[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:10

Hallo allen, ik stel toch mijn vraag hier maar even. Mijn ene shetlander, Alex, (inmiddels 9 jaar), hoest als ik hem in galop zet, zowel aan de hand(rechtuit) als op een volte. Meestal twee keer achter elkaar en daarna briest hij nog een paar keer en dan is het weer goed en doet hij het ook niet weer als ik weer galop vraag. Het klinkt in mijn ogen best raar, maar hij heeft er echt alleen bij het eerste galopje last van (of zoals vandaag vlak na het tweede galopje rechtuit). Nu vraag ik me af of hij hoest om zijn luchtwegen schoner te krijgen, omdat hij daarna ook gaat briesen, of kan dat niet? Hij doet het ook niet altijd, hoe vaker er met hem gewerkt wordt, hoe minder het voorkomt en meestal doet hij het als ik hem weer terug naar draf laat gaan. Voor de kar komt de hoest helemaal niet voor.

TSO_37
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:18

moonfish13 schreef:
TSO3, ik weet misschien wel wat.
Als ik wat heb laat ik het weten.
Wat had je precies? Druppels, spray, puffer?

Mijn pony met hooikoorts doet het trouwens fantastisch op Pulmar van allround goods.
Hij hoest er niet van, vooral briezen en erg kriebel in zijn neus, dat is daarmee volledig over eigenlijk.
Ik ben wel benieuwd naar de allergiekuur die je kan bestellen elcid, waar heb je het precies over?
Bedoel je BioAllers?


Ik had Flixotide Evohaler 250. Deze moest ik met een babykapje op de neus zetten en zo kan ze het inhaleren. Een puf dus...

TSO_37
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:20

Prinslover schreef:
Hoi meiden, misschien heeft iemand een goed advies. Bij ons op stal een tinker die sinds een maand of 2 flink aan het hoesten was. Ging niet over met een poedertje van de paardendrogist. Nu aan een kuur van de DA. Echter was ik gisteren aan het rijden met mijn friese merrie, en nu begon zij ook tijdens het rijden (draven) te hoesten. Echt een diepere hoest ook en wat benauwd. Heb gevraagd op stal of ze het hooi nat willen maken voor het voeren. Hebben jullie nog adviezen wat ik nog meer kan doen, voordat ik een DA inschakel? Alvast bedankt!


In ieder geval niet te lang wachten.. hoesten kan uiteindelijk een longontsteking worden.. DIt overkwam mij ook en het was echt van de een op de andere dag...

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:42

Niemand een idee wat t kan zijn?
Aangezien t maar af en toe voorkomt

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:45

Ik ga vandaag beginnen met de naf respirator boost. Heb hier hele goede recensies over gelezen op de paarden drogist.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:52

@Rowenaduke Ik ben met NAF Respirator 5 Star begonnen. :)

Vraagje, ik zou graag stro gemengd met hooi in slowfeeder netten will voeren. Is het beter om stro ook nat te maken voor de luchtwegen? Heb nl. ook gehoord dat mensen stro gemengd met kuilgras voeren ipv hooi omdat het minder stoffig is en ze er niet van hoesten. Maar in ieder artikel wordt aangeraden geen stro meer te gebruiken als bodembedekking, dan zou je toch denken dat het ook te stoffig is om te voeren?

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:16

Ik denk het stro ook natmaken ?

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:19

Silver_Fox schreef:
@Rowenaduke Ik ben met NAF Respirator 5 Star begonnen. :)

Vraagje, ik zou graag stro gemengd met hooi in slowfeeder netten will voeren. Is het beter om stro ook nat te maken voor de luchtwegen? Heb nl. ook gehoord dat mensen stro gemengd met kuilgras voeren ipv hooi omdat het minder stoffig is en ze er niet van hoesten. Maar in ieder artikel wordt aangeraden geen stro meer te gebruiken als bodembedekking, dan zou je toch denken dat het ook te stoffig is om te voeren?


Ik ben benieuwd hoe jou paardje op de respirator reageert!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:43

Hier ook pony die hoesterig is.. Eerst ventipulmin erin..hielp niet afdoende..Nu prednison en een slijmverdunnend middel..De prednison inmiddels verhoogd van 2 naar 3 schepjes per dag.. pony staat in buitenbox/ op krullen/ krijgt natgemaakt voordroog. Loopt minimaal 6 x per week/ loopt overdag buiten!
Iemand nog een gouden tip?
Pony heeft vorig Jr een bronchoscopie gehad was niet heel veel op te zien ( wat slijm)..

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:52

Ik heb m'n pony (ondanks ZE) toch weer 24/7 buiten op gras lopen en dit lijkt voor het hoesten zeker te helpen

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:04

Idylle hoe is het met jou paard?

Sanniie, sorry voor de late reactie. Wat ze in Utrecht bij mijn paard hebben gedaan. Uiteraard gewoon luister onderzoek, moet ze ook in een zak ademen etc etc. Maar goed, dat heeft bij mijn paard nooit zoveel 'zin' omdat ze altijd schoon klinkt :+ Bij mijn paard hebben ze vervolgens een endoscopie gedaan, met een camera de luchtpijp in om te kijken waar daar te zien is. Vervolgens hebben ze ook nog een BAL spoeling gedaan, dan wordt er een hoop vocht de longen in gewerkt, en ook weer eruit gehaald en dit wordt dan op kweek gezet. Zo kan er worden gekeken wat voor rare dingen zich daar afspelen en hoe het bv zit met de ontstekingscellen etc. volgens mij kunnen ze ook nog een endoscopie tijdens beweging doen, en een longfunctie test, maar zover hoefden wij gelukkig niet :)

Ik was overigens doorgestuurd door mijn eigen kliniek. Weet niet of je zonder doorverwijzing terecht kan.

@ TSO als je tips hebt hoor ik het graag. Het zijn idd dure puffers, ik verbruikte er 1 per week.... Ik heb ze ook een keer op recept bij mijn eigen apotheek gehaald, dat scheelde wel wat in kosten, maar je moet wel een recept hebben.
Ik wil het eigenlijk in vloeistof vorm in huis hebben....

@ Rowenadukte ben benieuwd hoe dat spul gaat bevallen bij jou.

Stro zou ik niet gaan voeren, idd niet voor niets de minst goede stalbedekking bij zulke paarden, dat je niet mag opstrooien als ze binnen staan etc etc. Ik zou het niet geven of anders weken, maar dan is het helemaal niet meer lekker voor de paarden lijkt mij.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:37

Ik ben het nu gaan natmaken gemengd met hooi en ze vinden het heerlijk :) ik vind het toch belangrijk dat ze iets te knabbelen hebben waar ze niet te vet van worden of van gaan schuren. Maar ja ik weet het niet met die slowfeeders en luchtwegen problemen, het slowfeeding is belangrijk vanwege zomereczeem en voor de stofwisseling en tegen verveling, maar tegelijkertijd zitten ze wel veel langer met hun neus in het ruwvoer en ookal is het nat, ik weet niet of het alsnog gaat irriteren. Die van mij hoest allang niet meer maar ik denk dat ze wel dampiger aan het worden is, ook al was ik sinds ze begon te hoesten gestopt met slowfeeders. Nu weer met slowfeeders aan het proberen met nat hooi/stro.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:00

Die van mij staat ondanks haar ZE toch weer 24/7 buiten. Soms is ze licht benauwd, maar is hier al erg van opgeknapt. Hoesten doet ze zo goed als niet meer.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:31

@idylle fijn nieuws!

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:39

Tancreda4 bedankt voor je info! Ik ben afgelopen dinsdag met hem naar utrecht geweest. Hij heeft hetzelfde onderzoek gehad als wat jij nu beschreef :j scopie liet hij helaas niet zo toe dus met sedatie erbij.. verder kwam er uit het bal onderzoek dat er wel wat afwijkende cellen zitten in zijn longen maar de longen klinken verder goed. Het ging vooral om zijn keel die erg geïrriteerd is.. maar na overleg met respiratie arts toch voor de "puffer" gegaan. Kuur van 7 dagen, hopenlijk doet het iets voor hem. Ik moet hem vergelijken met een snotterende kleuter op de peuterspeelzaal := hij is natuurlijk nog maar 2 jaar en heeft de afgelopen jaren niet genoeg weerstand op kunnen bouwen doordat hij al zoveel medicatie etc heeft gehad. Dus ook de twijfel voor de puffer was aanwezig.
Dit is zijn keel, dan begrijpen jullie misschien wel waar hij zijn hoest klachten vandaan heeft Y;(
Afbeelding
Ik ben overigens heel erg tevreden met de manier waarop utrecht mij heeft geholpen en alles super heeft uitgelegd! Raad het zeker aan als er nog een keer iemand van jullie heen zou moeten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:08

Hier nog 1 die zo meteen Utrecht gaat bellen! Pony blijft hoesten..ondanks ventipulmin, prednisolon, sputosylin,..
Heb t idee dat de prednison t alleen maar erger heeft gemaakt! Iemand daar ervaringen mee?

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:24

Pol1, van de dingen die jij opnoemt heeft mijn pony alleen prednison gehad, en ik had hetzelfde. Ze leek benauwder te worden door de prednison. Uiteindelijk na een longspoeling langere tijd toch prednison gehad en toen ze er eenmaal doorheen was werd ze er juist beter van.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:51

Vroegah wel eens prednisolon thuis gegeven, dat leek toen ook niet te helpen. Ze heeft het wel gehad toen ze 3 weken in Utrecht stond dit jaar, in combinatie met Ventipulmin en een dampkuur en daar is ze enorm van opgeknapt. Thuis ben ik niet verder gegaan met de Prednisolon, dat wilde ik niet omdat ze al best fors is en ik haar op het gras wil houden. Uh MOET houden, want hooi etc moesten wij echt compleet bannen. In plaats van Prednisolon zijn wij thuis verder gegaan met Flixotide puffers.

Momenteel gaat het goed. Ik heb een vernevelmasker voor mijn paard aangeschaft, en wij stomen elke dag dan wel om de dag thuis. Later wordt dat minder, maar voor nu doe ik het nog even vrij regelmatig. Daar doet ze het goed op. Ze gaat vrij goed met de ademhaling :j

Hopelijk slaat de behandeling aan Sanniie. Keel is idd erg onrustig!!

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:16

Pol1 dat heeft die van mij ook allemaal gehad en hielp ook niks. Nou scheelt het dat die van mij erg jong is en er eigenlijk overheen moet groeien.. maar het is niet goed als ze daar allemaal niet kl reageren.

Tancreda4 zijn dat echt van die stoommaskers zegmaar? Ik heb hetzelfde medicijn als wat die van jou kreeg/krijgt alleen ik dacht dat dat wel een soort pred is of toch niet dan?

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:31

ja, is ook een soort prednison, maar omdat het direct de longen in gaat, en niet zoals de pillen het hele lichaam door, heb je minder (tot geen) kans op hoefbevangenheid. Die kans is met gewone prednisolon (langdurig gebruik) wel aanwezig, en aangezien mijn paard dit jaar al echt aanzet van het gras (vet ophopingen etc) wilde ik dat echt niet.

Masker is een vernevelaar. Nu vooral aan het vernevelen met NaCL, met soms wat kruiden. Maar kan er ook medicatie mee vernevelen. Paardlief staat momenteel niet op verdere medicatie.
Afbeelding

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:29

Nou ik ben acuut met de pred gestopt! Maandag eerst een scopie laten maken op de faculteit...

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:21

Tancreda4 schreef:
ja, is ook een soort prednison, maar omdat het direct de longen in gaat, en niet zoals de pillen het hele lichaam door, heb je minder (tot geen) kans op hoefbevangenheid. Die kans is met gewone prednisolon (langdurig gebruik) wel aanwezig, en aangezien mijn paard dit jaar al echt aanzet van het gras (vet ophopingen etc) wilde ik dat echt niet.

Masker is een vernevelaar. Nu vooral aan het vernevelen met NaCL, met soms wat kruiden. Maar kan er ook medicatie mee vernevelen. Paardlief staat momenteel niet op verdere medicatie.
[ Afbeelding ]


Kan je hiermee ook stomen?
Wat gebruik jij om te stomen?

sem722
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-06

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:25

Helaas ben ik ook weer terug bij "af".
Het ging echt mega goed met zijn longen, geen kuchje aan de wind....maar nu is meneer bevangen, wat schraler onverpakt hooi betekend en is het hoesten weer begonnen.

Dinsdag komt therapeut voor check up en af te stemmen wat we verder gaan doen. Als hij op het schrale hooi blijft, dan ga over op stomen van het hooi.

Ach....zieke paardjes...het houd je van de straat zullen we maar zeggen :o

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:19

sem722 schreef:
Helaas ben ik ook weer terug bij "af".
Het ging echt mega goed met zijn longen, geen kuchje aan de wind....maar nu is meneer bevangen, wat schraler onverpakt hooi betekend en is het hoesten weer begonnen.

Dinsdag komt therapeut voor check up en af te stemmen wat we verder gaan doen. Als hij op het schrale hooi blijft, dan ga over op stomen van het hooi.

Ach....zieke paardjes...het houd je van de straat zullen we maar zeggen :o


Ik maak zelfs hier t voordroog kuil nat..

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:41

Bij ons na paar maandjes niks nu weer af en toe een kuch in draf en na het rollen.. Wel stuk minder als het was gelukkig. Staleigenaar heeft ze hooi gegeven, echt vervelend had hem namelijk meerdere malen gevraagd haar geen droog hooi te geven. Heb speciale pakken voor haar liggen.. Pff. Hopelijk knapt ze nu met frisse lucht, wat beweging en geen hooi weer snel op. Beterschap iedereen voor de paardjes!!