Wondbehandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wondbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 21:56

Mijn paard heeft vandaag "ruzie" gehad met een ander paard in de wei. Hij heeft hieraan een zeer grote schaafwond aan zijn schouder en een grote wond op de plaatst waar het dekje komt te zitten. Heeft er iemand een goede tip waarmee ik dit het beste kan behandelen en hoe dit het snelste geneest?? Ik heb ze vandaag gewassen met betadineshampoo en daarna acedermspray erop gedaan.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:36

je kunt er tea tree op smeren, dit werkt helend en ontzmettend

de grote wond zou ik in laten met groene leem, en dan om de 2 uur erop en eraf, ook in de leem kun je teatree doen,
maar je zit dan met het bestellen ervan bij de silverlinde ofzo. terwijl je het nu nodig hebt, al sje iemand kent die dit in huis heeft dan zal ik dit gebruiken.

succes ermee

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:14

Ik zou er niks mee doen. Beetje schoonmaken en er een korstje op laten komen... De wond is toch niet diep?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:17

Heb ook enig vertrouwen in het zelfherstellend vermogen van een paard in de wei Haha!.

Vorige week (terwijl wij op vakantie waren Boos!) is ons paard flink gebeten in zn lies en achter zn voorbeen. De paardenoppasser heeft er toen blauwsel op gespoten (en geregeld dat de dader in een andere wei kwam te staan Haha!).

Nu, 1 week later, ziet het er heel mooi uit. Het is mooi dicht, er zat een grote korst die er al is afgevallen. Op de kale, rode plek smeer ik elke dag Calendula zalf. Elke dag dat ik kom vind ik de plek er beter uit zien.

Vergelijkbare plekken die moeten genezen terwijl het paard op stal staat hebben een veel langzamer verloop (minder beweging, minder frisse lucht bij de wond, kans op infecties doordat er mest in kan komen).

Vanavond maar weer eens kijken of we kunnen rijden Lachen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:26

Ik doe er ook nooit wat mee. idd blauwsel en laat maar lopen hoor.....Op het land kan dat geen kwaad

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:11

Persoonlijk ben ik geen acederm van, betadine poederspray had ik erop gedaan wassen is wel prima, voor de rest zou ik het zo laten, geneest het het snelst en ff niet rijden denk ik, want dan blijft het open gaan, succes

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:11

hahaha ik bedoel fan, foutje

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:14

Mijn paard had een gat in zijn been en dat heb ik behandeld met groene leem en 2x daags afspuiten. Ziet er nu keurig uit. Schaafwonden doe ik nooit iets mee.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:19

shaneen mag ik vragen waarom je niet van acederm houd??

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:18

Ik mak het schoon met betadine laat het drogen en doe er calendula zalf op wordt het niet hard maar blijft het weefsel wat zachter zodat er geen litteken vorming komt en de haren er weer terug op kunnen komen mijn pard is dus vorige week flink te pakken genomen en er zitten nu al weer haren op de wonden en dan praat ik niet over kleintjes.
succes ermee
Gr.Danie

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:22

Ik doe altijd (afhankelijk van de grote en diepte van de wond) acederm of betadine zalf erop. En als het eenmaal dicht is uierzalf erop smeren zodat de haren weer snel terug komen Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:02

ik zou de (schaaf) wond uitspoelen met schoon water.1 malig betadine erop .(ligt er natuurlijk aan hoe groot en diep de wond is maar nu praat ik over een klein (schaaf) wondje)verder hou ik het goed in de gaten maar doe er niets mee.

is het nou een gapende schaaf wond die niet erg diep is of groot en niet heeft gebloed dan zou ik het schoon maken ,betadine 1 malig er op en daar na 3 x daags in smeren met uienzalf.(dit om uitdrogen van de wond randen te voorkomen en hierdoor het genezings proces te versnellen.)

als ik het toch dieper vind dan een schaafwond of het vuil kan er niet uit gespoeld worden of het voelt erg warm aan om de wond laat ik de da komen voor zo ie zo een tetanusprik of anders een antibiotica kuur.

het wondje zit bij jouw onder het shabrak he.dan zou ik even niet rijden om dat je op die manier steeds het nieuw gevormde weefsel kapot maakt.het paard moet wel blijven lopen. dus misschien zonder zadel als je niet op het wondje zit en anders longeren ofzo.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:08

ik gebruik altijd lotagen. kun je alleen bij de VA halen. kan het op open wonden smeren enz. ideaal spul.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:22

Ik gebruik voor alle wonden (ook de hele diepe) Vulketan-gel, ook van de DA. Wel eerst goed schoonmaken met betadine-shampoo.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:39

Ik doe er alleen wat betadine op (en een beetje schoonmaken natuurlijk) en dat was het dan.
Laat de natuur z'n gang maar gaan. Zolang er bloed uit stroomt stroomt er in elk geval niets in. En veel wondspray's dekken de wond alleen maar af waardoor het lichaam nog meer anti-lichamen moet vormen omdat de wondspray ook gezien wordt als lichaamsvreemde stof. En daar maak je natuurlijk ook antilichamen voor.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:17

Ook ik maak de wond de eerste keer schoon met betadine,als het schoon blijft en oppervlakkig is niets meer aan doen,anders ook wat calendula emulsie voor een mooiere genezing van de wond .

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:56

Zolang het open is schonhouden en acederm wanneer er een korstje op komt niets meer aan doen