Pony blijkt hooikoorts / allergie te hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Pony blijkt hooikoorts / allergie te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 07:40

Naar aanleiding van mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1308476 plaats ik deze nieuwe topic omdat het nu duidelijk is waarom ze hoesten moet.
De veearts is 2 weken geleden dus geweest en heeft geconstateerd dat ze last heeft van een allergie. Ze heeft een injectie gehad, een fles equipulmin (die bijna op is) en hij heeft een bloedmonster afgenomen waarvan ik gisteren uitslag heb gekregen.
Op een schaal van 0 tot 5 waarbij 0=niks en 5=hevig is uitgekomen:

1 voor de pollen van brandnetel
1 insecten
1 huisstofmijt
2 weidegras (en dan met name droog dus hooi)

Ze krijgt daarom dus al nat hooi en ze staat op vlas.

Over het algemeen gaat het heel goed maar soms zoals gisteren moet ze toch wat hoesten. Kan het dan misschien ook liggen aan het weer, dat ze er de ene keer meer last van heeft als de andere keer?

Verder had ik de veearts nog gevraagd of er ook supplementen zijn die ondersteunend werken voor haar maar zover ik begreep was er niet echt iets, ja hij noemde iets van hippos of hyppos? ofzo om dat over het voer te doen maar ik heb geen idee wat dat is :o Heb ook niet verder gevraagd (beetje dom).
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-06-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht gewijzigd op verzoek.

Ra_chelJarig

Re: Pony blijkt hooikoorts / allergie te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:42

jeetj dat is een voor een paard wel heel erg vervelende allergie!!!
ik weet er verder niks vanaf dus kan je oo geen tip geven......

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 07:45

Waar ze dan 1'tjes op heeft, is erg minimaal en geeft niet echt problemen, daar waar ze een 2'tje op heeft is de reden ook dat ze al een tijdje nat hooi krijgt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:50

Leuk he, paard met hooikoorts! Heb er ook een. Inderdaad kan het weer/jaargetijde heel erg veel invloed hebben, denk dat dat vooral komt omdat verschillende planten op verschillende tijdstippen pollen afscheiden. Bij die van mij uit het zich vooral in headshaken tijdens het werken, dus mag hij nu met pollennetje werken. Dit werkt bij hem erg goed, maar ze kunnen er niet mee op de wei. (het sneuvelt dan errrg snel...) Verder ben ik bezig met een homeopathisch "expiriment" met puur pollen, verkrijgbaar bij oa paardendrogist. Ik durf alleen nog niet te zeggen of het echt helpt, midden zomer is niet z'n gevoeligste periode dus het duurt nog even voor ik echt resultaat zie. Ik hoor ook veel goede reacties over bach bloesem therapien, heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Succes in je zoektocht, en ik hoop dat het bij je pony net als bij die van mij ook redelijk onder controle te houden valt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:51

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:58

Mijn pony heeft een allergie voor huisstofmijten en voedermijten.
En in lichte maten voor grassen en peniciline.

Ik ben een paar weken terug begonnen met Puur Pollen van de paardendrogist. Ik merk al wel wat verbetering. Het is nog niet helemaal weg, maar hij loopt minder te schudden en te schuren met zijn neus.

Het kan zeker aan het weer liggen. Jim heeft met droogte ook meer last. De bak en wei is dan stoffiger.Na een buitje zakt het stof en schudt hij duidelijk minder.

Met rijden kun je eens kijken voor een neusnetje. Voor in de wei kan dit ook goed werken, mits je geen sloper hebt (je eigen paard of weidegenoot). Je kan ook kijken naar een zonnetje. Die houden ook pollen tegen, maar zijn steviger dan het pollennetje.
Vlas en nat hooi is goed. :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:01

Wat het ook een beetje is; ik wil niet te veel aanrommellen met poedertjes en druppeltjes enzo, ben der een beetje bang voor. Heb het al een tijdje geprobeerd met Bronchovital van Epplejeck eigen merk omdat ze toen een beetje hoeste. Het hielp helemaal niks.
Maar toch zal er wel iets zijn wat haar goed helpt. Ik zal in elk geval de headshaking topic doorlezen. Al heeft ze geen last van hoofdschudden of schuren tijdens het rijden ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:04

Puur Pollen zijn veel mensen heel tevreden over. Dus dat is zeker het proberen waard. Ik ben precies zo hoor. Niet teveel dokteren. Maar door alle goede reacties probeer ik het nu toch wel.
De stoffen waar ze allergisch voor kunnen zijn zitten hier in verwerkt waardoor ze een soort resistentie ontwikkelen en dus minder heftig of niet meer reageren.
Het is wel een lange termijn middel. Werkt niet meteen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:06

Wij hebben ook een paard dat allergiesch is voor stoffig hooi of stoffige stal! :), daar hadden we een puffertje voor wanneer dat het ademen moeilijk ging. Dus zeg maar die had astma! :). Maar nu kan die gewoon na 8 jaar op hooi staan en niks aan de hand!

Wel erg hoor als een paard dit allemaal moet hebben.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:09

Misschien is dat Puur Pollen wel de moeite waard, maar worden ze er dan niet eerst wat zieker van omdat er dus die stoffen in zitten?

Verder ben ik bang dat het ook nog mijn eigen schuld is dat ze het nu heeft want ze heeft een tijdje op stro gestaan. Ik "wist" dat ze stofallergie had maar dat was niet bevestigd door de veearts van de vorige eigenaar dus heb ik het toch geprobeerd. En het ging lange tijd goed, tot in de 2e of 3e maand dat ze op stro stond. Toen begon het. Daarvoor had ze op vlas of zaagsel gestaan.
Dat ze op stro heeft gestaan is nu een dikke maand of anderhalf maand geleden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:20

De eerste week kunnen ze er iets meer last van hebben. Ik heb er niets van gemerkt overigens, maar dat staat op de bijsluiter. En daarna wordt het minder.

Is het niet een optie om haar dag en nacht naar buiten te doen? Die van mij staat nu dag en nacht buiten (stal met uitloop en bak en wei dat altijd open staat) en sindsdien heeft hij ook al veel minder last.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:25

Magica schreef:
Verder ben ik bang dat het ook nog mijn eigen schuld is dat ze het nu heeft want ze heeft een tijdje op stro gestaan. Ik "wist" dat ze stofallergie had maar dat was niet bevestigd door de veearts van de vorige eigenaar dus heb ik het toch geprobeerd. En het ging lange tijd goed, tot in de 2e of 3e maand dat ze op stro stond. Toen begon het. Daarvoor had ze op vlas of zaagsel gestaan.
Dat ze op stro heeft gestaan is nu een dikke maand of anderhalf maand geleden.

Je hebt nergens schuld aan, ze zijn allergisch of ze zijn het niet.

Die van mij heeft 13 jaar op stro gestaan, en intussen een allergie opgebouwd voor stro en pluimvee (en dan naast een duiventil staan!)
Nog steeds is ze weleens zomaar weer benauwder en hoestiger als er vogels in de wei hebben gezeten ofzo..
Ik geef altijd Pulmar van Allround Goods,
emmertje met kruidenmix, waar ze net wat meer lucht van krijgen

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:24

Ik heb het even bekeken maar in Puur Pollen zit nou juist datgene waar ze allergisch voor is: brandnetel en huisstofmijt? Maar wat ik begrijp is, doordat je het toedient dat ze daar dan imuum ofzo van worden?

Verder heb ik bij de paardendrogist zo'n neusnetje tegen pollen gezien. Iemand hier ervaring mee?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:40

Je paard lijkt op mij :+
Nou heb ik nul verstand van allergien bij paarden en is dat vast niet vergelijkbaar met mensen... Maar ik heb standaard een ontstekingsremmer via een neusspray en nu ook standaard ontstekingsremmer via een inhalator. Die legt een beschermende laag om m'n longen zodat ze minder geirriteerd raken door allerlei stofjes. En daarbij een allergietablet met een anti-histamine, wat de allergische reactie onderdrukt.
Die 1e twee lijken me niet geschikt voor een paard, maar zou er niet een soort 'allerfre' bestaan voor paarden?
Ik zou niet weten hoe het werkt met immuun worden, want hoe een allergie onstaat is ook niet zeker. Maar als ze allergisch is voor de pollen, misschien dan niet voor de brandnetel in dat Puur Pollen? Overigens is allergie voor huisstofmijt niet helemaal correct, meestal ben je allergisch voor de uitwerpselen ervan :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:47

Ik ben ook erg tevreden over puur pollen, mijn vorige paard was ook zo'n beetje overal allergisch voor, en ik kon het verschil het jaar daarop overduidelijk merken. Er moeten juist de stoffen inzitten waar het paard allergisch voor is, ik kan alleen even niet meer precies uitleggen waarom :o .
Anti hystaminen ben ik absloluut geen fan van. Ik heb het zelf ook nog geen week voor gebruikt voor hooikoorts, en heb daardoor 2 maanden met een slecht functionerende lever rondgelopen -O- .

Een neus/pollennetje is eigenlijk vooral voor headshakers. De mazen zijn ook eigenlijk te groot om de pollen tegen te houden, maar toch geeft het verlichting bij sommige shakers, zoals mijn vorige paard. Waarschijnlijk omdat de luchtinstroom op het geïrriteerde neusslijmvies anders is met netje :?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:53

Misschien kan ik in overleg met de veearts Puur Pollen eens proberen.
Of misschien zo'n netje tijdens het rijden?
Het blijft lastig en zoeken naar oplossingen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:01

Als je paard niet schud, zou ik hem ook niet pesten met een neusnetje. Dat neusnetje is niet echt prettig, dat gaat ook vaak kriebelen. Mijn vorige paard vond het ook niet echt fijn, maar was zonder netje gewoon niet te rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:35

Ik denk dat je niet heel veel meer kunt doen als wat je nu doet. Probeer haar iig zo stofvrij mogelijk te houden (evt. kuil voeren ipv nat hooi) en veel frisse lucht.
Ik herken het allemaal heel erg en vind het goed dat jouw DA wel een allergie test wilde doen. Die van mij wilde dat niet doen, omdat er A. 60% kans is dat er wat uit komt en B. 50% daarvan maar te plaatsen is onder een van de sectoren waar ze op testen.

Die van mij kreeg ventipulmin en prednisolon om de reactie te onderdrukken en de luchtwegen open te zetten. Mijn DA gaf aan dat er verder idd weinig aan te doen is (behalve de omgevingscondities zo optimaal mogelijk te houden) en dat het bij die van mij niet beter wordt dan ze nu is.

Toch zou ik homeopathische middelen niet uitsluiten, baadt het niet, dan schaadt t ook minder dan paardenmiddelen als prednisolon. Je kunt het altijd proberen en vaak is het ook zo dat je wat je met medicijnen net niet weg krijgt, je met homeopathische middelen wel kunt helpen.

Als het echt niet meer te houden is, zou je eens kunnen informeren voor een inhalator. Mijn DA adviseerde evt. nostrovet (oid) Dat is iets wat je in de neus kunt sprayen en waarmee je de slijmvliezen minder gevoelig maakt voor datgene waar ze allergisch op reageren.

Er zijn verder zat dingen die je kunt bijvoeren die een gunstig effect hebben op de luchtwegen, maar niet alles werkt per definitie bij een allergie. Ik voer nu tijdelijk foenegriek granulaat bij ter ondersteuning en ik wil, zodra ze van de medicijnen af is een homeopaat ernaar laten kijken.
Bij de paardendrogist hebben ze ook diverse middelen, oa. zoals je zegt de puur pollen, maar ook de respirator 5 star à €64,50 schijnt goed spul te zijn.

Kwestie van uitproberen en je verstand blijven gebruiken. Niet zomaar vanalles erin blijven proppen om maar resultaat te willen bereiken. En op je gevoel af blijven gaan. :)

Ook met een allergie is te leven, zolang je je maar wilt aanpassen aan je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:37

jibbel,jij bedoeld nostrilvet..bovenin deze pagina staat de reclame ook wel.
heb zelf nog zitten twijfelen of ik dat zou gaan halen,maar gaat met die van mij nu best goed dus laat ik het zo

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:38

A, ja thnx, dat bedoelde ik! :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:46

Ik zal het even afwachten hoe het gaat als de equipulmin op is want dan kan ik echt pas zeggen denk ik of het werkt of niet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:43

Prednisolon heb ik inderdaad ook gekregen als onderdrukking.
Maar daar breek je ook de weerstand mee af.

In Puur Pollen zitten inderdaad verminderde allergenen. Dat is juist om een weerstand/resistentie tegen op te bouwen.
Het blijft een lastig iets :j

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:14

Mijn paard heeft ook pollenallergie en stofallergie.

De mijne heeft in de wei een halster om met pollennetje van HH. Gaan erg lang mee en zijn maar E7,95. Vorig jaar een heel jaar mee gedaan en ben nu aan mn 2e bezig dit jaar. Heb er ook een aan mn hoofdstel. Op het begin bewoog ze constant met haar lip, nu is ze eraan gewend.

Verder geef ik mijn paard nostrilvet neusspray elke ochtend (Zie de reclamebalk boven in beeld). Brengt een gellaagje aan op het slijmvlies waardoor de pollen en stof minder goed worden opgenomen. Als ik zie dat ze er toch last van heeft ondanks de neusspray geef ik dit wat vaker (mag 3x per dag). Dit is tot nu toe steeds voldoende geweest bij mijn paard :).

Succes ermee!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:10

Hm moeilijk allemaal, ook vandaag moest ze toch weer wat hoesten/proesten in stap, maar in draf en na de draf weer niet. Vind het zo lastig, de kuur zou toch moeten aanslaan. Denk zelf dan dat het misschien toch iets ligt aan het weer van afgelopen dagen, dat het zo benauwd is.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 07:15

Ik denk dat ik toch maar die druppels van Puur Pollen aanschaf. Zou ik dat misschien eerst nog kunnen overleggen met de veearts of niet? Wat vinden jullie?

Trouwens gisteren had ze helemaal geen last van hoest, maar er lopen ook een aantal personen rond op stal die ook hooikoorts hebben en die hadden er gisteren ook geen last van, misschien is het toevallig maar misschien is het dus ook afhankelijk van het soort weer.