Schimmel of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Schimmel of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:44

Hoi,

sinds een paar weken heeft mijn pony last van zijn oor. De veearts is ondertussen al drie keer geweest en elke keer verandert hun mening over wat het nou is waar hij last van heeft.

Het is begonnen als korstjes in de oren, waarschijnlijk als gevolg van steekvliegjes.
Na een paar weken is dat gaan ontsteken - oor warm. Toen heb ik een creme gekregen en af en toe gewassen met betadineshampoo.

Mijn andere pony had het ook (allebei in een oor) en daar is het met bovenstaande methode weggegaan.

Maar, Saros is begonnen met schuren, en daardoor heeft hij kale plekken ontwikkeld. Eerst alleen rond zijn oor, veearts nog een keer erbij gehad en toen heeft hij een nieuwe (steroiden) creme gekregen.

Helaas hielp dat niet, en afgelopen zondag is de veearts weer geweest (ik was er toen zelf niet).
Nu denken ze dat het toch een schimmel is, hij heeft weer shampoo en antibiotica gekregen.

Ik geef het nog een dag of twee en als er dan geen duidelijke verbetering is dan laat ik een schraapsel en bloed onderzoeken. Maar misschien heeft hier iemand het eerder gezien.

Wat ik me dus afvraag, kunnen deze plekken ontstaan door alleen schuren/krabben vanwege jeuk, of is hier meer aan de hand? Er loopt dus ook nog een andere pony bij, en die heeft nergens last van.

Het zit alleen aan deze kant. Hij heeft ook geen last gehad in het andere oor.
Afbeelding

Afbeelding

Er beginnen nu ook plekjes op zijn hals te ontstaan.
Afbeelding

Hij heeft nu deze shampoo:
Afbeelding

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:49

Jeetje Gemaa, wat ziet hij eruit :oo Deze plekken kunnen idd ontstaan a.g.v. schuren. Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft en hij er snel weer vanaf zal zijn :(:)

Wat ik alleen niet snap: als er verdenking schimmel is, waarom heeft hij dan geen Imaverol? Is dat niet verkrijgbaar in Engeland?

edit: in deze shampoo zit chloorhexadine en Miconazol. Miconazol is tegen de schimmel, maar ik zou denk ik toch Ivomec (Imaverol) gebruiken. Bij mijn weet is dit middel ook niet geregistreerd voor paarden? Maar alleen voor honden.
Edit2: na wat uitgebreider googlen zie ik dat het idd ook voor paarden te gebruiken is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:30

die korstjes in de oren..wat voor kleur hadden die?
weet je dat ook?

ohw en hele domme vraag hoor,maar zitten er konijnen/katten/honden in de buurt?
deze dieren kunnen last hebben van oormijt en die kunnen ze overdragen naar paarden

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:33

even wassen met imaverol..
als je bij de dierenspeciaalzaak zecht dat het voor je hond is krijg je het zo mee ( voor paarden moet het tegenwoordig op recept )
maar ook verkrijgbaar bij je da..

vindt het toch gek dat dit niet gelijk gezegt is maar goed.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:37

volgens mij is dat idd schimmel..

plekken op het gezicht, zijn ook veel voorkomende plekken.
Je moet er verdunde Imaverol op doen..
Altijd bij ons (halve) Fries gedaan, werkte perfect

en Baat het niet Schaad het niet

gemske

Re: Schimmel of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 15:44

Ik zit in Engeland ik weet niet of ze hier veel met imaverol werken.
Ik heb nu wel een schimmelshampoo, zie foto.

De pony's staan in een wei waar ook veel konijnen komen (sta vaak halve gaten dicht te trappen), er loopt een hond en kan goed mogelijk zijn dat er ook vossen rondlopen.

Overigens zag ik net een interessant stukje over oogstmijt in het ZE topic. Die heb ik volgens mij laatst zien lopen, maar verder niet op gelet omdat het duidelijk geen teken waren...

Ik kan me niet herinneren dat de korstjes in de oren een speciale kleur hadden, de VA dacht dat het vooral opgedroogd bloed was. Er zitten hier ook van die ZE mugjes die ze proberen te steken.

De korstjes zitten trouwens vooral langs de rand van de oren.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:18

Gemma, Ivomec werkt ook tegen mijten, schurft e.d. en is meer breedspectrum dan miconazol die voornamelijk tegen schimmels werkt (bv: ringworm)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:19

witte korstjes kunnen soms namelijk ook voorkomen,dan is heeet het in het engels oral plague,maar dat is dit dus niet.
oormijt zou kunnen,maar dan zie je ook heel duidelijk dat het oor jeukt en dat ze wel schudden met het hoofd.
maar als je een soort mijt hebt zien lopen zou het heel goed kunnen dat je dier daar last van heeft.
imaverol helpt daar in elk geval niet tegen en ik weet zo niet wat ze in engeland gebruiken.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:36

Hoi, ik zag je berichtje in het ZE topic...

Dit ziet er heftig uit... Het lijkt wel enigszins op de plekken die mijn paard had alleen zijn die bij jou paard veel groter... het zou misschien herfstmijt kunnen zijn maar dit weet ik niet zeker...

Heeft hij veel jeuk? Heeft hij ook bultjes op de (onder)benen ofzo? Dit heeft mijn paard namelijk wel en hij heeft nu ook overal bulten maar dat zie ik bij je paard niet...

Die rode beestjes kunnen misschien wel fluweelmijten zijn, dit zijn volwassen oogst/herfstmijten. Zij zijn volgens mij niet schadelijk, maar de larven (die zullen er dus vast ook wel zitten) wel maar die kun je met het blote oog niet zien...

Dit schijnt niet echt een voor de hand liggende oorzaak van huidproblemen te zijn, want vorig jaar hadden mijn paard en nog een paar paarden op stal ook herfstmijt en toen hebben we wel 5 dierenartsen ofzo op stal gehad maar die wisten het ook allemaal niet... We dachten eerst zelf dat ze zonnebrand hadden ofzo en de dierenartsen dachten aan een infectie dus ze hebben antibiotica gekregen enzo. Zolang ze antibiotica kregen werd het minder maar zodra de kuur was afgelopen kwam het weer net zo erg terug. We hebben toen een maand lang het paard van een dierenarts op stal gehad en die kreeg het ook meteen, dus zij is er toen uiteindelijk achter gekomen wat het was (helaas was dat pas toen het alweer bijna weg was :P ) Wat ik hiermee wil zeggen is dat de dierenarts het misschien niet uit zichzelf zal verzinnen dus misschien moet je er even naar vragen ofzo?

Mijn paard ziet er inmiddels erg slecht uit (Plekken op het hoofd, tot bloedens toe, overal bulten op zijn lijf, wondjes op de benen en hij heeft nu zelfs haaruitval op de benen...) Ik zal morgen wat foto's maken en die hier en in het ZE topic plaatsen zodat je ze zelf eens kunt vergelijken....

Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt... Ik denk dat het het beste is om aan de dierenarts te vragen of dit van herfstmijt zou kunnen komen... Heel veel succes ermee!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:25

Dank allemaal voor jullie adviezen!
Ik heb imaverol besteld, en ook dit: Camrosa

Dan heb ik in ieder geval vast wat in huis voor als de antibiotica op is donderdag.

Elle_horse, dank je wel voor je uitgebreide bericht. Mijn paardje heeft geen bultjes op de benen, wel veel jeuk aan zijn hoofd (gehad).
Hoe hebben ze bij jullie paarden uiteindelijk ontdekt dat het herfstmijt was?

Ik ben een paar dagen weggeweest, de mensen op stal zeggen dat de plekken rustiger zijn geworden. Het is niet (meer) open en ook niet meer warm. Hij lijkt niet veel meer te schuren nu. Dus ofwel de shampoo ofwel de antibiotica doet iets...

Mijn pony's hebben trouwens drie weken geleden bij het eerste VA bezoek allebei een injectie Dectomax (doramectine) gehad, google zegt dat dat ook tegen mijten moet zijn. Zou dat betekenen dat het nu geen mijt meer kan zijn?

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:29

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:29

Het lijkt alsof jouw paard verschillende kleine plekjes heeft eLLe_horse, klopt dat? De bulten die jij omschrijft heb ik ook niet gezien.

Het gaat langzaam beter met Saros lijkt het. Hij schuurt niet meer (alleen nog voor de lol aan mij :) ) en de plekken zien er rustig uit.
De antibiotica is nu op dus ik ben benieuwd of ik daar verschil in ga merken. Ik ga het wassen met de shampoo nu ook even afbouwen, mocht het nu weer erger worden ga ik eerst eens met imaverol aan de gang.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:38

Mijn paard heeft inderdaad verschillende kleine plekken, bij lange na niet zo groot als die bij jou paard...

Gelukkig is het nu al wat beter, ik hoop voor je dat het zo blijft nu de antibiotica kuur is afgelopen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:26

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 23:44

Wow daar staat een hoop info ellepel... wel moeilijk te lezen met alle medische termen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:43

ja dat zag ik ook, komt er op neer dat het vast te stellen is door een huid biopt te nemen

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:15

Inderdaad een vrij moeilijk te lezen stukje, hoe kom je hier eigenlijk bij ellepel? Heb je dit wel eens eerder bij een paard gezien?

Wat ik zo zie op de foto die bij de tekst staat, lijkt wel op wat mijn paard heeft, maar ik ben er vrij zeker van dat het veroorzaakt is door herfstmijt... De paarden die op die wei gingen kregen het allemaal binnen enkele dagen en zodra ik mijn paard op een andere wei had gezet namen de symptomen na een dag al aanzienlijk af. Daarnaast zijn bij een aantal paarden ook oranje puntjes op het hoofd te zien (de mijten)...

@gemske: gaat het inmiddels al weer wat beter met je paard?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:40

eLLe_horse schreef:
@gemske: gaat het inmiddels al weer wat beter met je paard?

Dank je :) Ja het gaat een stuk beter nu. Ik heb een week gewassen met de shampoo van het plaatje in mijn eerste post. Daarna nog drie keer (met tussenpozen) met imaverol.

De plekken worden weer mooi donker en volgens mij is het haar weer aan het groeien, de restjes schilfers zijn nu los aan het laten dus daar heeft hij nog wel iets jeuk aan maar verder gaat het prima.
Ik zal een dezer dagen nog wat foto's maken.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:41

Zoals beloofd, hier een nieuwe foto van zijn hoofd. Een stuk beter toch?

Afbeelding

Wel heb ik gemerkt dat na het wassen met imaverol er veel schilfers uit zijn manenkam zijn gekomen, zie foto hieronder. Ik heb de manenkam goed ingemasseerd met de shampoo (verdund).
Dit is de andere kant dan waar hij de kale plekken had.
Hij heeft altijd wel wat schilfers gehad in zijn manen, maar nog nooit zoveel. Hij heeft er geen jeuk aan. Moet ik hier op letten of is dit juist goed dat het er nu uit komt?

Afbeelding