*rijden op paard dat chronisch bevangen is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-01 09:18

Een vraag aan dhr Offereins en Wil en ieder ander die wil reageren. Mijn paard is twee maanden geleden bevangen geraakt en heeft een lichte kanteling (rontgenfotos genomen). Het gaat nu best goed met haar maar loopt wat scheppend ivm de kanteling en is soms wat onregelmatig maar ze rent en doet weer vrolijk in de wei. Ze heeft nu ijzers met silliconen en pad. Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre kan ik dit paard nog berijden? Ik was weer begonnen met 20 min stappen en een klein beetje draven ongeveer 4 tot 5 keer per week op zachte ondergrond (ze loopt heel de dag buiten) en dat ging eigenlijk heel goed alleen vorige week was ze kreupel aan een been en moest ze heel de week op rust met Vedaprofen pasta. doe ik er eigenlijk wel goed aan om dit paard te rijden en is het mogelijk dat ze ooit nog op harde ondergrond kan lopen? Kan ik er niet beter onbelast laten lopen longeren of mee wandelen want ik vraag me af of ik haar er een plezier mee doe om te rijden hoewel ze natuurlijk toch haar beweging moet hebben.


Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 09:23

Misschien niet direct een concreet antwoord op je vraag maar ik ken een pony die verkocht was "voor de dood" vanwege bevangen en niet meer te genezen. Iemand heeft hem toen bij die handelaar gekocht en een jaar op de wei gezet (een schrale wei waarschijnlijk). De pony is later terug bereden, er is mee gesprongen, gewandeld, wedstrijd gereden, alles. Ondertussen is hij zeker al meer dan 25 jaar en dartelt nog vrolijk rond.

groetjes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-01 10:03

Maar waarschijnlijk had deze pony denk ik geen kanteling waardoor zijn gangwerk niet is veranderd.
Maar toch bedankt voor je reactie.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:30

Een gekanteld hoefbeen zorgt vaa voor een zeer gevoelige zool.
De hoefwand in het toongedeelte groeid sterk naar voor en er ontstaat een dikkere witte lijn (aanhechtingsgebied van wand en hoeflederhuid, zeg maar nagelbed).
Ik ga er van uit dat je paard alleen van voor bevangen staat.

Als je paard dik en rond is en dat vinden wij goed dan heeft hij daar nu erg veel problemen mee wat dat geeft alleen extra druk op de zool en spanning in de pezen, het is niet erg om hem een jaar 40 kg te laten afvallen. en in die zelfde tijd groeit de hoefwand één keer helemaal af van kroonrand naar draagrand.

Als je paard nu al weer vrolijk in de wei kan rond lopen en af en toe kreupel gaat, ben je eigenlijk al op de goede weg.

Geef je hoefsmid wat vaker de opdracht er iets aan te doen (5 tot 6 weken) immers de wand groeit nu ook sneller, er is dan ook wat vaker deskundige hulp die je kan vertellen wat je wel en niet met je paard voor oefeningen moet doen. Laat je hoefsmid die foto's ook zien.

Persoonlijk vind ik dat dit paard zoveel mogelijk moet bewegen zodat het hoefmechanisme zoveel mogelijk zijn werk kan doen, werkt genezing bevorderend.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:54

Hoi,
Ik heb hier een pony staan die door mijn dochter wordt gereden. Ze is bij de vorige eigenaar bevangen geweest, gekanteld hoefbeen met nog steeds die dikke rand waar Wil over spreekt. Ze loopt vrolijk voor de kar, wordt gereden in de bak en in het land zonder een centje last. Ze heeft ook altijd wedstrijden gelopen.
Ze staat wel op ijzers met zooltje en siliconen maar geniet volop van het leven. Veel succes!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 07:08

Bedankt voor jullie reacties

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 11:13

Ik heb ook een paard die bevangen geweest is. Haar hoeven hebben een beetje het 'strijkijzer'model en ze heeft platvoeten (weinig holte onder de zool). Omdat ik beslist geen ijzers wilde (slechte doorbloeding, die je juist nu zo nodig hebt) heb ik schoenen voor haar gekocht. Ze loopt nu weer als jong ding zonder problemen OOK over harde ondergrond.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Brittneyx, Druif_01, Facebook, lanouska, nadcha, NatasjaV, sunny43, Suzysuze, WillemijnL en 19 bezoekers