ivermectine spuiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

ivermectine spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 19:38

Mijn paard is wegens een (niet-ernstig) mokplekje dat maar niet overging, een poosje geleden ingespoten met een middel tegen schurftmijt.
Toen ik de factuur zag, zag ik dat het om ivomec ging.
Gelukkig reageerde mijn paard goed op de injectie (of liever gezegd; ze reageerde er helemaal niet op) maar ik dacht altijd dat dit soort acties behoorlijk riskant zijn? Eerlijk gezegd vind ik het nogal vreemd dat zoiets gebeurt zonder dat er overleg is over de risico's.
Is dit normaal?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:44

ja hoor HEEEEEL NORMAAL :(

Mijn merrie is eens weken lang ingespoten, om de paar dagen.......
Op een van die dagen vroeg een stalgenoot ook om een mok spuit omdat dat bij mijn merrie ook zo goed hielp???
Haar merrie lag binnen 5 min. dood voor de stal.
De mijne had haar spuit een paar minuten eerder gehad.....de zelfde spuit........en die ander lag dood......
De ivermectine word gegeven in combinatie met een AB in de billen.

Toen ik daarvoor mijn arts vroeg of het goedje kwaad kon was zijn reactie dat hij er nog nooit iets geks van meegemaakt had.
Waarom vertelde die *%$# mij niet gewoon over het risico wat HIJ voor MIJN paard nam?????

waar haalt zo een dwaas het lef vandaan maar goed, het gebeurt dus vaker :(

ps. Waar een paard op reageerd is het spul wat de Ivermectine vloeibaar maakt, daar kunnen ze allergisch op reageren en dan in shock raken en overlijden. Oraal kan het geen kwaad, dan zit het spul wat het vloeibaar maakt er niet of minder in.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 02-09-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:45

Wij laten spuiten met dectomax, dat lijt opivomec maar is veel minder gevaarlijk. DA spuit geen ivomec want kan idd dodelijk zijn ;(

JaBa

Re: ivermectine spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:07

Dectomax spuiten is ook prutswerk. Is niet gemaakt voor paarden en heeft ook risico's. Je paard zal er niet van doodvallen, maar kan lokaal een ernstige ontsteking en necrose krijgen. Het is NIET gemaakt voor paarden, het werkt niet en er zijn perfecte en veel betere alternatieven. Dus geen enkel van de twee valt goed te keuren of is te verantwoorden om bij paarden te gebruiken. Dit zijn beroepsfouten en een DA die dit wil gebruiken, die komt er bij mij al niet meer in, omdat het genoeg zegt over zijn methodes.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:18

Ivomec wordt soms ook bij paarden gebruikt om goedkoop te ontwormen. Die mensen spuiten het dan in de borst.
Ivomec wordt bij herkauwers (schapen, runderen etc.) hiervoor gebruikt en dat werkt op zich prima. Paarden kunnen echter zeer gevoelig er op reageren. Ik heb een voorbeeld waarbij het paard in de borst gespoten is. Dit dier had daardoor een onderhuidse brandwond. De foto's staan in een link, want zij kunnen schokkend zijn.

http://img339.imageshack.us/img339/2820 ... zijkan.jpg

http://img832.imageshack.us/img832/566/ ... orkant.jpg

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:20

mijn DA spoot het in de ader, intraverneus.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:22

OMG! polly2, is het ooit nog goed gekomen met dat paard?

Ik heb idd wel vaker gehoord dat er risico's aan kleven doordat het rechtstreeks in de bloedbaan terecht komt. ' Lekker' middeltje dus..

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:25

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:28

polly2 schreef:
Ivomec wordt soms ook bij paarden gebruikt om goedkoop te ontwormen. Die mensen spuiten het dan in de borst.
Ivomec wordt bij herkauwers (schapen, runderen etc.) hiervoor gebruikt en dat werkt op zich prima. Paarden kunnen echter zeer gevoelig er op reageren. Ik heb een voorbeeld waarbij het paard in de borst gespoten is. Dit dier had daardoor een onderhuidse brandwond. De foto's staan in een link, want zij kunnen schokkend zijn.

Is dit nog goed gekomen? Arm dier. Dierenartsen moeten de eigenaren veel beter op de hoogte stellen van de risico`s die spuiten met Ivomec.

Paard bij ons op stal is hier ook mee behandeld tegen mok, intraverneus gespoten. Spuit was er nog niet uit of het dier raakte in een shock, en is eigenlijk direct overleden. Wij zullen er nooit meer een paard mee behandelen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:29

Kabouterdans schreef:

dit is dus het paard waar ik over sprak.
Ik stond er met mijn neus boven op.
Deze DA was er 1 uit die praktijk, mijn DA was het hoofd van deze praktijk.
Mijn DA heeft het dus mooi op die andere af kunnen schuiven.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:30

Dat bedoelde ik dus met het spuiten van ivomec of dectomax in de spieren. Het gebeurt lang niet altijd, maar wil je jouw dier echt deze risico's laten lopen? Dood bij intraveneus, vreselijke ontstekingen bij in de spieren? En het toppunt is dan nog dat het niet eens goed werkzaam is bij paarden! De tubes zijn perfect veilig en ze werken veel beter ook...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:53

Jibbel schreef:
OMG! polly2, is het ooit nog goed gekomen met dat paard?

Ik heb idd wel vaker gehoord dat er risico's aan kleven doordat het rechtstreeks in de bloedbaan terecht komt. ' Lekker' middeltje dus..

Ja...dit dier werd dus zo in de kliniek binnengebracht. Eigenaar wilde even goedkoop ontwormen. Klassiek voorbeeld van hoe goedkoop, duurkoop werd.

Hierbij de links van de genezing:

http://img16.imageshack.us/img16/8694/i ... nezing.jpg

http://img3.imageshack.us/img3/3324/ivomecbeter.jpg

Is uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar dit is de laatste foto die ik heb.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:48

zijn er nog meer ointwormingsmiddelen in een spruit die de DA spuit?
want ik laat mijn paard ook elk half jaar enten door de DA voor wormen, omdat ik bij die van mij met geen mogelijkheid een ontwormings pasta in de mond krijg.
iedereen bij ons op stal doet dat eigenlijk en heb nog nooit iets ernstigs mee gemaakt.
ik laat mijn paard al 5 jaar elk half jaar enten en heeft nooit ergens last van.
alleen weet niet zeker of dat ook ivomec is of iets anders.
t is voor wormen iig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:54

polly2 schreef:

Ik geef het door het voer...
Ivomec is voor schapen en koeien...en voor subcutane gebruik...niet intramusculair of intraveneus!
Zelfs onderhuids kan het bij schapen voor een reactie zorgen.
NOOIT injecteren bij een paard...niet onderhuids,intramusculairen zeker niet intraveneus!

Het helpt ook niet tegen mok....welke dierenarts dat bedacht heeft? :(

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:13

Het kan zijn dat een DA besluit om het te spuiten tegen schurftmijten die de oorzaak kunnen zijn van mok die maar niet over gaat.
De DA spuit het dan dus niet tegen de mok, maar tegen de schurftmijten die de genezing van de mok belemmeren.
Maar daarmee blijft het een gevaarlijk middel bij paarden. Schurftmijten zijn ook anders te behandelen.

Ivomec wordt ook wel eens oraal ingegeven bij cavia's als ze hardnekkige schurft hebben. 1 druppeltje....want meer is gevaarlijk.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:17

Ivermectine spuiten is voor koeien, maar is niet geregistreerd voor paarden!
Domme, domme veearts!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:23

Ik weet dat het bij Trekpaarden vaak gespoten wordt, voor schurftmijt. Helaas dus wel met dit soort risico's.
Waar dierenartsen niet voor waarschuwen helaas...
Zo zijn er tog van middeltjes waarvan regelmatig drastische afloop bekend is en waaarvoor niet gewaarschuwd wordt.
( zo heeft mijn merrie tijden geleden een spuitje Bedozane gehad, pijnstiller welke dagelijks bij paarden gebruikt wordt. Alleen komt er regelmatig een ernstige allergische reactie op, zo ook mijn paard. Godzij dank op het nippertje gered, maar ook hier was reactie van DA:' tsja, ik waarschuwd niet van tevoren, omdat het zó weinig voor komt' , wat dus niet zo weinig blijkt te zijn)

Overigens blijf ik erbij dat mok en mijten etc vaak van binnenuit behandeld moet worden, niet met een spuitje wat daar heel niet voor bedoeld is. Alleen jammer dat veel DA daar anders over denken

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:44

Das echt onzin, behandelen tegen schurft mijten. Ten eerste komt dat bijlang zo vaak niet voor bij paarden en ten tweede werkt het gewoon zo goed als niet! Zelfs bij koeien wordt het daar niet vaak voor gebruikt, die mijten zitten namelijk in de bovenste huidlagen en waarom in godsnaam zou je een paard volledig lichamelijk behandelen om enkel de bovenste huidlagen mee te krijgen? Zelfs bij koeien wordt een pour on middel gebruikt tegen schurft. Ivomec is nooit een behandeling tegen schurft bij koeien, daarmee krijg je het echt niet weg. Waarom dan gebruiken bij paarden, die ten eerste een ander soort schurftmijt hebben, die zeker niet volledig lichamelijk moeten behandeld worden voor een lokaal probleem en waar er dan nog eens zoveel problemen mee kunnen optreden? Ivomec bevat ivermectine, dat zit in 1000 en 1 wormtubes voor het paard ook. Stel dan nog dat het werkt tegen schurft (wat niet zo is), dan kan je toch evengoed een gewone ontwormingspasta geven? Die wel veilig zijn en dan nog een veel werkzamer bij een paard? Dus als die tubes tegen de zogenaamde schurft al niet werken, waarom dan de ivomec wel? Neen, DA's die dit om welke reden dan ook gebruiken, zijn slecht bezig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:47

UltimOo schreef:
zijn er nog meer ointwormingsmiddelen in een spruit die de DA spuit?
want ik laat mijn paard ook elk half jaar enten door de DA voor wormen, omdat ik bij die van mij met geen mogelijkheid een ontwormings pasta in de mond krijg.
iedereen bij ons op stal doet dat eigenlijk en heb nog nooit iets ernstigs mee gemaakt.
ik laat mijn paard al 5 jaar elk half jaar enten en heeft nooit ergens last van.
alleen weet niet zeker of dat ook ivomec is of iets anders.
t is voor wormen iig.

Nee, die bestaan niet. Dus ofwel spuit je DA ivomec, ofwel dectomax. Fout bezig dus. En twee keer per jaar zo behandelen, met een product dat met moeite werkt bij paarden? Wat een onzin. Ze moeten vier keer per jaar worden gedaan en dan liefst met een product dat ook echt werkt voor paarden, namelijk de tubes.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:48

Ik heb mijn paard 1x laten spuiten met ivomec, ik heb mijn DA nog gevraagd in hoeverre de geruchten waar zijn over ivomec en hij deed er erg luchtig over, hij spuit zelfs als zijn goedgekeurde dekhengsten met ivomec. Ik ben na die tijd gaan zoeken op bokt en kwam onder andere de topics tegen die hier ook genoemd worden, ik ben me echt kapot geschrokken! Nooit meer spuit ik mijn paard met ivomec!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:32

JaBa schreef:
Das echt onzin, behandelen tegen schurft mijten. Ten eerste komt dat bijlang zo vaak niet voor bij paarden en ten tweede werkt het gewoon zo goed als niet! Zelfs bij koeien wordt het daar niet vaak voor gebruikt, die mijten zitten namelijk in de bovenste huidlagen en waarom in godsnaam zou je een paard volledig lichamelijk behandelen om enkel de bovenste huidlagen mee te krijgen? Zelfs bij koeien wordt een pour on middel gebruikt tegen schurft. Ivomec is nooit een behandeling tegen schurft bij koeien, daarmee krijg je het echt niet weg. Waarom dan gebruiken bij paarden, die ten eerste een ander soort schurftmijt hebben, die zeker niet volledig lichamelijk moeten behandeld worden voor een lokaal probleem en waar er dan nog eens zoveel problemen mee kunnen optreden? Ivomec bevat ivermectine, dat zit in 1000 en 1 wormtubes voor het paard ook. Stel dan nog dat het werkt tegen schurft (wat niet zo is), dan kan je toch evengoed een gewone ontwormingspasta geven? Die wel veilig zijn en dan nog een veel werkzamer bij een paard? Dus als die tubes tegen de zogenaamde schurft al niet werken, waarom dan de ivomec wel? Neen, DA's die dit om welke reden dan ook gebruiken, zijn slecht bezig.

je vergist je echt :D

Schurftmijt komt weldegelijk voor bij paarden. mijn merrie had daar de mok door gekregen.
Uitwendig behandelen had geen resultaat.
De spuiten hielpen zeker wel maar nu weet ik dat het risico te groot is om het nog eens te durven doen.

maar mijn vraag is dan.....

Waar haalt wat voor DA dan ook het gore lef vandaan een behoorlijk risico te nemen met een paard wat niet de zijne is?
En dat zonder de eigenaar hier eerst over in te lichten???

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:48

Natuurlijk komt schurftmijt voor bij paarden. Maar het is zeldzaam. Mag ik trouwens vragen hoe je dat zo zeker weet? Zonder huidafkrabsel kan je het namelijk niet weten. Maar dat het helpt is waarschijnlijk enkel maar een indruk. Want zoals gezegd, het is ivermectine die je spuit, dan zou een gewone ontworming ook moeten werken. En dat is niet zo, dus ivomec als behandeling werkt net zo min.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:53

huidkrabsel wees mijt uit..
De ivomec in een wormenkuur is zeker niet de ivermectine die in een mok spuit zit. Dus hoe kom jij er bij dat het niet zou werken?
Ivermectine is niet voor niets verboden op paarden, iedere DA is daar van op de hoogte!
De mok en de mijt heelden pas op het moment dat de spuiten gegeven werden, hoezo zou het maar zo lijken als de mok meer dan gehalveerd was??????
Een goede ontworming geef je niet als het dier geen wormen heeft, iedereen weet dat ze dan resistent kunnen raken

ik heb verder ook geen zin in een discussie hier over, laat je even nader informeren over het goedje

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:06

Ik denk dat jij je beter informeert. In ivomec zit ivermectine. Dat is de werkzame stof. De ivermectine die in veel paardenwormspuiten zit, is exact dezelfde werkzame stof. Enkel is die in de tubes in een bewaarmiddel/draagmiddel gebracht die die actieve stof voor paarden beter opneembaar maakt en er voor zorgt dat het in voldoende concentraties kan opgenomen worden. Maar ivermectine is dus de werkzame stof en wordt heel veel gegeven aan paarden via die tubes. Het is ook niet de ivermectine die gevaarlijk is, het is het draagmiddel, dat in ivomec dus niet is aangepast aan het paardenlichaam en dus die heftige reacties kan veroorzaken. Dus als het echt de ivermectine is die zou helpen (wat mogelijk is, want het heeft er een bepaalde werking tegen, maar zeker niet volledig) dan zou een gewone wormtube met ivermectine nog beter moeten gewerkt hebben. En als jij denkt dat je door ivomec te spuiten de eventuele wormen die in je paard zaten nietresistent maakte, dan ben je fout, want zoals gezegd, het is identiek hetzelfde als in wormspuiten, maar met mindere werking. Iedere keer dat je je paard dus ivomec geeft, gaat een klein deel van de wormen die je paard heeft afsterven, maar het grootste deel ga je resistent maken, omdat het middel nu eenmaal niet in voldoende concentraties zal opgenomen worden, wat met een tube wel het geval is. Dus ja, ivomec en wormtubes, beide exact het zelfde werkzame product, nl ivermectine. Maar enkel de tubes zullen een voldoende concentratie halen om goed te werken bij het paard en zijn veilig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:21

JABA....weet je wat???? .........je hebt gelijk :D

TS als ik jou was zou ik de DA er even op aanspreken nu je weet wat voor risico hij heeft genomen met jouw paard.
Hij heeft voor jou even de keus gemaakt een illegaal goedje in te spuiten met alle gevolgen die daar aan hadden kunnen kleven.