luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:28

De vooroordelen tegen luchtzuigers zullen wel altijd blijven bestaan vrees ik. Voor ik er een kocht heb ik er dan ook goed over nagedacht want ik besef heel goed dat je zo'n paard waarschijnlijk niet meer kwijt word, of in ieder geval heel moeilijk. Je moet er als baas gewoon tegen kunnen dat ie het doet, dat is volgens mij het belangrijkste!
Ik heb nu een mooi, lief, betrouwbaar en talentvol paard en daar ben ik heel gelukkig mee, en verkopen doe ik hem toch nooit meer. Zou nu al helemaal niet meer kunnen trouwens want behalve het luchtzuigen heeft ie nog meer geschiedenis die het moeilijk maken hem te verkopen. Dit is dus een paard voor het leven.
Er is me door mensen op concours of zo wel eens gevraagd of ie niet te koop is als ie weer eens goed gelopen had, maar dan zeg ik altijd maar, als je de geschiedenis weet dan wil je em niet meer....
Voor mijn gevoel geef ik hem een goed leven. Hij krijgt 5 x per dag te eten, staat overdag buiten met andere paarden, word practisch iedere dag in afwisselende discipline's gereden, heeft een ruime stal met aan de ene kant een luik naar buiten, aan de andere kant een open verbinding naar de andere paarden (die overigens ook na jaren nog niet luchtzuigen...) en speelgoed in z'n stal zat. Verder staan ze aan huis en krijgen dus de hele dag aandacht, meer kan ik niet doen zou ik zeggen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 15:52

Pellie schreef:
gewoon de wei opgooien als het even kan. Het komt wel uit verveling en doe hem een band om -> gevolg is zoeken naar een nieuwe uiting om de verveling kwijt te kunnen.

En het is niet stal/huisvesting gebonden. Meer ook het karakter van het paard. Daarom is het ook niet besmettelijk, de één zal het eerder dan de ander doen.
Wij hebben ook wel eens luchtzuigers op stal gehad maar geeneen die het nadeed hoor, en ook niet dat onze stal zo beroerd is dat de anderen het ook ging doen. Lachen

Dus gewoon het land in!


jah ze staan al gewoon de hel dag in de wei, maar zodra die op stal komt begintie, en ze heeft ook al zo'n band om.

en natasha is het verstandig om een wilgentak in de stal te leggen, zolang het veulen nog niet afgespeend is? Van die wilgentak ga ik zeker proberen.

Heej crossmonstertje Haha! van die bal vink maar vaag!!! maar ik kom anders wel een keertje kijken Knipoog dan snap ik misschien wel beter wat je bedoeld, want zo kan ik me er nx van voorstellen eigenlijk Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:35

voor de veiligheid van het veulen kun je hem in stukken breken of zagen, kan hij er ook niets lomps mee doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:34

Pellie schreef:
gewoon de wei opgooien als het even kan. Het komt wel uit verveling en doe hem een band om -> gevolg is zoeken naar een nieuwe uiting om de verveling kwijt te kunnen.

En het is niet stal/huisvesting gebonden. Meer ook het karakter van het paard. Daarom is het ook niet besmettelijk, de één zal het eerder dan de ander doen.
Wij hebben ook wel eens luchtzuigers op stal gehad maar geeneen die het nadeed hoor, en ook niet dat onze stal zo beroerd is dat de anderen het ook ging doen. Lachen

Dus gewoon het land in!


Mijn luchtzuigende merrie heeft drie veulens grootgebracht. Geen van die veulens zijn gaan luchtzuigen. Ze heeft naast 7 verschillende paarden gestaan en staat al 5 jaar naast dezelfe pony. Geen van deze paarden is gaan luchtzuigen. Overnemen? Wat een onzin.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:54

mzz ik ken toch zat gevallen die het WEL overnamen, tuurlijk zijn er wel meer factoren die spelen, op deurne bijvoorbeeld, daar staan ze veels te veel op stal en komen weinig buiten, de helft van de schoolpaarden deed het, en paarden naast of ertegenover kregen ook gauw dezelfde neigingen
maar goed
wat die bal betrefd, MUTS dat is een hard plasticken bal met een soort schroefdraad van binnen , met een klein gaatje erin, je kunt een klepje opendoen en dan de brokken erin doen (ze gaan er wel lastiger in als uit :S) maar goed als je die erin hebt gedaan en het klepje weer dicht, dan komen die brokjes er weer uit als er met de bal gerold word.....pino had dat zeeeer snel door Haha! was echt geweldig, elke keer de bal met zijn neus vooruit rollen....en stofzuigen maarrrr .ik zal m gauw eens laten zien!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 14:52

crossmonster schreef:
MUTS


en bedankt Knipoog Tong uitsteken jah da vink wel iets voor mareska zo'n ding!! whahha

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:01

yw Tong uitsteken

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:36

Mursey schreef:
Als je paard eenmaal lucht zuigt is er helaas toch wel moeilijk om weer af te leren. Paarden die echt luchtzuigen zullen over het algemeen ook erg snel dunner worden en weer heel moeilijk (ofwel niet) weer dikker te krijgen zijn.


Mijn paardje zuigt als de beste, en toch ziet hij kans om als ruin eruit te zien als een merrie die 9 maanden drachtig is!

Okay, hij heeft een miracle collar om, en dat helpt fantastisch!
Toch is hij, als zuiger met en zonder band, altijd een dikkertje geweest. Vertel me eens hoe hij dunner kan worden? Met krap brok (standaard), gewoon hooi/kuil en voldoende werk?

Waarom wil iedereen een standaard product? Ook als het om standaard stalgebreken gaat? Nooit eens bedacht dat ieder paard een individue is? Net zoals jij en ik?
Nee, hokjes maken, hokjes proppen, ruecksichloss, ieder beest/mens moet in een hokje te proppen zijn.

Laat ik je vertellen dat niemand, geen mens en geen dier, in een hok te proppen valt daar waar het gaat om karakter.
Wees daar blij om! Inplaats van net zolang te gaan zoeken om een hokje te vinden.

Wil jij het gemiddelde zijn in een statistiek? Waarschijnlijk niet. Doe dat dan ook niets en niemand aan. Als jij een gemiddelde wil zijn, dan moet je ook een gemiddeld paard hebben, en een gemiddelde auto, en een gemiddeld gezin. Heel veel plezier daarmee, ik heb liever mijn individuutjes.


Annemieke

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 08:33

nlannemieke"]
[quote="Mursey schreef:
Als je paard eenmaal lucht zuigt is er helaas toch wel moeilijk om weer af te leren. Paarden die echt luchtzuigen zullen over het algemeen ook erg snel dunner worden en weer heel moeilijk (ofwel niet) weer dikker te krijgen zijn.


Mijn paardje zuigt als de beste, en toch ziet hij kans om als ruin eruit te zien als een merrie die 9 maanden drachtig is!

Okay, hij heeft een miracle collar om, en dat helpt fantastisch!
Toch is hij, als zuiger met en zonder band, altijd een dikkertje geweest. Vertel me eens hoe hij dunner kan worden? Met krap brok (standaard), gewoon hooi/kuil en voldoende werk?

Waarom wil iedereen een standaard product? Ook als het om standaard stalgebreken gaat? Nooit eens bedacht dat ieder paard een individue is? Net zoals jij en ik?
Nee, hokjes maken, hokjes proppen, ruecksichloss, ieder beest/mens moet in een hokje te proppen zijn.

Laat ik je vertellen dat niemand, geen mens en geen dier, in een hok te proppen valt daar waar het gaat om karakter.
Wees daar blij om! Inplaats van net zolang te gaan zoeken om een hokje te vinden.

Wil jij het gemiddelde zijn in een statistiek? Waarschijnlijk niet. Doe dat dan ook niets en niemand aan. Als jij een gemiddelde wil zijn, dan moet je ook een gemiddeld paard hebben, en een gemiddelde auto, en een gemiddeld gezin. Heel veel plezier daarmee, ik heb liever mijn individuutjes.


Annemieke
[/quote]

ik weet het niet, maar volgens mij probeerde ze paarden ook niet in een hokje te proppen, maar het is geloof ik gewoon wat zij heeft gehoord over luchtzuigen, en daarmee probeerd zij mij advies te geven, toch? Dat niet alle paarden van luchtzuigen dun worden weet ik, Mareska is zelf ook een vetzakje Pling maargoed...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:09

het hangt van de graad af dat ze doen zuigen,
als ze veel zuigen dan lijdt de maag en de darmen daar heel erg veel van en word het moeilijker voor zo'n paard om voedingsstoffen op te nemen
meestal krijg je dan ook paarden met een dikke ronde buik waarbij je de ribben wel ziet.
tuurlijk zijn er ook tig paarden die in lichtere graad doen zuigen en die er lichamelijk minder schade aan overhouden
het blijft iig een vervelend kwaaltje wat je bij de verkoop er altijd bij zult moeten zeggen
want vertel je het er niet bij, dan is het een koopvernietigend gebrek, en kan de nieuwe eigenaar hem zo weer terug brengen!
maar dat was ff off-topic

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:33

crossmonster schreef:
het hangt van de graad af dat ze doen zuigen,
als ze veel zuigen dan lijdt de maag en de darmen daar heel erg veel van en word het moeilijker voor zo'n paard om voedingsstoffen op te nemen
meestal krijg je dan ook paarden met een dikke ronde buik waarbij je de ribben wel ziet.
tuurlijk zijn er ook tig paarden die in lichtere graad doen zuigen en die er lichamelijk minder schade aan overhouden


maar mareska zuigt dus best veel lucht (wel met band, weet niet of het scheelt, zodat er minder lucht binnekomt) dus dan zou ze de 'zware graad' hebben, maar ze heeft wel een dikke buik, maar haar ribben liggen er nog wel 'ver' onder. (maar ze is nou tijdelijk vetgemest voor de keuring)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:47

dan zou ik me niet zo'n zorgen maken, het is en blijft een vervelend kwaaltje, en ze kunnen er idd gaskoliek van krijgen ,maar zolang ie er goed uitziet, en de band werkt enigzins, sja je kunt je dan wel druk maken maar veranderen kan je het toch niet.
heb je al eens sambal op de "zuigplekken" gesmeerd??
helpt ook nie bij alle paarden .maar als je geen water in de buurt zet,haha dan zal ie echt niets meer vastpakken LOL

wij hebben een keer een SOHO hond gehad die moest leren om brood wat op tafel lag, niet te stelen, moesten we van die stichting dus een boterham met sambal smeren
zo gezegd zo gedaan, beest vrat m gewoon op
wij dus sambal met boterham gemaakt (als je begrihjpt watk bedoel) hij vrat m weer op, maar heeft toen wel de rest van de dag boven zijn drinkbak gehangen Tong uitsteken:P

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:57

Suleika...
toch nog even een opmerking...
er zijn verschillende visies op luchtzuigen, de oorzaken ervan en de kwalen die ze er allemaal van kunnen krijgen. Crossmonster vertegenwoordigd een groep die ervan uitgaat dat paarden er ziek van kunnen worden, gaskoliek van kunnen krijgen en dat stress en verveling belangrijkste oorzaken van luchtzuigen zijn.

ik vertegenwoordig een groep die ervan uitgaat dat recent onderzoek naar luchtzuigen gelijk heeft. conclusies van dit soort onderzoeken zijn:
- de lucht komt niet in de maag (maar vormt een bolletje in de slokdarm en wordt uitgeademd). De lucht komt dan ook niet in de darmen. Luchtzuigers hebben dus niet vaker gaskoliek dan niet-luchtzuigers. Ik heb ook eens een voorzichtig onderzoekje gedaan onder de bokkers. Uit die poll kwam niet dat luchtzuigers gevoeliger waren voor gas- of andere koliek dan niet-luchtzuigers.
- een andere mening is dat luchtzuigers mager worden... zeker als ze het heel veel doen. ook die mening is door onderzoek nooit gestaafd. ik ken een aantal zeer behoorlijk dikke en gezonde luchtzuigers die in alle niveaus van de sport rondlopen (of liepen i.g.g. bonfire). Ik ken ook een paar zeer magere luchtzuigers. Ik ken ook zeer mager niet-luchtzuigers.
- nog een mening: luchtzuigers gaan luchtzuigen uit verveling. persoonlijk geloof ik dat niet. Ik ga ervan uit dat recent onderzoek dat voeding de hoofdoorzaak van luchtzuigen is meer waarheid in zich heeft, gecombineerd met stalmanagement. Paarden die op stal staan, verhoudingsgewijs weinig ruwvoer krijgen en drie keer per dag een maaltijd lopen meer risico te gaan luchtzuigen dan paarden die in de wei lopen, veel ruwvoer krijgen en de hele dag een beetje eten. De maagzuurproductie past in het laatste geval beter bij het natuurlijke eetpatroon van paarden. uit onderzoek is wel aangetoond dat in de vrije natuur geen luchtzuigers voorkomen. Ik geloof kortom in maagproblemen als oorzaak van luchtzuigen (anders zou het toedienen van rennies ook geen effect hebben gehad in het onderzoek (deel kreeg placebo, deel kreeg rennies). Luchtzuigen is in deze theorie een methode om het speeksel aan te maken, waardoor het zuur in de maag enigszins wordt geneutraliseerd.
4. luchtzuigen wordt overgenomen. Ook dat geloof ik niet. Paarden leren dit soort zaken m.i. niet van elkaar. Hoe moeten ze dat overigens doen. In de meeste gevallen gebeurt het luchtzuigen van de buurvrouw op een plek in de stal die voor het paard ernaast niet eens te zien is. Dan moeten ze al het karakteristieke luchtzuiggeluid kunnen kombineren met de activiteit zelf, ik geloof niet dat paarden zo slim zijn. Ik denk wel dat meerdere paarden kunnen luchtzuigen omdat de stal- en voedingsomstandigheden gelijk zijn.
5. er is een groep die denkt dat luchtzuigen erfelijk is. Ik geloof dat zelf niet, maar het zou kunnen. Er is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.
6. luchtzuigers zijn nerveus: dat is regelrechte klets. Vraag rond op bokt naar de mensen met een luchtzuiger. Dan zul je zien dat alle karakters voorkomen.
7. luchtzuigers hebben slechte tanden. Dat is waar. Dit kun je oplossen door de luchtzuigplek met rubber te omkleden. dat helpt al iets.
8. luchtzuigers hebben een gigantische onderhals. Ja dit kan kloppen. Ook hier kun je overigens iets aan doen. Hang een luchtzuigobject een stuk lager (bijvoorbeeld de voerbak). Als je paard toch luchtzuigt (en ik laat haar gewoon luchtzuigen) dan traint ze tenminste een voor het rijden handige spier (die van de bovenhals).

Het is hier niet de bedoeling om de discussie met crossmonster aan te gaan. Haar mening is een gerechtvaardigde en wordt nog steeds gedeeld door een redelijk grote groep mensen. Het is gewoon de bedoeling je alle informatie van alle zijden belicht te geven, zodat je zelf je mening kunt vormen...succes met je paard!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:12

Anya, dat heb je mooi gezegd, hier ben ik het dus helemaal mee eens. Alleen kan ik het niet zo goed verwoorden...

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:48

Anya,

Hear, Hear!!!

NLAnnemieke

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 21:23

jah wat anya zegt vink echt wel logisch klinken.... maar hoe kan het dan dat die lucht een soort van luchtbol wordt in de slokdarms (was het toch, of luchtpijp, najah boeit nie) maar hoe kan het dan dat het een bol vormt? dat snap ik wel, maar begrijp ik niet *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:15

Suleika schreef:
jah wat anya zegt vink echt wel logisch klinken.... maar hoe kan het dan dat die lucht een soort van luchtbol wordt in de slokdarms (was het toch, of luchtpijp, najah boeit nie) maar hoe kan het dan dat het een bol vormt? dat snap ik wel, maar begrijp ik niet *LOL*


Ik heb deze 'wijsheid'van een artikel gepubliceerd door de universiteit van Edinborough. Het artikel heb ik naar je toe gepbt omdat ik het al eens heb geplaatst op bokt. Het is een behoorlijke lap tekst en in het wetenschappelijk engels, dus ik hoop dat je het kunt volgen. Anders kan ik een vertaling voor je maken, maar dat duurt even.

Voor de mensen die dit artikel ook willen hebben, geef dat dan even aan. Dan PB ik het.