Inslapen ja of nee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Inslapen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:08

Ik weet dat ik diegene ben die de knoop door moet gaan hakken, maar mijn gevoel en mijn geweten werken niet samen.

Ik heb een shetlanderruin van net 5 jaar.
Door een klap of val heeft hij een blessure in zijn rug opgelopen en heeft daardoor de aandoening hypermetrie.
Door overbelasting hoefbevangen geraakt en zit dus nu met twee hele vervelende aandoeningen.
Er zijn drie dierenartsen en wel 5 smeden geweest omdat niemand nou precies kan zeggen hoe of wat, qau behandeling.
Als het beter gaat met zijn rug dan gaat het met zijn bevangenheid slecht en andersom.
De pony loopt heel erg slecht en heeft af en toe wel eens een goede tijd, liggen doet hij niet veel meer als eerst.
Als ik hem zie lopen springen me de tranen in de ogen.
Toch lijkt hij het allemaal minder erg te vinden maar heel zeker weten kan ik dat natuurlijk niet.
De dierenarts heeft twee weken gezegd dat ik moet stoppen met doktoren en zolang het gaat gaat het en anders moet ik echt de knoop doorhakken.

Dit is effe het verhaal in het kort, dus als er vragen zijn stel maar.

Afbeelding
Dit is een foto van 30-05-2010

PBA_

Re: Inslapen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:14

Heb je al eens in de osteopatische hoek gekeken voor zijn rug? Of een holistische DA. Osteopaat zelf goede ervaringen mee. Mijn paard was afgeschreven door haar ataxtie maar met een holistische DA zelf nog geen ervaring wel van stalgenoten veel positieve reacties. Misschien een laatste redmiddel of bevestiging

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:16

Osteopaat is twee weken geleden geweest maar de dierenarts zei al dat het waarschijnlijk niets zou doen bij zijn aandoening en daar heeft hij gelijk in gekregen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:18

ai, dat is balen. holistish is vrij duur maar kan het waard zijn. maar dat moet je wel willen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:21

Het prbleem is dat volgens mij alleen eric laarakker zoiets doet op zijn praktijk, wat voor mij een eind weg is.
Ten eerste heb ik geen trailer en buiten dat ga ik deze pony niet zo'n tijd op de trailer zetten.
Het is mij ook een raadsel of de pony pijn heeft, dit straalt hij niet uit.
Dit is wat het zo moeilijk maakt.
Van zijn hoeven zijn ook foto's gemaakt, daar was ook de kanteling van het hoefbeen te zien.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:29

Je kan ook even op www.steffivanderlaarse.nl kijken en haar mailen met je verhaal. Dan hoef je er niet langs en ze kan je heel erg goeie adviezen geven over de mail. Ook is ze eerlijk als ze er geen toekomst in ziet.

Ik ben heel erg blij met haar. Ze heeft meerdere kleine wonderen verricht bij mijn paarden (paarden met artrose en een paard met ataxie enz.)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:41

Wat je ook wel hoort is dat ze de pony een week ( of 2) op pijnstillers zetten. Als hij dan erg veel verbetert, weet je dat hij zonder pijnstillers dus toch pijn moet hebben. Dat maakt de beslissing om in te laten slapen weer makkelijker. Merk je helemaal geen verschil, zal hij dus ook niet veel pijn hebben. Maar als ik zo hoor wat hij mankeert, kan ik me niet voorstellen dat hij pijnvrij is.
Erg lastige beslissing hoor, maar je wil toch ook geen pony die de hele dag met pijn loopt, helemaal niet als hij nog maar vijf is, dan zou hij zo nog 15 jaar door moeten hobbelen... Heel veel sterkte in elk geval!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:50

Misschien een "idee" in overleg met je dierenarts, maar zou je hem op pijnstillers kunnen zetten om te kijken of zijn gedrag dan veranderd?(oww lees net dat degene boven mij dat ook opperd)

Verder is het misschien een idee om inderdaad een holistische DA te laten kijken, maar dan wel een échte goede..
Maar ik denk dan ook dat, dat je "laatste redmiddel" is.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:52

Ben het er vergeten bij te zetten maar Steffi uit mijn eerdere post is ook holistisch dierenarts, en acapuncturist en osteopaat enzovoorts :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:57

Heb helaas geen tips voor je, maar wilde wel even laten weten dat ik het top vind dat je dit in het ieder geval al voor hem hebt gedaan!!!
(voor een shet wordt er helaas al snel gezegd van doe maar weg, is zonde van het geld :( )
Heel veel sterkte met wat je gaat beslissen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:24

Wat zijn dit toch een vreselijk moeilijke beslissingen.... Je kunt alleen zelf een inschatting maken hoe pijnvrij hij nog rondloopt.

Ik heb eenzelfde traject met mijn ruin doorlopen. 2 jaar lang heel intensief behandelt, bij verschillende en dierenartsen onder behandeling geweest ook in die periode. We hebben zoveel geprobeerd, maar helaas bleef hij keer op keer terugvallen. Een blessure in de voet en eentje in de nek die inderdaad ook elkaar blijven beïnvloeden.
Bij de laatste controle adviseerde de DA ook om ermee te stoppen. Ik heb dat advies opgevolgd. Hij loopt nu nog op het land, maar ik weet dat het een kwestie van tijd is totdat hij echt veel pijn krijgt. Waarschijnlijk gaan we volgende week definitief afscheid nemen.

Natuurlijk wil je dat niet, je wilt hoop blijven houden en door blijven vechten met je paard samen. Maar soms moet je helaas ook accepteren dat je genoeg hebt gedaan en dat door blijven gaan niet eerlijk is voor jezelf maar misschien ook wel niet voor je paard.

Sterkte :(:)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:29

Ik heb net mijn paard laten inslapen, nadat ze een half jaar hoefbevangen is geweest. Mijn gevoel en mijn verstand zeggen dat ik er goed aan heb gedaan. Hoewel ze het op pijnstillers goed deed is de ontsteking niet weggegaan en werden haar hoeven helemaal zacht. Het was een moeilijke beslissing maar achteraf toch een opluchting dat ze niet verder hoefde te lijden.
Sterkte met je beslissing.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:52

Nynke55: Wat een rotverhaal en de beslissing is gewoon rot maar als je er zelf vrede mee hebt heb je het beste gedaan.

Richtje: Ook jij staat voor een rot beslissing.
Sterkte allebei!!!!

Ik ben nu vanaf februarie met mijn pony bezig, pijnstilling en alles hebben we allemaal al gehad, hij reageerde alleen iets positief op een dosis voor een groot paard, maar dat was enkel proberen want dat kun je niet blijven doen.
In zijn eerste fase toen hij bevangen werd liep hij helemaal niet meer en deed alles (eten, slapen, drinken, poepen, plassen enz) op een en dezelfde plaats.
Dit is al lang niet meer het geval.
Ik had toen de dierenarts gebeld voor een beslissing te maken en ineens ging hij lopen, toen is het een tijd heel goed gegaan en zonder aanwijsbare reden ook weer slechter.
En zo wisselt het zich nu telkens af.
Maar hij heeft nog geen enkele keer helemaal goed gelopen.

Ik hoef niet perse iets met hem te doen, op de wei hobbelen is voor mij al prima, maar ook dat moet een beetje normaal gaan en dat gaat het op dit moment niet echt.
Pijnvrij is hij naar mijn idee ook niet, maar toch gaat hij zijn eigen weg op zijn gemak.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:07

Bedenk wel dat het een vluchtdier is he, dus ze zullen altijd door blijven gaan.
Ik wil absoluut geen beslissing voor je maken en dat moet je ook echt zelf doen. Dat kunnen we ook niet via internet.
Maar als hij niet pijnvrij is.... dan zou ik niet zo snel nog lang doordokteren :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:09

Ik ga de beslissing niet 1-2-3 maken, dat kan ik ook niet.
Maar omdat dit nu de tweede keer is dat ik erover denk zegt toch al dat iets in me zegt dat het niet goed is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:59

Als ik nu zo verder lees, denk ik dat je zelf eigenlijk de beslissing al hebt gemaakt, de vraag is nu alleen wanneer... Ik kan me helemaal voorstellen als je hem nog ziet scharrelen dat je denkt dat het zijn tijd nog net niet is, maar moet je dan weer wachten totdat hij niet van zijn plaats komt? Ik denk van niet. Een paard heeft geen besef van tijd, die weet niet of hij deze week wordt ingeslapen of over een half jaar of over een jaar. Ik zou me als ik jou was toch snel voorbereiden op een naderend afscheid en het niet lang uitstellen. Je kan natuurlijk nog alternatieve wegen gaan bewandelen met de vraag of hij dan echt wel beter wordt of eigenlijk een lange lijdensweg gaat krijgen, ikzelf zou daar niet voor kiezen.
Het zijn eigenlijk dingen die hij mankeert die niet echt overgaan of beter kunnen worden, moet jij dan nog handenvol geld uit gaan geven en er tenslotte achterkomen dat het beter was geweest om hem nu te laten gaan? In mijn ogen niet, gun hem nog even, geniet nog even van hem, verwen hem en dan... laten inslapen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:11

ik zou mijn paard in laten slapen als ik weet dat ik alles binnen mijn machte heb gedaan om hem te helpen.
Je weet zelf denk ik het beste of je dat kan zeggen...

Het niet hebben van een trailer is vast wel op te lossen om toch naar de Bilt te kunnen?
Persoonlijk ben ik helemaal lyrisch van Laarakker nadat mijn erg zieke paardje goed opknapte na een bezoek daar.
Als ze je daar zeggen dat ze je niet kunnen helpen is het een ander verhaal dan wanneer het op te lossen is.
Natuurlijk moet hij geen pijn hebben, dan is de keuze snel gemaak...

Meis, het is zowiezo vreselijk voor je dat je hier aan moet denken...
Heel veel sterkte!! Y;(

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:10

Holistisch is te overwegen... in ieder geval heel veel sterkte ermee!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:32

Hoefbevangen is een lastig probleem, je kunt het nog proberen bij Laarakker maar ik ben er bang voor dat het uitstel zal zijn.

Het ligt er maar net aan wat de stand van het hoefbeen is, heb je al foto`s laten maken daarvan?

Wij hebben onze merrie in laten slapen vanwege de stand van het hoefbeen, dat gaf geen perspectief meer, ze zou niet meer pijnvrij zijn, zelfs niet meer op de wei.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 07:13

Foto's zijn er idd.
Wat ik al zei over op de trailer, dat durf ik niet eens.
Daar staat hij te onstabiel voor.
Ik ga alles eens goed op een rij zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:36

Het is een hele moeilijke beslissing die je alleen maar zelf kunt nemen.
Over de hb: mijn paard heeft ook enkele maanden onverklaarbare terugvallen gehad, zomaar soms van het ene op het andere uur. Wij hadden op een gegeven moment ook afgesproken dat als er weer zo'n terugval zou komen dat we haar zouden laten inslapen.
Ze is er nog (5 jaar later) dus wij hebben die beslissing gelukkig toen nog niet hoeven nemen.
Over de hypermetrie: staat dat los van de HB?
Ik stel me voor dat hypermetrie (kan heel goed zijn dat ik er naast zit hoor) net zo iets als spastische spieren. Kan er niet iets ontspannends worden gegeven zoals ze dt ook doen bij mensen met spasmen.
Ook kan ik me voorstellen dat de afvalstoffen in de spieren zorgen voor de hypermetrie.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:44

Ik zou niet overhaast laten inslapen. Je paardje ziet er niet slecht uit op die foto. Het is niet graadmager en zit ook niet heel slecht in zijn of haar vacht... Ik zou Erik Laarakkers of Steffie eens vragen ernaar te kijken.
Ik heb lange tijd geleden voor mijzelf uitgemaakt dat ik alleen laat inslapen als ik er geen seconde over hoef te twijfelen. Je kunt namelijk niet meer terug en het is toch een levend wezen. Ik heb veel zieke paarden gezien en ik weet dat ze prima aangaven wanneer de geest er echt uit is. Een paard weet wanneer het niet meer verder kan en geeft dan op. Ook dat hoort bij een vluchtdier. Zolang ze niet opgeven (blijven rondlopen en eten), is er wat mij betreft nog van alles mogelijk... :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:05

Wat Equijoy zegt kan ik me erg in vinden. Je schrijft zelf dat hij op zijn eigen gemak zijn weg gaat. Je weet niet zeker of hij pijn heeft. Een proef met pijnstillers gaf geen verandering, hij reageerde "iets positief" op een heel grote dosering, maar dat zal bij ieder dier een verandering laten zien lijkt me.
De DA kan 100 keer zeggen dat je niet meer moet dokteren, maar wat "dokter" je dan nu? Krijgt hij dan zoveel medicijnen, supplementen? Heb het met mijn oude merrie ook meegemaakt: je weet wanneer het niet meer gaat. Vertrouw op het gevoel dat hij je nu nog geeft. En ik heb niet de indruk dat hij zelf niet meer wil?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:45

Ik ben het helemaal eens met EquiJoy en Paars... tenzij je constateert dat het paard gruwelijk pijn heeft, zou ik voorlopig niks doen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:48

Ik zelf zou kiezen voor inslapen, maar goed dat is wat ik zou doen.

Sterkte bij je beslissing.