[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:19

Ik zie je nog helemaal niks voor het hoesten gehad hebt behalve slijmoplossers en een supplementje...

Dus ik zou persoonlijk naar een andede kliniek gaan en begin met het belangrijkste een scopie maken! Dan weet je hoe het er voor staat.

Aan de hand daarna een behandelplan wat neer zal komen op luchtwegvewijders en corticosteroïden. Beste is om dat te vernevelen.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:20

Ik zou toch beginnen met het maken van een scopie, dat er geen snot meer komt. Zegt helaas niks over het feit of het er nog wel of niet zit/aangemaakt wordt.

Die van mij kan ook enorm pullen/trekken als ze meer last ontwikkeld van haar taai slijm. Dan weet ik dat ik de dosering iets moet verhogen.

Gezien zijn leeftijd kan het in theorie ook gewoon pech/weerstand zijn geweest dat hij zo ziek is geworden.

Ik vind een lastig dilemma. Ik zou een jong dier liever meer dan 6 uur buiten zien, dat zou voor mij een reden al zijn om terug te verhuizen. Maar of dat ook je hoest klachten verhelpt. Zal je moeten testen.

Capriootje

Berichten: 6764
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:32

Bedankt dames!

De kliniek had het wel over een scopie als hij niet opknapte dus dat lijkt mij dan inderdaad iets om dinsdag direct in te plannen voor aankomende week.
Het voelde voor mij ook krom dat je alleen symptomen bestrijd maar met de antibiotica had ik dan weer een beter gevoel dat je iig iets behandeld ipv alleen maar poedertjes en respulmin inderdaad. Ik heb hier 0 ervaring mee en nooit hoestende paarden gehad dus vind het maar lastig. Hij is ook duidelijk nog niet fit en wil vooral dat hij de beste kans krijgt om op te knappen. Voor mijn gevoel is dat ook zijn oude stal dus ik moet die drempel maar over voor mijzelf.
Dat is vooral privé lastiger omdat hij samen verhuisd is met het paard van mijn vriend/schoon zus en die zijn niet meer welkom op de oude stal. Dus dan verandert er een hoop in de gezamenlijke hobby maar dat heb ik inmiddels naast mij neergelegd en dan kies ik voor de gezondheid van mijn paard.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:55

Capriootje schreef:
Bedankt dames!

De kliniek had het wel over een scopie als hij niet opknapte dus dat lijkt mij dan inderdaad iets om dinsdag direct in te plannen voor aankomende week.
Het voelde voor mij ook krom dat je alleen symptomen bestrijd maar met de antibiotica had ik dan weer een beter gevoel dat je iig iets behandeld ipv alleen maar poedertjes en respulmin inderdaad. Ik heb hier 0 ervaring mee en nooit hoestende paarden gehad dus vind het maar lastig. Hij is ook duidelijk nog niet fit en wil vooral dat hij de beste kans krijgt om op te knappen. Voor mijn gevoel is dat ook zijn oude stal dus ik moet die drempel maar over voor mijzelf.
Dat is vooral privé lastiger omdat hij samen verhuisd is met het paard van mijn vriend/schoon zus en die zijn niet meer welkom op de oude stal. Dus dan verandert er een hoop in de gezamenlijke hobby maar dat heb ik inmiddels naast mij neergelegd en dan kies ik voor de gezondheid van mijn paard.



Denk dat als het echt bronchitis is de kuur wellicht te kort is geweest ook. Hier heb ik toen na scopie 4 weken medicatie gehad en nog keer moeten verlengen omdat klachten niet weg waren.

Verder miss de mogelijkheid van het je huidige stal voor andere bodembedekking? Hoewel dit als de buren op stro staan ws minimaal verschil zal maken, maar stof is vaak wel een grote trigger.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:12

Als het broncitus is, kan het best met een iets verlengde kuur weer onder controle zijn en is een BAL spoeling niet logisch cq. kostbaar. Maar als het toch neigt naar Astma wil je graag weten wat er aan de hand is en dan is stalling op stro gelijk not done. Maar eerst maar overleg met de DA zou ik zeggen.

Capriootje

Berichten: 6764
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:15

Hij kan evt op zaagsel maar de paarden eromheen staan inderdaad op stro dus dat leek mij niet hét verschil te kunnen maken. Kan het altijd proberen natuurlijk. De antibiotica kuur was 5 dagen die hij nu gehad heeft. Dus misschien nog een keer en langer wel een optie ja. Liefste bel ik gelijk de kliniek maarja het is geen spoed :o Dus maar even geduld tot dinsdag.
Maar heel erg bedankt voor de meningen en feedback in ieder geval!

Tinkerlove_
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Oss

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 02:31

Hi! Sorry voor het binnenvallen hier haha. Ik had voor mijn paard de flexineb E2 aangeschaft, maar vanwege de verkoop van mijn paard heb ik de flexineb nog liggen. Mocht er iemand zijn die hem over wil nemen dan hoor ik het graag.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 10:25

Het is hier al ruim een week extreem hoge luchtvochtigheid. Merken jullie dan ook dat ze bv weer meer gaan hoesten en wat benauwder lijken, ondanks de puffers?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 10:51

neetoch schreef:
Het is hier al ruim een week extreem hoge luchtvochtigheid. Merken jullie dan ook dat ze bv weer meer gaan hoesten en wat benauwder lijken, ondanks de puffers?

Mijne hoestte wat meer maar dat wijd ik aan de pollen/processierups.

Dus weer even op Budesonide gezet en dan gaat het weer goed.

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:45

Nou die van mij was 2 wkn geleden schoon en bij de BAL kwam niets uit.
Bleef toch erg hoesten en nu sinds vrijdag prednison opgestart en sinds dien is hij zo slecht, veel snot en nog meer hoesten.
Heeft hier iemand ook de zelfde ervaring met opstarten pred kuur dat ze zieker werden?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:13

neetoch schreef:
Het is hier al ruim een week extreem hoge luchtvochtigheid. Merken jullie dan ook dat ze bv weer meer gaan hoesten en wat benauwder lijken, ondanks de puffers?

Ja! Hier ook :(

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:34

Tinkerlove_ schreef:
Hi! Sorry voor het binnenvallen hier haha. Ik had voor mijn paard de flexineb E2 aangeschaft, maar vanwege de verkoop van mijn paard heb ik de flexineb nog liggen. Mocht er iemand zijn die hem over wil nemen dan hoor ik het graag.



Er is een groep op Facebook: hoestende paarden en flexineb gebruikers, daar is vast wel animo voor jouw Flexineb ;-)

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:26

Ik heb zojuist maar een flexineb besteld. Paard heeft behoorlijk veel slijm vastzitten. Vandaag was echt het dieptepunt. Tijdens het aandraven even flink hoesten, 1 keer hoesten tijdens een galopje en met uitstappen hoesten. Het witte slijm liep als een waterval uit haar neus toen ik afstapte. Ze gaat in ieder geval over op verpakt hooi en binnenkort 24/7 naar buiten. Hopen in combinatie met de flexineb dat dit gaat werken en anders gaat ze op pensioen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:18

LV19952 schreef:
Ik heb zojuist maar een flexineb besteld. Paard heeft behoorlijk veel slijm vastzitten. Vandaag was echt het dieptepunt. Tijdens het aandraven even flink hoesten, 1 keer hoesten tijdens een galopje en met uitstappen hoesten. Het witte slijm liep als een waterval uit haar neus toen ik afstapte. Ze gaat in ieder geval over op verpakt hooi en binnenkort 24/7 naar buiten. Hopen in combinatie met de flexineb dat dit gaat werken en anders gaat ze op pensioen.



Deze snap ik even niet... als ze met pensioen gaat, is het dan over? Ik rij juist iedere dag om het slijm los te laten komen. En na iedere rit laat ik hem laag eten en stroomt het snot uit zijn neus. Stil zetten is vlgs mijn DA juist funest.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:26

Nou dat wou ik net zeggen ja?

Wat doe je aan medicatie? Daar zou ik anders eens mee starten. Budesonide geven.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:34

Ze hoest juist voornamelijk tijdens/na het rijden. Zo op stal ook wel wat maar niet zo extreem. Mijn gedachte zou juist zijn dat het slecht is om juist iedere keer het hoesten om te wekken omdat zo de longen bij iedere keer hoesten beschadigen? Of zie ik het helemaal fout? Qua nedicatie heeft ze in februari cortisone gehad en enkele maanden terug al enkele keren ventipulmin en sputolysin.

Budesonide ga ik me eens in verdiepen. Hoop voor het weekend de flexineb binnen te hebben.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:06

Als je ze op pensioen zet, heeft het slijm nog meer kans om echt vast te gaan zitten. Dat hoesten is waarschijnlijk geen gevolg van het bewegen maar van het slijm wat los komt. Laten zitten is niet echt een optie vlgs mij???

Capriootje

Berichten: 6764
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:53

Capriootje schreef:
Ik zou hier ook graag nog even om advies vragen. Begin volgende week spreek ik de dierenarts nog even maar ik zit zo met de zorgen en dilemma waar ik goed aan doe dat het fijn is om het even te bespreken met anderen.

Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden met alle info.
Situatie: jong paard (4 in mei) verhuisd van kleinschalige stal, hele dagen buiten, buiten box in de nacht met vlas en verpakt hooi.
Naar: grote sport stal, 6 uur buiten, binnen box op stro en onverpakt (mooi! Droog hooi).
Hij werd 2 weken na de verhuizing ziek, enorme koorts (40,3). Koortsremmers gekregen en was onder controle. Een week erna begon hij te hoesten en snot. Via dierenarts respulmin en slijm oplossers gekregen en een week 2x per dag gegeven. Werd niet beter helaas, na een week niks nog een zelfde kuur. Ook dit gaf geen verbetering dus naar de kliniek gegaan. Diagnose; bronchitis. Antibiotica kuur mee en sterkere slijm oplossers en advies voor nat hooi. Kuur was tot afgelopen dinsdag. Nat hooi wilde hij slecht eten dus in overleg met da naar voor droog gegaan ipv het droge hooi van stal.
Situatie nu: paard hoest nog steeds, snot is wel weg.

Hij staat nog steeds in een binnenbox op stro, dit kan helaas niet anders. Maar dus wel op voor droog ruwvoer . Hij hoest bij inspanning en zo’n 2/3 keer met 20 min longeren. Als ik er even op ga stappen hoest hij meer en trekt aan de teugels dus niet doe ik absoluut niet meer. Mocht wel van de da.

Nu kan ik hem (zsm) terug verhuizen naar zijn oude stal. Heeft niet mijn persoonlijke voorkeur want ben niet voor niks weggegaan. Maaaar als het beter is voor zijn gezondheid zodat hij goed kan herstellen of niet tegen het nieuwe management kan doe ik dit voor hem uiteraard.
De nieuwe stal probeert mee te denken binnen hun mogelijkheden dus wil ze ook niet voor het hoofd stoten maar het gaat wel om mij en mijn paard natuurlijk.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie. Nogmaals, dinsdag heb ik even contact met de kliniek en zal ik dit uiteraard ook bespreken. Maar ik maak mij echt zorgen ;(


Even een update, ik heb de kliniek helaas nog niet gesproken. Hoop dat ze vandaag terugbellen zodat ik iets meer weet over hoe we het nu kunnen aanpakken. Ik ga wel even dit topic doorlezen voor informatie over medicatie enz nog zodat ik het kan bespreken met de da.

Voor paard is er weer wat snot terug, het hoesten is wel minder maar hij is wel echt nog kortademig bij lichte inspanning dus niet fit. Dat hoort niet bij een 4 jarige met een goede basis conditie iig.
Vanmiddag verhuis ik hem terug naar zijn oude stal, dit is voor mij persoonlijk en voor mijn vriend/schoonfamilie een enorme verandering (hun paard blijft achter na 5 jaar de paarden samen gestald te hebben). Maar dan kies je toch voor je beest in zo'n situatie. Hoop echt dat hij opknapt en dat ik de juiste keuze heb gemaakt :knuffel:

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:34

Capriootje, ik snap de je hem terug verhuist maar hopelijk heeft de DA een duidelijke diagnose waardoor het misschien mogelijk is om hem wel gezond op de nieuwe plek te houden. Wel fijn dat je per direct terug kan naar je oude plek. Al zou ik het nog een dag aanzien als de DA toch echt vandaag of morgen meer kan zeggen.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:53

Hier vandaag de Flexineb binnen gekregen. Ik had nooit gedacht dat mijn paard dit zou accepteren want ze is ontzettend sensibel en ontzettend gespannen maar paard accepteerde dit direct. Schrok heel eventjes toen het apparaat aan ging maar ontspande al vrij snel en stond diep in en uit te ademen. Ik vond trouwens wel dat die echt snel klaar was. Binnen 10 minuten was de cup leeg op stand 2.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:42

Ik ben nu sinds donderdag 1 keer per dag aan het vernevelen met de nacl maar ik zie nog geen supergrote verbetering. Voorheen zat het wel zo vast dat ze na het rijden echt flinke hoestbuien kreeg. Die heeft ze nu niet meer maar ze blijft toch nog meerdere keren hoesten bij de eerste keer aandraven. Zou het wellicht een goede optie zijn om de DA te bellen voor medicatie voor in de flexineb en het daarna bij te houden met de nacl?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:19

Als je paard echt aan het hoesten is dan heeft het "aanslaan" van medicatie echt wel langere tijd nodig. Ik ben afgelopen jaar 2,5 maand bezig geweest met medicatie en zoutoplossing, en dan in de eerste week 3x per dag vernevelen, daarna afbouwen naar 2x en 1x per dag. Een hoestend paard is een zeer intensieve taak, vooral als ze een opvlamming krijgen van de klachten. Bij mijn paard nu weer het geval helaas (alles kan triggeren tot astmatsiche klachten, en astma is chronisch, gaat niet meer over). :knuffel:

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:49

LV19952 schreef:
Hier vandaag de Flexineb binnen gekregen. Ik had nooit gedacht dat mijn paard dit zou accepteren want ze is ontzettend sensibel en ontzettend gespannen maar paard accepteerde dit direct. Schrok heel eventjes toen het apparaat aan ging maar ontspande al vrij snel en stond diep in en uit te ademen. Ik vond trouwens wel dat die echt snel klaar was. Binnen 10 minuten was de cup leeg op stand 2.

Mijn rilkip reageerde er ook goed op. Klopt hoor zout wordt vrij snel vernevelend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:51

MightyMickey schreef:
Als je paard echt aan het hoesten is dan heeft het "aanslaan" van medicatie echt wel langere tijd nodig. Ik ben afgelopen jaar 2,5 maand bezig geweest met medicatie en zoutoplossing, en dan in de eerste week 3x per dag vernevelen, daarna afbouwen naar 2x en 1x per dag. Een hoestend paard is een zeer intensieve taak, vooral als ze een opvlamming krijgen van de klachten. Bij mijn paard nu weer het geval helaas (alles kan triggeren tot astmatsiche klachten, en astma is chronisch, gaat niet meer over). :knuffel:

Jeetje zeg 3 keer per dag? Ik weet niet hoe ik dat geregeld zou moeten krijgen met werk…

Ze hoestte voorheen bij het uitstappen echt flink. Sinds ik de flexineb gebruik hoest ze alleen met de eerste keer aandraven. Het lijkt of ze dus het slijm nu eerder opgehoest krijgt?

In ieder geval gaat de DA mij vandaag nog terugbellen en dan hoop ik dat ik morgen iets van medicatie kan ophalen.

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:48

Hoi allemaal,

Hoe gaat het momenteel met jullie paardjes?

Hier gaat het momenteel gelukkig een stuk beter, in vernevel nog wel steeds met dexamethason, hij staat daar nu 1,5 week op en zie gelukkig flinke verbetering *\o/*.