Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:04

Onze shetlander Romany schuurt echt heel erg, ze gaat kapot van de jeuk.
Als we met haar een tijdje gaan lopen, en we komen weer thuis duwt ze iedereen aan de kant,
om maar even in de wei te kunnen schuren.
Het rare is alleen, dat haar dochter Alma (Die in de dezlelfde wij staat) eigenlijk geen last van jeuk heeft.
Als het zomerexceem zou zijn (waar ze eigenlijk nooit eerder last van had) zou Alma er toch ook last van moeten hebben?

Ze heeft wel eens bij de vorige eigenaar, een soort allergie gehad.
Ze schuurde toen ook, en kreeg allemaal rare bultjes op haar borst.
De dierenarts zei dat het in haar bloed zat, en dat je er eigenlijk weinig aan kon doen.
Ze wisten namelijk niet echt goed wat het was.
Maar als dit het zou zijn, zou Alma het toch ook moeten hebben..

Bij Romany is haar manenkam kapot, en ze schuurt bij haar staart, bij allebei tot op de huid.

Zou het bijv. kunnen zijn dat ze een eiwit-teveel heeft?
Daar kunnen ze namelijk ook zo'n jeuk van hebben.

Voor de behandeling:
Zouden die plekken misschien wat genezen als ik wat uierzalf op de manenkam smeer?
Dat kun je namelijk toch ook gebruiken voor wondjes e.d. ? ;)

Ik hoop dat iemand een idee heeft, ik kan evt. ook nog foto's maken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:06

Ik smeer er hoefteer op en de jeuk verdwijnt als sneeuw voor de zon.Met een kwastje goed uitsmeren,ze mag er niet mee in de volle zon staan.

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:15

oke! heeft je paard zomerexceem of gewoon jeuk?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:25

gohya schreef:
Ik smeer er hoefteer op en de jeuk verdwijnt als sneeuw voor de zon.Met een kwastje goed uitsmeren,ze mag er niet mee in de volle zon staan.

Smeer jij teer op jeuk plekken...Daar snap ik niets van..:n .
Het kan inderdaad door een teveel aan eiwitten komen maar ook door vliegjes. Dat haar dochter het niet heeft zegt niets. Niet alles is erfelijk en het ene dier heeft meer aanleg dan het andere.

hinta
Berichten: 626
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:03

ik denk dat het in het belang van je pony raadzaam is om een goede dierenarts te raadplegen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:04

Aukelizzy schreef:
gohya schreef:
Ik smeer er hoefteer op en de jeuk verdwijnt als sneeuw voor de zon.Met een kwastje goed uitsmeren,ze mag er niet mee in de volle zon staan.

Smeer jij teer op jeuk plekken...Daar snap ik niets van..:n .
Het kan inderdaad door een teveel aan eiwitten komen maar ook door vliegjes. Dat haar dochter het niet heeft zegt niets. Niet alles is erfelijk en het ene dier heeft meer aanleg dan het andere.


Daar snappen heel veel mensen nix van,maar ik doe het al jaren.Ook op mijn honden als die gek worden v.d. jeuk.Ze zijn er nu helemaal vanaf.Ik had ook een pony met zomer exceem,werd helemaal gek v.d. jeuk,kon geen seconde stilstaan.Na 2 weken kon ze weer stilstaan en grazen,haar jeuk was weg!
Iedereen denkt dat ik onzin vertel,maar mijn hond en pony's zijn het levende bewijs dat hoefteer wel degelijk helpt,het zuivert en geneest!Het enige nadeel is dat ze er niet mee in de volle zon mogen staan.
Vroeger gebruikte iedereen het,zelfs bij mensen werd teer toegepast.Ik heb navraag gedaan bij een reformwinkel en natuurwinkel.Iedereen mag zelf weten of ze het geloven of niet,maar mijn pony's zijn verlost v.d. jeuk.De pony had dus zomer exceem en de hond had een huid allergie waar de dierenarts nix meer voor kon doen.De jeuk is nooit meer terug gekomen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:19

heb jij haar al eens laten testen door een DA?

Daar heb je 100 keer meer aan als mensen die je de tip geven om er hoefteer op te smeren, arm paard. En natuurlijk weten de reform- en natuurwinkels het beter dan iemand die minstens 6 jaar studie heeft gehad, dat is volkomen logisch...

Waarom zou trekzalf dan niet op open wonden mogen? En ieder schuurplekje is een open wondje hoor!

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:21

maar is het niet schadelijk dan ofzo? Hoefteer is natuurlijk niet echt bedoeld om op de manenkam te smeren ;)

@Hinta: maar ze is al eens naar een superdure kliniek geweest waar ze van alles uitgeprobeerd hebben, maar niks hielp eigenlijk.
Op een gegeven moment was het gewoon verdwenen. En als het zomerexceem is kan een dierenarts daar volgens mij ook weinig aan doen..

Ze heeft dit namelijk ook niet ieder jaar, tijdens de zomer van twee jaar terug had ze dus nergens last van, en nu ineens wel.
Wat dan wel weer opvalt, is dat toen ze dus geen last van die jeuk had, Alma net een paar maanden was.
(als ze dus last zou hebben van de eiwitten, kon ze die toen dus kwijt aan haar veulen)
Vorig jaar was het ook niet zo erg, ze schuurde toen ook wel wat, maar niet haar manen er af.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:25

Het is niet zo raar dat hoefteer werkt. Het is alleen wel erg geconcentreerd. Ik gebruik een Amerikaans zwavel/teerprodukt (MTG, mane tail groom), voor een paard dat jeuk heeft, daar zit dus ook teer in, en hondenshampoo voor honden met huidklachten is ook vaak teershampoo.

Maar ik zou toch eens laten kijken door een goede DA of het geen eczeem is, en dan is een eczeemdeken meestal de beste oplossing, in combinatie met vliegenbestrijding en behandelen van de huid. Verder zijn er ook verschillende voedingssupplementen en dieetmaatregelen, maar daar kan je DA je ook in adviseren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-05-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:26

Citeer: En natuurlijk weten de reform- en natuurwinkels het beter dan iemand die minstens 6 jaar studie heeft gehad, dat is volkomen logisch...

Dus m.a.w.de dierenartsen weten alles beter?
Ook zij zijn mensen hoor en weten echt niet alles.
De teer is uit de handel gehaald omdat het té goed werkte,het genas.En tja een middeltje wat volkomen geneest,daar verdien je nix meer aan.Alleen middeltjes die verzachten,die verkopen goed en verdien je geld aan.
De teer smeer je niet op een open wond,als de wond droog is smeer je het er pas op.Zolang je het zelf niet gebruikt hebt kan je er ook geen oordeel over geven.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:29

heeft ze in de winter ook jeuk?
heeft ze over der hele lijf jeuk?
heeft ze de hele dag door jeuk?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:29

TS als je het niet vertrouwt zou je toch een klein stukje kunnen proberen?Het is NIET schadelijk.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:33

als het niet schadelijk is en werkzaam tegen zomereczeem wrm lopen er nog zoveel paarden rond met zomereczeem en is dit niet als middel voor zomereczeem op de markt gebracht.
dit spul is totaal niet bedoelt om te smeren is wel schadelijk voor zover ik het weet.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:52

ikke20 schreef:
als het niet schadelijk is en werkzaam tegen zomereczeem wrm lopen er nog zoveel paarden rond met zomereczeem en is dit niet als middel voor zomereczeem op de markt gebracht.
dit spul is totaal niet bedoelt om te smeren is wel schadelijk voor zover ik het weet.


Waarom??
Omdat niemand dit weet!
Ik weet dit van iemand anders,die gaf me deze tip.Hij had deze tip weer van een oude boer uit Drente.
Hij vertelde dat het vroeger altijd werd gebruikt tegen exceem en jeuk.
Ik geloofde het zelf ook niet meteen hoor,maar heb het uit getest en het het waar!

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:03

ikke20 schreef:
heeft ze in de winter ook jeuk?
heeft ze over der hele lijf jeuk?
heeft ze de hele dag door jeuk?


In de winter heeft ze geen jeuk, alleen in de zomer.
Ze heeft schuurplekken op haar manen en haar staart, en ik neem dus aan dat het daar jeukt.
Het zou dus wel zomerexceem kunnen zijn, naast de wei is namelijk ook een grachtje (stilstaand water) waar de vliegjes op af kunnen komen.
Ik vind het alleen raar dat die kleine er geen last van heeft, en dat romany er dus ook niet altijd last van heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Iris_C op 30-05-10 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:04

ik kan inderdaad een klein stukje proberen, maar ik kijk eerst even wat de mogelijkheden zijn ;)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:08

Iris_C schreef:
In de winter heeft ze geen jeuk, alleen in de zomer.
Ze heeft schuurplekken op haar manen en haar staart, en ik neem dus aan dat het daar jeukt.
Het zou dus wel zomerexceem kunnen zijn, naast de wei is namelijk ook een grachtje.
Ik vond het alleen raar dat die kleine er geen last van heeft, en dat romany er dus niet altijd last van heeft gehad.


Zomereczeem kan zomaar ontstaan, ook na een x aantal jaren.
Het verhaal klinkt er wel heel erg naar.

Verder zou ik toch de DA bellen voor een echte diagnose en even een spuit om de zaak te kalmeren. En dan zal je aan de eczeemdekens moeten...
je zou haar ook overdag binnen kunnen laten en 's nachts naar buiten. Maar dan moet je wel vroeg op.... In ieder geval moet ze nl met de schemering binnen staan! Dus als ze overdag buiten staat, haal haar dan op tijd binnen.

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:19

ik weet dat het raar klinkt, daarom vind ik het zelf ook erg moeilijk om te zeggen wat het nou precies is.het kunnen dus eigenlijk 3 dingen zijn ;)
- zomerexceem
- eiwit-teveel
- allergie
ik denk niet dat het schimmel is, want dan zou ze het overal moeten hebben.

misschien toch nog een keer de DA erbij halen dan..
als het exceem is zal het een deken worden, want een shetlander zo lang binnen zetten, daar wordt ze denk ik niet gelukkig van :P

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:24

allergie is meestal over het hele lichaam
eiwit teveel is vaak bultjes of ook jeuk over gehele lichaam
zomereczeem is voornamijkl op staart manen onderkant buik. hoofd.
maar voor zekerheid da bellen want voor zomereczeem ben je al te laat voor deken eerst moet dat weer rustiger worden

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:30

Ik weet voor ongeveer 80% zeker dat dit zomerexeem is.
Wij hadden een kudde shetlander van 9 shets (nu gekompen tot 3)
Daarvan hadden er 3 exeem, en de rest niet en ze stonden in de zelfde wei.
Ze gaan dan heel erg schuren aan hun manen en staart en als het erger word ook
aan hun oren, voorpluk, en rug :(:) Het eniste wat ik je kan aanraden is om bij een
paardenzaak (maar volgens mij heeft de welkoop het ook) teerschampoo te kopen,
mee wassen, even laten intrekken en heeel goed uitspoelen. Je zal ook een exeemdeken moeten
aanschaffen, tenzij je er elke dag 2x heen kunt om haar in te smeren. Zelf heb ik wel een exeemdeke omdat
ik gewoon weg geen tijd en zin hem om te blijven smeren.
Ook moet je even naar de wei kijken. Als ze van zichzelf al mollig is krijgt ze extra veel jeuk omdat die beestjes
reageren of het glucose in het bloed wat ze binnen krijgen via het gras.

Dus:
-kort en afgegraast weiland met oud hooi bijvoeren
-veel beweging geven
-exeemdeken kopen
-elke keer als ze toch geschuurt heeft met teerschampoo wassen,
voor heel goed voor je het deken op doet.

ps. je moet er even rekeing mee houden dat ze als je het deken opdoet eerst nog jeuk zal hebben van de wondjes
die gaan helen, daar gaat ze dus ook aan schuren en zo kan ze het deken mollen, het beste kun je haar dus eerst even
een tijdje in een weitje zetten waar geen bomen enzo instaan, anders is je deken zo kapot.

Je kunt ook itch free gell kopen en eropsmeren na het wassen, dit stilt de jeuk een beetje, de schampoo
bevordert alleen de genezing van de huid.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:33

mocht je een deken willen aanschaffen, dan zal je die volgend jaar in maart
al op moeten doen en tot oktober moeten laten zitten om jeuk te voorkomen.

Mijn shet heb ik nu dus ook op een heel kort weitje staan, is nu lekker slank en
heeft altijd zijn exeemdeken op en het gaat super :D je kan ook een hoofdkap kopen
(heb ik wel) voor als ze ook aan de voorpluk en oren schuren.

Mijn shet had het zo erg dat hij geen manen meer over had, zijn voorpluk bestond uit 1 sprietje
en zijn staart wortel kaal was |(

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:29

ikke20 schreef:
allergie is meestal over het hele lichaam
eiwit teveel is vaak bultjes of ook jeuk over gehele lichaam
zomereczeem is voornamijkl op staart manen onderkant buik. hoofd.
maar voor zekerheid da bellen want voor zomereczeem ben je al te laat voor deken eerst moet dat weer rustiger worden


ze heeft volgens mij wel bultjes op haar borst, ik zal vamiddag nog eens kijken of ze gestoken is of dat het echte bultjes zijn..

@loveidefix
bedankt voor je advies!
ik zal eerst nog eens goed gaan kijken of ze echt geen bultjes heeft.
als ze die niet heeft, is het duidelijk dat het zomerexceem is
jullie horen het nog.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:30

het kunnen ook luizen zijn dat had een shet op stal van ons laatst ook maar dan zou de andere het denk ik ook moeten hebben :P

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:35

teer shampoo helpt echt heel goed, gebruiken wij ook ( voor de manen en staart)

Iris_C
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-10

Re: Pony schuurt, maar wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:06

waar kun je teer shampoo kopen, ruitersportzaak?
weet iemand ook misschien waar je uierzalf kan kopen?
dan moet je wel de èchte hebben
want daar zit als het goed is antibiotica in