Tijdens aandraven paar keer hoesten/kuchen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Tijdens aandraven paar keer hoesten/kuchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:18

Ik zit al een tijdje een beetje in een dilemma.

Mijn pony moet altijd even niezen/proesten zodra ik ga aandraven.
Dit heb ik nooit ervaren als iets waar ik op moest letten.
Sinds kort is het zo dat ze ook even een paar keer kucht/hoest.

Ook vandaag, na 10 min. instappen, moet ze toch weer even kuchen waarna ze proest, na het eerste aandraven.
Wel heeft ze ook een lichte doorzichtige neusuitvloeing.

Het vreemde van dit alles is; sinds 3 maanden sta ik op een nieuwe pensionstalling. In tegenstelling tot de andere stalling is deze stalling nu heel erg licht, ventilerend en komen ze elke dag op de wei. (op de vorige stalling kwam ze bijna niet buiten ook vanwege de winter toen).
Het enige verschil is nu: ik moet in een binnenbak rijden (op vorige stalling was alleen een buitenbak), en ze staat nu op stro (daarvoor op zaagsel omdat ze teveel stro at, wat ze nu niet doet).

En ze is 4 weken geleden geënt, en een week daarna begon ze wat met kuchen.

Haar vorige stal was gewoon heel donker, stoffig en muf. En daar had ze totaal geen last van.
En sinds een maand ( ik sta nu dus 3 maanden op de nieuwe stalling) kucht/hoest ze wat bij het aandraven. Al deze tijd heeft ze op stro gestaan.

Verder oogt ze gezond, ze is actief, eet en drinkt goed en heeft een allerte blik.
Wel krijgt ze sinds kort door haar muesli van EJ, een kruidenpoedermengsel genaamd Bronchovital.
Dat moet ook heilzaam werken voor verkoudheden, hoesten en snot.
Ook heb ik al overlegd dat ze misschien beter op vlas kan komen te staan omdat daar geen stof in zit.

Volgens de vorige eigenaar heeft ze namelijk stofallergie (dit was overigens niet bevestigd door een DA)

Ik zit gewoon te twijfelen of ik er nou een dierenarts bij moet halen of niet?

Turbolover

Re: Tijdens aandraven paar keer hoesten/kuchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:46

Je zou de dierenarts ernaar kunnen laten kijken, maar zolang ze proest na het hoesten is ie waarschijnlijk gewoon gezond! ;)

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:04

Klinkt als mijn paard. Die heeft longemfyseem en is altijd gevoelig op z'n longen. Zolang het fris en stofvrij is,is er niets aan de hand. Af en toe een kuchje, verder niets, maar als je haar in een binnenbak zet kan het stof nergens heen en ademt ze het meer in. Stro in de stal is ook zwaar. Daar kan die van mij helemaal niet tegen. Vlas was geen probleem.
Je nieuwe stal klinkt wel goed, maar je paard heeft misschien toch vlas nodig en ik zou denken dat buiten rijden prettiger is voor haar.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:07

mijn paard doet het ook maar de dierenarts kon niet vinden waar het aan lag... ach ja het is meestal maar 1 of 2 keer

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:12

wat krijgt ze aan ruwvoer? kan zijn dat daar schimmelspoortjes / stof op zitten wat irriteert in de luchtwegen? verder zou ik met hoesten niet te lang aankijken en zelf expirimenteren..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:15

Mone doet dit ook, dus ik volg het even...

Ik merk verder bij Mone echter geen luchtwegproblemen. Ze is niet snel buiten adem ofzo, alleen bij het draven als de Diesel motor nog niet helemaal loopt kucht ze soms een paar keer. Het is ook niet altijd, maar wel te vaak om niet op te vallen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:15

Ze komt in elk geval vanaf donderdag op vlas te staan. En dan haal ik haar daar ook niet weer vanaf. Omdat ik een paar keer van stal ben gewisseld heeft ze 2x op stro gestaan. De vorige keer en nu dus.

Heb ook nog contact gehad met de vorige eigenaar en heb nog even doorgevraagd: door de kleine stofdeeltjes in stro gaan haar luchtwegen wat irriteren en geeft haar dat een hoestprikkel.

Ik wist dat ze gevoellig was voor stof maar omdat anderen ook tegen mij zeiden van goh probeer het eerst even op stro en kijk het dan even aan, heb ik haar dus op stro gezet. Had ik dus niet moeten doen :( ook al ging het een hele tijd goed.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:14

Vandaag tijdens het rijden binnen, moest ze toch een aantal keer hoesten/kuchen. Maar sinds kort niet meer met witte snot na het rijden. Ik heb maar heel even binnen gereden en daarna ben ik naar buiten gegaan en heb ik daar een paar minuten gedraafd en buiten heeft ze totaal niet gekucht.
Vanaf morgen komt ze dus weer op vlas en dan hoop ik dat het snel gaat helpen en dat ik het niet heb verpest met haar dat ze blijft hoesten :(

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:06

Ze staat nu 5 dagen op vlas en ik merk al wel verbetering. Ze heeft vandaag 1 keer zacht gekucht bij het aandraven en voor de rest daarna proesten/niezen zoals ik het noem. Dit deed ze altijd wel bij het aandraven.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:25

gelukkig maar!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:54

Proesten doet mijn tinker ook bij het aandraven. Meestal drie keer. Hij is kerngezond en volgens mijn instructrice is het een teken van ontspanning.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:55

die van mij doet dat ook altijd even proesten.
maar dat heeft hij ook altijd al gehad.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:56

ElsB: Meestal wordt er met proesten iets anders bedoeld dan hoesten. Proesten (briesen) is inderdaad een teken van ontspanning, ik denk dat je dat bedoelt. Als een paard terugkerend hoest bij inspanning, echt een droge diepe kuch, dan zit er toch iets niet goed...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:23

Turbolover schreef:
Je zou de dierenarts ernaar kunnen laten kijken, maar zolang ze proest na het hoesten is ie waarschijnlijk gewoon gezond! ;)

Dit is echt zo'n onzin!!! Hoor dit wel vaker maar waar het vandaan komt? :? :? :?

Mijn paard hoest ook bij het aandraven en is hiervoor al 2 keer naar de kliniek geweest. Pasgeleden weer een longspoeling en bronchoscopie laten doen en geloof mij ze proest ook na het hoesten maar haar longen zijn echt niet goed! Door dit soort opmerkingen wachten mensen te lang met een DA inschakelen met alle gevolgen van dien.

@TS: fijn dat je merkt dat je paardje het beter doet op vlas. Hou het wel goed in de gaten want voor je het weet is er schade aan de longen die je niet meer terug kan draaien. Succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:24

Vandaag gereden en ze heeft niet gehoest. Wel tijdens het aandraven haar gebruikelijke proesten of briesen hoe je het noemt. Ze staat vanaf morgen een week op vlas.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:44

Ze staat nu 2,5 weken op vlas. Afgelopen week was ik op vakantie en heeft een vriendin haar gereden. Ze had nergens last van, geen hoesten. Eergisteren reed een vriendin haar ook en ik stond erbij, geen hoesten, zelfs niet briezen. Gisteren met rijden moest ze weer flink hoesten. Zo'n droge hoest. Ik snap er dus niks van waarom ze nu ineens wel weer hoest. Ik bel morgen de veearts en dan moet hij er maar even naar kijken.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:10

Gisteren is de veearts geweest en hij constateerde een (chronische) bronchitus. Ten gevolge van een allergie. Ze stond al op vlas maar nu krijgt ze ook nat hooi. Dat helpt ook al voor een heel groot deel vertelde hij. Verder heeft ze een spuit gekregen (weet eerlijk gezegd niet zo goed met wat) en een fles equipulmin siroop. Verder heeft hij op verzoek wat bloed afgenomen voor een allergie test, kijken waar ze precies allergisch voor is en of het ook seizoens gebonden kan zijn.

Hij zei dat het in elk geval het allerbelangrijkste was om de oorzaak te bestrijden, i.p.v medicijnen geven.

Met 1 dag moet ik al verschil merken, dat ze niet meer hoest.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:13

als het na 1 of 2 keer niet meer gebeurt hoef je je geen zorgen te maken. Of is je paard allergies voor rijden? ;-)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:31

Mijn pony deed dit de laatste 2 dagen ook!
Instappen niks aan de hand, als ik ga oppakken hoest ze 1x
Ga ik draven kan ik geeneens normaal draven omdat ze 3x achter elkaar hoest.. maar daarna wel proest.
Dit heeft ze vorig jaar helemaal niet gedaan. Vorige weken deed ze het soms.
Er kunnen veel oorzaken zijn; opeens snikheet weer, daarna weer een dalende temp.
Of stof in de longen.. schimmel in het voer, allergie etc.
Dierenarts gebeld, moeten hoestdrank ophalen.
Als het nog aan blijft houden komt hij wel langs.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:06

mijn welsh deed dit gisteren ook ineens bij het aandraven, paar keer kuchen en erna een bries, toen was het over. hij heeft ook een ochtend kuchje na het eten, maar dat komt denk ik doordat zijn gebit niet goed is, maand geleden is hij daarvoor behandeld maar nog geen verbetering, tandarts komt weer.

ik hou dit topic nog ff in de gaten, misschien moet ik ok eens over op vlas, al weet ik niet eens hoe dat eruit ziet en wat het kost in verhouding met bijvoorbeeld een baal stro

ingehoevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:45

Hallo,

Ik merk vaak dat een paard die bij het aandraven en de eerste actie hoest.
Wat last heeft van wormen, ondanks dat je hem misschien altijd op tijd zijn woremkuur geeft.
Kan hij geïnfecteerd worden door andere , nieuwe paarden of een ander land of stal.
Probeer eens een hele goed kuur.
Wie weet helpt het?!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:53

ik ontworm altijd optijd en wissel de middelen regelmatig af.
In de ontlasting is verder ook niets te zien met het blote oog.

ik ben niet van stal veranderd, niet van land en geen nieuwe paarden. Ik heb nog nooit gehoord van symptomen als hoesten bij wormen eigenlijk...