Mok & wedstrijd, toch opnieuw voetjes scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Mok & wedstrijd, toch opnieuw voetjes scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 00:29

Quentin heeft sinds kort mok, dat heeft hij de afgelopen 4 jaar nog nooit gehad!
maar de laatste maanden scheer ik zijn voeten, en nu zitten er hier heel erg veel horzels, waardoor de paarden overdag binnenstaan, en wij hebben in onze stal rubber matten liggen en daaronder een gootje waardoor als ze staan te plassen alles door de matten heengaat(zitten mini-gaatjes in) en dan mooi naar het riool gaat, in de zomer ligt er dus geen stro oid in de stal, maar als hij dus staat te plassen dan spat het zegmaar tegen zn benen aan, ik denk dat hij nu zn voetjes zijn geschoren wrsch daardoor mok heeft gekregen, omdat er nu dus minder haar zit om zn huid te beschermen tegen de druppels die erop komen

maar nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, ik rij wedstrijden en ongeschoren voetjes ziet er gewoon heel slordig uit, hij heeft een beetje een weerbrostel op de achterkant van zn achterbenen, en redelijk lange haren echt zo'n flosje hangt er aan.

Nu zijn ze niet superlang, maar wel op een lengte dat ik ze eigenlijk weer wil scheren(heb ook t idee dat ik de mokzalf meer op t haar smeer dan op de korsten)
maar is het nu juist verstandig om zn voeten wel of juist niet te scheren?

bij 2 voetes(LV en LA) is de mok bijna weg, de kootholte RV is t heel erg, en ook de kootholte RA(waar hij dus niet tegenaan kan plassen!)is het heel behoorlijk erg
ik ben nu een dag of 5 met mokzalf aan het smeren, en 2 voetjes zijn dus bijna over, maar die andere 2 nog niet echt

maar wat kan ik nu het beste er mee doen?ik moet zn veten sowieso zondag wassen, heb ik van de week ook gedaan met betadine shampoo beetje korstjes eraf gewassen en daarna t droog gehouden en steeds ingesmeerd.
hij is er niet echt gevoelig op en ook niet kreupel of dat ie dikke benen heeft ofzo

maar moet ik zn voeten nu juist wel of niet meer scheren?

na de laatste keer dat ik had geschoren heb ik hem wel veel vaker dan afgelopen tijd afgespoten(maar altijd voetjes redelijk goed afgedroogd)omdat het nu weer zo heet is en hij steeds behoorlijk had gezweten na het rijden, kan de mok ook daardoor komen?
ik spuit zn voeten wel vaak na t rijden af, maar omdat ie nu dus geschoren voetjes heeft, kan ie er daardoor ineens minder goed tegen? want de afgelopen 4 jaar heeft hij nog nooit mok gehad, ook niet als hij hier wekenlang in de modderige wei stond enzo.

alle tips zijn welkom!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23419
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:04

ik weet eigenlijk niet of je de huid bij mok mag vethouden, anders zou je over de mokzalf heen misschien uierzalf kunnen smeren om te voorkomen dat het vochtig wordt, ow nee mok moet uitdrogen, stom...
en een klein laagje zaagsel wat de spetters opvangt kan ook niet in zijn stal??

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:12

Juist wel scheren! Lees even [MD] Dik, warm, rood, mok, optrekken.. HELP? - in dat topic heb ik aangegeven wat ons door de DA is aangeraden toen Ret een zware mokaanval had. Juist als je de haren kort houdt, heeft de mok minder kans om zich te verspreiden of lang te blijven hangen.

Overigens is ons verteld dat vaak afspuiten juist mok kan aanwakkeren. Ret ging er ook ineens meer last van krijgen naarmate we zijn benen vaker afspoten. Je kunt de kootholtes na het afspuiten wel droogwrijven met een handdoek, maar er blijft toch altijd wat vocht achter tussen de haren. Vergelijk het maar eens met je eigen haar: dat krijg je na het wassen ook niet kurkdroog met een handdoek.

Uitstappen op harde ondergrond heeft hetzelfde effect als het afspuiten van de benen, dus dat doe ik nu vaker dan afspuiten. Ook als ik de rest van het paard wel afspuit (na intensief rijden) probeer ik de benen zo droog mogelijk te houden. En als ik ze wel afspuit, smeer ik de kootholtes daarna preventief in met vette zalf of mokzalf (bij verdachte plekjes).

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:14

Inderdaad, gewoon scheren die voeten. Mijn ervaring is hoe minder sokken hoe minder mok. En niet afspuiten want dan wordt het weer nat. Goed droog houden en mokzalf of yellow cream erop.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:50

En geen korstjes krabben!
Een korstje is een bescherming van een wondje als je die weghaald heb je dus steeds weer een wondje.

Kun je de paarden overdag niet buitenzetten met een vliegendek, buitelucht doet wonderen voor mok.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:53

Bij Ameretto wordt de mok juist erger als hij er veel mee in de wei loopt: hij krijgt zonnebrand van fel zonlicht, en door die huidirritatie wordt de mok aangewakkerd. Smeren met factor Hoog of met sunblock helpt wel om het te voorkomen, maar als-ie eenmaal mok heeft, kunnen we hem het beste uit de zon houden. Als je paard in de schaduw kan lopen, is het een ander verhaal. Kijk vooral uit met witte voeten, die zijn vaak het meest gevoelig voor zowel zonnebrand als mok.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:41

Wat je eens kan proberen: juist vóór het afspuiten de mokplekken insmeren met vette zalf. Dan sluit de zalf de plek af voor het water.
Let even op of je mokzalf hier wel vet genoeg voor is. Dat die niet wordt weggespoeld want dan heeft het geen zin.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 14:06

thanx voor alle antwoorden!

dan ga ik vnv zn voetjes opnieuw scheren, hopen dat ie t accepteert ondanks de korstjes

maar mn moeder had het idee dat het misschien door het scheren komt dat ie mok heeft geklregen, omdat hij het hiervioor nooit had

maar nu bedenk ik me, sinds ik zn voetjes heb geschoren heb ik ze veel vaker afgespoten

sinds hij mok heeft heb ik 1x zn voetjes gewassen met betadine shampoo en daarna heb ik ze droog gehouden en ingesmeerd met mokzalf

overdag staat hij dus op stal, ik ben nog met mn ouders bezig over wat er in zn stal mag(die micro-gaatjes in de rubber matten mogen nml niet verstopt raken....) en 's ochtends&'s avonds staat hij buiten, dus staat ie wel in de friise lucht, zonder de felle zon en zonder die irritante horzels

volgende week gaat ie naar de DA voor zn tanden, als de mok er dan nog zit vraag ik wel andere zalf ofzo

ik heb nu die mokzalf in een wit potje met rose/paars randje op t etiket en een paardje/paardenhoofdje erop, die zalf heb ik bij de ruitersportzaak gehaald en opzich werkt ie wel, maar misschien heeft de DA iets beters als t volgende week nog niet over is

maar ik spuit zn voeten niet meer af en t zweet op zn lichaam haal ik er met een natte spons vanaf!eerst moet die mok wegzijn want t kan voor hem nooit prettig zijn al die kortjes&scheurtjes in zn kootholte

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:48

Bij Jip hebben we op aanraden van de DA, toen allerlei moksmeerseltjes niet hielpen, alle plekker ingesmeerd met vaseline. Daarmee zijn alle korsten verdwenen en daarmee de mok.
Werkte echt super. Jip had ook nog nooit last gehad van mok, maar van de winter ineens heel erg, terwijl hij ook niet in een viezere stal stond of vaker werd afgespoten (doen we nooit in de winter). Weet dus ook nog steeds niet waar het door gekomen is, maar het is nu iig helemaal weg, dankzij de vaseline.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 22:57

ja dat van vaseline heb ik al vaker gehoord!

volgende week langs de DA voor zn gebit en dan ff vragen wat hij er van vindt, hoop eigelijk wel dat de mok tegen die tijd weg is!

morgenmiddag heb ik pas tijd om te scheren, nu is het donker en ja 's avonds is de enige tijd dat ie buiten kan staan dus om hem nu binnen te halen, en dan ook nog eens een bouwlamp ofzo met verlengsnoer in de stal neer te moeten zetten ja denk dat ie me dan niet dankbaar is

nmorgenmiddag ben ik vrij, dus wordt t een middagje scheren.... :S

en heb vanmiddag na t rijden zn lijf met n natte spons afgedaan ipv afspuiten dus zn voetjes zijn nog mooi droog
hoop dat t snel over is, maar ondanks zn mok, zn mond waar ie last van heeft(ineens super hangend rooster, duidt op ontsteking/irritatie in zn mond) en dat ie gewond is(super erg getrapt tussen zn voorbenen in, kei dik en vocht enzo) liep ie super in mn les!dus heb nog wel wat hoop voor de wedstrijd zondag!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:39

mijn instructrice zei ook haren wegknippen omdat er dan minder kans op vocht is, doordat dat in de haren blijft zitten

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 20:04

ze zijn geschoren Lachen kostte wat moeite ivm de korstjes....maar heb t nu weer goed ingesmeerd, morgenocthend voor ik naar wedstrijd ga was ik ze met betadine shampoo(er zit nu ook superveel zand enz aan de korstjes) en dan gaat er weer n dikke laag zalf op

maandag om 17.00 moet ik bij de DA zijn ivm de ontsteking in zn mond en laat hem dan gelijk naar zn mok kijken, en naar zn rug omat ie een tijd geleden is gevallen in de wei en sindsdien 2 maanden slecht leip(sterrenkijker want ie nooit eerder heeft gedaan) maar gelukkig loopt ie ondanks alles(is dinsdag 2x hard getrapt...) toch heel lekker, of t goed genoeg is voor een M2 proef is ff afwachten, maar t viertal moet lukken! en als we weer 1e of 2e worden mogen we door Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:44

Nou, jouw knollie mankeert ook van alles hè? Waarschijnlijk ook een verminderde weerbaarheid. Ik heb juist gehoord dat zon goed is voor mok. Waarom doe je geen stro in de stal? Of Hemparade of zo?
Mijn tinker haar mok is zo goed als weg bij de voorbenen. Ze heeft bultjes op haar spronggewrichten achter en volgens de d.a. is dat ook mok maar volgens mij niet. De bultjes gaan in ieder geval niet weg na een week smeren met zijn mokzalf (van Virbac).
Deze mokzalf bestaat voor het grootste deel uit gele vaseline en dan een beetje zink en levertraan. Dat geeft dus net iets meer dan alleen vaseline.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 00:34

ja mijn paardje is idd een kneusje

tijd geleden had ie zo'n last van zn rug dat hij niet normaal kon lopen, dat gaat nu stuken beter, maar ja nu zit ik met de mok(nogsteeds Boos! ) en met die ontsteking in zn mond

morgen(vandaag dus want t is al maandag haha) ga ik naar de DA, moet er om 17.00 zijn, laat hem naar zn gebit kijken, naar z mok en naar zn rugspieren, en vragen of een paardenfysio hem zou kunnen helpen om wat losser in zn rug te komen

kost handen vol geld, zo'n kneusje....en t ergste is, ik heb een nog erger kneusje in de wei staan, en de enige die 100% gezond is, staat nix te doen in de wei en wordt haast nooit meer bereden, jammer maar ja om een paardje van ruim 18 ineens weer volop aan t werk te zetten vind ik sneu, had haar eigenlijk vanaf we haar voor ons mam kochten moeten blijven rijden maar ja ons mam wilde zelf rijden, en dat werd steeds minder, en nu staat ze zonder spieren en met een ronde buik in de wei....maar ja Quentin komt er wel weer bovenop en dan kan ik weer volop aan de slag met hem, op naar het Z Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:07

Ben benieuwd wat de d.a. van jouw knollie vond. Hopelijk zijn de problemen snel en goed(koop) op te lossen. Jammer dat je 18 jarige niks meer doet, af en toe een bosritje zou toch wel lekker zijn, rustig aan Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 00:35

Soxje schreef:
Ben benieuwd wat de d.a. van jouw knollie vond. Hopelijk zijn de problemen snel en goed(koop) op te lossen. Jammer dat je 18 jarige niks meer doet, af en toe een bosritje zou toch wel lekker zijn, rustig aan Lachen


er staat een verslagje op VvdD

en die 18 jarige is an mn moeder, zou haar blijven rijden om soepel te houden, ineens wilde mn moeder dat niet meer, en nu staat ze te nixen, zit er aan te denken om Q alleen te longeren voorlopig(zn rug is nog slechjter dan ik dacht, staat alllemaal in t verslagje) en dan die 18jarige ookl en dan wat meer gaan rijden, en met haar naar clubles(daar is Quentin extra gespannen en houdt ie zn rug extra vast) en dan mn priveles gewoon met Quentin

maar hij moet dus naar de fysio, zn rug zit zo vast dat toen de DA er op duwde hij dus door zn achterbenen zakte! en de DA kent hem al jaren, en zag nu dat hij ineens een spitse scherpe rug krijgt, en een stuk spieren mist die hij tot voor kort wel had....heb goeide zalf tegen de mok(avuloxil, eigelijk voor uierontsteking bij koeien, werkt oa antibacterieel, ken meer mensen die t hebben gehad tegen mok en werkt super), en t hangend rooster kwam wrsch door nieuw hooi, een reactie van zn slijmvliezen daarop, en er zijn 2 haakjes weggevijld(dat gebeurt 2x per jaar altijd bij hem)

maar die rug is dus echt 1 grote ramp....

hier staat t complete verslag

[VvdD] met Quentin naar DA geweest....niet zo oke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:07

Ilindra heeft ook snel last van mok en na jaren experimeteren is dit voor haar het enige dat goed werkt.
Benen niet opscheren maar netjes uitknippen, de haren blijven net wat langer en de kootholtes verbranden daar door minder snel (is in het begin even oefenen maar nu kan ik het feilloos).
Voor dat ze het land in gaan spuit ik de kootholtes in met glans spray (equistar), door de siliconen in die spray worden de kootholtes min of meer waterafstotend.
Heeft ze toch een plekje mok was ik het 1x met betadine scrub, goed afdrogen en daarna dagelijks hydrocortiderm erop.
Succes ermee.