[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:18

Hier enige ervaring met langere prednison. Pony (cushing patient zonder hoefbevangenheid verleden) staat al sinds het voorjaar op prednison vanwege haar kortademigheid en daarvoor ook een half jaar op prednison gestaan. Pony loopt er super op samen met ventipulmin. Bijna geen last meer van haar longen, behalve op heel benauwde dagen. Staat ook 24/7 buiten. Pony loopt alleen op de wei nog en af en toe een wandelritje.

Geen idee wat je nog meer wil weten?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:29

Prednison schijnt als je het 's morgens zo vroeg mogelijk geeft ( voor 9 uur) de minste kans op problemen te geven (geen idee waarom maar iets met hormoonspiegel na de nacht ofzo) Begrijp je gevecht met de puffers, ook ik werd er gestoord van. Bij een ooit bevangen paard of bij een veel te dikke zou ik het niet snel durven maar andes. ........wel veel handiger.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:24

Denk dat het iets te maken heeft met het feit dat het paard een dagdier zou zijn, en een kat bijvoorbeeld een nachtdier. De DA had het hier onlangs over cortisonebehandeling (niet voor hoesten, was voor artritis), en ze zei dat het risico op bijwerkingen klein is als je het op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid toepast. Aangezien Prednisolone ook een cortisone is, zal het wel kloppen wat je zegt, Jobamara.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:54

Tancreda4 schreef:
Hier weer controle gehad . Ik heb geen enorme hoest er nog gelukkig, maar ze was nog altijd even 'vies' ondanks 24/7 buiten. Ik knijp m nu we t paddock seizoen weer in gaan met voordroog. Ik krijg nog de uitslag van de BAL-SPOELING. Maar iig al een tasje medicatie weer meegekregen. Ze klonk nu ook vies terwijl ze vaak met luisteren niets horen. Dus t rommelt wel wat.
Zie echt op tegen de medicijnen weer. 2x daags puffen, in combi met ventipulmin.
Maar zie op tegen t 'gevecht'. Ze doet t braaf, laat mij t doen naar niemand anders en ze wordt er kopschuw achtig van.
Nu twijfel ik of ik niet prednison dan moet geven. Maar 1x daags en iedereen kan dat geven (banaan en klaar) maar de bijwerkingen zijn weer enger met bh enzo..... iemand ervaring met lange periode prednison?

heb je dan flixiocide/prednison voor de puffer gekregen? ik meende dat je dan geen risisco hebt op hoefbevangheid? maar alleen met de corticospuiten? maar ik kan het mis hebben hoor. wat is de diagnose bij jou paard als ik vragen mag?

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:57

Moonlight17 schreef:
Hier enige ervaring met langere prednison. Pony (cushing patient zonder hoefbevangenheid verleden) staat al sinds het voorjaar op prednison vanwege haar kortademigheid en daarvoor ook een half jaar op prednison gestaan. Pony loopt er super op samen met ventipulmin. Bijna geen last meer van haar longen, behalve op heel benauwde dagen. Staat ook 24/7 buiten. Pony loopt alleen op de wei nog en af en toe een wandelritje.

Geen idee wat je nog meer wil weten?

In wat voor vorm geef jij prednison? en geef jij dat continu achter elkaar?en is het de bedoeling dat het paard daar aan blijft? sorry voor de vele vragen :o

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:27

moonlight, bedankt voor je antwoord. Ik vind vooral het risico tot Hoefbevangenheid een issue. En dat het troep is. Ze is niet heel dun (uh, dik) maar heeft geen verleden van hoefbevangenheid, maar wil ik wel zo houden....

OleJon, ik heb nu idd flixotide meegekregen. Dat hebben we van januari - juni ook gegeven en ik moet zeggen dat mij dat tegen ging staan. Ze laat het opzich wel toe, maar ze vind het niet fijn, ik kan het niet uit handen geven, ze wordt er wat kopschuwer van. En vooral dat uit handen geven is best lastig, omdat je niets meer kunt als je om 7:00 & 19:00 (ongeveer) zelf altijd naar stal moet. Gewone pillen zou wat dat betreft handiger zijn, maar heb ik altijd weggewuifd, omdat ik dat risico niet wilde nemen. Maar hoeveel risico is er?

Ben ook wel wat terughoudend over het effect er van, want ze is stabiel maar over de maanden niet enorm verbeterd. Dan ga je je afvragen of je het gevecht wel wilt aan gaan :) Schoon wordt ze toch nooit meer.

Equine Astma is er geconstateerd, maar heb ook RAO horen voorbij komen. Ze heeft overmatige slijm en teveel ontstekingscellen in de longen. Bekend beeld dat bij stofallergie hoort. Dus buiten, voordroog etc. Ons probleem is dat de infecties elkaar teveel gingen opvolgen. Mini virusje ofzo door stal, en dan had zij weer een longontsteking met koorts en gele uitvloeiing. Dat willen we voorkomen. Verder is ze anders ademig dan dat ze was. Na de infectie vorig jaar oktober, is ze niet meer hetzelfde geweest. Zeis gelukkig nog lang niet erg benauwd of iets, maar ik hoor het wel duidelijk dat ze vol zit zeg maar :)

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:26

Tancreda4 schreef:
moonlight, bedankt voor je antwoord. Ik vind vooral het risico tot Hoefbevangenheid een issue. En dat het troep is. Ze is niet heel dun (uh, dik) maar heeft geen verleden van hoefbevangenheid, maar wil ik wel zo houden....

OleJon, ik heb nu idd flixotide meegekregen. Dat hebben we van januari - juni ook gegeven en ik moet zeggen dat mij dat tegen ging staan. Ze laat het opzich wel toe, maar ze vind het niet fijn, ik kan het niet uit handen geven, ze wordt er wat kopschuwer van. En vooral dat uit handen geven is best lastig, omdat je niets meer kunt als je om 7:00 & 19:00 (ongeveer) zelf altijd naar stal moet. Gewone pillen zou wat dat betreft handiger zijn, maar heb ik altijd weggewuifd, omdat ik dat risico niet wilde nemen. Maar hoeveel risico is er?

Ben ook wel wat terughoudend over het effect er van, want ze is stabiel maar over de maanden niet enorm verbeterd. Dan ga je je afvragen of je het gevecht wel wilt aan gaan :) Schoon wordt ze toch nooit meer.

Equine Astma is er geconstateerd, maar heb ook RAO horen voorbij komen. Ze heeft overmatige slijm en teveel ontstekingscellen in de longen. Bekend beeld dat bij stofallergie hoort. Dus buiten, voordroog etc. Ons probleem is dat de infecties elkaar teveel gingen opvolgen. Mini virusje ofzo door stal, en dan had zij weer een longontsteking met koorts en gele uitvloeiing. Dat willen we voorkomen. Verder is ze anders ademig dan dat ze was. Na de infectie vorig jaar oktober, is ze niet meer hetzelfde geweest. Zeis gelukkig nog lang niet erg benauwd of iets, maar ik hoor het wel duidelijk dat ze vol zit zeg maar :)

heb je de flixotide zonder tussenstop achter elkaar aan gebruikt? ik mag het maar 3 a 4 weken achter elkaar aan gebruiken. ivm met kans op schimmel in de keel of keelproblemen. omdat mensen na het puffen de mond moeten spoelen en een paard dat niet kan. wat voor puffer heb je. ja, kan me voorstellen dat het veel werk is om op die tijden naar stal. ik heb ze thuis dat scheelt dan weer. staat die van jou in de winter snachts ook buiten? sorry voor de vele vragen. :o ik had de da al gevraagd of ze niet op de flixotide kon blijven staan. maar dat kon niet. als ze dan niet meer benauwd is. dan had ik daar geen problemen mee gehad.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:01

Ik heb ervaring met 21 dagen prednison bij een Shetlander. Gewoon zorgen dat je t voor 9 uur s morgens heeft. Liefst op een lege maag zei mijn DA, dus ik gaf t 06.45 uur en hij is nooit bevangen geraakt. Het deed alleen niets bij hem. Dus ben na 21 dagen gestopt.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:38

Wel met af en toe een stop gegeven die flixotide begin van dit jaar. In juni voor het laatst gepuft en nu gaan we vanavond weer beginnen. Ik wilde het eigenlijk even een weekje uitstellen omdat ik ook nog een paar avonden savonds moet werken, maar ze heeft behoorlijk last van de controle van donderdag dus ga liever toch niet wachten.

Ze staat het hele jaar buiten. Vorig jaar november/december snachts binnen gestaan, maar dat ga ik dit jaar ook langer proberen uit te stellen. Ze zal 2 weken op stal moeten ivm vuurwerkt, maar dan gaat het ook over de nachten.

Op de lege maag geven? Hier staan ze onbeperkt, dus dat is wel wat lastiger. Voor 9en is makkerlijker dan 2x daags met ongeveer 12 uur er tussen steeds. Ik denk dat ik maandag de uitslag van de BAL krijg, dus dan zal ik nog wel even overleggen.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:46

Dan wordt het inderdaad wel wat lastig, maar voor 9 uur is dan gewoon iets wat je in acht moet houden in verband met de hormoon spiegel. Je kan het altijd voor een periode proberen. Moet het niets doen kan je altijd nog stoppen.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:50

wist ik eerlik gezegd niet eens, dat ze het voor 9 moest hebben. heeft de da niet gezegd. weet ik dat ook weer. geef ji 2 keer per dag flixotide? ik smorgens flixotide en savondss ventolin.als ze deflixotide geef.dan gaat het tot een uur of 5 knap en dan begint ze weer te pompen.is dat bij jou ook zo?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:17

OleJon schreef:
Moonlight17 schreef:
Hier enige ervaring met langere prednison. Pony (cushing patient zonder hoefbevangenheid verleden) staat al sinds het voorjaar op prednison vanwege haar kortademigheid en daarvoor ook een half jaar op prednison gestaan. Pony loopt er super op samen met ventipulmin. Bijna geen last meer van haar longen, behalve op heel benauwde dagen. Staat ook 24/7 buiten. Pony loopt alleen op de wei nog en af en toe een wandelritje.

Geen idee wat je nog meer wil weten?

In wat voor vorm geef jij prednison? en geef jij dat continu achter elkaar?en is het de bedoeling dat het paard daar aan blijft? sorry voor de vele vragen :o


Pilvorm, momenteel 1 per dag s' ochtends voor 9 uur. Komen van 3 stuks af. Dus geen tussenstop. We hopen dat we het weer compleet af kunnen bouwen voor de winter. Maar haar lichaam zal bepalen wat er gaat gebeuren.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:20

Hoi, ik kom ook even iets vragen.

Pony hoest af en toe, al een paar weken lang. Krijgt eens per 15 minuten een hoestbui van ong. 10 a 15 seconden lang. Ademt sinds vanavond ook wat sneller dan normaal.

(maandag?) dierenarts bellen?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:28

Zou ik persoonlijk wel doen, zeker als de ademhaling moeilijker gaat.
Bij mij gaat het de goede kant op! *\o/*. Sinds donderdagochtend vind ik hem iedere dag opknappen! Helemaal na de beetjes regen die wij hier hebben gehad. Mijn gevoel zegt nu dus nog meer dat het inderdaad een allergische reactie is geweest op de pollen. Ik wil bij de paardendrogist ook de luchtwegen mix van hun eigen merk ook aanschaffen ter ondersteuning. Want de pollen kunnen nog wel even blijven hangen met het lekkere nazomer weer.
Wat betreft de prednison, mijn osteopaat vertelde afgelopen woensdag dat je het inderdaad zo vroeg mogelijk moet geven, zij gaf het een staller die bij haar gestald staat zelfs voor 7 uur sochtends. Er was er bij haar ook 1 die voor 7en gespoten werd, na 3 keer spuiten werd de manenkam hard, toen zijn ze gestopt met spuiten maar alsnog stond het paard savonds hoefbevangen(paard had dacht ik geen hoefbevangen verleden). Dat zijn dus de redenen dat ik zelf liever geen prednison geef. Het ene paard kan er goed tegen en heeft nergens last van, en het andere paard kan er dus gewoon niet tegen, en bij weer een ander paard helpt de prednison 0,0%. Ik ben in ieder geval enorm blij dat die van mij aan het opknappen is en ik niet aan de pred hoef en ik hoop dat het ook goed blijft gaan natuurlijk. Volgend jaar ga ik weer beginnen met puur pollen, dat schijnt erg goed te helpen. Om daar nu mee te beginnen heeft geen nut meer, ik had moete beginnen voordat de pollenseizoen begon, maar goed hij heeft nog nooit zo'n reactie op de pollen gehad.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:46

TerraHowrse schreef:
Hoi, ik kom ook even iets vragen.

Pony hoest af en toe, al een paar weken lang. Krijgt eens per 15 minuten een hoestbui van ong. 10 a 15 seconden lang. Ademt sinds vanavond ook wat sneller dan normaal.

(maandag?) dierenarts bellen?

Zou ik wel doen.voor het erger word, krijgt de pony hooi of kuil?

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:48

Tancreda4 schreef:
Wel met af en toe een stop gegeven die flixotide begin van dit jaar. In juni voor het laatst gepuft en nu gaan we vanavond weer beginnen. Ik wilde het eigenlijk even een weekje uitstellen omdat ik ook nog een paar avonden savonds moet werken, maar ze heeft behoorlijk last van de controle van donderdag dus ga liever toch niet wachten.

Ze staat het hele jaar buiten. Vorig jaar november/december snachts binnen gestaan, maar dat ga ik dit jaar ook langer proberen uit te stellen. Ze zal 2 weken op stal moeten ivm vuurwerkt, maar dan gaat het ook over de nachten.

Op de lege maag geven? Hier staan ze onbeperkt, dus dat is wel wat lastiger. Voor 9en is makkerlijker dan 2x daags met ongeveer 12 uur er tussen steeds. Ik denk dat ik maandag de uitslag van de BAL krijg, dus dan zal ik nog wel even overleggen.

Welke puffer heb jij? ik heb deze http://shop.sportpaardenarts.nl/nl/equine-haler.html

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:16

Die heb ik gehad maar zelf niet gebruikt, maar weer verkocht. Ik heb de babyinhaler & de Flexineb. Maar voor de puffers vind ik de babyinhaler toch fijner werken.

babyhaler:
Afbeelding

Flexineb
Afbeelding

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:11

oh ja,die babyinhaler kan ook. had ik achteraf ook beter kunnen halen. zal vast wel goedkoper geweest zijn.de rekening van mijn puffer moet nog komen. en als ik die prijs dan ziewat er bij staat. dan word ik er bang van. het is wat met onze zorgenkindjes. :\ Je zou zeggen dat jouw paard de goede omstandigheden hebben toch. 24/7 buiten en voordroog. kan me voorstellen dat het erg frusterend voor je is. voor mij wel tenminste je kan ook niet veel meer voor haar doen? die van mij staat dan nog snachts op stal. en zal al het echt niet anders kan dan mischien toch ook buiten moeten blijven. maar kan eigenlijk niet. want mijn oudje moet snachts wel binnen. die kan niet met vies en koud weer buiten blijven. en om apart is ook een drama. ze hangen zo aan elkaar.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:56

Ja, qua houden staat ze vrij optimaal inderdaad.

Babyhaler is inderdaad een heel stuk goedkoper. Dan ben je voor hooguit 30 euro klaar...... Heel verschil met de equihaler. tja, de prijs van de puffers. Daar loop je op leeg. Ik moet ook niet aan de rekening denken nog. Ventipulmin is ook niet goedkoop helaas. Ze is het waard, maar het is wel pittig moet ik zeggen.

Lastig als je zo aan het binnen staan gebonden bent!

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:32

nee, wat dat betreft moet je niet aan de rekeningen denken. zo gaat het bij mij ook.ze is het me meer dan waard. maar het zou mooi zijn als er eens vooruitgang in zou zitten. of wist in welke hoek je het moet zoeken qua allergie. tenminste bij die van mij dan.vorig jaar had ze de laatste spuit in november gehad.en toen ging het de hele winter goed. dus toen was kennelijk de oorzaak/allergie weg. maar er is niks veranderd na vorig jaar.en nu word het niet beter.terwijl er niks anders is dan vorig jaar. ja de pollen dat zou kunnen. maar dat zal over een paar weken uitwijzen dan. heb voor aankomende week nog puffer en dan is het op.en dan zie ik het maar een paar weken aan.dan zijn de pollen weg. en als het dan beter word. dan zit het hem daarin. en anders ben ik nog vn plan om rubberen tegels in de box te proberen. ze staat nu op vlas. hoe ging het puffen bij jou vanavond?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:35

Samantha fijn dat hij aan t opknappen is! Prednison is okk troep hè. .. daarom vind ik t ook eng. Ze heeft t wel 3 weken gehad toen ze in de kliniek stond. Dat ging goed. Maar stond ze ook niet op voordroog maar op gestoomd hooi.
Rubberen tegels is nog minder stof, maar vind ik altijd zo Kaal en koud staan... Het is nu wel al lange tijd best droog misschien dat dat ook mee speelt bij die van jou?
Ze pakt het puffen super braaf op. Ben trots op dr. Heel fijn dat het in combi met ventipulmin is, dat vind ze echt super lekker, dus dat is een mooie beloning als we klaar zijn.
Ze ging vanmorgen wel enorm uit dr stekker en stopte niet meer... en dat mag dus niet, van die piel beweging en teveel druk op dr longen. Compleet buiten adem en na een rustig staprondje van een uur was ze nog wat rillerig aan t ademhaling. Muts ook. Gelukkig was de BAL donderdag en al wat dagen er tussen, want daarna moest ze zich iig 24 uur kalm houden. Maat ja, soms verzinnen ze wat anders ;-)

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:03

Ja echt enorm fijn. Inderdaad prednison vind ik ook eng, wetende wat de eventuele gevolgen kunnen zijn maakt het geven niet makkelijker. Ik snap je wat betreft stalmatten hoor, die van mij heeft er jaren geleden op gestaan omdat hij heel z'n strostal op at, binnen no time had hij aan alle 4 z'n voeten rotstraal en doorligplekken, dus dat zou ook niet mijn favoriete oplossing zijn.
Gisteren avond heb ik hem weer voor het eerst binnen gezet, kijken hoe dat gaat. 1 net voordroog en 1 net graszaadhooi hooi helemaal nat gemaakt en opgehangen. Mocht er een paar dagen geen slijm voor z'n staldeur liggen ga ik het proberen zonder z'n hooi nat te maken een paar dagen, mocht er dan alsnog slijm liggen weet ik dat t van de stof uit het hooi/voordroog komt(de balen voordroog zijn heel groot dus als die open gaan trekken we alles uit elkaar zodat het kan drogen ipv broeien/schimmelen). Mocht er niks liggen, waar ik natuurlijk op hoop, dan weet ik zeker dat het van de pollen komt.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:21

Nou vanochtend lag er toch weer slijm voor zijn staldeur :(. Ik heb de dierenarts gebeld en zij denkt nog steeds aan een allergische reactie, ik heb nu ergens toch mijn twijfels dus ik wil naar de kliniek met hem, dan heb ik gelijk uitslag wat het nou is. Anders zou ik nu aan de de pred moeten gaan, wachten tot volgend jaar voor eventuele hoestbuien en mocht hij die weer krijgen alsnog naar de kliniek voor een endoscopie en longspoeling. Dus dan kan ik beter gelijk gaan. Welke kliniek raden jullie aan? Mijn da zei visdonk, maar ik heb daar niet zo een fijne ervaring meegemaakt met een stalknecht (was gelukkig niet mijn paard, wel helaas paard van toen mijn stalgenoot, door het handelen van die stalknecht moest zij haar paard weer opnieuw leren de trailer op te gaan). Ze zei ook nog de lingehoeven. Beide praktijken hebben een specialist voor inwendige Ziekten. Bodegraven ben ik ooit met mijn merrie die ik toen had geweest voor een echo aan haar pees, had ik een fijne ervaring aan overgehouden, maar hebben hun ook een specialist inwendige ziekten?

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:10

Samantha89 schreef:
Nou vanochtend lag er toch weer slijm voor zijn staldeur :(. Ik heb de dierenarts gebeld en zij denkt nog steeds aan een allergische reactie, ik heb nu ergens toch mijn twijfels dus ik wil naar de kliniek met hem, dan heb ik gelijk uitslag wat het nou is. Anders zou ik nu aan de de pred moeten gaan, wachten tot volgend jaar voor eventuele hoestbuien en mocht hij die weer krijgen alsnog naar de kliniek voor een endoscopie en longspoeling. Dus dan kan ik beter gelijk gaan. Welke kliniek raden jullie aan? Mijn da zei visdonk, maar ik heb daar niet zo een fijne ervaring meegemaakt met een stalknecht (was gelukkig niet mijn paard, wel helaas paard van toen mijn stalgenoot, door het handelen van die stalknecht moest zij haar paard weer opnieuw leren de trailer op te gaan). Ze zei ook nog de lingehoeven. Beide praktijken hebben een specialist voor inwendige Ziekten. Bodegraven ben ik ooit met mijn merrie die ik toen had geweest voor een echo aan haar pees, had ik een fijne ervaring aan overgehouden, maar hebben hun ook een specialist inwendige ziekten?


Wat balen :( en als je hem nu weer buiten laat is het dan beter? ik vind de paardekliniek in garijp een goede.
maar is in friesland. zal wel te ver weg voor jou zijn. hoop voor je dat hij snel opknapt. is hij ook benauwd?
Tancreda4, hoe gaat het nu bij jou? knapt ze al wat op?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:04

Wat vervelend dat jullie paardjes zo blijven sukkelen.. Beterschap allemaal! Ik hoor altijd veel goede dingen over Utrecht!

Wat betreft pred. mijn paardje heeft ook 2 kuren pred. gehad van beide 14 dagen. Het is inderdaad een zwaar medicijn, maar heeft mijn paard heel goed geholpen. Zeker als het gaat om een allergie, het onderdrukt die reactie namelijk waardoor ze zich kunnen herstellen. Wel raad ik aan om alleen aan pred. te beginnen als je ook de oorzaak weet (bijv schimmelsporen in hooi). Zo kan je je paard in de toekomst daar ook vandaan houden. Anders ben je na de pred. direct weer terug bij af!

Succes allemaal!! Jullie paardjes mogen blij zijn met zulke baasjes :(:)