft.

maar even als ze gezond is misschien kan ze de voedingstoffen slecht opnemen van het rantsoen dat ze nu krijgt, en ze is nog jong dus kan zijn dat ze erg aan het groeien is.

misschien meer kuil gaan voeren en evt in plaats van de sportbrok een merrie brok gaan voeren daar zitten meer eiwitten in en meestal ook wil maismeel ook wel helpen om aan te komen.

is ze van de zomer wel op het gras geweest?

ja ze heeft 24/7 op het land gestaan tot vorige maand. Nu staat ze van 12.00 tot 20.30 op het land met veel gras. maismeel en merriebrok hebben NIET gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:41

X_Michelle_X schreef:
Ibbel bedoeld dan een KWPN'er geen pony ras is ;) en jij d'r wel pony achterzet en het dus eigenlijk een beetje tegen strijdig is ;)

Oh ok nu snap ik je. Ze is paardgefokt maar te klein gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:42

Wat ik vergeet te vertellen is dat ze regelmatig lichte koliekanvallen heeft. Stukje draven aan de hand is voldoende voor haar om te gaan mesten en daarna is ze weer ok.

Zal dit ook even in de OP vermelden als dat nog kan.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:43

mijn kwpn pony is ook 100 kilo te licht , ik lees dus even mee..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:44

Misschien een probleem in de darmen? Parasiet, bacterie, virus, allergie?
Misschien een beetje raar dit, maar ik heb zelf ook veel last van mijn darmen en ben ook vrij dun en wordt slecht dik.
Niet dat je mensen en paarden over een kam kan scheren, maar toch!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:45

heb je al een bloedonderzoek laten doen?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:46

petrea schreef:
heb je al een bloedonderzoek laten doen?

lees haar OP even..

X_Michelle_X

_Chanel_ schreef:
Wat ik vergeet te vertellen is dat ze regelmatig lichte koliekanvallen heeft. Stukje draven aan de hand is voldoende voor haar om te gaan mesten en daarna is ze weer ok.

Zal dit ook even in de OP vermelden als dat nog kan.

Oe! Tja, koliek vraag heel veel van een paard! lichte aanvallen vast ook. Wat zegt de DA van die koliek aanvallen?

tamary

_Chanel_ schreef:

Wat zegt de DA daarvan?
Kan een reden of bijwerking daarvan zijn dat ze niet genoeg kan opnemen uit het voer wat ze krijgt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:49

koliek kan te maken hebben met wormen...
Laat haar bloed eens controleren op parasieten....mestonderzoek geloof ik niet zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:49

Def schreef:
Misschien een probleem in de darmen? Parasiet, bacterie, virus, allergie?
Misschien een beetje raar dit, maar ik heb zelf ook veel last van mijn darmen en ben ook vrij dun en wordt slecht dik.
Niet dat je mensen en paarden over een kam kan scheren, maar toch!

Het zou kunnen.. Ik weet het echt niet... Ik ga ook dit morgen aan de DA voorleggen.

tamary schreef:
_Chanel_ schreef:

Wat zegt de DA daarvan?
Kan een reden of bijwerking daarvan zijn dat ze niet genoeg kan opnemen uit het voer wat ze krijgt?

De koliekaanvallen zijn heel erg licht en die heeft ze ongeveer om de 2 maanden maar 3 weken had ze er 1 en gisteren ook en vandaag was ze een klein beetje koliekrig maar niet heel ernstig. De DA zegt daarover dat ze erg gevoelig is voor kou op de darmen maar dat zei een andere DA waar ik niet tevreden over ben en morgen komt een DA die wel super is en dat ga ik dus ook aan haar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:51

geerke schreef:
koliek kan te maken hebben met wormen...
Laat haar bloed eens controleren op parasieten....mestonderzoek geloof ik niet zo in.

Ok morgen komt de DA uitgebreid bloedonderzoek doen. Controleren ze dan ook op wormen? Ik zal iig dit morgen ook zeggen. Ik heb ook nog nooit wormen ofzo in haar mest gezien. Afgelopen winter stond ze wel bij een veulen buiten die lintwormen had en toen is [***] extra ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:54

Dit is [***] toen ik bij haar ging kijken op 20november 2009

Afbeelding

Dit is [***] 2 weken geleden. Ze lijkt hier dikker dan dat ze is en is sinds deze foto weer meer afgevallen.

Afbeelding

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:55

Ik weet niet of het kan, maar zou ze misschien een overmatige schildklier hebben? Daar kunnen mensen (en in ieder geval ook katten en honden) ontzettend mager van zijn....
Maar ik weet er niet genoeg vanaf bij paarden....
Eventueel kan je het voorleggen aan je DA?