Benauwd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Benauwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 12:39

Hoi, ik heb nu sinds 4 maanden een nieuw paard, maar hij klinkt erg benauwd.
Hele zware ademhaling, echt of hij doodmoe is door hard werken.
Verder is er helemaal niks aan hem te merken, loopt gewoon door en doet ook niet of hij te weinig lucht krijgt......
Hij doet het ook als hij niet werkt, dus als hij op stal staat of in de wei loopt, maar het wordt wel erger als hij werkt. (hij doet het ook niet altijd maar wel erg vaak.
Toen ik hem net had zei mijn dierenarts dat het gewoon zijn conditie was, maar nu 4 maanden later is hij prima op conditie maar doet hij het nog steeds. Mijn dierenarts weet niet wat het is.
Iemand hier ervaring mee?
Rijden is zo geen pretje; mijn dierenarts zegt dat het gewoon kan aangezien hij alleen het geluid heeft maar zich verder niet benauwd gedraagd.....maar ik voel me er niet echt lekker bij.
Schijnt geen cornage te zijn volgens mijn dierenarts.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:29

Hebben ze al gekeken of het cornage is? Want het lijkt me dat je dat niet aan de buitenkant kan zien. En anders zou ik er een andere DA naar laten kijken als hij het niet wil!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:08

bronchoscopie???
laat eens naar zijn longen kijken, klinkt idd als cornage, hinnikt ie wel gewoon?(er zijn trouwens ook paarden met cornage die nog wel n beetje kunnen hinniken )
en bij een slechte conditie mogen ze ook niet teveel geluid maken tijdens het ademhalen, een paard met n slechte conditie zweet veel en zet zijn neusgaten open, ademt uiteraard sneller, maar mag daarbij niet piepen of iets dergelijks!
en als het cornage is, dan is het een koopvernietigend gebrek geloof ik!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:41

Het paard van een vriendin van mij heeft dit ook. In de wei hoor je het dan niet, maar wel alsie aan het werk gezet wordt. Is helemaal binnenstebuiten gekeerd in de kliniek, maar niks kunnen vinden dat afwijkend is. Ze rijdt er dan ook normaal mee (M2 dressuur en crossen over het strand en af en toe springen). Wat het is, ze weet het niet, maar ze heeft zich bij het geluid neergelegd, haar paard heeft er blijkbaar geen last van, zij dan ook maar niet.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 09:08

Cornage is toch te opereren?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:23

Mijn paard had dit ook.. Ze heeft een zeer kleine beschadiging aan haar rechterstemband (niet verlamd, geen cornage) maar zeker als ze geen conditie heeft (toen ik haar pas had, en nu ze ziek is geweest) hoor je het als je aan het werk gaat. Ze heeft er geen last van, het geluid wordt minder naarmate ze sterker wordt en meer conditie heeft. Je kunt dit alleen zien door een onderzoek (slang via neus naar binnen). Dit kan het zijn, maar ook een onsteking. Dus laat het even nakijken....

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 10:01

Het lijk bij hem wel of het juist erger wordt na mate hij een betere conditie krijgt (maar kan ook liggen aan het weer, het is de laatste tijd steeds warmer geworden).
Zeker na de galop is het niet om aan te horen.

Morgen komt de Dierenarts.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:57

hmmm een bronchoscopie geeft je wel veel duidelijkheid is mij maandag gebleken. Zeker de moeite waard!!