Genderose is ziekig... veel (poging tot) plassen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Genderose is ziekig... veel (poging tot) plassen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 18:37

Ik ging vandaag weer ff zonder zadle het weiland in samen met Maris en Otto.
Twee keer naar achteren stappen en weer naar voren, en bij de laatste keer naar achteren, ging Gen opeens heel sloom lopen, en uitzichzelf stilstaan. Ik voelde d'r al wat raar lopen, en al snel gign ze in de plasstand staan. Zo stond ze een tijdje, ook te drukken om het opgang te krijgen, maar er kwam niets. Weer doorstappen. Terug bij het hek, ik eraf, en mevrouw deed weer een poging. Ook deze keer tevergeefs. Ik dacht, ik moet snel naar stal, want ze zal wel nodig moeten! Daar aangekomen, in stal en ja hoor, ze stond nog maar net in stal en ging weer plassen. In iedergeval wilde ze dat... Toen maakte ik me al een beetje zorgen. Normaal zou een paard dat lang heeft gewerkt soms wat moeite hebben met plassen als ze al een tijd moesten. Maar gen was helemaal niet lang weg geweest! Ik had brandnetel thee gemaakt voro d'r maar daar wilde ze niets van weten...
Ze heeft weet ik veel hoeveel keer (om de 5 minuten of vaker) geplast. Soms kwam er niets uit, soms een beetje en de andere keer veel. En ze heeft er best moeite mee! Soms wat kreunen, hoofd laag, maar verder gewoon GEnderose gedrag, alleen een beetje anders doen bij het plassen.
Ik heb de boer even gehaald, en was blij dat GEn ook toen even ging demonstreren wat ze nou de hele tijd deed. Rondje lopen, poging plassen, weer rondje, weer poging. Tevergeefs! Ook heeft ze vanaf een uurtje of 2 niet gemest, en ook niet meer gedronken.
De boer vond haar buik niet opgezet, dus denkt niet aan verstopping, maar hij zou haar in de gaten gaan houden. Arme genderose...
Waarom nu net nu, nu ik maandag voor 2 weken op vakantie ga! Ik ga al met oz'n rot geveol weg, nu helemaal! Hopelijk is ze snel weer beter! En als het morgen nog is, hoop ik dat hij er even een DA bij laat komen. Want normaal is het zeker niet.
Zouden paarden ook blaasontsteking kunnen krijgen? Wat zal de oorzaak ervan zijn?
Ik weet alleen dat ik harstikke bezorgt ben over mijn paardje, en dat ik hoop dat ze snel weer de oude is! Hopelijk krijgt ze gee nkoliek.. Daar ben ik bang voor, omdat het natuurlijk oko daaro zit. Aangezien ze ook niet had gemest. Dat doet ze normaal gesproeken wel minstens 1x als ze in stal staat. Altijd het eerste wat ze doet als ik haar uit de wei haal, plassen en poepje doen...

Weet iemand mischien wat het kan zijn?! En wat zou ik kunnen doen? Ik heb haar nu wat zemelen gevoerd, dat schijnt toch goed te zijn voor de darmflora en dergelijke? En gekookt lijnzaad toch ook?

Groetjes bezorgde Ingrid....

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:39

DA bellen!

Beterschap voor haar!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:53

heeft mijn pony ook gehad! regelmatig zelfs, uiteindelijk kreeg ze na de zoveelste keer ook koliek erbij, DA gebeld en het had iets te maken met soort kramp ofzoiets, ik was er toen niet bij toen de DA kwam, mn moeder wel maar die denkt toch alles zelf t beste te weten en maakt van het DA verhaal een eigen verhaal, dus helemaal zeker weten doe ik het dus niet

maar mn pony heeft t toen echt een paar keer gehad dat ze een dag lang niet echt goed kon plassen en het steeds probeerde.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 21:31

Ze heeft ondertussen al gemest kreeg ik te horen via sms van mijn vriendin die langs was gegaan. Ik neem aan dat de boer wacht tot morgen. Hopelijk als het dan nog niet over is, komt er even een DA bijkijken.

Zelf dacht ik dat het ook iets met de hengstigheid had te maken. Maar ze reageert totaal niet op de ruinen op stal, wat ze normaal tijdens hengstigheid wel doet. Ik kan alleen maar afwachten...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:01

had bij mn pony nix met hengstigheid te maken, ze had het de week voordat ze koliek kreeg, was heel vreemd, maar ze heeft het daarna gelukkig niet meer gehad!

succes er mee!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 22:08

Wordt nu nog bezorgter Lachen Ik ga maandag voro twee wkeen op vakantie... Boos! Snif...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:17

ja das balen! gaat je vriendin er weleens langs om te kijken? en ik denk dat de boer er wel een DA bijhaalt als t koliek is hoor

misschien stelt het je beetje gerust, mn pony had geen erge koliek, heb ff halfuur gestapt, en toen in de wei(zandwei gras was kapotgelopen) gezet en toen bleef ze zelf heen&weer lopen want wilde terug naar binnen, maar ik had zoiets van blijf maar lekker heen e weer lopen dame!

toen voor de zekerheid DA gebeld(ben haar een x bijna kwijtgeraakt aan koliek, ze kon niet meer opstaan, naar utrecht vervoeren kon niet meer, na 5 uur liggen stond ze gelukkig weer op, ze zakte eerder door dr benen van de koorts&pijn, da kon toen nix anders doen als zeggen laat maar liggen, alle spuiten enz hielpen niet)

maar toen de DA kwam had ze alweer gemest en later stond ze te plassen

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:24

Heb een keer zoiets gezien bij een ruintje die wat blaassteentjes met gruis had.Begrijp dat jij een merrie hebt.
Kon dus wel plassen maar ging wat moeizaam,ging ook steeds in de plasstand en dan kwam er een beetje.
DA kan daar wel iets aan doen,maak je geen zorgen,lekker op vakantie er wordt denk ik heus wel voor je beestje gezorgd *LOL*

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 18:10

Vandaag was mevrouw gelukkig weer helemaal de oude. Plassen deed ze gewoon weer normaal. En niet meer zo abnormaal vaak. Gelukkig maar Lachen