Wie is er is opgelicht door DA met klinisch keuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Wie is er is opgelicht door DA met klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 09:32

Hallo allemaal,

Vraagje, wie is er wel eens opgelicht door een DA tijdens het kopen van een paard met de klinische keuring... Dit vraag ik omdat ik zelf niet bij de keuring van mijn waarschijnlijk nieuwe paardje bij ben geweest... Ik heb wel zijn tel. nr moet hem dus nog bellen.

Groeten


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:41

Kan je de foto's niet opvragen en die aan je eigen dierenarts tonen?
De meeste (grotere) klinieken kunnen het zich niet permitteren op te lichten. Die hebben een naam hoog te houden.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:48

Nou ik heb ook wel eens mijn vraagtekens gehad bij een keuring.
Ik had bij een manegeeigenaar gevraagd een goede pony voor mijn dochters te zoeken(hij was ook handelaar).
Hij kwam een paar keer terug met een pony die mij niet aanstond maar de derde keer had hij een leuk beestje.
We hebben gereden etc.maar om een lang verhaal kort te maken de DA werd geroepen voor een keuring,
Hij zou er om 12uur zijn maar toen ik om 11.45 kwam was hij al geweest.
De pony was helemaal goed gekeurd,en ik kreeg het keuringsverslag gewoon ondertekend aangereikt.
Wat mij niet opviel was dat er geen officiele stempel van de dierenarts onder stond.
We hebben nog wel even plezier van de pony gehad maar zodra er wat meer van haar gevraagd werd kon ze dat niet aan.

Ik ben er nooit achteraan gegaan,maar ik heb altijd het idee gehad dat er sprake was van vriendjes onder elkaar en dat de DA zich ingedekt had door niet te stempelen Extreme duivel


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:49

Gewoon opnieuw laten keuren waar je wel bij bent. Een klinische keuring is niet zo duur.
Wanneer je zelf een beetje verstand en kijk op paarden hebt dan voegt een lkinische keuring weinig tot niets toe aan je eigen conclusies.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:04

Altijd zelf bij de klinische keuring aanwezig zijn en nooit de 'vaste' DA nemen van die stal, maar er zelf één uitzoeken.

Een goede test is ook nog (vooraf) de afspraak maken dat bij goedkeuring de keuringskosten voor de koper zijn, bij afkeuring voor de eigenaar.
Als de eigenaar hier niet mee akkoord gaat, gaat het voor mij al over.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:25

Zannekin schreef:
Kan je de foto's niet opvragen en die aan je eigen dierenarts tonen?
De meeste (grotere) klinieken kunnen het zich niet permitteren op te lichten. Die hebben een naam hoog te houden.


ze heeft het over klinisch keuren, dat is dus zonder foto's!

ik zou het verder niet weten, denk dat een DA, zeker je eigen DA, een pony niet zomaar goed of af keurt, wat heeft hij er nou mee te maken of de pony wel/niet goed is, kijk als hij zelf er geld o zou verdienen als de pony wordt verkocht, zou je kunnen denken dat ie hem eerder goed zou keuren, maar een DA is onafhankelijk en zal dus gewoon een goede keuring uitvoeren, ook al ben je er zelf niet bij.
en vaak wordt hij dan geholpen door iemand, di zal dan ook wel zien of de pony wel/niet goed is.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:06

Jaren geleden hebben we een pony gekocht. We lieten hem keuren, maar omdat we zelf geen auto hadden en het ver weg was voor ons, zijn we niet bij de keuring geweest. We werden gebeld door de eigenaar dat de pony helemaal goed was en dat ze voor de zekerheid op hun kosten een paar foto's gemaakt hadden. (ik was 14 en heb daar verder niet over nagedacht)

Ik kreeg de pony netjes thuis afgeleverd, incl. papier van de dierarts waarom stond dat de pony helemaal goedgekeurd was.

Ik ben lekker aan de gang gegaan met mijn pony en het ging allemaal super. Ik was toendertijd zo licht als een veertje, dus van mij had de pony weinig belasting, maar als ik een zwaarder persoon er op had laten rijden, was hij de dag erop licht kreupel.

Ca 5 weken na aankoop wilden we hem verzekeren. De verzekeringsagent deed de buigproef en hij was op beide voorbenen zo kreupel als het maar kan. We hebben toen onze dierenarts erbij gehaald en het zelfde verhaal. Zij verwachtte dat het probleem in de sesambeentjes zat.

Zij heeft contact opgenomen met de dierenarts die hem goedgekeurd heeft. Hij gaf toe dat de pony kreupel was geweest op de buigproef. Er zijn toen 2 foto's gemaakt van de voorknie. Die zagen er goed uit, dus heeft hij hem goedgekeurd (er stond ook geen bemerking op het keuringsrapport). Hij had dit nooit mogen doen, want de pony was klinisch niet goed.

Na lang touwtrekken hebben we de pony terug kunnen doen naar de vorige eigenaar. We zijn er zo'n fl. 1500,00 slechter van geworden + dat het een hele verdrietige periode was. (ik was knettergek op dat dier).

Ik heb mijn lesje er in ieder geval wel van geleerd! En ben er absoluut bij als een paard gekeurd moet worden!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:08

ik zou het alleen vertrouwen als ik het door mn eigen DA liet doen, en ik wist dat de DA de verkoper en/of het paard niet (goed) kende, anders zou ik het denk ik ook niet vertrouwen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:26

Een keuring (of dit nu klinisch is of rontgeologisch) is altijd een momentopname.
Lorenzo is anderhalf jaar geleden volledig klinisch gekeurd en goedbevonden. Afgelopen vrijdag heb ik tot mijn grote verdriet een einde aan zijn leven moeten laten maken.... dus je hebt nooit garanties.

Maar over het algemeen denk ik niet dat een DA snel zal oplichten, daarvoor hebben ze een naam hoog te houden. Maar een second opinoin is altijd een goed idee denk ik.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:35

DePennyBitch schreef:
Een keuring (of dit nu klinisch is of rontgeologisch) is altijd een momentopname.
Lorenzo is anderhalf jaar geleden volledig klinisch gekeurd en goedbevonden. Afgelopen vrijdag heb ik tot mijn grote verdriet een einde aan zijn leven moeten laten maken.... dus je hebt nooit garanties.

Maar over het algemeen denk ik niet dat een DA snel zal oplichten, daarvoor hebben ze een naam hoog te houden. Maar een second opinoin is altijd een goed idee denk ik.


zo kreeg Destiny 13 maanden na een complete klin+rontg keuring toch spat, jaar erna HKO, en nu staat ze in de wei

dus een keuring zegt toch niet alles, dat is waar!

maar als je er zelf niet bij kan zijn, zou ik het alleen vertrouwen als het door mn eigen DA gebeurde.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:16

Ik heb mijn eerste pony op proef gehad en hij is toen in de proef periode ook gekeurd, dat is misschien voor jou ook een oplossing ik weet niet of je hem zoizo al op proef wilt nemen?(deze ging hoesten bij de keuring kon herkeurt worden maar het was toch al niet echt mijn paardje zeg maar dus die is weggegaan)

De tweede had een dik achterbeen, dat zag ik toen ik erheen ging om te kijken(hebben ze nooit wat over gezegt maar ik zag het dus toen ik er was). Volgens de eigenaren was er niets aan de hand bla bla bla. Nou ik heb hem toch nog even laten keuren(want het was wel een heel leuk paard verder). Toen zeiden ze dus de dag voor de keuring dat hij vast had gelegen en dat hij kreupel was nou ik geloofde die mensen al niet dus toen al helemaal niet bovendien lieten ze ineens ook een stuk minder van zich horen(omdat ze in de gaten hadden dat ik hun in de gaten had..?). Ze zeiden trouwens dat het paard een jaar(dacht ik) daarvoor op de foto's was gezet(röntgen he)en dat ik die foto's dan ook kon krijgen en dan daarop dus ook niets te zien was.

De pony die ik nu heb is wel goedgekeurd, alleen klinisch en bij de vorige eigenaren zonder dat ik erbij was door hun dierenarts. Ik weet het, heel erg fout maar ik vertrouwde die mensen echt. Ze waren erg begaan met waar hun pony naar toe zou gaan (en ze wilde ook heel graag dat hij naar mij zou gaan). Ik heb hem nu ruim een jaar en ik heb nog steeds contact met haar, we sturen wat mails over en weer en ze is nog steeds erg geiintereseerd in de pony enzo. Ze is ook nog 2 keer wezen kijken(helemaal vanuit Friesland naar Amsterdam) en ik denk nog steeds dat ik toen niet ben opgelicht. Het kan natuurlijk wel zo zijn en het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij wel iets blijkt te hebben wat wel op de foto's zichtbaar zou zijn geweest maar das dan jammer dat is dan maar zo.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:34

de pony van een vriendin is door een veearts goedgekeurd terwijl dat beest met een peesblessuren op DAT moment bij DIE DIERENARTS onder behandeling stond.
6 weken na aankoop moest ie "ineens" geopereerd worden, uiteindelijk heeft de veearts het gedeelte betaald wat niet vergoed werdt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, Iris_123, manubres, nadcha, Rubs en 29 bezoekers