IJzers er af en dan? Pijn verzachten hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

IJzers er af en dan? Pijn verzachten hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:48

Mijn paard staat sinds vandaag weer op blote voeten. Hij heeft 2 jaar met ijzers gelopen maar omdat het eigenlijk niet echt meer nodig was en zijn hoeven er door de ijzers minder goed uit begonnen te zien zijn ze er af gehaald.
Daarna liep hij uiteraard gevoelig. De smid zei dat ik de aankomende dagen zijnhoeven af en toe wat kan afspuiten om te koelen.
Maar kan ik nog meer doen om te zorgen dat de gevoeligheid zo snel mogelijk slijt? Hij gaat 's ochtends om 8 uur de wei op dus dat zal ook wel helpen, zeker nu het weer is gaan regenen.
Als het een mens was zou ik hem een paracetamolletje geven voor de pijn maar is er niet iets wat ik mijn paard kan geven?


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:59

Duivelsklauw schijnt ook een soort pijnstiller te zijn, op natuurlijke basis. Ik heb het ooit voor Remy gekregen toen hij kreupel was, en daar reageerde hij heel goed op. Ach gut

Heb het toen bij dierenarts Pijls gehaald. Weet niet meer hoeveel het koste. Let er wel op dat het beperkt houdbaar is !

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:12

Nou, dat mag een weekje duren...
Als het dus eergisteren nog maar is gebeurd, heb je niets om je zorgen over te maken. Dan zou ik zeker niet met pijnstillers enzo gaan werken. Beestje lekker op land laten, en even rustig aan met rijden, niet op het harde. Met het regenachtige weer wat voorspeld wordt, groeien die hoeven zo weer aan.

En als je paard dan weer wat kwiek ter been is, is het verstandig zijn hoeven te harden, door af entoe wel op het harde te lopen.
Sommige paarden blijven trouwens gevoelig, met name die karakters op 'platvoeten', paarden dus met een weinig holle zool.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:55


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 07:18

Ok, ik zal dan wel zijn hoefjes blijven afspoelen met koud water en verder geduld hebben maar ik vind het wel zielig dat hij nu pijn heeft. Voel met een Pablobeul maar ja, het is wel beter als hij weer goed zonder ijzer gaat lopen. En als hij over een tijd nog steeds gevoelig loopt op het harde zijn hoefschoenen misschien een optie. Ik zal vanmiddag foto's maken van hoe zijn hoefjes er nu uitzien (van ervoor heb ik al foto's).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:17

Om 9 uur werd ik gebeld door stal dat ze Pablo niet op wei hadden durven zetten. Hij was heel moiezaam op zijn eten afgekomen en liep heel erg stram en pijnlijk en wou eigenlijk zijn stal niet uitkomen.

Ik ben er maar meteen heen gegaan. Hij stond op 4 benen in zijn stal en was niet vanplan ze ook maar iets te verzetten. Toen ik hem zijn stal uit wilde halen keek hij me echt aan of ik gek was geworden. Uiteindelijk heb ik hem er wel uitgekregen en op de spuitplaats gezet. daar heb ik hem een kwartier afgespoten. Zijn voorbenen waren ook wat dik. Volgens mij heeft hij gewoon de hele nacht op 1 plek gestaan en zich vooral niet verroerd. Arm beest.
Na het afspuiten waren zijn benen wat minder dik en zijn we naar de wei gestrompeld, moet je helaas een stukje over het harde.

In de wei liep hij rustig stappend naar achteren waar de rest van groep ook stond. na anderhalf uur ben ik weer gaan kijken en stond hij nog achteraan. Hij blijftzoveel mogelijkop 1 plek staan maar stapt wel wat. Zijn voorbenen waren nog wel wat dik maar minder dik dan vanmorgen.

Ik haal hem vanmiddag zelf van wei en dan laat ik hem even inde binnebak, daar ligt een hele zachte bodem. Eens kijken of hij daar wat wil stappen. Daarna zal ik hem weer afspuiten en vanavond dan nog een keer.

Na hoeveel dagen moet het minder pijn gaan doen?

Filmpje van hoe hij nu stapt in de wei (deed hij niet vrijwillig maar ik sta hem toe te schreeuwen dat hij MOET stappen)
http://home.hetnet.nl/~katrienpablo/jun ... V01976.MPG

Foto's van voor en na de ijzers er afhalen:

Voor, nog met ijzers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

En na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:21

Kun je hem niet buiten laten lopen?
Hoe meer hij loopt hoe beter, dan komt de bloedstroom goed op gang en zal hij eerder van zijn pijnlijke voeten af zijn.

Bij mijn haflinger heeft het ook wel ff geduurd voor hij goed liep.
Mijn hoefsmid zei dat het wel ff kon duren(wist ikzelf ook) maar als ze niet gaan kreupelen kan het niet zoveel kwaad.

Met een week of 4 moeten ze probleem loos in de bak kunnen lopen.

Heb je al eens aan hoefschoenen gedacht.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:24

Cowgirl schreef:
Kun je hem niet buiten laten lopen?

Hij staat nu opwei maar hij kan daar niet dag en nacht op blijven staan (wordt hij hysterisch en er is 's nachts geen toezicht en wel rare lui).

Citaat:
Heb je al eens aan hoefschoenen gedacht.

Ja zeker, maar dat zal nu ook wel zeer doen? Ik heb iig net wel zijn maten opgemeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-03 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:37

Hoefschoenen doen geen zeer hoor, die vergemakkelijken de overstap alleen maar. De mijne is in februari ontzijzerd en liep de eerste weken ook vreselijk moeilijk. Iedere dag met water spoelen en aan de hand stappen over het harde heeft een hele hoop geholpen. En je ijzerloze paard een modderpoeltje geven zodat de hoeven iedere dag vocht krijgen is ook heel goed.
Op http://groups.yahoo.com/group/NatPaard/messages kun je ook heel veel vinden over rijden zonder ijzers/hoefschoenen/Strasser ed. Hier komen veel "ijzerlozen" Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:29

geef hem eens een paar dagen euqipadozone

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:33

Enig idee hoe het komt dat hij gevoelig is? Ik hoor dat zo vaak, hebben de hoefsmeden daar ook een oorzaak voor?

Bij mijn draverhengst halen we altijd vlak voor de koers de ijzers eraf, die loopt dus op zijn blote voeten op topsnelheid op een verharde baan, en is nooit gevoelig aan zijn voeten. Twee dagen later gaan de ijzers er dan weer onder, tot aan de volgende koers 3 weken later.

Extremely rare and Beyond Compare

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:19

Duivelsklauw werkt echt super als pijnstiller hoor. Als mijn hond door overbelasting onregelmatig loopt (is al 12 met de energie van een tweejarige Frusty , moet dus goed tegen zichzelf beschermd worden, maar desondanks speelt hij soms teveel), dan zet ik thee van wat duivelsklauw, laat het afkoelen en geef hem twee kopjes in z'n bak met een broodje erdoorheen. Dat vraatzuchtige geval van mij vind het heerlijk, maar ik heb geen idee of paarden het gemakkelijk eten/drinken.

Het werkt altijd binnen een paar uur en soms geef ik het na twee dagen nog een keer. Je kunt gedroogde duivelsklauw bij ons in het kruidenwinkeltje halen, ik heb geen idee of het overal verkrijgbaar is.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:39

Ff een ervarings-verhaaltje, misschien heb je daar wat aan:
Nadat de ijzers eronderuit gehaald werden bij mijn paardje heeft ze ongeveer 1 week heel erg stijf gelopen. Ze leek supergevoelig op harde grond en in de wei wilde ze ook niet uit zichzelf bewegen. Ze was vooral heel erg stijf in haar spieren, overal spierpijn (harde schouderspieren). Na een week was dat over en liep ze ook niet meer gevoelig over steentjes.

Wacht het gewoon even af. Probeer haar wel zoveel mogelijk te laten bewegen, om de doorbloeding op gang te houden en stijve spieren wat losser te maken, verkrampen in een vaste houding is nooit goed.

Wat ik verder nog aan de hoeven zie: ondanks dat de hoef aan de voorkant erg wijd uitloopt, zijn de hielen behoorlijk gecontraheerd (versmald dus) Hopelijk gaat dit nu zonder ijzers vanzelf weer goedkomen. Veel succes ermee! En wanhoop niet: mijn paardje liep al na een week weer goed en loopt nu, na 2 maanden zonder ijzers weer bijna 100% goed (na 1,5 jaar kreupel zijn met ijzers...)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:59

Volgens mij doet het vandaagalietsje minder pijn. Hij had lekker gelegen en liep iets sneller naar de spuitplaats. En daarna ging hij in ee drafje de wei over naar zijn vriendjes. Hij deed eerst een paar passen galop maar ging snel over naar de draf (normaal gaat hij bokkend en springend in galop naar de groep). Hij strompelt nog heel erg en het ziet er niet uit hoe hij loopt maar ik denk wel dat het al wat beter gaat. Even volhouden dus.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:28

Hallo, ik heb bij mijn paard ca 2 jaar geleden haar voorijzers laten verwijderen, ze is net als jouw paard, erg kort bekapt om scheuren door de oude hoefnagel-gaten te voorkomen.
Het heeft bij haar ca 2 weken geduurd tot ze weer prettig op haar benen stond, maar dit komt ook door de veranderde hoefstand waar ze aan moeten wennen, en het korte bekappen wat weer een beetje moet aangroeien.
Ik heb in die tijd alleen een paar rondjes met haar gestapt, en verder vooral op zachte bodem houden.
Nu is mijn paard altijd gevoelig op de hoeven, en als ze nu naar de smid is geweest laat ik haar eerst 1 dag stilstaan, (op 1 rondje stappen na), en dan nog 1 à2 dagen rustig aan op zachte bodem, hierna kan ik meestal weer gewoon rijden.
Ook heeft mijn paard na bekappen iets dikkere benen, vooral in de kootholte voel je een vochtophoping, dit komt door de nieuwe stand van de hoeven, waardoor de pezen weer iets anders gebruikt worden.
Is allemaal niet ernstig, maar ziet er niet leuk uit.

Denk maar aan jezelf als je met blote voeten over grind loopt, is ook niet echt prettig, maar als je eraan bent gewend heb je er geen last meer van.

Hoop dat dit verhaal je wat helpt.

Groetjes
Tamara

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:03

ik zat ook gelijk aan hoefschoenen te denken, dat kan de overgang wat makkelijker maken! want in principe kan hij er wel last van hebben maar dat hij dan ook niet meer wil lopen lijkt mij een beetje té...
gaat het inmiddels al wel wat beter?

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:54

Even een update Haha!
Intussen loopt Pablo weer vrolijk rond. Op het verharde loopt hij nog wat voorzichtig maar op de wei en in de bak is hij weer de oude. Hij rent lekker rond enals hij uit de bak komt loopt hij gewoon door, schrikt niet meer als hij dan op het verharde staat maar wnadeld gewoon door.
Morgen ga ik weer vor het eerst er even op en eind deze week komen er een paar hoefschoenen om eens te kijken of dat bevalt.
De hoeven zien er nu nog super uit, er is bijna niks afgescheurd alleen als je goed kijkt zie je een klein brokkeltje wat is afgescheurd onder een nagelgat bij 1 achterhoef.
Voorlopig blijf ik de hoeven nog dagelijks goed nat houden maar ik heb er nu het volste vertrouwen in dat het goed gaat komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fenders, Ghazella, GoogleAdsense, Linde_C, nadcha, Raineri, ryukapple en 29 bezoekers