Diarree, paard kan niet blijven staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Diarree, paard kan niet blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:12

Hallo allemaal,
Ik ben nu op stal bij kennissen en er is een paard ziek, hij heeft verschrikkelijke diarree sinds gisteren, drinkt wel veel water maar raakt nu zijn hooi niet meer aan, daarbij gaat hij steeds liggen of als hij staat ontlast hij steeds een ander been. Zoals je ziet woon ik in Tunesie, een veearts is niet te bereiken momenteel. Mogelijke oorzaken: hij is onlangs van box veranderd, het hooi dat ze altijd gaven is niet meer verkrijgbaar en ze hebben dus vorige week een andere kwaliteit moeten kopen. Wat kunnen we doen??

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:17

Misschien elektrolyten aan het water toevoegen voor nu? Verder weet ik het ook niet, maar daar knapt hij misschien vast iets van op. Wanneer zou een dierenarts kunnen komen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:20

In iedergeval isoleren van de andere paarden...
Kan besmettelijk zijn, dus niet van dit paard naar andere paarden gaan.
(hoeft dus niet besmettelijk te zijn, maar beter voor niets voorzichtig, dan dat je straks meer zieke paarden hebt.)

Bak voor stal om je laarzen te onstmetten. (ook riek, kruiwagen etc... emmers... schoon...)

Paard al getemperatuurd?

Electrolyten in water kan helpen, echter dan moet het paard dat water nog wel lusten!
Vaak drinken ze het niet meer als er raar smaakje aan zit.

En blijven proberen dierenarts te pakken te krijgen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:24

Hier is in de winkels slechts een soort zout te vinden, en een kant en klare elektrolytenmix hebben ze hier niet voor zover ik weet (in ieder geval zeker niet voor paarden), is gewoon keukenzout geven goed dan of juist niet? Er bestaat hier wel iets als een veearts maar die hebben weinig ervaring met paarden, vnml met koeien en honden en geiten.. We hebben er tot dusver nog geen kunnen bereiken, en de eigenaren van het paard zijn momenteel ook niet hier helaas.
Hij probeert nu steeds achteruit te lopen, maar elke keer als hij de muur raakt draait hij zich om en loopt de andere kant op achteruit..

Sjolvir bedankt, ik ga wat ervan proberen door te krijgen hier.. er staan nog veel meer paarden..

Mercedesss

Re: Diarree, paard kan niet blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:30

Oh, ik denk eerder aan koliek, mijn paard ging ook achteruit lopen toen ze koliek had, probeer een arts te vinden die toch kan komen!

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:32

Paarden lopen vaker achteruit als ze pijn hebben. Ook kunnen ze van de pijn gaan flemen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:36

De veearts komt over 2 a 3 uur! Bedankt allemaal, hou jullie op d ehoogte

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:53

Koliek is buikpijn..
Bij diarree kan je heel goed buikpijn hebben.
(aangezien er bij diarree toch ook iets mis gaat met je darmen...)

achteruit lopen kan een uiting zijn van pijn, maar ook rollen, slaan, je laten vallen, gaan zitten als een hond, op je rug gaan liggen etc..
Het ene paard uit dat anders dan de andere en soms uit het zich anders afh. van de oorzaak.

Gelukkig dat je de dierenarts hebt kunnen bereiken.

(overigens moet je bij diaree soort o.r. ace maken, netzoiets als voor baby's in zakjes zit (en voor volwassen mensen) het is een oplossing van suiker en zout in een bepaalde verhouding in water. )
Maar zou de dierenarts gewoon afwachten.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 14:05

Het lijkt toch een soort van koliek te zijn ja, hier komen bijna enkel verstoppings kolieken voor en dan nog maar zelden, paarden zijn niet vaak ziek eigenlijk. Zn gedrag is weer verandert, probeert te rollen en zich tegen de muur aan te gooien.. Op telefonisch aanraden van de dierenarts heeft hij een kalmerende injectie gehad, hopen dat de DA snel komt nu.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:42

Hoe is het nu?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 08:32

Hmm de DA was geweest gisteren, heeft nog een injectie gegeven en daarna een halve liter parafine olie gegeven, hij zei dat het waarschijnlijk gaskoliek was en dat hij er verder ook niets aan kon doen, ik ga zo weer even kijken, was gisterenmiddag om 6 uur daar vertrokken en toen was er nog geen verbetering zichtbaar..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:22

Ik zal voor je duimen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:26

lakshmi schreef:
Hmm de DA was geweest gisteren, heeft nog een injectie gegeven en daarna een halve liter parafine olie gegeven, hij zei dat het waarschijnlijk gaskoliek was en dat hij er verder ook niets aan kon doen, ik ga zo weer even kijken, was gisterenmiddag om 6 uur daar vertrokken en toen was er nog geen verbetering zichtbaar..

Gaskoliek !!! en dan Parafine ?? heel vreemd ..

Onze veearts geeft gewoon een darm/spierontapanner en hup half uurtje longeren aan het halster zodat het gas eruit kan ..

Ik hoop wel dat ie snel beter word !! :(:)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:52

Tsja ze hebben hier zo hun methodes... Soms begrijp je er echt niets van, van andere locals heeft de eigenaar de tip gekregen het paard maar een dag of twee vastgebonden te laten staan zodat hij niet kan liggen?! En weer iemand anders zei dat hij hem met azijn moet wassen en dan een deken opdoen (het is een dikke 40 graden nu.....)
Anyway, het paard in kwestie zag er al een stuk beter uit vanochtend, hij lijkt nog wat moe van alles, ze hebben steeds met hem gewandeld, nu lijkt het beter te gaan. Hij begon al weer typische hengstentrekjes te vertonen, liep stampend en schreeuwend langs een merrie en staat weer redelijk op zn benen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:59

Mss zit er iets in het eten aan planten waar het paardje niet tegen kan? Dat zou ik als enige kunnen bedenken. Met hooien een giftige in het hooi terechtgekomen. Hooi wat ze nu hebben dus even checken?
Niet leuk om te zien denk ik!