bronchoscopie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 11:15

Gammon gaat maandag naar de kliniek om een kijkje in zijn longen te laten nemen. Eergister heb ik hem weer eens meegenomen op een lange buitenrit nadat hij 7 weken geleden longontsteking kreeg. Ik heb geprobeerd om alles met hem te stappen maar omdat hij zich niet op "z'n gemak" (lees zeiken) voelt in open ruimtes hebben we toch veel in draf gedaan. Iedere keer bij aandraven hoestte hij weer.

Hebben mensen hier ervaring met een scopie??

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:40


dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:49

Een pony bij ons op stal had dat ook gehad.Is geen pretje.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:50

Toevallig twee jaar geleden bij mijn merrie een bronchoscopie meegemaakt (ze had ontstoken luchtzakken, dus we hoefden niet helemaal haar longen in, de oorzaak kwamen we al eerder op de weg naar beneden tegen) en vorig jaar bij mijn hengst. Die had in de koersen steeds dat hij het laatste rechte eind richting finish een soort ademnood kreeg. Hij bleek een afwijkende bouw van zijn strottehoofd te hebben, waardoor zijn hele keelbodem ontstoken raakte.

In allebei de gevallen heb ik met mijn neus bovenop de monitor gestaan, heel interessant om je paard eens "van binnen" te bekijken. Ze moesten beiden wel wat verdoofd worden voordat ze rustig bleven staan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 12:10

ja ik denk ook wel dat ik er bij mag zijn, ik eís het gewoon!! Haha!

Ik denk dat Gam niet meer dat een praam nodig heeft (I hope so), ik hoop alleen niet dat het pijn doet.

Bedankt voor de foto's en uitleg!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:15

Anderhalf jaar geleden hebben ze bij Nacino een bronchoscopie gedaan om dat het hoesten maar niet stopte.. Hij was vrij rustig, wel een lichte verdoving. We zijn er uiteindelijk niet veel wijzer van geworden, de oorzaak is naar mijn idee nooit achterhaald. Maar het is fijn om te weten dat er geen rare dingen zitten daarbinnen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:23

Bij Fie is het al twee keer gedaan.
Het valt best mee hoor. Ze hebben haar niet verdoofd, wel de praam gebruikt voor de rust en veiligheid.
Het ging allemaal heel rustig en ik mocht zelf ook even kijken, wel een maf gezicht hoor!
Ze hebben toen een monster genomen er op kweek gezet, naar aanleiding daarvan kreeg ik goed afgestemde medicijnen. Prima oplossing toch?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:38

Andrew was nog suf van de verdoving van de foto's. Was heel interessant om te zien en ik mocht hem gewoon vasthouden (stond wel in speciale box) en alles werd uitgelegd (Emmeloord)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 02:21

wij gaan met hem naar Wolvega. Lachen

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:40

bronchoscopie valt best mee en geeft een duidelijk beeld en daarna kunnen je medicijnen aangepast worden

mijn paard is hier bij huis gekeken ,onder verdoving dat ze goed suf en rustig was,er gaat een lange slang naar binnen en er zit een apparaatje aan waarmee de DA de longen goed kan bekijken.
ook word er via de slang een klein beetje water toegediend ter bevordering van het onderzoek en heeft mijn paard een paar keer moeten hoesten tijdens onderzoek
onderzoek heeft wel lang geduurd zo beetje een klein uurtje.elke plekje is denk ik wel 10 keer bekeken

mijn paard blijkt 2 chronische onstoken plekjes in de keel te hebben die opspelen bij vooral weersomslagen en enorm in voorjaar ,haar longen zijn in orde,daar mankeert niks aan en ik mag zelfs weer gewoon rijden.

nu heb ik aangepaste medicijnen want omdat helemaal boven in de keel zit was dus logisch dat mijn paard op geen een longmedicijn haast reageerde
voor slechte tijden heb ik prednisolon en voor de rest moet ik maar aan haar hoestje wennen .

veel succes met het onderzoek en ik ben nieuwsgierig wat er uitkomt
en is de prijs best wel waard Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 00:14

ja thanks. Lachen ik ben zelf ook erg benieuwd, zeker omdat het toekomst bepalend is voor gam en mij. Scheve mond

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:29

Bij mijn paard is het ook 2x gedaan. Hij kreeg de praam op, zodat hij goed stil bleef staan. Verder ging het heel makkelijk en liet hij niet merken dat hij het vervelend vond ofzo.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:49

ja het is bij Gam ook erg goed gegaan met de praam, zie verslag op VvdD. Lachen