Ogen als een Bassethound...??

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Branca

Ogen als een Bassethound...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 14:04

Een poolse merrie van nu ong. 2 jaar, die in andere wei staat, heeft vreemde ogen/-openingen.
Zij heeft als het ware een te ruime oogopening, tenminste, zo ziet het eruit. Onder aan de oog zie je gewoon roze vlees, dat ook wat open hangt. Net zoals zo'n bassethound.
Nu zitten er deze tijd ook allemaal vliegen bij en is het ene oog vol met gelige smurrie.
Iemand wel eens eerder gezien?
En ja die smurrie...is dat een ontsteking?
Ik zal eens een foto gaan nemen...

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:56

Dat zijn meestal vliegen-ontstekingen. Je kunt er het beste een zalfje voor halen bij de veearts, en het dier voortaan een goede vliegenkap opdoen (of goed elke dag het hoofd insmeren met antibeest.)

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 09:46

Foto van haar oog, maar deze is wel erger dan het is, zeg maar de helft.
Zat geen smurrie ofzo bij, gewoon "kale" oog.
Afbeelding

Afbeelding

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:58

Dit zou ik even laten bekijken door een DA.
Door het ruime ooglid kan er een ontsteking ontstaan, omdat het oog niet mooi schoon en vochtig gehouden kan worden door er mee te knipperen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 10:03

Iemand zei al dat dit aangeboren is.
Zo is ze al sinds ze er staat (bijna 1,5 jr). Deze tijd is het vochtig en van de week dan met die gelige smurrie.
Het paardje is van een bekende van de eigenaar van mijn paard. Heb het gisteren wel gezegd. Denk toch dat er binnenkort effe een DA naar kijkt.
Wel vreemd gezicht he. Op die 2e foto kan je een klein beetje zien hoe het is, dat randje onderaan oog.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:09

De dierenarts er naar laten kijken en je kan de ogen schoonmaken met Euphrasia complex (kan je kopen bij drogist) dit oplossen in gekookt water en ogen mee spoelen en ter ondersteuning dit middel inwendig geven 3 maal daags 20 druppels

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:03

heeft geen zin. Niet zolang de vliegen er bij kunnen. Want dat is vechten tegen de bierkaai. De ogen moeten bescherming krijgen tegen de vliegen. Al is het maar om slierten er aan te hangen.

ik vind het ook niet echt droopy ogen, het paard heeft gewoon veel wit aan de ogen. Veel mensen zien dat niet graag. Ze asocieren dat met onberekenbaarheid.

De hond is de betere mens

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:23

Wat je hier ziet is een dubbel geslagen 3e ooglid. Iets wat bij honden ook vaak voorkomt. Ectropion heet dat. Het moet meestal even operatief verholpen worden, maar heel soms gaat het ook zo wel weg. Ik heb er zelf 2 gehad die dit hadden, en bij 1 is het zo weg gegaan. Wel even laten behandelen, want dit geeft erg veel irritatie aan het oog.
Een andere optie is tetanus. Dan trekt het 3e ooglid voor het oog. Maar dan zijn er vaak ook meer klachten als niet goed willen eten, en stijf zijn.
Ik denk niet dat dat het is, maar de da erbij halen lijkt me zeer belangrijk.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie