Verschil Fysiotherapie, osteopaat, chiropractor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Verschil Fysiotherapie, osteopaat, chiropractor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 08:47

Misschien rare (en/of domme) vraag, maar wat is nou het verschil tussen bijvoorbeeld een fysiotherapeut, osteopaat en chiropractor??? "Aanbod" van dit soort therapeuten wordt groter en groter en vraag me soms wel eens af bij WIE moet je nou precies zijn voor welk probleem.

(zelf zit ik met een paard met steeds vastzittende knieen EN een scheef SI gewricht en scheef heiligbeen en vraag me soms gewoon af waar kun je het beste terecht?!?)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:51

Fysiotherapeut voor het mobiliseren van gewrichten
Osteopaath voor organen en wervels
Chiropractor voor wervels
Manueel therapeut voor wervels (met de hamer)
Sportmasseur voor het losmaken van de spieren

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:56

Fysiotherapeut:
Fysiotherapie (of kinesitherapie) is een paramedische discipline die zich bezighoudt met de behandeling van klachten aan het steun- en bewegingsapparaat van de mens. Fysiotherapie is een beschermd beroep wat inhoudt dat iemand zich alleen zo mag noemen wanneer deze de 4-jarige gelijknamige HBO studie succesvol heeft afgerond en tevens een BIG-registratie bezit. Patiënten met klachten met betrekking tot het steun- en bewegingsapparaat worden, ondersteund door oefeningen of verschillende categorieën fysische therapieën geholpen om beweeglijkheid te verbeteren en pijn te verminderen. Er zijn verschillende vormen van fysiotherapie waarmee klachten worden behandeld zoals oefentherapie, massagetherapie en fysische therapie.

De fysiotherapeut doet een lichamelijk onderzoek, stelt een behandelplan op en bespreekt dat met de patiënt. Het is altijd de patiënt die verantwoordelijk is voor zijn eigen genezing. De fysiotherapeut speelt hierbij een ondersteunende rol.

Osteopaat:
Alles in het lichaam beweegt, van spieren tot bloedvaten, van ingewanden tot botten. Osteopathie is veilige geneeskunde die zich richt op de beweging van en in het lichaam. Deze beweeglijkheid is nodig om goed en zonder klachten te kunnen functioneren. Osteopathie is een manuele geneeswijze die zich richt op het vinden en behandelen van bewegingsbeperkingen in het lichaam die klachten veroorzaken.

Alle systemen in het lichaam werken mee om het gezond te houden of om een ziekte te lijf te gaan. Functioneert een deel van het lichaam niet goed, dan beïnvloedt dat ook de rest. Een osteopaat benadert het lichaam daarom als één geheel. Als een deel van het lichaam niet goed kan bewegen, dan kan dat klachten veroorzaken. Omdat alle weefsels met elkaar in verbinding staan, kan pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Een osteopaat onderzoekt waar in het lichaam de beweging hapert en herstelt de samenwerking tussen de verschillende weefsels.
Een osteopaat werkt uitsluitend met zijn handen. Hij/zij gebruikt geen medicijnen of apparaten. Hij of zij maakt los wat los moet zitten en herstelt zo met (overwegend) zachte handgrepen het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

Chiropractor:
Chiropraxie is een behandelmethode die zich betrekt tot het vaststellen, behandelen en voorkomen van neuro-musculaire aandoeningen. Centraal in de chiropraxie staat de neurologie. Volgens de chiropraxie besturen de zenuwen alle processen binnen het dierlijk lichaam, er wordt aangenomen dat er wanneer binnen deze processen iets fout gaat, de oorzaak vaak terug te vinden is binnen het zenuwstelsel. Deze abnormaliteiten kunnen zowel mechanisch (spier- en gewrichtspijn) als systemisch zijn (spijsvertering, astma, zicht en gehoor aandoeningen, ...). Chripractoren behandelen gewrichten overal in het lichaam om de oorzaak van mechanische problemen aan te pakken. Wanneer er sprake is van neurologische betrekking (vb. tintelingen in de vingers, scherpe pijn scheuten langs de achterkant van het been, ...) word de aandacht meer gevestigd op de wervelkolom. Behandelingsmethoden binnen de chiropractie zijn vooral de manipulatie van gewrichten, behandeling van spieren (waaronder massage, cross-friction, Post Isometric Relaxation, ...), rehabilitatie door versterkende lichamelijke oefeningen (zoals bij de fysiotherapeut)en daarnaast advies over de algemene gezondheid zowel als voedingsadvies en mentale ondersteuning [1].

Het beroep wordt doorgaans aanschouwd als complementair en alternatieve geneeskunde [2]. Op veel vlakken is er binnen de chiropraxie nog niet voldoende onderzoek verricht om medisch gezien gelijk te staan met artsen. Een voorbeeld hiervan is dat niet elke astmapatiënt even veel van chiropraxie zal baten en men weet niet waarom. Vanwege het tekort aan hard medisch bewijs wordt de chiropraxie binnen de Benelux vaak niet serieus genomen en te vaak pas als laatste toevluchtsoord overwogen.

Manueel therapeut:
Manuele therapie is een vorm van studie en behandeling van functiestoornissen van het houdings- en bewegingsapparaat, met zijn regulatiemechanismen. Bij deze therapie wordt na een klinisch onderzoek van het bewegingsapparaat getracht functiestoornissen in de gewrichten van de bewegingsketens van het menselijk lichaam op te heffen of te verminderen door het uitvoeren van handgrepen aan botstukken, pezen en/of musculatuur.

De manuele therapeut past speciale onderzoeks- en behandeltechnieken toe op het osteoarticulaire en neuromusculaire stelsel met het oog op het analyseren, verbeteren en herstellen van de functies van het bewegingsapparaat.

Sportmasseur:
Lijkt me voor zichzelf spreken.

Tjeeee..... google doet wonderen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:00

hahhaah dank je wel!
Heb me ook aldoor wel al suf gegoogled hoor, maar moet je eerlijk zeggen...blijf dan bijna denken "dus en wat is dan het -beste- voor ons probleem""

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:05

ieder van de genoemde richtingen heeft zijn eigen doel: precies zoals de rest zei, met de toevoeging dat dat van een osteopaat mijns insziens grote kul is. Wij hadden er 1 op stal; die stond met r handen 5 cm boven het paard zijn rug hem in te stralen ofzo en vooral heel moeilijk te kijken. Toen ik vroeg wat ze deed, was ze zijn bindweefsel aan het losmaken???? :n %)

Abeltje77

Re: Verschil Fysiotherapie, osteopaat, chiropractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:07

Dan is misschien JOUW osteopaat niet zo'n heldere geest, maar een gemiddelde osteopaat is toch echt wel een gestudeerd persoon.

Mijn vriendin is fysiotherapeute, en als zij voor osteopatie verder wilt, moet ze nog eens 5 jaar studeren.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:16

nou inderdaad! Dat lijkt me niet een hele heldere osteopathe inderdaad ;)

Ook wij hebben vaker de osteopathe langs gehad, maar ehhh...niet zulke praktijken hoor! ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:26

Tsja Google doet idd wonderen, maar hoe bepaal ik nou welke
-peut of -paat het beste past bij de kleine probleempjes van mijn paard? Stel: hij loopt net iets minder soepel en lekker als anders, of houdt wat vast waar hij dat anders niet doet, of heeft een gevoelig plekje ergens in zijn lijf, hoe bepaal ik dan wie ik erbij haal? Voor mijn gevoel zijn er veel overlappingen, maar misschien is er maar één persoon die precies kan doen wat mijn paard op dat moment nodig heeft. Maar hoe weet ik dat?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:28

Ik zou beginnen met een fysiotherapeut, dat kost je een paar tientjes. Voor een osteopaat ben je vaak al veel meer kwijt.

De fysio kan je altijd nog de tip geven om een osteopaat te laten komen.

Mijn vriendin laat nu -als paardenfysiotherapeute- ook een osteopaat bij haar paard komen. Die kunnen toch net wat meer/dieper.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:45

Rijerijerije schreef:
Tsja Google doet idd wonderen, maar hoe bepaal ik nou welke
-peut of -paat het beste past bij de kleine probleempjes van mijn paard? Stel: hij loopt net iets minder soepel en lekker als anders, of houdt wat vast waar hij dat anders niet doet, of heeft een gevoelig plekje ergens in zijn lijf, hoe bepaal ik dan wie ik erbij haal? Voor mijn gevoel zijn er veel overlappingen, maar misschien is er maar één persoon die precies kan doen wat mijn paard op dat moment nodig heeft. Maar hoe weet ik dat?

nou...je zegt het precies wat ik ook bedoel! ;)