[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:27

Ik geef momenteel geen supplementen speciaal voor de luchtwegen. Als de medicatie haar slijm niet kunnen oplossen, waarom zou een supplement het dan wel kunnen? Of nou eigenlijk lieg ik, ik geef wat Balsamic Air, maar dat vernevel ik. Stomen doe ik elke/om de dag met NaCL en Balsamic Air ook soms dus.

Binnenkort ontvang ik paskacheval RESPIRAL en ga ik dat proberen. Met een facebook actie gewonnen om gratis uit te proberen :)

Sputolysin heb ik wel in mijn achterhoofd. Maar dat vind ik samen met ventipulmin wel iets dierenartsachtigs (heb dat wel eens voorgeschreven gekregen).
Geef wel af en toe een kuurtje Immuboost voor de weerstand.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:40

Tancreda4 schreef:
Ik geef momenteel geen supplementen speciaal voor de luchtwegen. Als de medicatie haar slijm niet kunnen oplossen, waarom zou een supplement het dan wel kunnen? Of nou eigenlijk lieg ik, ik geef wat Balsamic Air, maar dat vernevel ik. Stomen doe ik elke/om de dag met NaCL en Balsamic Air ook soms dus.

Binnenkort ontvang ik paskacheval RESPIRAL en ga ik dat proberen. Met een facebook actie gewonnen om gratis uit te proberen :)

Sputolysin heb ik wel in mijn achterhoofd. Maar dat vind ik samen met ventipulmin wel iets dierenartsachtigs (heb dat wel eens voorgeschreven gekregen).
Geef wel af en toe een kuurtje Immuboost voor de weerstand.


Zou er toch niet teveel van uitgaan dat reguliere medicatie alles is. Zelfs prednison hielp bij die van mij niet en respirator en tea tree oil houden 'm nog steeds goed op de been. Die van mij was écht meer dood dan levend, maar springt nu alweer een aantal maanden vrolijk en redelijk stabiel rond.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:37

bij ons is het ook weer zover.bijna een jaar goed geweest.nu knijpt ze weer en hoest ook wat.
vorig jaar 2 spuiten achter elkaar gehad. met een week ertussen.van die coritcosteroiden spuiten in combinatie met resulpulmin.daarna ging het hartstikke goed.tot 7 weken terug. toen heeft ze gras gehad wat de dag ervoor was gemaaid.toen heeft 3 slechte dagen gehad. qua hoesten.in overlleg met da aangekeken en kanpte weer op.vond haar de laatste 2 weken toh weer knijpen. vorig week da gebeld.weer een spuit.en resulpulmin.hij zei morgen moet het al wat beter zijn en anders moet je me over 5 dagen bellen voor nog een spuit.hij kwam vanmorgen voor de 2de spuit en viel hem ook tegen dat ze niet meer was opgeknapt.ik hoop dat de spuit nu wel aan slaat.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:22

Vervelend zeg OleJon, hopelijk gaat het snel beter!

Ik ben wel benieuwd naar die tea tree, druppelen jullie dat gewoon over het voer? Ik vind al die poeders etc altijd ontzettend duur, en dan nog maar hopen dat het werkt..

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:02

Zou er toch niet teveel van uitgaan dat reguliere medicatie alles is. Zelfs prednison hielp bij die van mij niet en respirator en tea tree oil houden 'm nog steeds goed op de been. Die van mij was écht meer dood dan levend, maar springt nu alweer een aantal maanden vrolijk en redelijk stabiel rond.[/quote]


Naf respirator boost bedoel jij dan.
Ik vind dat spul zo duur. 50 euro pm. Nog meer mensen die dit gebruiken ?
Momenteel vernevel ik wat essentiele olie

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:38

Het moet het liefst op een lege maag gevoerd worden. Dus of ik doe t op een mini stukje brood of een stukje wortel of iets. Ja, het is inderdaad allemaal prijzig en zeker de respirator, maar in mijn geval was het óf natuurlijke weg proberen óf in laten slapen dus dan heb je t geld er nog wel voor over. Hij staat inmiddels al een aantal maanden op respirator, opkikker en tea tree en ik zie nog steeds geen reden om m in te laten slapen. Dan maar zoveel extra kosten per maand..

Ik heb zowel de boost gebruikt als de poeder, maar in principe wordt de poeder aangeraden voor chronisch gebruik en de boost niet. Het woord zegt namelijk al. Ik vervang de poeder af en toe voor de boost, wanneer ik dat nodig acht.

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:57

In de respirator poeder zit dextrose ( suiker ) zie ik. In de boost niet
Gelijk 2 liter kopen is dan nog het meest voordelig zie ik. 92,50

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:09

Nandos schreef:
Vervelend zeg OleJon, hopelijk gaat het snel beter!

Ik ben wel benieuwd naar die tea tree, druppelen jullie dat gewoon over het voer? Ik vind al die poeders etc altijd ontzettend duur, en dan nog maar hopen dat het werkt..

ja,dat hoop ik ook. maar het ziet er nog niet naar uit.de laatste weken is er weining veranderd. waardoor het kan komen.ze hebben wel op het verharde pad gelopen van mijn zwager om de zijkant wat af te eten.want daar stond lang gras. mijn man zei.mischien zit daar veel zand in omdat het een tijd droog is geweest, en de trekkers rijden er langs en de koeien. zou dat kunnen denken jullie? of het moet aan de kuilbaaltjes liggen, zijn 2 jaar oud. maar nog mooi spul en zit geen zichtbare schimmel..of zou dat het kunnen zijn?ik hoop dat iemand met me mee wil denken.ben bijna wanhopig |( kan zand het ook veroorzaken.en aals we niet de oorzaak kunnen vinden. wat is dan het alternatief. om het pompen eruit te krijgen.zelf denkik mischien een plant of boom die bloeit.vorig jaar heb ik haar in augustus gekocht. eind september heeft ze de spuiten gekregen.toen werkten ze.dan is de hooikoorts seizoen wat afgelopen.nu is het augustus en nu slaan de spuiten eigenlijk niet aan.zit nog in die bloeitijd. wat mischien nog steeds die allergie op wekt.waardoor die spuiten niet aan slaan.verder staat ze veel buiten en op vlas.frisse stal geent tocht. zijn er ook special symptomen waardoor ik kan zeggen dat het van pollen of bomen of zo komt?ze schud niet met het hoofd.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:37

Dat is niet fijn inderdaad. Wat ik ervaren heb is dat luchtwegproblemen zich heel lang trekken. Dus iets wat haar misschien 2 maanden geleden geïrriteerd heeft kan een trigger zijn geweest en zich opgebouwd hebben bijvoorbeeld. Verbetering gaat heel langzaam is mijn ervaring..

Bij mij heeft het 24/7 op de wei zetten en even geen voordroog + sowieso geen hooi meer echt voor verbetering gezorgd. Zo kan je ook dingen uitsluiten (bijv toch iets van stof in de stal of mindere kwaliteit voordroog).

Als ze last heeft van slijm dan zou je een kuur sputolysin kunnen doen. Dit is een slijmoplosser, het helpt het slijm losser te maken, zo kan het makkelijker opgehoest worden. Je paardje zal dus niet gelijk stoppen met hoesten, maar het moet wel langzaam minder worden (dus meer briesen ipv hoesten). Ik heb daar wel goede ervaringen mee!! Daarnaast zorg dat je paardje beweging krijg (lichte), zo werk je ook het slijm eruit. Als ze last heeft van de pollen kan je eens kijken naar een neuskapje of puur pollen druppels.

Bij mij hoeft het echt maar iets kleins te zijn en ze is weer aan het hoesten. Als ze eenmaal gevoelig zijn is het echt een gedoe.. Veel sterkte voor je paardje! Maak je niet te druk ook al is dat heel lastig (als mijn paardje hoest zit ik al gelijk in de stress). Kijk goed naar je paard, wat voor hoest is het, wanneer doet ze het, heeft ze last van slijm etc. Vooral omgevingsfactoren moet je duidelijk krijgen, als je weet waar ze last van heeft kan je die uitbannen en dan weet je waar op te letten.

Een spuit van de dierenarts zou natuurlijk moeten helpen, maar stel ze heeft toch last van voordroog en het staat steeds onder haar neus krijg je geen verbetering. Ik heb 10 dagen ventipulmin gehad van de dierenarts maar zag geen verbetering, het ging zelfs slechter omdat ze nog steeds op stal stond. Succes!!

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:06

Maaik schreef:
Zou er toch niet teveel van uitgaan dat reguliere medicatie alles is. Zelfs prednison hielp bij die van mij niet en respirator en tea tree oil houden 'm nog steeds goed op de been. Die van mij was écht meer dood dan levend, maar springt nu alweer een aantal maanden vrolijk en redelijk stabiel rond.


Ik vind het zo moeilijk, omdat er zoveel producten op de markt zijn. En omdat ik moeilijk het resultaat kan meten (ja, door regelmatig een scopie te laten doen). Ik hoor het wel aan de ademhaling, maar dat is ook subjectief en moeilijk in te schatten. Verder is het bij haar nog niet zo erg dat ze echt gaat knijpen of iets gelukkig.

Ik baal wel dat ze het stomen niet heel goed accepteert, daar is ze in de kliniek wel goed van opgeknapt.

Ik ga dat spul dat ik heb gewonnen proberen, wie weet is het wel wat.

Wat doet Tea Tree olie eigenlijk, hoeveel geef je en hoevaak? ik heb daar nog niet eerder van gehoord?

Wat zijn de voornaamste klachten van jou paard? Mijn paard heeft veel slijm (wat dus moeilijk weggaat, alleen stomen leek iets te helpen) en relatief hoge waarde ontstekingscellen in de bal, met als gevolg dat ze regelmatig longonstekingen (en dus antibiotica) heeft gehad afgelopen jaren. Sinds vorig jaar oktober na de laatste luchtwegeninfectie (gele snottebellen en koorts) is ze ademiger gebleven, snel buiten adem en met veel meer geluid ademen.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:38

Ik snap het ook wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het zelf namelijk ook, ik heb een soort van de lijn getrokken bij tea tree, NAF respirator, NAF opkikker en bronchofort. Dat zijn de producten waarmee ik 'm probeer te ondersteunen en verder wil ik niet teveel kijken naar wat er allemaal nog meer is. Je moet een keer stoppen denk ik. Het kost allemaal genoeg geld en het resultaat is niet (altijd) zichtbaar, maar dan kan ik wel tegen mezelf zeggen dat ik er genoeg aan gedaan heb om hem het leven zo comfortabel mogelijk te maken.
Tea tree is een soort van weerstandondersteuner en voor de luchtwegen. Ik heb dat aangeraden gekregen van de natuurgeneeskundige die ik langs heb laten komen voor hem. Hij krijgt het voor periodes van 4 weken, 3 druppels per dag tussen de voerbeurten door (shetlander van 1,09m). Daarna sowieso 4 weken stoppen en mocht bij daarna weer een terugval hebben kan ik het opnieuw 4 weken geven. Hij heeft nu twee keer een kuur gehad in een half jaar tijd.
Die van mij heeft COPD, sinds afgelopen november. Hierdoor heeft bij een zware ademhaling en hoest 'ie zo nu en dan bij 'zware inspanning', maar het komt niet meer, zoals voorheen, 'uit zijn tenen'. Het is meer te vergelijken met een briesje/hoestje. Hij heeft in principe geen snot en/of koorts.
Ik zou je overigens wel een probiotica van Puur Natuur aanraden, aangezien jouw paard ook zoveel medicatie heeft gehad en door middel van een probiotica kuur reinig je het lichaam weer en dat wil vaak ook wel helpen.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:44

OleJon schreef:
Nandos schreef:
Vervelend zeg OleJon, hopelijk gaat het snel beter!

Ik ben wel benieuwd naar die tea tree, druppelen jullie dat gewoon over het voer? Ik vind al die poeders etc altijd ontzettend duur, en dan nog maar hopen dat het werkt..

ja,dat hoop ik ook. maar het ziet er nog niet naar uit.de laatste weken is er weining veranderd. waardoor het kan komen.ze hebben wel op het verharde pad gelopen van mijn zwager om de zijkant wat af te eten.want daar stond lang gras. mijn man zei.mischien zit daar veel zand in omdat het een tijd droog is geweest, en de trekkers rijden er langs en de koeien. zou dat kunnen denken jullie? of het moet aan de kuilbaaltjes liggen, zijn 2 jaar oud. maar nog mooi spul en zit geen zichtbare schimmel..of zou dat het kunnen zijn?ik hoop dat iemand met me mee wil denken.ben bijna wanhopig |( kan zand het ook veroorzaken.en aals we niet de oorzaak kunnen vinden. wat is dan het alternatief. om het pompen eruit te krijgen.zelf denkik mischien een plant of boom die bloeit.vorig jaar heb ik haar in augustus gekocht. eind september heeft ze de spuiten gekregen.toen werkten ze.dan is de hooikoorts seizoen wat afgelopen.nu is het augustus en nu slaan de spuiten eigenlijk niet aan.zit nog in die bloeitijd. wat mischien nog steeds die allergie op wekt.waardoor die spuiten niet aan slaan.verder staat ze veel buiten en op vlas.frisse stal geent tocht. zijn er ook special symptomen waardoor ik kan zeggen dat het van pollen of bomen of zo komt?ze schud niet met het hoofd.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw berichten erg lastig te lezen vindt vanwege alle punten, missende spaties etc. Misschien iets om op te letten.
Als ik het verhaal zo lees zou ik in ieder geval niet nogmaals een spuit geven. Wat ik uit het verhaal opmaak doet het vrij weinig tot niets. Waarom doorgaan met iets wat niet werkt?
Als je echt heel erg bezorgt bent kan je altijd naar een kliniek gaan om 'm te laten scopen. Dat kan je zien wat er van binnen allemaal gaande is en eventueel een uitstrijkje maken voor de aanwezige bacteriën en daar vervolgens op inspelen door middel van medicatie.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:13

Je kunt het ook meten aan de hand van de ademhaling in rust. Deze mag niet hoger zijn dan 16x per minuut en 8x per minuut is het beste. Zit je hoger dan 16x per minuut dan is het wel belangrijk om er iets aan te gaan doen. Ik meet het altijd met een stopwatch op 30 seconde en tel aan de hand van z'n buik. (Ademhaling keer twee daarna natuurlijk)

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:35

ze heeft vorig jaar een longfunctie test gehad. en toen ook 2 spuiten. die sloegen toen goed aan. ze word behandeld door een kliniek. en omdat de spuiten vorig jaar goed aan sloegen. proberen we dat nu weer. de diagnose is obstructieve chronische bronchitis.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:45

OleJon schreef:
ze heeft vorig jaar een longfunctie test gehad. en toen ook 2 spuiten. die sloegen toen goed aan. ze word behandeld door een kliniek. en omdat de spuiten vorig jaar goed aan sloegen. proberen we dat nu weer. de diagnose is obstructieve chronische bronchitis.


Copd dus, neem ik aan? Ik zou zeggen 24/7 de wei op. Lekker met het neusje in de frisse lucht :)

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:01

ja copd al zijn daar veschillende vormen van.spuiten slaan nog niet aan. ze krijgt straks nog 1.en
weer respulmin. kans is groot dat ze dampig is.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:48

OleJon schreef:
ja copd al zijn daar veschillende vormen van.spuiten slaan nog niet aan. ze krijgt straks nog 1.en
weer respulmin. kans is groot dat ze dampig is.


Vervelend. Hoe houden jullie haar nu? Staat ze 24/7 op de wei of op stal? En wat voeren jullie haar? Is er een kippenboer of varkensboer in de buurt? Of koeienstal? Misschien heeft ze last van iets in haar omgeving..

Veel beterschap in ieder geval!!

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:37

Ik snap het niet, dampig = COPD? ze hebben toch COPD als ze moeite hebben met uitademen? Zo vertelde mijn DA dat tenminste, wel een beetje oversimplified

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:42

Dampig kan je vergelijken met COPD bij mensen. Er is sprake van een longemfyseem bij het paard, en vaak progressief. Dus beschadiging aan de longen (longblaasjes). Hierdoor heeft het paard idd een stuk meer moeite met uitademen en daardoor zie je ook het naknijpen. De buikspieren die duwen zo de lucht naar buiten. Maar ook inademen kost meer werk, daarom hoor je vaak ook een zwaardere ademhaling.

In ieder geval, dat is wat ik er van weet. Als ik iets verkeerd zeg, corrigeer me graag :)

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:18

Vind sowieso de benamingen moeilijk.
Mijn paard heeft RAO (Recurrent airway obstruction) en/of (?) IAD (Inflammatory Airway Disease). Het echte verschil moet ik ook nog achter komen, want vaak lijkt of klinkt het hetzelfde. Feit is 'gewoon' een chronisch probleem dat niet over gaat, maar dat met management stabiel moet worden gehouden en voorkomen worden dat het erger wordt. Dan zal ze richting dampig gaan.

Maar al die namen, en kleine verschillen vind ik het lastig wat nu wat is en wat ze nu heeft :)

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:18

Nandos schreef:
OleJon schreef:
ja copd al zijn daar veschillende vormen van.spuiten slaan nog niet aan. ze krijgt straks nog 1.en
weer respulmin. kans is groot dat ze dampig is.


Vervelend. Hoe houden jullie haar nu? Staat ze 24/7 op de wei of op stal? En wat voeren jullie haar? Is er een kippenboer of varkensboer in de buurt? Of koeienstal? Misschien heeft ze last van iets in haar omgeving..

Veel beterschap in ieder geval!!

ze staat 16 uur per dag buiten in de wei, of paddock..ze staat snachts op stal. op vlas. en krijgt een handje vitaminebrok. en kuil. wat ik nu ook nat maak. en ze hoest wat, niet zo erg als vorig jaar. en ze knijpt inderdaad met het ademen. ze heeft momenteel geen snot. varken en kippenboer zit niet in de buurt. wel een melkveebedrijf zit 100 meter bij ons vandaan. is van mijn zwager.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:24

Tancreda4 schreef:
Vind sowieso de benamingen moeilijk.
Mijn paard heeft RAO (Recurrent airway obstruction) en/of (?) IAD (Inflammatory Airway Disease). Het echte verschil moet ik ook nog achter komen, want vaak lijkt of klinkt het hetzelfde. Feit is 'gewoon' een chronisch probleem dat niet over gaat, maar dat met management stabiel moet worden gehouden en voorkomen worden dat het erger wordt. Dan zal ze richting dampig gaan.

Maar al die namen, en kleine verschillen vind ik het lastig wat nu wat is en wat ze nu heeft :)

ja,zijn veel benamingen.knijpt die van jou ook met de flanken?

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:09

Nee, dat niet gelukkig.
Voornaamste 'klachten' nu: een meer aanwezige ademhaling waar je goed hoort dat ze 'vol' zit. Niet lang kunnen draven - snel buiten adem of over haar adem heen dat ze gaat stokken/slikken. Ze hoest momenteel ook weer wat.
Voornaamste probleem afgelopen jaren waren beetje hoest maar vooral snotneuzen en met enige regelmaat luchtwegeninfecties.

Ademhaling buik maandje geleden na wat bakwerk
https://youtu.be/dE-OMgpErxY

Tja, ik weet niet meer wat wel of niet hoort. En dan probeer ik dat op film/geluid te zetten maar dat is best lastig :P
https://youtu.be/SpnYhtbXFmY

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:17

Ik herken echt dat je spoken gaat zien en niet meer weet wat normaal is. Volgens mij zie je altijd de buik wel iets bewegen, het heeft vooral te maken met die onderste buikspieren. Dat je echt een "lijn" ziet.

Mijn merrie heeft trouwens stofallergie/schimmelallergie, maar volgens mij heeft ze ook last van pollen. Als zij last heeft knijpt ze ook een beetje. Dat is omdat het slijm het uitademen (en in) moeilijker maakt. Dat naknijpen is dus niet alleen voor paardjes die dampig zijn.

OleJon, heb je misschien de mogelijkheid om haar helemaal de stal uit te krijgen? Zodat ze gewoon hele dag en nacht buiten staat? Mijn merrie heeft zelfs last van het stof in de stallen (zijn geen vieze stallen trouwens!) er zweeft gewoon heel veel in afgesloten ruimtes.. Ook van de mesthoop, dat slaat haar ook op de longen. Als je paardje geen snot heeft kan het dat het slijm te vast is/zit. Dan krijgt ze het misschien niet naar buiten (o.a door hoesten etc). Een slijmoplosser kan dan helpen. En anders iets wat ondersteunend zorgt voor meer lucht. Ik heb ook wel eens een soort hoestdrankje van NAF gegeven, daar was ik wel tevreden over maar het is duur. Het hoesten gaat er niet van over maar het moet wel positief werken op de luchtwegen enzo. Je kan ook altijd een scopie doen. Mijn dierenarts is dit aan huis komen doen. Het is heel fijn om te zien hoe alles er van binnen uitziet, dan kan je heel specifiek behandelen.

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:36

Ik zou idd je paard 24/7 buiten gooien. Dat is eigenlijk de enige echte remedie (om erger te voorkomen). Jou paard kan wel op vlas staan, maar andere staan misschien op stro, worden minder vaak uitgemest, worden gepoetst voor of in de buurt, er wordt geveegd her en der als je paard op stal staat, een buurman die gewoon hooi krijgt... allemaal funest. Die van mij komt alleen met hoge uitzondering op stal. Ze is na oud en nieuw naar buiten gekomen en heeft tot nu 1 nachtje binnen gestaan omdat het echt té rot weer was. Maar toen heb ik er voor gezorgd dat ik een van de laatste was, zodat niemand meer hoefde uit te mesten/vegen.