Help, mijn paard wordt kaal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistralleke

Help, mijn paard wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:27

Hallo allemaal,

Het viel me al steeds meer op dat Bo een paar kale plekjes, maar dit was vlak nadat ze met een heel speels weidegenootje had gestaan. Ik nam dus maar aan dat het andere paard ze veroorzaakt had.
Alleen zag ik steeds meer plekjes, ik begon aan mezelf te twijfelen of het nou aan mij lag; misschien dat ik ze niet eerder had gezien. Tot vandaag, haar hele schouder vol kale plekjes!
Geen korstjes erop, maar gewoon geen haar meer.

Hier wat foto's:
Afbeelding
Haar schouder
Afbeelding
Bij haar oor

Iemand enig idee hoe dit kan en/of ze iets heeft? Mocht het binnen een paar dagen niet over zijn dat komt sowieso de DA. Ze vertoont geen tekenen van jeuk en/of pijn.

Groetjes,
Karlijn

Tigra_

Re: Help, mijn paard wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:35

Hoe oud is je paard?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:39

Kan het geen schimmel zijn? Paard om mijn werk had ook zulke kale plekken, was schimmel.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:42

Tigra_ schreef:
Hoe oud is je paard?

Bo is 27 jaar oud.

@_AAASCHAAA_: Ik heb geen ervaring met schimmel :oo Volgens de wiki zouden de plekken moeten schilferen en zie je ze voornamelijk waar het tuig zit. Ze schilferen dus niet, en zitten over het algemeen juist niet waar het tuig zit. (Alleen bij het kopstuk)

editje: na de verschillende foto's gezien te hebben, zien sommige plekjes er wel hetzelfde uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:42

Zou best weleens met leeftijd te maken kunnen hebben hoor.
Je zou ze wat extra vitamine kunnen geven.
Mijn vorige pony had ook eerst zulke plekken die daarna zo goed als kaal werden vooral neus, rond de ogen, oren en schouder.
Met vitamine erbij ging dat een stuk beter.

Maar een DA kan nooit kwaad dus als je het niet vertrouwd zou ik dat zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

Ik denk ook schimmel, want volgens de ts gaat het ineens heel snel, dat duidt op een virusje. Even de dierenarts laten checken maar.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:51

Ik heb dit wel eens eerder gezien bij een paard, maar dat was na een paar weken ook zo weer verdwenen.
In het begin vonden we het ook maar vreemd, maar uiteindelijk bleek het toch niet zo erg te zijn.

Maar idd, als jij het echt niet vertrouwt kan een DA-bezoekje nooit kwaad :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:44

Ik zou voor de zekerheid een schraapseltje laten maken,bij zo'n oud paardje kan schimmel zelfs dodelijk zijn.

Het kan ook gewoon door teveel aan eiwit komen of te weinig aan vitaminen.
Oudere paarden hebben meer moeite met vitaminen uit hun voeding te halen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:25

Bij nader inzien jeuken de plekjes tóch, ze zijn namelijk open geschuurd. De andere 2 paarden hebben echter nergens last van. Nog meer mensen een idee wat het zou kunnen zijn? Schimmel jeukt niet namelijk. Er zijn wel meer plekjes bijgekomen..

Vitaminespuiten zijn onderweg en morgen contact met de DA. Ze is vandaag gewassen met Imaverol en over 3 dagen doen we dit weer.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:28

is het nog steeds zo warm in NL? zweet hij veel? Mijn paard (alleen mijn paard die ik uit NL meeheb en ik heb er 11 in totaal) heeft het ook door het zweten
het is hier zo warm op het moment dat ze van het niksdoen al staan te zweten dat irriteerd en gaat hij schuren en wordt kaal

de andere paarden zijn er aan gewend en hebben het niet

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:28

o en schimmel jeukt in principe niet

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:35

Dat ziet er wel uit als schimmel. Als je het niet zeker weet dan gewoon de DA laten kijken. Je kunt ook met deze foto's naar de DA, scheelt weer een visite, hij kijkt even naar de foto en dan weet je het. De meeste dierenartsen rekenen hier niets voor en je kunt meteen wat mekrijgen om je paard te wassen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:37

In Nederland is het eigenlijk al een week niet meer zo warm. Ze zweet niet snel en de laatste week was het weer gewoon fris.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:39

je kan het ook eerst met Tea Tree shampoo doen ipv die chemische spullen ;-) heb er vaal succes me met rare plekjes. helpt ook tegen teken, ringworm, rainrot, ed

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:40

Het is in ieder geval geen schimmel. De DA is vanmiddag geweest en dacht aan luis, ware het niet dat de andere 2 nergens last van hebben en ik ook geen leven heb gezien op Bo. Doordat we gister al gewassen hadden met Imaverol kon ze eigenlijk niks vinden.

Bo heeft voor 5 dagen pillen gekregen die de jeuk tegen moeten gaan. Na 3/4 dagen mogen er in ieder geval geen plekjes meer bijkomen is dit wel het geval dan komt de DA weer terug. Vandaag waren er in ieder geval wel meer plekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:42

precies hetzelfde als wat mijn paard had echt precies hetzelfde en de DA wist het ook niet maar die had toch Imaverol voorgeschreven en nadat ik haar een aantal keer ermee had gewassen waren de plekken weg ( nouja er begon weer haar op te komen). Wat is het geweest weet ik nog niet maar ik denk dat het gebruik van vliegenspray ( ZZimply) het is geweest.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:48

Breezy302, grappig dat je het over je vliegenspray hebt.

Ik (+stalmensen) heb namelijk zelf ook het vermoeden dat het door de vliegenspray (Atex) komt. Deze blijft dus voorlopig ongebruikt in de kast staan en morgen komt mijn vliegendeken binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:54

Ik denk dan idd dat het ook door de spray komt. Zoals ik al zei had de mijne echt precies hetzelfde. van de ene op de andere dag allemaal kale plekken en vooral op haar hoofd want ik dacht lekker veel spray op haar hoofd tegen de vliegen. Sinds ik het niet meer gebruik was het binnen een week weg of dat nu kwam doordat ik de spray niet meer gebruik of door de imaverol weet ik niet.

heb nu zelf spray gemaakt en gister voor het eerst opgespoten. Vandaag ben ik niet op stal geweest vanwege werk maar morgen ga ik kijken of ze er geen kale plekken van heeft gekregen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:55

het lijkt heel erg op regenrot. tis niet erg even een paar keer met jodium/betadine wassen en een keer met imaverol en je bent er vanaf.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 02:59

Mijn shetje heeft ook zulk soort plekken gehad, maar dan onder zijn manen.
Ik heb zijn manen er af gehaald, geschoren (want hij zat ook dik in het haar) en daarna een paar keer goed gewassen.
De plekken zijn weg, maar zodra zijn manen te lang worden komen ze weer terug.
Wat het is weet niemand, de DA ook niet.
Ik denk zelf dat het bij die van mij een alergische reactie is op warmte, maar ook in de winter (onder zijn manen dan)

Ik zou als ik jou was de andere paarden ook wassen, deze kunnen evt de luis, schimmel of wat het is ook bij zich dragen en er geen last van hebben. Als je deze niet wast kunnen zij het wel weer aan jou paardje overdragen en kun je weer van voor af aan beginnen.

Succes ermee, en ik hoop voor je dat je weet wat het is, want dan kun je het toch makkelijker behandelen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:55

Wij hebben ook een keer luis gehad op stal, vooral bij de jonge en oude paarden.
De gezonde volwassen paarden hadden geen zichtbare las, maar ze moesten allemaal 2x gewassen worden met twee weken ertussen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:46

De andere paarden zijn sowieso gewassen.

Bo heeft wel wat minder plekjes en de jeuk is al veel minder, ondanks dat we elke dag nog wel plekjes vinden die open liggen. Ze staat nu ook onder een vliegendeken en de vliegenspray hebben we voor alle zekerheid maar in de ban gedaan. Eind deze week krijgt ze een grote wasbeurt met betadine.

Wat het nou is weten we dus nog steeds niet, maar het is in ieder geval wat minder. *afkloppen* Zodra het weer wat erger is of er komt geen verbetering meer in komt de DA nog een keer.

Edit: Bij regenschurft zou ze geen jeuk moeten hebben en dit heeft/had ze wel, heel erg zelfs.

@ HTM: aan een allergische reactie denken we sowieso, warmte zou inderdaad ook nog eens goed kunnen maar de plekjes kwamen juist in de week dat het zo was afgekoeld.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:46

nou ik heb er ook weer eentje lopen die precies hetzelfde heeft.
Op zijn buik en flanken vooral. Hier komt het door combinatie warmte en vliegen! het lijkt inderdaad op rainrot, maar het jeuk heel erg.
ik was het met Tea tree shampoo en daarnaast heb ik een spray gemaakt met diverse essentiele olien. Gaat heel goed zo

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 06:47

Mn paard heeft dit ook gehad.

Kreeg overal kale plekjes, van het hoofd tot en met haar kont.
OF het nu een soort schimmel was of iets in de trant van schurft, dat weet ik zo niet meer.
De DA had ons een middeltje voorgeschreven waar je het paard 1 keer in de 2 a 3 dagen mee moest afnemen.

Binnen 5 dagen was het weg.
Kan alleen niet meer op de naam komen.

Begon dacht ik met een M.
Denk er even over na...

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:55

idd.. of schimmel, of toch bijtwondjes....