eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:49

Aangezien mijn paard hoefbevangen is (en tevens groeit van de lucht...) voer ik haar nu een tijdje dmv hooinet met kleine maas 3x3.
Dit gaat op zich prima, maar ik zie dat ze behoorlijk staat te rukken en plukken aan dat net en de spieren zich dan aanspannen van hals
en rug.
De beweging die ze maken om het hooi eruit te krijgen is toch anders van invloed op het lichaam dan wanneer ze grazen.
Kan dit kwaad op lange termijn? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:22

Bij een hooinet maken ze inderdaad een redelijk onnatuurlijke beweging door het hoofd te moeten kantelen. Daarom heb ik heel lang een hooibak gebruikt, met een fijnmazig net er overheen, zodat ze echt van bovenaf eten.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:25

Mijn paarden eten allemaal uit hooinetten. Ik heb er geen enkel probleem mee en de paarden ook niet.
Ze kunnen tussendoor ook grazen omdat ze 24/7 op de weide staan.
Het is niet zo dat een paard dit 24/24 staat te doen.
Ik hang mijn hooinetten dan ook niet heel hoog op om rare toestanden te vermijden.
Hooi op de grond eten ze veel te snel op.
Hooibakken zijn bij ons geen optie.

Anoniem

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:34

Als je paard geen ijzers heeft, kun je het hooinet of zak/kussen ook op de grond gooien, mijn ervaring is dat ze dan toch ook een stuk rustiger ervan eten...

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:43

Ik heb mijn paard op het moment ook uit een hooinet eten ivm een gebitsprobleem. Als hij te grote happen neemt, krijgt hij het niet weg, door hem te dwingen kleine hapjes te nemen gaat het goed (dierenarts/tandarts is geconsulteerd).
Ik heb wel het hooinet vast gemaakt in zijn hooibak, zodat h8j dus wel met het hoofd naar beneden eet.
Dan nog zie ik hem aardig wat kracht zetten.
Ik heb me hetzelfde afgevraagd als ts, maar hem laten verslikken in zijn hooi leek me de slechtere van twee kwaden.
Maar heb dus wel bewust gekozen voor een methode waarbij hij in elk geval niet met zijn hoofd gekanteld hoeft te eten.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:18

Mijn paarden staan echt niet met gekanteld hoofd te eten van hun hooinetten.
Akkoord, ze staan niet met hun neus op de grond maar ze staan er wel gewoon recht voor en pakken er recht een hap uit. Af en toe nemen ze ook wel eens met hun hoofd scheef een hap aan de zijkant.

pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 19:03

Mijn paard mag het land niet meer op, misschien zelfs nooit meer, dat moeten we volgend jaar even bezien.
Ook heeft ze nu voor ijzers met zooltjes, en heeft nogal losse voorbeentjes (anda :D ) dus op de grond hooinet geven is geen optie.
Het net hangt bevestigd op borsthoogte horizontaal gespannen tussen het ijzeren voerrek, zo een waar koeien met de hals tussendoor eten.
Ze eet wel het meest van bovenaf, maar dat gaat middels veel geruk en gepluk, niet netjes rustig zeg maar.
Vandaar de vraag en of ervaringen dat dit misschien effect heeft op de rug en halsspier op lange termijn, aangezien ik duidelijk de aanspanning daarin zie.
De laatste paar dagen zie ik ook dat ze dikke luchtzakken/ wangzakken krijgt, kan dit een gevolg hiervan zijn?
Wel ga ik binnenkort naar een andere stal verhuizen waar ze overdag in de paddock uit een ijzeren slowfeederbak vanaf de grond kunnen eten, dat lijkt me al een verbetering.
Het is idd afwegingen maken tussen de opties die nog wel kunnen, niet eenvoudig soms en gepuzzel ;)

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:52

De zwelling op de wangzakken kan misschien komen van wat kruid of iets dat tussen het hooi zit waar ze op reageert?

pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 07:57

Ik heb wel andere baaltjes hooi gehaald inderdaad, dat zou ook nog kunnen.
Zo maar even kijken hoe het er nu voor staat met de wangzakken.

Anoniem

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:31

Mijn paard heeft wel last van zijn hals gekregen toen ik nog hooinetten gebruikte.

Ik hing het lager en bond hem strak zodat er geen beweging meer in zat, maar wel met grotere gaten zodat hij niet zo hoefde te trekken...

Nu doe ik het niet meer, maar voer ook 5 keer per dag..de netten vond ik uitendelijk toch te belastend, door hoofd steeds omhoog te doen en het schokje als het hooi loskwam.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:38

Toch grappig dat dan steeds fijnmazigere hooinetten op de markt komen om de paarden langer zoet te houden en dat ze meer moeite moeten doen om het hooi er uit te krijgen.
Ach, niet elk paard zal er gevoelig voor zijn. Sommige dan weer wel.
Mijn hooinetten hangen onder borsthoogte en ze hebben er geen last van.
Ik gebruik dan ook nog eens mazen van 3,5 cm x 3,5 cm dus moeten ze zeker in de winter lekker lang moeite doen en houden ze zich lekker warm.

Anoniem

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:59

Nogmaals; als ik mijn hooinetten vastmaak, gebruiken ze veel meer kracht, dan dat als ze los op de grond liggen...

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:29

Hier voer ik al enkele jaren uit zo'n hooinet. Ze trekken idd met scheef hoofd het eruit, maar het eten dan staan ze gewoon recht. Heb het ook weleens op de grond gelegd, dan moeten ze net zo goed kracht zetten om er een pluk uit te krijgen en gaan ze met hun hoofd op en neer zwiepen om de pluk er helemaal uit te halen. De netten hangen wel laag, 30 cm van de grond af, dus zelfs de shetten kunnen er prima bij.

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:39

Misschien off topic maar hooinetten op de grond of laag bij de grond.. is niemand bang dat ze verstrikt erin raken met de hoeven? Ik zelf wel, vraag me af wat jullie gedachtes hiervan zijn.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:41

Nee, want dat is bijna niet te doen met die kleine mazen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:42

knap paard dat zijn grote hoeven door een maas van 3,5cm weet te wurmen.
Het is al eens voorgevallen dat het net los in de stal lag toen ik aan kwam maar voor de rest is er nooit iets gebeurd.
Als een paard gewoon staat te eten, waarom zou hij dan in hemelsnaam met zijn hoeven in het hooinet moeten zitten?

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:49

Als je een hooinet hebt met bredere mazen? Waar wel een hoef in past. Als het hooi op is en los in de paddock/stal ligt ?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:50

Dan is je hooinet daar niet geschikt voor.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:55

Al de paarden bij ons op stal hebben 4x4 large netten, mijn shetter en de andere shets hebben 4x4 small :j ze staan ook heel de dag buiten op de paddocks in de winter & zo hebben ze genoeg te knabbelen tot de avond, wij stouwen zo'n net ook helemaal vol

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:55

Ik heb een poosje hooinetten gebruikt, waar de shet regelmatig met zijn hoeven in vast zat, gelukkig bleef ze braaf wachten tot ik ze loshaalde, maar sindsdien voer ik ze in een bak. Sommige paarden zetten gewoon overal de voeten in. Dus met ijzers moet je ook oppassen dat die niet blijven haken in zo'n fijnmazig net.

pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:33

xxx, dat ze er dan in verstrikt raakt met de hoeven ben ik ook angstig voor, en dan met name de lange lus die je overhoud als het net is dichtgeknoopt, niet zozeer de mazen.
Maar aangezien ze ijzers heeft, zou dat zomaar kunnen.
Wangzakken zijn nog opgezet, aan een kant een stuk minder dan aan de andere kant. Maarja- komt dat door een allergische reactie van nieuw hooi oid of is dit door de veelvuldige bewegingen die
hals/ hoofd maken met het hooi eruit trekken? soort overbelasting door teveel dezelfde beweging maken? Even aankijken maar?
Laatst bijgewerkt door Ymor op 25-07-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam op verzoek verwijdert

nataschja
Berichten: 67
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: essen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:27

Vraagje:
Hoeveel langer doen jullie paarden met een net met gaas 3x3 ??
Dus ik geef s ochtends hooi om 6 uur in 5 hopen in de wei ( staat geen spriet meer op ) En om 10 uur ong zijn ze de restjes op aan het schrapen. Nu heb ik hooinetten gekocht en die wil ik in hooibak vast maken ( had eerst beton gaas maar hoorde dat dat weer slecht is voorde tanden ) .
Ik geef per x 6 kgs droog hooi.
Maar hoe veel langer zouden ze ( tinker en shet) er nu mee gaan doen ?

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:36

Ik zit met dezelfde twijfel als Graciadora. Mijn 2 paardjes eten erg snel en de ene verveelt zich ook nogal snel. Daarom wilde ik ze graag langzamer laten eten en heb hooinetten met mazen van 3 x 3. Maar ik heb er geen fijn gevoel bij.
De netten heb ik tot nu toe gebruikt in de stal. Ze hangen redelijk laag en hun eethouding maak ik me dan ook geen zorgen om. Wel om het geruk. Want ze staan constant te trekken en schudden. Lijkt me geen goede beweging voor hun lichaam maar het geeft ook veel onrust. Het ziet er in ieder geval niet prettig uit. Daarom voer ik nu weer gewoon vanaf de grond.

Ik ben nog op zoek naar een palletbox. Ik heb er 1, maar met zijn tweetjes daaruit eten gaat niet. Dan wordt het vechten. Misschien dat het dan beter gaat als het net vast zit en niet beweegt. Dat heb ik al een keer geprobeerd, maar het ene net zat toen meteen een groot gat in. En volgens mij blijven ze dan nog trekken omdat ze een pluk te pakken krijgen en die zal en moet er dan ook ineens uit. Niet rustig knabbelen, maar trekken, zo hard mogelijk.

Heel jammer, het had zo mooi kunnen zijn. Gelukkig heb ik ze bij huis staan en ben ik maar halve dagen weg, en kan dus meerdere keren per dag voeren.

chikohaa

Berichten: 429
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Bilthoven

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 04:11

Ik heb nooit hooinetten gebruikt juist om de reden dat het zo onnatuurlijk is als wat. De beweging die ze moeten maken is zeer slecht voor hals en rug. Dit zal vast niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar mijn gevoel zegt dat het niet goed voor ze is.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: eten uit slowfeeder/ hooinet, gevolgen voor rug of nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:08

Een tijdje terug had ik met mijn osteo daar een gesprek over. Volgens haar is het eten uit een hooinet niet bevoordelijk voor het lijf. Vaak staan ze onder de zelfde scheve hoek te trekken om het hooi er uit te krijgen. Iets wat niet bevordelijk is voor de atlas. En vaak ook de onderhals spieren die aangespannen worden tijdens het hooi trekken.

Het ene paard is het andere niet. En sommige houden hun lijf wel recht tijdens het eten uit een hooinet, maar dat kan volgens mij alleen als ze dan ook van de grond af kunnen eten.