[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24132
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:51

en ik zou het hooi/voordroog ook even namaken voor de zekerheid.

Hoest is gewoon echt ruk. Mijn shet is vorig jaar voor het eerst begonnen en had ook een infectie te pakken. Jaren nooit horen hoesten, en nu blijft ze kuchen als ze bv opeens keihard gaat rennen, en soms na het rollen. Dat gaat ook niet meer over ofzo. Echt zo stom. Die luchtwegen zijn gewoon echt zo teer blijkbaar.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:00

Dat regent wel nat....
Hij staat in een kudde, ze eten samen.
Maar er is wel een hoestje rond (gegaan)bij ons op stal dus ik hoop op een combi van virusje met misschien wat slechter voordroog ofzo..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:04

Anoniem schreef:
ja ik ga iig morgen vast beginnen met broomhexine.
Hij staat 24/7 buiten dus dat zit allemaal goed...


Tja dan lijkt stof niet echt de trigger als ie al 24/7 buiten staat..
Die van mij nu op t moment ook..probeer zolang mogelijk buiten te houden maar uiteindelijk zal ie toch weer stal op moeten..

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:05

De mijne staat alweer wat jaartjes dag en nacht buiten.
Maar misschien is deze baal gewoon wat slechter...of het is een virus oid....

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:05

Ja hier al heel lang niet hoesten, maar knijpen lijkt wel erger te worden -O-

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:31

Hier is de hoest verklaard. Ipv voordroog hebben we nu een baal hooi in de kudde.
Tsja das hoesten bij de mijne.
Gelukkig is dit eenmalig en zal het niet weer gebeuren.
Ben wel gisteren direct begonnen met hoest kruiden mix, kan nooit kwaad.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:08

darkchrystal .. hoe oud is je paard?

Ik wil je niet bang maken, maar...
Van de week was mijn paard ook aan het hoesten. Ook mijn paard heeft 4 jaar geleden een heftige bronchitisaanval gehad en ik maak me bij elk kuchje meteen zorgen door die ervaring. Mijn paard heeft een allergie voor de schimmel die tarwe besmet en bij het inademen van deze stof kan hij allergisch reageren. Dit uit zich dan in bronchitis met snot en hoesten.
Ik heb na drie dagen hoesten (ook in rust, wel zonder snot) meteen de veearts laten komen. Ik kreeg (helaas) te horen dat het niet zijn allergie was. Zijn longen klonken schoon. Maar er was wel een hartruis te horen en die kan ook hoest veroorzaken -O-

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:07

12.
Ik gok namelijk wel dat het hooi is, vind t té toevallig.
Maargoed, ik neem je opmerking zeker mee. Hebben ze dan meer klachten???

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:53

Die van mij is 19 :) de veearts gooide het op ouderdom.

Ik merkte dat hij de afgelopen 2 a 3 weken wat benauwder was dan anders, dus ik was al alert. Verder zweette hij ook best wel, maar dat kan ook te wijten zijn aan het warmere weer. En verminderde conditie is ook een symptoom.

Als de veearts er een keer is kun je vragen om naar het hart te luisteren. Bij mijn paard was het goed te horen. Ik mocht ook even luisteren. Normaal hoor je: boemboem... boemboem... boemboem... maar bij die van mij hoorde je: boemboemzoemmm boemboemzoemmm boemboemzoemmm

Ze zou nog verder overleggen met Utrecht over het hoe en wat.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:21

Bij ons hoesten momenteel alle paardjes die hooi krijgen. Kan het hooi zo stoffig zijn dat zelfs paarden zonder stofallergie ervan gaan hoesten? Zelfs mijn Shetlandertje die nooit ergens last van gehad heeft staat nu te kuchen en proesten af en toe.. Ik heb hem gelijk op voordroog gezet. Het lijkt me geen virus want ik zie echt dezelfde symptomen als bij mijn merrie die stofallergie heeft.

Ben er echt een beetje van geschrokken..

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:25

Ja kan, als er bijv een witte wolk uit het hooi opkomt als je het uit elkaar trekt kan het schimmel zijn en kunnen andere paarden er ook van hoesten. (daarom is die van mij eigenlijk begonnen met luchtwegen problemen)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:36

Mijne hoest niet meer. De baal is er vrijwel direct uitgehaald en ze staan weer op voordroog.
Voor de zekerheid geef ik hem een kuur kruiden van paardendrogist, altijd goed.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:21

Silver_Fox schreef:
Ja kan, als er bijv een witte wolk uit het hooi opkomt als je het uit elkaar trekt kan het schimmel zijn en kunnen andere paarden er ook van hoesten. (daarom is die van mij eigenlijk begonnen met luchtwegen problemen)



Ja ik ben het gaan bekijken en er komen echt flinke stofwolken uit sommige balen...
Ben er echt van geschrokken heb het ook gelijk gemeld. Maarja de stalhouder is een echte boer, dus die ziet het probleem niet zo "zal wel het stof zijn door de warmte van de afgelopen dagen etc".

Vind het echt vervelend want mijn Shetlander is hoefbevangen geweest (2jr terug). Hij kan dus niet de hele dag op de wei, ik moet hem dus ook op stal zetten. Weet dat, dat niet goed is als ze hoesten. Hij heeft gelukkig wel een uitloopstal. Hij krijgt nu Jopack Horsedinner.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:22

Anoniem schreef:
Mijne hoest niet meer. De baal is er vrijwel direct uitgehaald en ze staan weer op voordroog.
Voor de zekerheid geef ik hem een kuur kruiden van paardendrogist, altijd goed.


Wat fijn!! :)

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:06

Ik heb die van mij eindelijk zelf een keer horen hoesten vlak nadat hij luzerne had gehad. Het leek er meer op dat er luzerne dwars zat dan dat het iets anders was. Ben nu de luzerne aan het weken.

Gelukkig darkchrystal!

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:57

Mijn hoester even geen hooi maar alleen gras. Geeft al een goed resultaat.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:29

@Nandos, ja dat is echt naar vooral als mensen het niet snappen. Ik vind mezelf ook echt stom dat ik het niet door had met mijn hooi, vooral een probleem geworden omdat ik toen ook net begonnen was met slowfeeders, dus ja dan zijn ze ook langer met dat hooi bezig en het was ook een bak dus nog eens extra stoffig :( vond ook eigenlijk dat de dierenarts wel had mogen checken of vragen naar het hooi, hij dacht meteen dat het een verkoudheid was.

Maar echt, het is het niet waard om slecht hooi te voeren, wel super lastig als je eentje hebt die snel hoefbevangen raakt, maar het scheelt echt enorm als je het hooi eventjes weekt.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:17

Ja erg lastig inderdaad. Maar ik ga gewoon nu uit voorzorg ook voordroog voeren aan mijn Shetlander. Na 2 dagen heb ik namelijk geen kuch of proest meer gehoord, dat zegt toch genoeg! Het andere stalgenootje komt binnenkort ook terug van vakantie, misschien heeft zij ook interesse in voordroog dan kunnen we samen zo'n baal delen. Met twee ponies ben ik bang dat ik zo'n kleine baal niet op krijg..

Pff het liefst had ik gewoon een eigen plekje, dan kun je alles toch meer naar je eigen wensen doen en het goed in de gaten houden. Maarja, hopelijk in de toekomst!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:53

Ik kan mijn berichtje niet meer aanpassen, maar wil graag nog wat vragen. Met het benauwde weer en de vele regen momenteel, heb ik het idee dat mijn merrie iets knijpt met haar buik.. Iemand die dit herkent bij zijn paardje? Zou het kunnen dat ze wat "korter" is met ademen doordat het zo vochtig is?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:11

De mijne hoest af en toe weer een mini kuch.
Hij had t ff vanwege t hooi en ik heb nu het idee dat Hij daardoor weer wat gevoeliger is.
Echt begin van rijden een of twee kuchjes wn klaar

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:31

Ben blij dat de hoest weg is met voordroog :)

Hoe oud is je merrie? De mijne knijpt ook, komt een arts naar kijken. Hebben allebei je pony's last van luchtwegen problemen?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:06

Mijn merrie (23) heeft een stofallergie (d-pony). Zij staat nu 24/7 op de wei en hoest niet meer. Wel heeft ze soms last van wat slijm. Ik merk het wel eens met rijden, ze schraapt haar keel dan wel eens en proest vervolgens. Ze knijpt echt minimaal, ik denk dat alleen "kenners" het zullen zien want de meeste mensen verklaren me voor gek. DA zegt ook dat het te verwaarlozen is, is ook niks op de longen te horen etc. Maarja als je je paardje kent en je weet waar je op moet letten dan vallen sommige dingen je toch op :). Als het zo'n weer is als de afgelopen dagen dan zie ik het ietsie duidelijker. Misschien dat ze door de vochtigheid is minder lucht krijgt. Ze doet dit trouwens als ze op de paddock staat, dus miss dat er dan ook wat dampen vrijkomen door de nattigheid en dat wat op haar longen slaat. Op de wei zie ik niks.

Mijn Shet heeft nooit ergens last van gehad. Vorige week begon hij tijdens het longeren te hoesten (2 kuchjes). Ik dacht dat hij zich misschien verslikt had, maar de volgende dag deed hij het weer. Ik heb dit aangegeven bij de stalhouder en hij gaf toen aan dat hij zijn ponies ook had horen hoesten. Toen ben ik gelijk het hooi gaan bekijken en daar kwam een dikke stofwolk uit.. Ik heb toen een pak voordroog open gemaakt (van mijn merrie) en sindsdien niks meer gehoord. Ik denk dus dat die partij hooi gewoon slecht is.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:01

Ik herken dat ook ja. Ik heb ook het gevoel dat mensen me voor gek verklaren als ik de mijne benauwd vindt en er iets aan wil doen. Alsof ik spoken zie en overdrijf. Soms best lastig om dan bij jezelf te blijven :j

Wat geven jullie je paard als je merkt dat ze weer wat benauwd worden? Of geven jullie iets preventiefs?

Tancreda4

Berichten: 24132
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:53

Nandos, betreft die voordroog baaltjes, om broei te voorkomen schudde ik het altijd uit. Maar goed, met dit weer wordt het dan toch ook snel weer droger, en dan durf ik het ook weer niet te voeren aan mijn merrie.....
Ik heb voor nood kleine kuilbaaltjes gehaald. Rip uit mijn lijf, zijn even zwaar en groot als kleine hooibaaltjes. Super mooi spul. Maar wel heel duur (9,- de stuk := ) Maar heb ze voor geval van nood liggen, mocht ze opeens van het land af moeten of iets dergelijks. Nu krijg ik ook een 100 kg baal niet op tijd op. In de winter deel ik een 400 kilo baal.

Met dit weer benauwder? Ik kan nog niet echt een touw vastknopen aan wanneer ze minder is of niet en met welk weertype. Maar ze zeggen dat astma patienten ook last hebben van heel vochtig weer toch? Of verzin ik nu iets :+

wat betreft dat 'voor gek verklaren', je weet op een gegeven moment niet meer wat je moet zien. Soms denk ik dat ze knijpt, maar misschien hoort het wel zo. En haar ademhalingsgeluid, ik hoor van alles, maar is dat soms wel zo. En wanneer is het te erg? Wanneer is het niet meer normaal? Wanneer gaan we te ver? Ik vind het zo lastig. Ik heb mijn merrie maar gewoon op 'oma-stand'. Ik vraag wel drafjes, maar niet veel. Pas waren wij op vakantie en ging ze echt te hyper door het leven en steeds over haar adem heen (in stap) maar ze leek er niets van te hebben verder.... Ik vond het spannend, maar het is niet dat ze buiten adem thuis komt of iets. Ik vind het gewoon lastig te bepalen.

Verder, mijn merrie heeft 9 van de 10 keer schoon geklonken. Als er een DA op stal was, liet ik voor de zekerheid de longen controleren. preventie. Helaas weggegooid geld achteraf, want ze was gewoon altijd schoon, maar stiekem toch niet achteraf ;) Ik ben ook doorgestuurd naar Utrecht omdat ik het zelf graag wilde en niet vertrouwde. Haar ademhaling ging niet meer terug naar normaal (qua geluid). Ze hoest erg weinig verder. Maar de DA's hoorde niets op haar longen. Toch bleek ze toen vol met slijm te zitten.

Moet nog wel even de kliniek bellen over hoe nu verder. Ze laat het stomen niet heel erg goed toe, wat mij wel een beetje zenuwachtig maakt. Want dat leek wel de oplossing. Overigens heb ik brieven met 2 verschillende diagnoses: RAO en IAD (Equine Asthma). Welke zullen we kiezen :+

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:17

Ik geef op dit moment nog niks extra, soms denk ik ook dat ik het maar moet laten en als ik zie dat ze met dit vochtige weer iets zwaarder aan het ademen is laat ik haar gewoon haar ding doen (lekker op de wei laten staan dus). En inderdaad, mijn vader heeft astma en hij is vaak een stuk korter met dit vochtige benauwde weer, dus ik houd het maar gewoon daarop dan.. Ik wil ook niet meer voor alles de DA laten komen, want vaak ben ik overbezorgd. Dat weet ik zelf ook, alleen als je, je paardje heel slecht hebt gezien (roggelen in rust en veel hoesten) ben je gewoon vaak heel oplettend om erger te voorkomen denk ik maar.

En oma-stand herken ik haha, maar mijn meisje is ook al op leeftijd. Wij doen echt alles meer voor het plezier dan prestatie. Ik doe ook veel grondwerk met haar en andere leuke dingetjes. Met rijden, vooral buiten, is ze altijd heel voorwaarts. Dan merk ik dus helemaal niks. Wel dat ze wat meer zweet dan andere paardjes misschien. Maar ze komt gelukkig vrij snel op adem na een galopje etc.

Die kleine pakjes heb ik nu ook aan mijn shetlandertje gegeven. Jopack Horsedinner heet het, ruikt heel lekker en super mooi! Maarja idd echt veel te duur om in grote aantallen te kopen, zeker in de winter.. Ik denk dat ik rond die tijd maar zo'n kleine ronde baal koop en dan wat opschudden misschien!

Trouwens.. Ik moet wel zeggen dat ik af en toe, als ik doorheb dat ze wat meer proest, een kuur sputolysin geef. Geven jullie verder supplementen waarover jullie tevreden zijn? Paardendrogist heeft zoveel..