Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:34

Hoihoi!

Ik heb een shetlanderruintje van ong. 95 cm.
Nu heb ik een probleempje:
Mijn Shet kan aan de longe niet aanspringen in galop. Hij reageert wel op mn stem: Stap, en Draf.. maar geen galop.. Als ik wil dat hij aan de longe gallopeert moet ik echt als het ware met hem mee rennen.. Als hij dan in galop zit, en ik weer blijf staan stopt hij ook weer.. terwijl als ik ga mennen op het land (zonder karretje gewoon erachter lopen Knipoog ) Dan lukt het wel, ook als ik dr op het land, of ergens anders naast ga, lukt het allemaal wel.. Ik kan er wel iedere keer achteraan blijven rennen aan de longe, maar dat schiet ook niet echt op..! Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen Knipoog

PS. Ik wist niet of ik dit topic bij VMR of MD moest plaatsen..

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:18

Ik denk dat het bij Rijtechnisch ofzo moet, of Uit het zadel.

Maar weer consuquent, want dit doet ie om je te pesten. Als jij rent ben je de drijver van de kudde, dus tuurlijk dan ie dan blijft lopen.

Heb je een longeerzweep? Gebruik die dan als drijver en longe niet te lang zodat je er evt. bijkan om hem tikje te geven als hij weer stopt of gaat draven.

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:06

Ik gebruik longeerzweep ja. Zelfs dat helpt niet.. Hoe korter ik m'n lijn neem, hoe langzamer hij gaat. Hij is snel, draaft lekker door, maar de galop.. Hij vind het echt leuk op te galloperen, als ik naast hem ren gaat hij zo snel .. Ik snap het echt niet..

Valeria

Berichten: 1627
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Hoogezand - Sappemeer

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:15

mischien vind je shet het moeilijk om in Kleine rondjes te (aan) galloperen of is hij stijf dat hem dat gewoon niet lukt.
think about it!

Groetjes VAleria

Of hij speelt natuurlijk een spelletje met je het is niks voor niks een shetlander Tong uitsteken

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:27

Mijn Shet had er ook moeite mee. De bak is voor die korte beentjes soms wat zwaar, en dan kan het voor een pony best moeilijk zijn om die kleine rondjes te galopperen.

Ik heb het mijn pony geleerd door eerst mee te lopen zodat ze meer de ruimte had en dat langzaam te verkleinen. Dat werkte prima aangezien het geen onwil was maar ze vond het gewoon moeilijk (ze was 3,5 toen).

Succes!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:10

Jeetje wen.. Daar heb je wat Scheve mond
Pff.. ik zou t ook niet weten, misschien.. Ehm.. ja.. grote rondjes meelopen en steeds kleiner maken, veel buigoefeningen doen.. Dan wordt ie wat soepeler en lukt het miss wel Lachen K kom wel een keer mee om te kijken Lachen

Liefs, Ilse

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:22

Mijn arabier heeft er ook grote moeite mee! Onder het zadel is de galop geen punt en ook niet op kleinere voltes. Maar aan de longeerlijn....
Het is natuurlijk geen optie om haar maar heel hard te laten draven en haar dan maar in galop te laten vallen. Ik heb gedacht om haar aan de longe te laten maar wel met iemand erop die dan de galophulpen geeft. Maar daar heeft de TS niet veel aan denk ik..

Ben benieuwd wie er tips heeft!!

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:31

Jah mr bij hem kan dr niemand op zn rug Knipoog

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:34

Ik denk toch dat hij het niet KAN ... Vandaag weer geprobeert, maar het lukt gewoon niet.. Moet ik nu alleen maar stappen en draven aan de longe, of is er een andere manier..?

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 11:14

Het kan idd ook zijn wat jullie al zeggen, dat hij stijf is..

Ik longeer 1x per week aan de dubbele longe.. met zadeltje op, longeerlijn door het bit aan de singel vast, langs zijn kont onder de singel door aan het bit vast. Werkt prima, loopt lekker door, buigt mooi..

0ok doe ik vaak buigoefenigen met snoepjes enzo..

Wat kan ik nu nog doen?? Niemand meer..? Huilen

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:36

Waarom wil je perse dat-ie aan de longe galoppeert? Omdat iedereen dat nou eenmaal doet met z'n paard? Bedenk wat het nut voor jouw paardje is van deze oefening. Longeren is geen doel op zich, maar een hulpmiddel.

Wat doe je met hem? Aangespannen rijden? Dan zal je ook niet veel galopperen lijkt me, en dan heb je het dus ook niet nodig om het te trainen.

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:14

Ibbel schreef:
Waarom wil je perse dat-ie aan de longe galoppeert? Omdat iedereen dat nou eenmaal doet met z'n paard? Bedenk wat het nut voor jouw paardje is van deze oefening. Longeren is geen doel op zich, maar een hulpmiddel.

Wat doe je met hem? Aangespannen rijden? Dan zal je ook niet veel galopperen lijkt me, en dan heb je het dus ook niet nodig om het te trainen.


Ik berijd hem zowieso niet...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:16

Dat had ik al begrepen. Maar dat is geen antwoord op m'n vraag: waarom wil je perse dat-ie aan de longe galoppeert? Wat is het doel dat je voor ogen hebt?

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Shetlander kan aan longe niet galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:22

Ibbel schreef:
Dat had ik al begrepen. Maar dat is geen antwoord op m'n vraag: waarom wil je perse dat-ie aan de longe galoppeert? Wat is het doel dat je voor ogen hebt?


Het hoeft ook niet persee.. Maar toen ik begon met longeren d8 ik dat hij het misscien wel lekker zou vinden enzo.. maarja.. misschien dan toch mijn fout.. Misschien kan hij het gewoon niet..