kale plekken..wat erop smeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

kale plekken..wat erop smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:45

Kan wel janken.
Rafiki heeft nu op beide kanten van zijn borst en op 1 zijde van zijn hals kale plekken.
nog net niet tot bloedens toe zeg maar.
het is echt gewoon kaal tot op de huid!
ziet er best akelig uit, maar hij heeft er geen pijn/last van.
komt waarschijnlijk doordat hij Ivy & wobbe onder de omheining door ziet eten en hij dat ook wil doen...(schuurt dus tijdens het onder de heining dooreten langs zijn huidje)
dus nu staat er een stroomdraad voor de omheining als extra.

ok, niet schrikken..
ik vind het echt super erg en heb er nu dus ook maatregelen tegen getroffen.
en nu maar hopen dat het echt van de omheining kwam... anders weet ik het ook niet meer.
waar je tegenaan kijkt zijn dus geen korsten, het is gewoon zijn huid.
alleen de laatste foto zijn korstjes (geweest)
die plek heeft ie al ietsjes langer.
van de 1 op de andere dag zat die plek op de laatste foto er.
gisteren de plek op 3e foto en vandaag de plek op de 4e foto ineens.

nou vroeg ik me dus af wat ik op de plekken kan smeren.
uierzalf? calendula? sudocreme? of iets anders?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:51

niks er op smeren, dit geneest vanzelf hoor.
als je wel persé wilt smeren dan kan elke vette zalf er op,geen olie,want je zit nu met de zon en dan kan het brandplekken geven.
maar in principe is alleen het haar er vanaf ,dus geneest het vanzelf.

beetje hooi voeren op wei voorkomt vaak wel dat ze onder de omheinigng doorgaan

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:51

joanna heeft ook plekjes op de hals , daar waar geen manen zitten, kan misschien door vliegenbeten komen? weet niet hoor, ik opper maar wat? joanna schijnt er geen last van te hebben, maar ook bij haar moet het snel weg, want zij gaat in augustus ook mee naar de keuring, om daar nou met een gestippelde zwarte pony aan te komen??? ;(

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:53

hooi voeren doe ik al af en toe.
mar Ivy en wobbe (ivy is Rafiki zijn moeder) zijn 'vreetschuren' 1ste klas.
en tja... aan de andere kant van de omheining staat gras wat hoger is dan hun eigen gras.

Zou ik om de huid zacht te kunnen houden iets van sudocreme kunnen gebruiken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:54

jawel hoor,dat kan je er prima op smeren,dan blijft het wat soepel.

_Karin

Re: kale plekken..wat erop smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:13

Ook zou er sudocreme opsmeren als ik jou was. Dit houd de huid lekker soepel en hij krijgt geen last als hij daarmee in de zon loopt.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

Ik zou er niks op smeren het kan zo lekker luchten.

Sucocreme zit zinkzalf in dat kan ook weer uitdrogen ik zou het dus gewoon lekker zo laten komt vanzelf wel weer een vachtje op

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:46

Ik heb dit dus ook bij 1 van me verzorgpony's
En door de zon zitten er nou korsten op dus flink verbrand...
Dacht ook dat het vanzelf over ging maar helaas... Ga er nog toch vette zalf op smeren.
Weet alleen nog niet welke het beste er voor is dus lees even mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:36

Mijn veulen heeft ook kale plekken, zomaar van de 1 op de andere dag. En de plekken zijn onmogelijke plekken om geschuurd te hebben. Ik heb de DA via de telefoon gesproken, en die adviseerde me er 1 keer per dag zinkzalf op te smeren. Donderdagavond komt ze kijken, dan weet ik meer.
Mijn veulen staat overdag niet buiten, is te warm en niet te doen met de dazen, dus zonverbranding is voor mij niet iets om rekening mee te houden.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:37

Dan zou ik gewoon in plaats van sudocreme, nivea voor baby's factor 50plus erop doen oid. Weet je in ieder geval zaker dat het niet verbrand, en denk dat het voor de huid ook wel lekker is.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:38

Neonlight, ik ben benieuwd wat je dierenarts zegt.
ik ga ook maar 1x per dag zinkzalf erop smeren (of sudocreme, dat is hetzelfde toch?)
hoe heb jij het aan je dierenarts uitgelegd over de telefoon?
die van mij staan overdags wel buiten.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:42

zinkzalf is toch heel anders dan sudo hoor, zinkzalf stinkt heel erg en is grijzig van kleur en kan een donkere vloeistof afscheiden. Ik moest juist mn zinkzalf mengen met sudo omdat sudo vetter is en beter blijft plakken (gebruik het tegen de mok)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:43

zinkzalf voor baby's is toch wit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:44

Ik laat het je weten als die is geweest donderdag. :j
Ik heb haar verteld dat ie van de een op de andere dag kale plekken op de borst had, van tussen de benen uit, en op zijn bil. En dat ik hem enkele dagen van te voren ontwormd had met pyranthel, en de eerste keren was ie ontwormd met ivermectine. Het zou op wormen kunnen zijn, en ze kijkt er dus donderdag naar als ze toch langs komt, en adviseerde me tot die tijd 1 keer per dag zinkzalf te smeren.
De zinkzalf die ik heb is wel wit trouwens, en inderdaad geschikt voor kinderen vanaf o jaar.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:45

Oh dat kan idd wel kloppen, ik heb het over zinkzalf van de groene os, voor paarden dus, dat wil je niet op je mensenbiebje :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:51

Ik heb rafiki ook wel ontwormd met Pyrantel.
maar dat is al een week of 5 geleden... dus is misschien toch vreemd als daar nu pas een reactie op komt?
de eerste keer is Rafiki ook gedaan met ivermectine en de 2e keer met pyrantel.
alleen nu moet hij binnenkort nog een keertje... wilde ik eigenlijk weer doen met pyrantel, maar ben bang dat hij dan nog meer op een kaalgeplukte kalkoen gaat lijken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:21

Neonlight schreef:
Ik laat het je weten als die is geweest donderdag. :j
Ik heb haar verteld dat ie van de een op de andere dag kale plekken op de borst had, van tussen de benen uit, en op zijn bil. En dat ik hem enkele dagen van te voren ontwormd had met pyranthel, en de eerste keren was ie ontwormd met ivermectine. Het zou op wormen kunnen zijn, en ze kijkt er dus donderdag naar als ze toch langs komt, en adviseerde me tot die tijd 1 keer per dag zinkzalf te smeren.
De zinkzalf die ik heb is wel wit trouwens, en inderdaad geschikt voor kinderen vanaf o jaar.

kan het door wormen komen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:01

Het zou door wormen kunnen komen, dit was de eerste keer dat ik pyranthel gebruikte en dan komen die spoelwormen en veulenwormen eraf waar ivermectine niet tegen werkt. Hoewel ik geen wormen heb gezien, maar je hoeft natuurlijk niet alles te zien.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 06:48

maar joanna had ook van die plekjes en die is twee jaar en is een week of drie geleden nog ontwormd met ivermectine, kan het dan nog met elkaar te maken hebben?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 06:58

Bij diverse ruitersportzaken kun je dus saddlecure kopen das vettige creme. De nam zegt het al het wordt gebruikt als je toevallig n zadel hebt gehad dat te strak zat waardoor er dus kale plekjes op de rug zijn gekomen.
Het is eeen vettige creme die speciaal voor de paardenhuid gemaakt is.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:54

Hoi iedereen,
Kim, ik had er ook al op gereageerd in het andere topic. Die plekjes noemen dermafolitis en is eigenlijk een aandoening die overkomt uit de tropen. Paarden kunnen er jaren drager van zijn, voor het uitbreekt, maar met de warmte zie je het inderdaad vaker. Blijkbaar heeft Rafiki het ook nu. Het is overduidelijk als er soms ook nog kleine korstjes in zitten en als je aan die haarplukjes trekt, dat er dan zo een korstje mee komt. Soms komt er zelfs wat pus uit het wondje, maar dat hoeft niet altijd. Soms hebben ze wat jeuk eraan, maar hoeft ook niet altijd. Oplossing is één spuit peniciline (in heel erge gevallen moet je gedurende een week spuiten, maar meestal is het met een spuit al voldoende) en een week aan een stuk alle dagen wassen met hibiscub, isobetadinezeep of iets dergelijks. Momenteel is er duidelijk weer een uitbraak ervan, want heb het nog al van mensen gehoord en ook het paard van mijn schoonvader was hier op verlof voor een paar dagen en heb hem ook moeten behandelen, vandaar. Mensen weten niet altijd wat dit is en vrezen dan voor zomerschuur of iets dergelijk, maar het is in feite niets ergs, maar je moet het herkennen zodat je het juist kunt behandelen. En anders es aan de DA vragen hé!
Ik zou er dus zeker geen zalf op smeren, want het moet in feite uitdrogen, of het moet een ontsmettende zalf zijn, maar zoals ik al zei, gewoon uitwassen met ontsmettende zeep en het lost zijn eigen op. Je zult natuurlijk wel een beetje geduld moeten hebben tot het haar terug groeit ;) Maak je geen zorgen, het is niets ergs. Een veulenvelletje is natuurlijk nog gevoeliger dan van een volwassen paard, vandaar dat het bij hem misschien nogal grote plekken aannam op korte tijd.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:59

dus ik kan eventueel ook zijn lijfje wassen met ontsmettende zeep?
betadine shampoo of iets anders ontsmettends?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:05

ik zou zwitsal zonnebrand doen... Om sommige plekken is de huid roze dit kan verbranden in de zon. Dan heb je het ook gelijk beschermt tegen de zon en het is lekkere zachte creme. Geen sudocreme ofzo dat is juit voor vochtige plekken zoals uitslg en mok.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 11:07

ik heb nog zonnebrandcreme van loreal geloof ik.
factor 50 voor kids, waterproof.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:56

Mijn jonge merrie had van het voorjaar ook ineens soortgelijke plekken. die kwamen door de warmte. Plekken waaren vochtig geworden -> is gaan broeien -> kreeg jeuk dus ging schuren -> werd alleen maar erger.
Heb van de VA moeten wassen met betadineshampoo om de 2 dagen. Was vrij snel verdwenen :)
Je kan er een vette zalf opsmeren zonder olie want dat gaat branden met dit weer/zon